ساده ترین راه برای برقی کردن دوچرخه های معمولی

امروزه دوچرخه‌های برقی جایگاه بسیار ویژه‌ای در دل علاقمندان به دوچرخه‌سواری پیدا کرده‌اند. آنها اگرچه مزایای زیادی دارند اما مهم‌ترین مزیتشان این است که هر زمان که بخواهید می‌توانید مانند دوچرخه‌های کلاسیک با رکاب زدن آنها را به حرکت درآورید، هر زمان که حوصله‌ این کار را نداشته باشید می‌توانید با وارد کردن یک انرژی کوچک با کمک نیروی الکترونیکی آن را به حرکت در آورد. برقی بودن دوچرخه یکی از بهترین و جذاب ترین ویژگی ها برای کسانی است که همواره از این وسیله نقلیه عمومی پاک استفاده می کنند.

اما از آنجایی که قیمت این دوچرخه‌ها بالاست همه توانایی خرید آن را ندارند و ترجیح می‌دهند خودشان دوچرخه کلاسیکشان را به دوچرخه برقی تبدیل کنند. در ادامه قصد داریم چگونگی این کار را بررسی نماییم. اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

چگونه دوچرخه عادی را به دوچرخه برقی تبدیل کنیم؟

بله، خودتان هم می‌توانید دوچرخه برقی درست کنید و هزینه‌هایتان را پایین بیاورید؛ اما چگونه؟ برای این کار شما به قطعاتی همچون باتری، موتور، درایور، دسته گاز و … نیاز خواهید داشت. به جای تهیه جداگانه این قطعات، می‌توانید با خرید کیت دوچرخه برقی  این کار را انجام داده و از مزیت ها و امکانات یک دوچرخه برقی بهره مند شوید.

قبل از هر چیز باید بدانید که درایور یک قطعه است که همه سیم‌های قطعات برقی را یکپارچه می‌کند. کنترل‌گر هم چیزی است که داخل آن یک برد وجود دارد که قدرت، سرعت، ولتاژ، آمپر و سایر ورودی‌ها و خروجی‌ها را مدیریت می‌کند. باتری هم انرژی را تامین می‌کند. درواقع کنترل‌گر برقش را از باتری می‌گیرد و برای قطعات مختلف توان مورد نیاز را توزیع می‌نماید.

حالا که با این کلیات آشنا شدید، بیایید قدم به قدم تبدیل یک دوچرخه ساده به دوچرخه برقی را با هم بررسی کنیم:

قدم اول: نصب باتری دوچرخه برقی

در مرحله اول باید باتری را نصب کنید اما باید آن را درست نصب نمایید. معمولا کنترل‌گرها هشت کابل دارند که یکی از آنها برای اتصال باتری است. کابل باتری دو سیم قرمز و مشکی دارد که قرمز علامت بار مثبت و مشکی علامت بار منفی است. یعنی سیم قرمز را باید به قطب مثبت و سیم مشکی را باید به قطب منفی باتری وصل کنید.

قدم دوم: نصب موتور دوچرخه برقی

در گام بعدی باید موتور را روی دوچرخه خود نصب کنید. کابل موتور دو سیم آبی و زرد دارد. نصب موتور مانند باتری حساس و خطرناک نیست اما سعی کنید هنگام نصبش اشتباه نکنید. اما اگر اشتباه کردید فقط موتور کار نمی‌کند و می‌توانید دوباره سیم‌ها را جابه‌جا نمایید.

قدم سوم: سوئیچ دوچرخه برقی

در گام سوم باید سوئیچ دوچرخه برقی را طراحی نمایید. سوئیچ جریان کنترل‌گر را قطع و وصل می‌کند. به عبارت ساده‌تر با کمک این وسیله می‌توانید دوچرخه را خاموش و روشن کنید. سیم‌های سوئیچ آبی و قرمز هستند و تنها کافی است آنها را به ترمینال درست متصل نمایید.

قدم چهارم: دسته ی گاز دوچرخه برقی

مورد بعدی که باید به سراغ ساخت آن بروید، دسته گاز است. اکثر دریچه‌های گاز از جنس پلاستیک هستند. اگر نوع با کیفیت آن را تهیه کنید، داخلش یک میله‌ فلزی ضد آب قرار دارد. در صورتی که سیم‌های دریچه گاز را جابه‌جا وصل کنید، دوچرخه در جهت برعکس حرکت می‌کند.

قدم پنجم: ترمز دوچرخه برقی

در گام پنجم، باید ترمز دوچرخه را درست کنید، باید سیم‌های ترمز را به پورت مناسب خود وصل نمایید. داخل ترمز یک سوئیچ وجود دارد که هنگام ترمز گرفتن سیگنالی به درایور ارسال می‌کند و باعث قطع شدن برق می‌شود.

قدم ششم: نمایشگر دوچرخه برقی

ضروری نیست که برای دوچرخه خود نمایشگر تهیه کنید اما با وجود آن می‌توانید از وضعیت دوچرخه آگاهی کامل به دست آورید. متصل کردن صفحه نمایش به دوچرخه کمی از سایر مراحل پیچیده‌تر است. تعدادی از کنترلگرها سه سیم برای اتصال صفحه نمایش دارند و تعدادی پنج سیم. شما باید همه سیم‌ها را در جای درست وصل کنید.

لوازم مورد نیاز برای تبدیل دوچرخه کلاسیک به برقی

برای تبدیل یک دوچرخه ساده به دوچرخه بعدی در درجه اول می‌توانید کیت تهیه کنید. اما قطعاتی که در کیت وجود دارد را به‌صورت جداگانه هم می‌توانید بخرید. از دیگر ابزار مورد نیازتان برای این کار می‌توان به انبردست، پیچ گوشتی دوسو و چهارسو، آچار تخت، آلن و بست کمربند اشاره کرد. سعی کنید قبل از شروع کار همه این ابزار را تهیه کنید و در کنار خود قرار دهید تا نخواهید کار را متوقف کنید.

دوچرخه مناسب برای تبدیل به دوچرخه برقی

اما کدام دوچرخه برای تبدیل به دوچرخه برقی مناسب است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، شما حتی می‌توانید برای این کار یک دوچرخه دست دوم تهیه کنید. اگر این دوچرخه از نوع کوهستانی باشد و دارای ترمز دیسکی و فرمان عریض باشد، انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

اگر نتوانستید دوچرخه کوهستانی بخرید، گزینه‌ای را انتخاب کنید که شاسی محکمی داشته باشد تا بتواند وزن وسایل الکتریکی که به آن اضافه می‌کنید را تحمل کند. از آنجایی که موتور باید به زنجیر وصل شود، دقت کنید که زنجیر دوچرخه هم با کیفیت باشد.

سایز دوچرخه هم بهتر است 26، 20 و 16 باشد. معمولا دوچرخه‌های کوچک‌تر شتاب بیشتری دارند و هنگام رسیدن به ناهمواری‌ها نرم‌تر عمل می‌کنند.

کلام آخر

در این مطلب شما را با نحوه برقی کردن دوچرخه آشنا کردیم و گفتیم که برای این کار چه چیزهایی لازم دارید. اگر نمی‌توانید برای خرید دوچرخه برقی هزینه کنید، می‌توانید خودتان دست به آچر شوید و هزینه‌ها را پایین بیاورید. این کار اگر درست و با حوصله انجام شود خطری هم برای شما نخواهد داشت. فقط سعی کنید از روی راهنما پیش بروید و قطعات باکیفیت بخرید.

اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما ان را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

فناوریکسب و کار
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی