چند روش ساده برای شناسایی کمبود مواد غذایی در نهال هلو!

خرید اینترنتی نهال هلو

یک نهال هلو برای میوه دادن، علاوه بر انرژی خورشیدی، آب و دی‎اکسیدکربن نیازمند به عناصر شیمیایی مختلف یا اصطلاحاً مواد غذایی گیاهی است. کمبود بیش از حد یک یا چند عنصر غذایی باعث اختلال در متابولیسم این درخت می‎شود. گاهی از اوقات این کمبود به‌صورت آثار واضح در گیاه قابل‌شناسایی است؛ ولی برخی اوقات نیز کمبود به‌صورت پنهان بروز می‎کند. به نقل از پالیز نهال این علائم نباید نادیده گرفته شوند.

 

راست می‎گویند که کار را باید به کاردان سپرد؟

باغداری از مشاغلی است که به توجه دائم و دانش کافی نیاز دارد. به‌عنوان‌مثال، کمبود مواد غذایی مختلف سبب کاهش رشد درخت هلو می‎شود. البته عوامل دیگری نیز هستند که سبب کاهش رشد گیاهان می‎شوند.؛ انواع بیماری‎ها و آفات از این دسته هستند. بنابراین بسیار مهم است که یک باغدار اطلاعات کافی در مورد این موارد داشته باشد تا بتوانند به‌موقع جهت رفع مشکل اقدام کند.

سایت‌هایی مانند پالیز نهال، ویکی‌پدیا، ویکی کشاورز (wiki farmer) و… برای به‌دست‌آوردن این اطلاعات می‎توانند به شما کمک کنند. اما اگر وقت تحقیق ندارید، در سایت نهالستان پالیز به تمام این موارد به‌صورت جامع و کامل پرداخته شده است. هر گونه اطلاعات تخصصی لازم در مورد نهال پیوندی هلو را می‎توانید در اینجا پیدا کنید:

https://paliznahal.ir/product/peach-seedlings/

در ادامه، به عناصر غذایی سودمند برای رشد درخت هلو و همچنین نشانه‎های کمبود هر کدام می‎پردازیم.

مواد غذایی گیاهی سودمند برای نهال هلو کدام هستند؟

عناصر غذایی ضروری که برای درخت هلو فواید زیادی دارند، عبارت‌اند از:

  • ازت (N)
  • فسفر (P)
  • گوگرد (S)
  • پتاسیم (K)
  • کلسیم (Ca)
  • منیزیم (Mg)

خرید بهترین ارقام نهال هلو

 

علاوه بر عناصری که ذکر شدند، برخی موارد هستند که مصرف کمتری در گیاه دارند؛ ولی وجودشان در خاک لازم است. این عناصر شامل موارد زیر می‎شوند:

  • بر (B)
  • کلر (Cl)
  • مولیبدن (Mo)
  • مس (Cu)
  • آهن (Fe)
  • منگنز (Mn)
  • روی (Zn)

در برخی از مناطق و تحت شرایط خاص، ممکن است مقادیر عناصر موجود در خاک کم باشند که موجب اختلال در رشد و میوه‌دهی هلو می‎شوند. همچنین این کمبود سبب کاهش کیفیت نهال میوه خواهد شد و در نهایت خسارات جبران‌ناپذیری برای باغداران به همراه دارد. برای تشخیص اختلال‏های مواد غذایی در درخت هلو به دو روش می‎توان عمل کرد.

این روش‎ها شامل تجزیه شیمیایی خاک در آزمایشگاه و مشاهده علائم ظاهری گیاه هستند. پس از مطالعه این نتایج، باغداران قادر خواهند بود در مورد کمبودی که اتفاق افتاده است، اطلاعات به دست آوردند و آن را رفع کنند. در این مقاله روش‎های تشخیص ظاهری کمبود عناصر مغذی در نهال هلو را معرفی می‎کنیم.

فروش نهال هلو شناسنامه دار

 

کمبود هر کدام از عناصر مغذی چه تغییری در ظاهر نهال میوه ایجاد می‎کند؟

به شکل کلی، کمبودها در دو دسته طبقه‌بندی می‎شوند:

  1. کمبودهایی که در برگ‌ها و اندام‌های پیرتر مشاهده می‎شوند.
  2. کمبودهایی که در برگ‌ها و اندام‌های جوان بروز می‌کنند.

هر کدام از این نشانه‎ها در اثر عدم وجود عناصر متفاوتی ایجاد می‎شوند.

1.    کمبودهایی که در برگ‌ها و اندام‌های پیرتر مشاهده می‎شوند

این علائم در برگ‌های پیرتر و در قسمت‌های پایینی درخت هلو بروز می‎کنند. در این حالت، تغییر رنگ برگ‌ها از سبز کم‌رنگ یا سبز تیره به رنگ‌های متمایل به زرد، زرد متمایل به قهوه‎ای، قهوه‎ای یا قهوه‌ای متمایل به قرمز اتفاق می‎افتد.

کبود ازت (N)

علائم تغییر رنگ از نوک برگ‎ها شروع می‎شوند. برگ‌های پایینی درخت، اول زردرنگ و سپس قهوه‎ای کم‌رنگ می‌شوند و سپس ریزش می‎کنند. ساقه‎ها نیز کوتاه و نازک می‌شوند و همچنین در مورد ریشه‎ها شاهد کاهش ریشه‎های ثانویه هستیم.

کمبود فسفر (P)

در این حالت، برگ‌های پایین نهال هلو زرد یا قرمز متمایل به قهوه‎ای و سپس خشک می‎شوند. در برخی از قسمت‎های گیاه نیز ممکن است لکه‎های سیاه‎رنگی به وجود بیایند. رشد عمودی هلو در این حالت کاهش می‎یابد.

کمبود منیزیم (Mg)

علائم مربوط به منیزیم در برگ‌های پیر، موضعی هستند. کلروز (زردشدن) در حاشیه برگ‎ها یا لکه‎های بین رگبرگی اتفاق می‎افتد. این کلروز ممکن است همراه یا بدون علائم نکروز (قهوه‎ای شدن نقطه‎ای) در حواشی برگ‌های پایین درخت باشد. برگ‌های پیرتر ممکن است بمیرند یا زنده بمانند.

کمبود پتاسیم (k)

در اثر کمبود پتاسیم، در حاشیه برگچه‎ها یا برگ‎های درخت هلو لکه‎های سفیدی تشکیل می‎شوند که الگوی هاشوری دارند. اما به‌طورکلی، نوک برگ‌ها و حاشیه آنها ممکن است کلروز شوند و در مراحل بعدی قهوه‎ای، قهوه‎ای متمایل به قرمز تا قهوه‎ای تیره و سپس نکروز شوند. لکه‌های نکروز بعداً به‌هم‌پیوسته می‌شوند و سطوح وسیع‌تری را در بر می‌گیرند. حاشیه برگ‌ها نیز ممکن است به سمت جلو یا عقب بپیچد.

خرید آنلاین درخت هلو

 

1.    کمبودهایی که در برگ‌ها و اندام‌های جوان بروز می‌کنند

در اثر کمبود در شاخه‌های جوان معمولاً جوانه‌های انتهایی به رشد ادامه می‌دهند. پژمردگی یا کلروز در برگ‌های جوان نهال هلو بدون علائم نکروز بروز می‌کنند.

کمبود منگنز (Mn)

در برگ‌های جوان و کمی مسن‌تر در امتداد رگبرگ‌های اصلی، حواشی سبزرنگ به رنگ زیتونی درمی‌آیند و فقط کوچک‌ترین رگبرگ‌ها باقی می‌مانند. خال‌ها بعداً نکروز، خشک و سوراخ می‎شوند.

کمبود آهن (Fe)

در اثر این کمبود در جوان‌ترین برگ‌ها کلروز معمولاً بدون نکروز در رگبرگ‌های سبز تیره یا سبز روشن اتفاق می‎افتد. در مرحله بعد، کلروز بین برگی به‌صورت زرد لیمویی یا سفید متمایل به زرد به شکلی که رگبرگ‌های کوچک باقی می‌مانند، بروز می‌کند. اگر کمبود شدید باشد، حاشیه برگ‌ها قهوه‎ای می‎شود.

در صورت نیاز به مشاوره در مورد درخت‎های میوه چه کار کنیم؟

باغداران در زمان احداث، داشت و برداشت باغ با مسائل مختلفی روبه‌رو می‎شوند. به‌عنوان‌مثال، بهترین نهال هلو کدام نوع محسوب می‎شود، برای خرید نهال گردو چه ویژگی‌هایی مهم هستند یا اینکه اگر درختی کمبود مواد غذایی دارد، چه کاری برای رفع آن باید انجام دهیم. همه این موارد را می‎توانید با مشاوران ما در نهالستان پالیز در میان بگذارید و به‌صورت رایگان مشاوره بگیرید.

همچنین جهت اطلاع از قیمت نهال گردو، نهال بادام و نهال هلو نهالستان پالیز و بسیاری موارد دیگر با ما از طریق  شماره‌های 09144501007 / 09144501008 تماس بگیرید. در نهالستان پالیز، نهال میوه پیوندی و پایه معمولی با کیفیت و قیمت مناسب قابل‌تهیه است.

انتهای رپورتاژ آگهی/

 

کسب و کار
رپورتاژ
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی