دانش‌آموزان مشکوک یا مبتلا به کرونا در اتاق مجزا امتحان می‌دهند/سوالات رمزشده تقلب را به صفر رساند

خسرو ساکی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در این زمینه توضیح داد: دانش آموزان پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه روزانه (دی ماه)، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه نظری که در خرداد و شهریور سال گذشته نتوانستند در همه دروس نهایی پایه دوازدهم حد نصاب نمره را کسب کنند و قبول اعلام شوند، در امتحانات نهایی دی ماه حاضر می‌شوند.

وی با بیان اینکه سوالات امتحانات نهایی به صورت متمرکز طراحی می شوند، اظهار داشت: سوالات یکسان و رمز شده به صورت الکترونیکی برای دانش ‌آموزان سراسر کشور ارسال و در ساعتی معین از تمام دانش آموزان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی امتحان به عمل می آید.

رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش همچنین توضیح داد: شیوه برگزاری امتحانات نهایی به صورت سراسری فقط مخصوص کشور ما نیست و در اکثر کشورها، امتحانات آخرین پایه تحصیلی که منجر به اخذ مدرک تحصیلی آموزش عمومی می شود، به صورت حضوری و در شرایط یکسان برگزار می شود.

ساکی درباره چگونگی شرکت دانش آموزان مشکوک یا مبتلا به کرونا در امتحانات حضوری افزود: این دانش آموزان با نظر رییس حوزه امتحانی در اتاقی مجزا و با نظارت مراقبینی که با فاصله مناسب از آنها حضور دارند، در امتحان شرکت می کنند.

وی تاکید کرد: بنابر توصیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دانش آموزان خواسته شده است نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند اما دانش آموزانی که هنوز واکسینه نشده اند هم می توانند با درنظرگرفتن شیوه نامه های بهداشتی در حوزه امتحانی حضور یابند و همانطور که گفته شد اتاقی مجزا برای موارد خاص در تمام حوزه ها پیش بینی و تجهیز شده است.

رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در مورد دانش آموزان سایر پایه‌ ها که به طور موجه در امتحانات این نوبت غایب بوده اند، با نظر شورای مدرسه و تایید مدیر، نمرات نوبت بعدی برای نوبت دی ماه در نظر گرفته می شود اما این امکان برای دانش آموزان پایه دوازدهم به دلیل نهایی بودن امتحانات وجود ندارد.

تقلب در امتحانات نهایی با سوالات رمزشده غیرممکن شد/ دانش‌آموزان مشکوک یا مبتلا به کرونا در اتاق مجزار امتحان می‌دهند 

ساکی همچنین درباره چگونگی برگزاری امتحانات هماهنگ پایه نهم در خرداد ماه اظهار داشت: با توجه به تأثیر نتایج این امتحانات در هدایت تحصیلی دوره دوم متوسطه و همچنین تاثیر معدل پایه نهم در آزمون های مدارس نمونه دولتی و پرورش استعدادهای درخشان، امتحانات این پایه به صورت هماهنگ استانی است، یعنی برنامه ریزی و طراحی سوال در اداره کل آموزش و پرورش استان و اجرا و تصحیح اوراق در مدارس و توسط معلم مربوط انجام می‌شود.

وی در ادامه درباره راهکارهای آموزش و پرورش برای جلوگیری از تخلف در امتحانات اظهار داشت: از خردادماه سال ۱۳۹۷ روش ارسال سوالات به حوزه های امتحانی، از حالت سنتی و ارسال بسته‌ یا سی دی سوالات تغییر یافت و ارسال الکترونیکی سوالات رمزشده توسط نرم‌افزارهای بومی انجام شد. رمز بازگشایی این سوالات به طور همزمان در ساعت شروع امتحان برای سراسر کشور ارسال می شود و اخیرا هم نرم‌افزاری طراحی شده که با استفاده از آن، سوالات در زمان خاص توسط رایانه معین که کد آن، در سیستم یکپارچه ثبت شده و قابل نظارت و کنترل است، در حوزه اجرا دریافت می شود.

ساکی با بیان اینکه تقلب به صورت گسترده و درحد افشای سوالات امتحانات نهایی تاکنون سابقه نداشته است، گفت: صیانت از سوالات مورد تضمین وزارت آموزش و پرورش است و تاکنون موردی از افشای سؤالات توسط دستگاه های نظارتی مورد تایید قرار نگرفته است اما امکان تقلب موردی توسط برخی از دانش آموزان در امتحانات نهایی وجود دارد.

وی ادامه داد: این امکان وجود دارد که معدودی از دانش‌آموزان با وجود تدابیر بکارگرفته شده در حوزه‌های امتحانی، وسایل ارتباطی مانند موبایل یا سایر جاسوس افزارها را به صورت غیرقانونی به جلسه امتحان ببرند و در حین امتحان، از سوالات عکس گرفته و در فضای مجازی برای گردانندگان کانال های تلگرامی ارسال کنند که این امکان نه تنها در امتحانات آموزش و پرورش بلکه در آزمون های سراسری سازمان سنجش آموزش کشور و آزمون های سایر وزارتخانه‌ها و سازمان ها هم وجود دارد. ضمنا مدیران و دبیرانی که در برگزاری امتحانات نهایی به عنوان رئیس حوزه، مراقب، رابط و ناظر مشارکت می کنند همان عوامل شریف، امانتدار و دلسوزی هستند که در برگزاری آزمون سراسری دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مشارکت دارند.

رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش افزود: پس از این اقدام، برخی از کانال‌ها جوسازی را آغاز و ادعا می کنند که سوالات افشا شده است، اما این اقدام در واقع زمانی اتفاق می افتد که دانش آموزان در جسله مشغول پاسخگویی به سؤالات هستند. بنابراین بدیهی است وقتی سوالات در اختیار دانش آموزان است، انتشار آن در فضای مجازی به منزله لورفتن نیست بلکه تقلب موردی محسوب می شود.

ساکی عنوان کرد: دانش آموزان پیش از ورود به حوزه های برگزاری امتحانات با وسایل موبایل یاب و بازدید بدنی کنترل می‌ شوند و اگر ناظران و مراقبان وسیله ارتباطی در اختیار دانش آموز را مشاهده کنند، با دانش‌آموز متخلف برخورد قانونی می شود. همچنین با توجه به این که سؤالات امتحانات نهایی عمدتاً حل کردنی یا تشریحی هستند، اگر دانش آموز متخلف بخواهد برای پاسخگویی به سؤالات از وسیله ارتباطی همراه خود استفاده کند، به ناچار برای یافتن پاسخ سوالات باید در کانال مورد نظر، جستجو کند که این اقدام در حضور چندین مراقب، رابط و ناظر که در جلسه حضور دارند، کار آسانی نیست. بنابراین امکان این که به این روش تقلب گسترده انجام گیرد، وجود ندارد و در صورت تقلب موردی، با دانش آموز متخلف مطابق آیین نامه تخلفات، برخورد قانونی می شود و مجازات تعیین شده قطعا عامل قوی برای پیشگیری است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات امتحانات، مصوب در شورای عالی آموزش و پرورش، اگر دانش آموزی هر وسیله ارتباطی مانند موبایل را حتی بدون استفاده همراه خود در جلسه امتحان ببرد، نمره آن درس برای دانش آموز صفر محسوب می‌شود و اگر ثابت شود که دانش‌آموز از وسیله مورد نظر استفاده کرده یا تصویر سوالات را در فضای مجازی انتشار داده است، تمام نمرات آن نوبت صفر و همچنین دانش‌آموز از شرکت در امتحانات نوبت بعد نیز محروم می‌شود.

رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: مسوولان حوزه‌های اجرا و مدیران مدارس پیش از امتحانات، قوانین شرکت در جلسه امتحان را به دانش آموزان اعلام می کنند. همچنین برخی از موارد این آیین نامه، پشت کارت امتحانات دانش آموزان درج می‌شود که دانش آموزان بدانند مجازات همراه داشتن وسایل ارتباطی الکترونیکی چیست و چه خساراتی به همراه دارد.

با توجه به این که در برگزاری امتحانات، ده ها هزار نفر از مدیران و دبیران شریف، امانتدار و دلسوز مشارکت می کنند، سزاوار نیست با بزرگ نمایی موارد محدود، کلیت صحت نظم و آرامش حاکم بر امتحانات را که نتیجه کار این معلمان است، زیرسؤال برد و دانش آموزان سخت کوش و درست کار را دلسرد کرد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی