خبر مهم درباره وزیر آموزش و پرورش / صحرایی ورود کرد / پاداش بازنشستگان تا ساعات آینده واریز می شود

1 دیدگاه

به گزارش ساناپرس؛ خبر مهم درباره وزیر آموزش و پرورش / صحرایی ورود کرد / پاداش بازنشستگان تا ساعات آینده واریز می شود

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص مطالبه پرداخت پاداش بازنشستگان اعلام کرد: امسال به سازمان برنامه پیشنها دادم پاداش را در بودجه دستگاه بگذارند. برای این امر ۵.۸ هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم و به زودی پرداخت می‌کنیم. امیدواریم تا قبل از عید این امر تمام شود. البته ۳۰ درصد آن را قبلا پرداخت کرده بودیم. فقط وزارت آموزش و پرورش هم نیست، وزارت بهداشت و نیروهای مصلح هم در این امر مشکل دارند.

رضامراد صحرایی در نشست صمیمی دبیران کل تشکل‌های فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: من ۳۳ سال است معلم هستم. از دانشسرا تربیت معلم شهید رجایی وارد آموزش و پرورش شدم و معتقدم نمره آموزش و پرورش کشور واقعا زیر ۱۵ نیست اما در حیرتم چرا پنج نمره از دست داده بسیار گران بار تر از نمرات داشته نشان داده می‌شود؟

وی با بیان اینکه ما در حالی انقلاب را تحویل گرفتیم که سطح سواد کشور ۴۸ درصد سواد بود و از هر دو نفر یک نفر بیسواد بود، ادامه داد: درحال‌حاضر سطح سواد در بالای ۱۰ سال نزدیک ۹۷ درصد است. بنابراین نقد باید سازنده باشد، هدف نقد سازنده این است که باید مایه ساختن آینده باشد.

وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: بله در برخی مسائل نظیر پوشش تحصیلی نقد داریم چرا که خارج شدن حتی یک نفر از چرخه آموزش مهم است و یک نفر هم یک نفر است. ولی باید دید چقدر از این امر را توانستیم اصلاح کنیم. چون اگر دائم بر نقاط منفی تمرکز کنیم ناامید و ناامید تر می‌شویم.

صحرایی خطاب به دبیران کل تشکل‌های آموزش و پرورش تصریح کرد: خیلی از افراد حاضر در جمع هم سن و سال من هستند و تجربه من را دارند. واقعا کدام یک از مسائل فعلی آموزش و پرورش جدید هستند؟ هیچ کدام جدید نیستند. بله کسری بودجه داریم، اما من وقتی سال ۷۴ از دانش سرا فارغ التحصیل شدم و به رفتم مدرسه هم همین بحث‌ها بود فقط شکل بحث‌ها فرق داشت.

وی درباره مسئله «سیاسی بودن انتصابات» تصریح کرد: اذعان می‌کنیم وقتی گروهی مسئولیت می‌گیرند تغییراتی ایجاد می‌کنند. من وقتی به وزارتخانه آمدم، چقدر فشار به من آوردند که چرا تعییرات انجام نمی‌دهی؟ شش، هفت ماه صبر کردم تا ارزیابی کنم و بعد از آن نیز تشکل‌ها به من فشار آوردند که چرا جابه‌جا نمی‌کنی‌؟

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: تهمت ناروای تغییر ۲۰ هزار مدیر مدرسه به من زده شد درحالی که عمده آنها شده بودند.

وی ادامه داد: من دو مسئله “آینده” و “آیینه” را درباره آموزش و پرورش زیاد به کار می‌برم. آینده کشور از امروز آموزش و پرورش قابل پیش‌بینی است. هر تصویری که درباره آینده کشور می‌خواهید ببیند، الان در دبیرستان‌های ما هستند. مادران و پدران آینده ما در آموزش و پرورش درحال تربیت هستند. این آینه چیزی جز آنچه ما کردیم را نشان نمی‌دهد. هرچه نشان می‌دهد کاری است که ما کردیم. بنابراین ۱۰ سال آینده کشور در آموزش و پرورش امروز دیده می‌شود.

صحرایی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های آموزش و پرورش “آینه” بودن آن است که وضعی را که خودمان درست کردیم را نشان می‌دهد، خاطر نشان کرد: تعویض ۱۰ وزیر در ۱۰ سال نشان دهنده این است که راهبرد آیینه شکستن را در پیش گرفتیم. اگر این آینه جایی را خوب نشان می‌دهد باید تقویت شود و اگر بد نشان می‌دهد باید اصلاح شود. این ویژگی آیینه بودن آموزش و پرورش همان دلیلی است که آموزش و پرورش را به تعیین‌کننده ریل‌های آینده هر کشوری تبدیل می‌کند.

وی تاکید کرد: فرقی نمی‌کند وزیر آموزش و پرورش صحرایی باشد یا چه شخص دیگر. آینه، آینه است و کار خود را می‌کند. پس برای نقد کردن نباید تصویری غیر واقعی نشان داد. باید هرچه هست را نشان دهیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص مطالبه پرداخت پاداش بازنشستگان تصریح کرد: امسال به سازمان برنامه پیشنها دادم پاداش را در بودجه دستگاه بگذارند. برای این امر ۵.۸ هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم و به زودی پرداخت می‌کنیم. امیدواریم تا قبل از عید این امر تمام شود. البته ۳۰ درصد آن را قبلا پرداخت کرده بودیم. فقط وزارت آموزش و پرورش هم نیست، وزارت بهداشت و نیروهای مصلح هم در این امر مشکل دارند.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: طی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ به دلیل کاهش تعداد دانش آموزان در راستای سیاست‌های جمعیتی وقت، تعبیر غلط “مازاد معلم” را به میان آوردیم. میانگین سنی معلمانی که بر اثر آن قانون از آموزش و پرورش خارج شدند ۴۰ سال بود اما امروز ما معلم ۴۰ ساله استخدام می‌کنیم. چرا آن کار را کردیم؟

وی با اشاره به تاسیس دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۰، خاطر نشان کرد: از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ حدود ۵۰۴ هزار معلم به آموزش و پرورش آمدند که زیر ۲۰ درصد آنها از دانشگاه فرهنگیان بودند. افرادی که نه رشته و نه جنسیت آنها و نه شهر آنها متناسب بود جذب شدند و تراز نیروی تنسانی بهم خورد.

صحرایی با اشاره به گزارش خود درباره وضعیت نمره دانش آموزان به رئیس جمهوری، توضیح داد: موضوع نمره را آگاهانه مطرح کردیم چراکه سیلی آن را به من می‌زدند. اگر کسانی این موضوع را مطرح نمی‌کردند ما نیز این پاسخ‌ها را نمی‌دادیم. در واقع مسئله ما مسئله جامعه است، و گرنه کدام رئیس‌جمهوری درباره نمره دانش آموزان در تریبون رسمی از وزیر خود مطالبه می‌کند؟ هنر ما این است که نمره دانش آموزان روی میز رئیس‌جمهوری است.

وی همچنین افزود که درحال‌حاضر اولویتی که در حوزه آموزش و پرورش از سوی رئیس‌جمهوری به ما ابلاغ شده، ارتقا و تقویت آموزش در مدارس دولتی است.

وزیر آموزش و پرورش درباره اقدامات انجام شده در آموزش و پرورش دولت سیزدهم، تصریح کرد: تا مهر ماه ۵۸۶۰ مدرسه ساختیم و هفته بعد حدود هزار مدرسه دیگر می‌سازیم. ایران کارگاه مدرسه‌سازی شده است.

صحرایی با بیان اینکه مسئله بازماندگان از تحصیل از غصه‌های هر روز اوست، عنوان کرد: در طرح شهید محمودوند ۹۳۰ هزار بازمانده از تحصیل شناسایی شدند. علل آن به مسائل فرهنگی، خانوادگی و حتی پاندمی کووید ۱۹ باز می‌شود. حدود ۲۰۰ هزار نفر تحت تعقیب ما قرار گرفتند و از این بین حدود ۷۰ هزار نفر به مدرسه بازگشتند.

وی درباره توجه دولت سیزدهم به آموززش‌های فنی و حرفه‌ای و بحث هنرستان‌ها، تصریح کرد: درحال‌حاضر ۳۹.۸ درصد دانش آموزان به هنرستان هدایت می‌شوند اما هدف ما رسیدن به رقم ۵۰ درصد است. استقبال از هنرستان به حدی است که امروز ما برای ثبت نام دانش آموزان در هنرستان‌ها جا نداریم‌.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: زمانی می‌گفتند تنبل به هنرستان می‌روند اما الان میانگین معدل هنرستانی‌ها در بسیاری استان‌ها ۱۹ است و برخی هنرستانی‌ها به طور میانگین ماهانه ۵ میلیون تومان درآمد دارند.

صحرایی با بیان اینکه امسال تاریخ سازترین سال کشور در حوزه استخدام بود، درباره میزان استخدامات در آموزش و پرورش گفت: امسال حدود ۵۵ هزار مجوز جذب در آموزش وپرورش داشتیم که ۵۰ هزار نفر جدب شدند. سال بعد ۷۲ هزار مجوز استخدام داریم. آیا این کسری معلم یک روزه ایجاد شده است؟ اگر دوستان این مسائل را سیاسی نمی‌کردند من اصلا علاقمند به سیاسی کردن این مسائل نبودم اما گفته شد و ما نیز باید می‌گفتیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود این خبر را هم داد که روز گذشته حمایت همه جانبه از وزارت آموزش و پرورش برای اجرای آزمون‌های نهایی در هیات دولت تصویب شد.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه مادامی که اختلاف در مبانی و اصول نباشد، این اختلافات یک فرصت است، توضیح داد: به شما و خود فراخوان می‌دهم که برای مسائل خود دنبال راه‌حل‌های نخ نما شده قدیمی که در گذشته پاسخی به آن ندادند نگردیم. راه‌حل جدید پیدا کنیم. عمیقا به اقتصاد آموزش و پرورش اعتقاد دارم، راه آن را پیدا کنید. آموزش و پرورش دارا است و می‌تواند دست به زانو گرفته و بخشی از مسائل خود را خودش حل کند. ما هنوز معلمان رشته‌ای تربیت می‌کنیم اما دنیا از این امر گذشته است و معلم فرارشته‌ای تربیت می‌کند که همزمان چند درس را درس می‌دهد. این یک تقصیر سازمانی و ساختاری است.

صحرایی با اشاره به انتصاب خود در سمت وزیر آموزش و پرورش، بیان کرد: برای فدا شدن این مسئولیت را پذیرفتم، و الا مسئولیت دیگری داشتم و هنوز هم آن را مهم می‌دانم. ما می‌خواهیم ریل را اصلاح کنیم. رویکرد موجود ما نقطه‌ای و خطی است و باید این رویکرد جی خود را به رویکرد فرآیندی و چرخه‌ای دهد تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم. ما در بهترین حالت “به اضافه هم” می‌شویم اما باید “به توان هم” برسیم. امروز انسجام از درون سرمایه ما است.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره سن ورود به داشنگاه فرهنگیان و نامه خود به دانشگاه فرهنگیان در خصوص انجام مصاحبه و پذیرش ۱۳۰ نفر از داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ که بالای ۲۴ سال سن داشتند و نتوانستند وارد دانشگاه فرهنگیان شوند، عنوان کرد: تکلیف قانونی به ما شده و حکم است که باید رعایت کنیم. ۱۳۰ نفر هستند که این ۱۳۰ نفر بین یک تا سه ماه اضافه سن دارند. اینها برای ورود به دانشگاه فرهنگیان مصاحبه می‌شوند اما به طور کلی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی سن ورود به دانشگاه فرهنگیان را تصویب کرده و مسئله تمام شده است‌.

وزیر آموزش و پرورش افزود: البته هنوز ابلاغ نشده است. قانونی را برای کنکور دانشگاه فرهنگیان به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بردیم. آنچه در خصوص سن ورود به دانشگاه فرهنگیان تصویب شده هشت ماده دارد که یک ماده آن به “تدوین نظام اختصاصی جذب دانشجو معلم” معطوف می‌شود. یکی از موارد این نظام سن ورود به دانشگاه فرهنگیان است. منتظر ابلاغ این نظام هستیم. بنابراین مسئله حل شده و همین روزها ابلاغ می‌شود. نگران آن نباشید.

صحرایی در بخش دیگر سخنان خود درباره رتبه‌بندی معلمان یادآور شد: ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی خرج کردیم. اصلاحیه آیین نامه رتبه‌بندی مبتنی بر هدف کلان لازم است و نباید آن را “صنفی” کرد. این آیین نامه می‌گوید وزارتخانه با همکاری چه سازمانی باید رتبه‌بندی را انجام دهد.حتما هم قانون و هم آیین نامه رتبه‌بندی نیاز به اصلاح دارد. اما آنچه اجرا شده منجر به این شد که حقوق معلمان به طور متوسط ۲۶ درصد رشد کند.

وزیر آموزش و پرورش درباره علت اجرای نشدن سند تحول بنیادین معتقد است: اغلب بیان می‌کنند بودجه برای اجرای سند تحول کافی نبود اما من معتقدم مشکل سند تحول بودجه نیست بلکه توجه به روح سند است‌. روح سند عبارت از ائتلاف برای اعتلای این کشور است‌. در این سال‌ها هیچ وزارتخانه‌ای برای عدم همکاری در اجرای سند تحول بازخواست نشد که چرا تکلیفت را انجام ندادی؟ برخی هنوز سند تحول را اجرا نکرده میگویند این سند باید اصلاح شود، بله اصلاح پنج سال یک بار لازم است اما برخی حرف‌های سند هنوز هم امکان کار دارد.

وی با بیان اینکه معتقدم مسئله آموزش و پرورش و راه‌حل آن هر دو در یک کلمه نهفته و آن “معلم” است، خاطر نشان کرد: چرا اجازه می‌دهیم برخی از جایگاه معلمان سوء استفاده کنند. تنور انتخابات گرم است و چیزهایی از جاهایی صادر می‌شود که جای تعجب دارد. جای تعجب دارد که معلمان ما آیا واقعا به این چیزها توجه نمی‌کنند؟

صحرایی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در موضوع کنکور اتفاق بزرگی رخ داد، یادآور شد: تا پیش از این ۸۵ درصد ۳۰۰۰ نفر رتبه اول کنکور از دهک‌های اول و دوم بودند اما با اعمال سابقه تحصیلی امسال سهم هفت استان از ۱۱ استانی که به دلیل محدودیت‌ها سهم کمی در قبولی در دانشگاه‌های برتر داشتند، بین ۲۵ تا ۷۵ درصد قرار گرفت.

وزیر آموزش و پرورش در بخش مایانی سخنان خود درباره انتخابات ۱۱ اسفند مجلس شورای اسلامی ضمن دعوت از فرهنگیان برای شرکت در انتخابات توضیح داد: انتخابات عرصه تجلی قدرت اراده مردم است. قریب به ۲۸۰ هزار نفر از عوامل اجرایی انتخابات معامان هستند. هر کسی سلیقه‌ای دارد و این سلیقه در رای او معلوم می‌شود. شرکت در انتخابات فرصتی برای اعتلا کشور است که به دیگران نشان دهیم ما خودمان برای کشور خودمان تصمیم می‌گیریم.

اخباراقتصاد
پربازدیدرتبه بندی معلمان
 

1 دیدگاه.

  • جواد اسدآبادی
    2024-01-30 17:34

    نمیدونم صحرایی این متن را می خونند یا نه؟ وزیری که نتواند اضافه تدریس چند ماه معلمان و بازنشسته های مشغول به کار را پیگیری و پرداخت کند بهتر است برود

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی