5 دلیل اساسی در خرید روغن زيتون برای سرخ كردن

1 دیدگاه

از گذشته های دور تا به امروز روغن زیتون یکی از پرخاصیت ترین و سلامت محورترین روغن هاست که خواص درمانی زیادی دارد، به قدری که یونانی ها در گذشته از آن به عنوان اکسیر جوانی یاد می کردند. این روزها شاید قیمت روغن زیتون سرخ کردنی از نظر خیلی ها کمی بیشتر از سایر محصولات مشابه باشد، اما با این حال به دلیل خواص فوق العاده بسیاری آن را تهیه و استفاده می کنند.

آیا با انواع روغن زيتون برای سرخ كردن آشنایی دارید؟ می دانید کدام روغن ها برای سلامتی شما کمترین خطر را دارد؟ کدام روغن با حرارت خواص خود را از دست نمی دهد؟ با اطلاع از پاسخ این سوال ها به خصوص در مورد روغن زیتون برای سرخ کردن بهتر می توانید سلامت محورترین خوراکی ها را تهیه کنید.

بررسی مهمترین نکته ها در خرید روغن زيتون براي سرخ كردنvff

روغن زیتون از جمله محصولاتی است که طرفداران زیادی به خصوص در بین گیاه خوار دارد. اگر می خواهید گیاه خوار شوید، با درک تفاوت وگان و وجترین باید از غذاهای دامی و حیوانی بپرهیزید و به سراغ محصولات گیاهی بروید که در تهیه بسیاری از این خوراکی ها روغن زیتون نقش به سزایی دارد.

در ادامه لیستی از مهمترین نکته ها در خرید روغن زیتون برای سرخ کردن را می آوریم که توجه به هر کدام از آنها موجب می شود محصولی باکیفیت و سالم بخرید:

1. اسیدیته پایین را از یاد نبرید

در استفاده از روغن ها باید بسیار دقت کنید، برخی از این ترکیبات برای سلامت انسان خطرناک هستند، در نتیجه شما باید اطلاعاتتان را درباره این خوراکی ها بالا ببرید، یعنی بدانید که روغن تراریخته چیست؟ کدام روغن برای بدن شما مفیدتر است؟ به طور مثال در خرید روغن زيتون برای سرخ كردن همواره باید به میزان اسیدیته آن توجه داشته باشید.

زمانی که اسیدیته پایین باشد، خوراکی هایتان طعم و مزه بهتری خواهند داشت و از خوردن آنها لذت بیشتری می برید. بهترین محصولات بازار معمولا اسیدیته پایینتر از 0.25 درصد دارند. اگر محصولی با این میزان کیفیت را پیدا نکردید، به هیچ عنوان به سراغ محصولاتی با اسیدیته بیشتر از 0.8 درصد نیز نروید، چون این خوراکی ها کیفیت لازم را ندارند و از طعم مناسبی نیز برخوردار نیستند.

2. شناخت خواص روغن زیتون خوراکی و انواع آن

این روغن در مدل ها و انواع مختلفی در بازار عرضه می شود که هر کدام ویژگی های خاصی دارند. اگر می خواهید بهترین محصول را مطابق با ذائقه و خواسته خود تهیه کنید، باید انواع مدل های آن را بشناسید. در ادامه قصد داریم انواع این روغن ها را معرفی کنیم:

روغن زیتون فرابکر

فرابکر یا extra virgin olive oil به عنوان یکی از بهترین انواع روغن های زیتون در بازار شناخته می شود. فرابکر را بدون عملیات شیمیایی تولید می کنند و چون فرآوری و تصفیه کم روی آن انجام می شود، از کیفیت بالایی برخوردار است. در این محصول پلی فنول و آنتی اکسیدان زیادی نیز وجود دارد که آن را تبدیل به گزینه ای مناسب برای استفاده در خوراکی های مختلف می کند.

یکی از ویژگی های مهم محصولات فرابکر کم بودن میزان اسیدیته آنهاست؛ در واقع در این محصول کمتر از 0.225 درصد اسیدیته وجود دارد که همین آن را تبدیل به باکیفیتترین روغن زيتون مخصوص سرخ كردن می کند. این محصول در هنگام حرارت دیدن پایداری خیلی خوبی از خود نشان می دهد، به همین جهت استفاده از آن توصیه می شود.

بکر

محصولات بکر یا virgin olive oil بدون هیچ گرما یا حلالی توسط برندهای مختلف تولید شده و روانه بازار می شوند. این محصولات از کیفیت خیلی خوبی برخوردارند و با اسیدیته بین 0.8 تا 2 درصد میزان نقص اندکی دارند.

تصفیه شده

روغن زیتون تصفیه شده یا refined olive oil گزینه ای مناسب برای پخت و پز است، چون اسیدیته آن بیشتر از 1.5 درصد نیست. در واقع تولیدکنندگان این فرآورده ها طی فرآیندی با حرارت، فیلتراسیون، فرآوری و مواد شیمیایی این ماده را تصفیه می کنند و در اختیار مشتریان می گذارند، اما طی فرآیند تصفیه این محصول، بسیاری از آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های آن از بین می رود.

سبک

روغن زیتون سبک یا light olive oil از لحاظ طعم شباهت زیادی به روغن کانولا دارد و با ظاهر زرد کم رنگ خود از ترکیب محصولات بکر و تصفیه شده تولید می شود. از آنجا که این روغن ها از ترکیب محصولات تصفیه شده به وجود می آیند، نقطه دود بالایی نیز پیدا می کنند، از این رو گزینه مناسبی برای استفاده در پخت و پز در دمای بالا به شمار مِی آیند؛ بنابراین اگر به دنبال روغن زیتون مخصوص سرخ کردن می گردید، ما این محصول را پیشنهاد می دهیم.

پومیس

مردم کشورهای مختلف مثل اسپانیا و بریتانیا از پومیس استفاده های مختلفی دارند، مثلا برخی از آن به عنوان روغن زیتون سرخ کردنی استفاده می کنند.

3. عدم خرید ظروف یکبار مصرف شفاف درب دار

محصولاتی که در ظروف شفاف عرضه می شوند، به هیچ عنوان کیفیت لازم را ندارند؛ این محصولات حتی در صورت داشتن کیفیت، بعد از مدتی طعم و مزه خود را از دست می دهند، چون نور به راحتی می تواند به ترکیبات آنها نفوذ کند.

شما باید محصولی را بخرید که در بسته بندی های مات و غیر شفاف عرضه می شوند، چون احتمال نفوذ نور به محتویات را به حداقل می رسانند. جنس بسته بندی روغن زیتون سرخ کردنی نیز بهتر است که از نوع شیشه ای باشد؛ محتویات بسته بندی های پلاستیکی مونومرهای پلاستیک را جذب می کند.

4. توجه به استانداردهای محصول

هر چه محصول از تاییدیه های بیشتری از سوی سازمان بهداشت برخوردار باشد، بهتر است؛ بنابراین در حین خرید این محصولات حتما به دنبال نشان استاندارد در آنها به خصوص در محصول روغن زيتون برای سرخ كردن باشید.

5. تاریخ انقضا را از قلم نیندازید

هر چه از زمان تولید روغن زیتون برای سرخ کردن بگذرد، کیفیت آن پایین می آید؛ بنابراین به تاریخ انقضا توجه داشته باشید تا مبادا از آن گذشته باشد. همچنین هر چه به تاریخ تولید نزدیکتر باشید، فرآورده طعم بهتر و باکیفیتتری خواهد داشت.

برخی این روغن را به صورت عمده می خرند تا مدت ها از آن استفاده کنند که این اشتباه است؛ چون محصول طعم خود را به مرور زمان از دست می دهد. معمولاً این فرآورده ها تا 18 ماه ماندگاری دارند، اما شما باید آنها را فقط در حد نیاز بخرید تا مبادا در طی این مدت کیفیتشان را از دست دهند.

روغن زیتون برای سرخ کردن، چه فوایدی دارد؟

روغن زیتون برای سرخ کردن فواید و ویژگی های مثبت زیادی دارد، از این رو بسیاری از افراد تمایل به تهیه و صرف آنها دارند. اگر تا به امروز از این فرآورده ها استفاده نمی کردید، پیشنهاد می کنیم که حتما به دلیل طعم و مزه عالی و فواید فوق العاده شان، حتما آنها را جز برنامه غذایی تان قرار دهید.

با یک بار استفاده از روغن زیتون طرفدار پر و پا قرص آن می شوید و تا همیشه به آن وفادار خواهید ماند. در این مقاله درباره ویژگی های مهم روغن زيتون برای سرخ كردن صحبت کردیم، با رعایت این نکات می توانید بهترین خرید را داشته باشید.

انتهای رپورتاژ آگهی/

آشپزیکسب و کار
رپورتاژ
 

1 دیدگاه.

  • امیر امینی
    2023-12-26 21:21

    جناب مهندس روغن زیتون مقابل حرارت تاب و توان نداره و میسوزه. این مطالب الکی رو از کجا میاری ؟

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی