به گزارش روز یکشنبه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محمدرضا رزاقی در گفت و گویی در مورد ثبت‌نام مدارس شاهد افزود: از اهداف اصلی شناسنامه‌دار کردن این مدارس، توجه به تقویت هویت دانش آموزان در مدرسه است.

وی ادامه داد: در مدارس شاهد تلاش می‌شود تربیت دانش آموزان در ۶ ساحت تربیتی تعریف‌شده در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش موردتوجه قرار گیرد و رویکرد ارزشی، علمی و فرهنگی حاکم بر مدارس شاهد سبب شده تا نگاه افراد جامعه در فرایند تعلیم و تربیت به دانش‌آموزانی که در این مدارس مشغول تحصیل هستند، نسبت به سایر مدارس کشور متفاوت باشد و مردم این مدارس را به‌عنوان مدارسی که دانش آموزان در این مدارس آرامش روحی و روانی و تربیتی دارند می‌دانند.

مدیرکل مدارس شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدارس شاهد با مدارس عادی تفاوتی ندارند و فقط در ثبت‌نام تابع ضوابط خاصی هستند، این مدارس جزو مدارسی هستند که به‌عنوان «نماد و الگوی ارزش‌های انقلابی» مطرح هستند و خانواده‌ها از ثبت‌نام در این مدارس برای تربیت فرزند خود احساس امنیت دارند.

رزاقی یادآور شد: مدارس شاهد مخصوص دانش آموزان شهدا و ایثارگران است و ۷۳ درصد جامعه مدارس شاهد از خانواده‌های شاهد و ایثارگران و مابقی از دانش آموزان نخبه علمی و برگزیدگان و خیرین مدرسه‌ساز است.

وی تصریح کرد: ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس شاهد به‌صورت امتیازبندی است و جامعه هدف این مدارس در درجه اول فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان (بالای ۲۵ درصد) و فرزندان آزادگان هستند و در رده دوم اولویت ثبت‌نام با ایثارگران (فرزندان جانباز زیر ۲۵ درصد و نوه شهید، برادر شهید، خواهر شهید، نوه ایثارگر)است و در درجه بعدی دانش آموزان فرهنگیان، دانش آموزان با رتبه‌های علمی و مقام‌های کشوری، دانش‌آموزانی که حافظ قرآن هستند.

مدیرکل مدارس شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان این که در سال ۹۵، حدود ۳۷۰ هزار دانش‌آموز در مدارس شاهد تحصیل می‌کردند و هرساله پنج درصد به ظرفیت مدارس شاهد کشور اضافه می‌شود، افزود:  مدارس شاهد می‌توانند الگویی در تراز سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش باشند و در همین راستا استانداردسازی این مدارس در قالب تهیه شناسنامه مدارس شاهد تعریف‌شده است.