5 ویتامین مخصوص لاغری + معرفی ویتامین‌ های چربی سوز

به گزارش ساناپرس؛ 5 ویتامین مخصوص لاغری + معرفی ویتامین‌ های چربی سوز

ویتامین‌ها ترکیباتی هستند که سوخت و ساز بدن را بالا می‌برند و به نوعی برای سوخت سلولی ضروری هستند. بطور مثال ویتامین گروه B کربوهیدرات‌ها را در بدن تبدیل به انرژی می‌کند و یکی از علت‌های مؤثر در چاقی می‌تواند کمبود این ویتأمین در بدن هم باشد.
ویتامین‌ها به تنهایی نمی‌توانند باعث کاهش وزن بشوند بلکه متابولیسم بدن را کنترل می‌کنند. قرص‌های ویتامین چربی سوز دارای ویژگی‌هایی هستند که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
  1. ویتامین‌ها جذب چربی را در بدن کاهش می‌دهند.
  2. کاهش‌دهنده اشتها هستند.
  3. باعث ایجاد حس سیری در بدن می‌شوند.
  4. باعث می‌شوند کالری بیشتری مصرف کنید.
در ادامه مطلب نیز بیشتر در مورد ویتامین‌هایی که باعث لاغری می‌شوند توضیح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

بهترین ویتامین‌ های چربی سوز کدامند؟

متابولیسم یا سوخت وساز یک فرآیندی است که بین غذا و مواد مغذی در بدن اتفاق می‌افتد تا انرژی لازم تأمین شود. متابولیسم بالا کالری بیشتری را می‌سوزاند و کاهش وزن سریعتر اتفاق می‌افتد. دسته‌ای دیگر از ویتامین‌ها هم هستند که به حفظ متابولیسم بدن کمک می‌کنند. انواع بهترین ویتامین برای کاهش وزن که باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شوند شامل موارد زیر می‌باشند.

1.ویتامین گروه B

این دسته از ویتأمین‌ها برای سوخت وساز بدن بسیار حائز اهمیت هستند. از ویتامین گروه B برای کنترل اشتها و تقویت سیستم عصبی استفاده می‌کنند و کمبود این ویتامین باعث ایجاد مشکلات بسیاری در بدن می‌شود. بطورمثال:
  • ویتامین  B1: باعث تجزیه موادمغذی می‌شود.
  • ویتامین  B2: روی غده تیروئید تأثیر گذاشته وباعث بالارفتن متابولیسم بدن می‌شود.
  • ویتامین  B3: باعث سوخت وساز کربوهیدرات، چربی‌ها و پروتئین‌ها در بدن شده و از خستگی مفرط و عدم تمرکز جلوگیری می‌کند.
  •  ویتامین  B5: خواص ویتامین B5 باعث آزاد شدن انرژی ناشی از مصرف چربی‌ها می‌شود.
  •  ویتامین  B6:  فواید ویتامین B6 روی تولید هورمون تیروئید تأثیر می‌گذارد که در فرآیند سوخت و ساز مؤثر است.
  •  ویتامین  B7: باعث ترمیم بافت‌های بدن می‌شود.
  •  ویتامین  B9:  یا اسید فولیک که از کم خونی جلوگیری می‌کند.
  • ویتامین  B12: یکی از ویتامین‌های کمیاب که در منابع غذایی گیاهی وجود ندارند و باید از طرق دیگر جذب شود.

2.ویتامین C

شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که چطور ویتامین سی می‌تواند در دسته ویتامین های چربی سوز قرار بگیرد؟ و یکی از فواید ویتامین C چربی سوزی باشد.  اغلب ما در دوران سرماخوردگی بیشتر از این ویتامین استفاده می‌کنیم. مصرف این ویتامین همراه با ورزش به افزایش سوخت و ساز بدن بسیار کمک می‌کند و تا 30 درصد چربی سوزی را افزایش می‌دهد.
3.ویتامین D
کاهش یا افزایش این ویتامین در بدن موجب تغییرات وزن و چربی سوزی می‌شود پس امکان لاغری با ویتامین دی وجود دارد .اکثرافرادی که دچار کمبود ویتامین دی هستند دچار چاقی مزمن می‌شوند. استفاده از ویتامین برای لاغری در کنار رعایت تغذیه و ورزش می‌تواند باعث تناسب اندام شود و به عنوان مکملی برای لاغری مورد استفاده قرار بگیرد. اگر تغذیه اصولی و درستی داشته باشید می‌توانید این ویتامین‌ها را از غذا‌های سالم جذب کنید. ویتامین دی از طریق نورخوشید جذب بدن می‌شود. از طرفی با بسیاری از مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، ماهی، غلات غنی شده و… هم این ویتامین تأمین می‌شود. کمبود ویتامین دی سطح هورمون پاراتیروئید و کلسترول را در بدن افزایش می‌دهد و باعث ذخیره چربی‌های ناسالم در بدن می‌شود.
4.ویتامین E
یکی دیگر از ویتامین های چربی سوز می‌باشد. خواص ویتامین E سبب  بین بردن سموم و به کاهش وزن کمک می‌کند. ویتامین E توکسین‌ها و سمومی که از طریق تغذیه نامناسب جذب بافت‌های بدن شده طی فرآیندی از بدن خارج کرده و از چاقی جلوگیری می‌کند.
5.منیزیم
منیزیم باعث تولید انرژی و انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها می‌شود. منیزیم علاوه بر کنترل فشار خون به تنظیم سطح گلوکز و کاهش وزن هم کمک می‌کند.

بهترین مولتی ویتامین جهت افزایش سوخت و ساز بدن

پیشتر در مورد ویتامین های لاغر کننده صحبت کردیم. ولی شاید از خود بپرسید که مولتی ویتامین‌ها چقدر در لاغری می‌توانند نقش داشته باشند؟ در این قسمت از مطلب قصد داریم تا در مورد مولتی ویتامین مینرال توضیحاتی به شما ارائه بدهیم.  کمبود ریزمغذی‌ها باعث می‌شود که فرد اشتهای بیشتری داشته باشد. بنابراین تأمین این ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌تواند به شما تا حدی در رژیم لاغری کمک کند. ویتامین‌های امگا3، آهن و منزیم هم از دسته ویتامین‌هایی هستند که در صورت کاهش آن‌ها در بدن مشکلاتی در متابولیسم پیش می‌آید که روند سوخت و ساز را تقریباً متوقف می‌کند. مصرف مولتی ویتامین‌ها می‌تواند نیاز‌های روزمره بدن تأمین کند.

بهترین زمان مصرف ویتامین ها جهت لاغری

بعضی مواقع با مصرف غذا‌های مختلف هم ویتأمین کافی به بدن نمی‌رسد و متخصصان تغذیه مصرف ویتامین‌ها را به عنوان مکمل تجویز می‌کنند. به طور میانگین برای تأمین ویتامین‌های مورد نیاز بدن و حتی ویتامین های چربی سوز به 13 مورد ویتامین نیازداریم که 9 مورد از آن‌ها محلول در آب و 4 مورد از آن‌ها محلول در چربی می‌باشند.  ویتأمین‌های محلول در آب مانند ویتامین سی و گروه B نیازی نیست که همراه غذا مصرف شوند. مقدار اضافی این ویتامین‌ها به دلیل ساختاری که دارند از طریق ادرار دفع می‌شود و از آنجایی که برخلاف ویتامین‌های محلول در چربی به راحتی در بدن جذب نمی‌شوند باید روزانه برای مدت مشخصی مصرف شوند.
 ویتامین‌های محلول در چربی که در رژیم غذایی به عنوان ویتامین های چربی سوز هم شناخته می‌شوند بهترین زمان مصرف ویتامین ها که سبب جذب بهتر آن می‌شود همراه غذا دارند. این ویتامین‌ها شامل ویتامین D، ویتامین E، ویتامین A، می‌باشند. ورزشکاران با توجه به برنامه تغذیه و ورزشی که دارند باید برای دریافت نتیجه مطلوب در زمان‌های خاصی ویتامین‌ها را مصرف کنند. بهتراست ورزشکاران 30دقیقه قبل از صبحانه یا 2 ساعت بعد از وعده غذایی ویتامین C را مصرف کنند.  برخی از ویتامین‌ها باید با معده خالی مصرف شوند تا جذب بهتری داشته باشند البته دوز مصرفی هر ویتأمینی در افراد مختلف باهم فرق می‌کند.

نکات مهم در مصرف ویتامین ها جهت لاغری

در رژیم‌های غذایی حتماً باید از مکمل‌های مختلف برای تأمین ویتامین مورد نیاز بدن استفاده کنید. کمبود ویتامین باعث می‌شود تا کاهش وزن شما متوقف شود. بهترین راهکار برای مصرف ویتامین های چربی سوز مشورت با یک متخصص تغذیه می‌باشد. دریافت اضافی ویتامین‌ها منجر به بروز مشکلاتی از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی وفشارخون می‌شود. نکته مهم دیگر در مصرف ویتامین‌ها توجه به تاریخ انقضای ویتامین‌ها است. گذشت زمان باعث می‌شود که ویتامین‌ها تأثیر کمتری داشته باشند.

تاثیر ویتامین A بر روی لاغری

خاصیت آنتی اکسیدانی این ویتامین همچون ویتامین های چربی سوز C و E می تواند از آسیب‌های بافتی جلوگیری کند و باعث بهبود سریعتر زخم‌ها بشود. افزایش مقاومت سیستم دفاعی بدن یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از این ویتأمین‌ها می‌باشد.  شما می‌توانید نیاز روزانه خود را با موادغذایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم تأمین کنید.
لازم به ذکر است که 30گرم هویج، کلم پیچ و 30 گرم جگر سیاه گاو می‌تواند نیاز روزانه شما را به ویتامین A تأمین کند.مواد غذایی مانند: اسفناج خام، کاهو، زردآلو، تخم مرغ، کره، فلفل دلمه‌ای قرمز و انبه موادغذایی هستند که بدن شما از طریق مصرف آن‌ها می‌تواند ویتأمین A جذب کند.

ویتامین ها چگونه باعث کاهش وزن می شوند؟

بهترین ویتامین های چربی سوز را معرفی کردیم که اکثر آن‌ها به کاهش وزن بسیار کمک می‌کنند. ویتامین‌ ها در کنار رژیم غذای سالم می‌تواند متابولیسم را طوری تغییر دهد که بدن چربی را ذخیره نکند و طی فرآیندی آن‌ها را به کالری و انرژی تبدیل کند. کاهش وزن ترکیبی از رژیم غذایی سالم و ورزش می‌باشد.
برای کمک به روند کاهش وزن می‌توان از ویتامین‌ ها استفاده کرد. از آنجایی که در پروسه کاهش وزن مواد مغذی کمتری به بدن می‌رسد. اشتها افزایش پیدا می‌کند تا بدن کمبود‌های ویتأمین خود را از این طریق جبران کند. بهترین راه، استفاده از قرص‌های ویتأمین می‌باشد تا جلوی اشتهای کاذب را گرفته و از طرفی بدن، مواد مغذی مورد نیازش را تأمین کند.

اخبارسلامت
پربازدیدلاغری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی