یکی از برنامه‌های اصلی کشورهای عضو سازمان بین‌المللی جهانی کار و بهداشت، انجام معاینات شغلی است. این معاینات با هدف حمایت از قشر عظیم نیروی کار و تولید در برابر انواع آسیب‌های ناشی از حوادث محل کار یا بیماری‌های ناشی از کار انجام خواهد شد. انجام معاینات و آزمایش‌های طب کار، در بدو استخدام و به منظور بررسی وضعیت سلامت جسمانی و صلاحیت فرد برای به‌کارگیری در آن موقعیت شغلی ضروری است. پس از استخدام نیز کارفرما موظف به پیگیری تست‌های دوره‌ای برای پیگیری وضعیت سلامت کارکنان خواهد بود.

هدف معاینات ادواری‌ چیست؟

معاینات شغلی برای بررسی و ارزیابی سلامت کارکنان متقاضی استخدام در یک موقعیت شغلی انجام می‌شوند.

در واقع، معاینات دوره ای به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های طب کار شناخته می‌شوند. با انجام این معاینات، وضعیت سلامت کارکنان در بدو استخدام و پس از آن در بازه‌های زمانی مشخص ارزیابی می‌شود و مورد پیگیری قرار می‌گیرد. از جمله مهم‌ترین اهداف معاینات طب کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معاینات شغلی شامل چه مواردی است؟

در معاینات ادواری، اطلاعاتی درباره سلامت شغلی کارگران و کارمندان و همین‌طور خطرات محیط کار آن‌ها به دست می‌آید و پزشکان متخصص در زمینه طب کار مجوز ادامه فعالیت در شغل مربوطه را با توجه به نتایج تست‌ها صادر می‌کنند. معاینات شغلی شامل موارد زیر است:

معاینات پزشکی

ابتدا، پزشک متخصص معاینات جسمانی را انجام داده و سوابق پزشکی و خانوادگی فرد را مورد بررسی قرار می‌دهد. ازآنجاکه برای انجام برخی مشاغل نظیر دریانوردی، آتش‌نشانی، نیروی انتظامی و خلبانی سلامت کامل و قدرت بدنی فرد ضروری است؛ تست‌های خاصی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

آزمایش خون

در این تست، شاخص‌های مختلفی مانند CBC، آزمایش قند خون، آزمایش چربی خون، آزمایش آنزیم‌های کبدی و در صورت درخواست کارفرما، تست اعتیاد گنجانده می‌شود.

تست بینایی یا اپتومتری

در این تست، معاینات بینایی شامل تست تیزبینی، میدان دید، دید رنگ و دید عمق انجام می‌شود. این بخش از معاینات دوره ای برای بررسی، پایش و درمان مشکلات بینایی صورت می‌گیرد. تشخیص زودهنگام مشکلات چشمی اهمیت زیادی دارد، زیرا برخی از این مشکلات قابل درمان هستند.

تست قلب

تست قلب یا نوار قلب یکی از معاینات ادواری است که برای تشخیص بیماری‌های قلبی و ارزیابی کامل وضعیت سلامتی سیستم قلبی عروقی انجام می‌شود. این تست شامل ضبط فعالیت الکتریکی قلب با استفاده از الکترودها و نوار قلب است. تحلیل نوار قلب به پزشک امکان بررسی ریتم و الگوهای طبیعی قلب و تشخیص بیماری‌های قلبی مانند آریتمی‌ها، اختلالات خون‌رسانی به عضله قلب، انسداد عروق قلبی و غیره را می‌دهد. معمولا، این تست برای افراد بالای ۳۵ سال درخواست می‌شود.

تست تنفسی یا اسپیرومتری

انجام این تست، به منظور بررسی مشکلات تنفسی مرتبط با شغل است. این تست شامل تعیین حجم‌ ریه و ارزیابی کامل وضعیت سیستم تنفسی خواهد بود. انجام این تست، به‌ویژه برای افرادی که با مواد شیمیایی کار می‌کنند یا در محیط‌های آلوده شاغل هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

تست شنوایی یا اودیومتری

تست شنوایی یا اودیومتری بخشی از معاینات دوره ای است که برای ارزیابی و پایش شنوایی افراد و به‌ویژه برای کارکنانی که در محیط‌های پر سر و صدا کار می‌کنند، استفاده می‌شود. بر اساس نتایج این تست امکان انجام اقدامات مناسب برای جلوگیری از وارد شدن آسیب بیشتر به فرد فراهم خواهد شد. در این معاینه، تکنسین متخصص میزان حساسیت شنوایی فرد را اندازه‌گیری می‌کند. در طول این تست، فرد باید به صوت‌های مختلفی که از طریق هدفون یا اسپیکر ارائه می‌شوند، گوش کند و به آن‌ها پاسخ دهد.

چرا انجام معاینات شغلی ضرورت دارد؟

معاینات شغلی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مدون برای پیشگیری از بروز حوادث یا بیماری‌های ناشی از کار هستند که در آن‌ها به بررسی وضعیت جسمی متقاضیان استخدام پرداخته می‌شود. به دلیل لزوم تناسب قابلیت‌های جسمی افراد با کار محوله، باید کارفرما در بدو استخدام این معاینات را انجام دهد و در مراحل بعدی نیز وضعیت سلامت افراد را با انجام آزمایشات دوره ای ارزیابی کند.

اهداف اصلی معاینات شغلی شامل حفظ سلامت کارکنان، تشخیص زودهنگام بیماری‌ها، بررسی انطباق شرایط متقاضی و جایگاه شغلی او با مقررات حقوقی و ارزیابی توانایی کارکنان است. این معاینات به منظور شناسایی و پیشگیری از بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی مرتبط با شغل انجام می‌شوند.

علاوه بر این، با انجام منظم معاینات، مشکلات سلامتی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به شغل مرتبط هستند، شناسایی و درمان می‌شوند. همچنین، انجام معاینات دوره ای به کارفرما کمک می‌کند که محیط کاری سالم و ایمنی را فراهم آورد و از کارکنان در برابر خطرات مربوط به شغل محافظت نماید.

در برخی صنایع و شغل‌ها، انجام معاینات شغلی بر اساس قوانین و مقررات حقوقی الزامی است. همچنین، برخی معاینات ادواری برای ارزیابی توانایی فیزیکی و عملکردی کارکنان در مشاغل خاص انجام می‌شوند و به کارفرما در انتخاب و انتصاب مناسب‌ترین افراد و برنامه‌ریزی منابع انسانی کمک می‌کنند.

مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده جهت انجام معاینات سلامت شغلی

برای انجام این آزمایشات، در ابتدا پرونده‌ای برای متقاضی تشکیل می‌شود. برای تشکیل پرونده و ادامه روند معاینات ارائه مدارکی همچون کارت ملی، کارت پایان خدمت برای آقایان، معرفی‌نامه با ذکر عنوان شغلی و یک قطعه عکس 4*3 الزامی خواهد بود. پراناطب یکی از مراکز طب کار تخصصی است که با سال‌ها تجربه و همکاری با برترین متخصصین، کار معاینات و آزمایشات قبل از استخدام و دوره ای شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد.

جمع‌بندی

معاینات شغلی یکی از اقدامات مرتبط با طب کار است که به منظور حفظ سلامت و ایمنی کارکنان در محیط کار انجام می‌شوند. این معاینات شامل شناسایی و پیشگیری از بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی مرتبط با شغل برای شناسایی و تشخیص زودهنگام بیماری‌ها است که به منظور انطباق با قوانین حقوقی و ارزیابی توانایی کارکنان انجام می‌شود. انجام این معاینات، در ایجاد محیط کاری سالم و ایمن و کاهش خطرات مرتبط با شغل به کارفرما کمک می کند. به‌طورکلی، این معاینات نقش مهمی در ارتقای سلامت و ایمنی کارکنان و جلوگیری از مشکلات بهداشتی و بیماری‌های مرتبط با شغل ایفا می‌کنند.

انتهای رپورتاژ آگهی/