تصمیم شبانه آموزش و پرورش برای جبران تعطیلی مدارس / فردا یکشنبه 16 بهمن تعطیل است؟

به گزارش ساناپرس، تعطیلات متوالی مدارس در سال تحصیلی جاری می‌تواند دانش‌آموزان را با اُفت یادگیری مواجه سازد، راهکارهای وزارت آموزش و پرورش برای جبران تعطیلی مدارس چیست؟

تعطیلی مدارس در سال جاری به‌دلایل مختلف از آلودگی هوا یا بارش برف و برودت هوا یا صرفه‌جویی در مصرف گاز باعث ثبت رکورد جدیدی در مجازی شدن آموزش‌ها شده است که این فرآیند تبعات متعددی دارد که در بلند‌مدت نسل امروز دانش‌آموزان را درگیر خواهد کرد.

از اول بهمن، جریان آموزش حضوری مجدد آغاز شد و به گفته مسئولان آموزش و پرورش تا پایان سال تحصیلی جاری ادامه خواهد داشت. با این وجود جبران روزهای از دست رفته به منظور جلوگیری از اُفت تحصیلی دانش‌آموزان یک ضرورت و جزو حقوق دانش‌آموزان است که نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت؛ بی‌توجهی به این ضرورت طی سال‌های آینده به شکل اٌفت تحصیلی پنهان دامنگیر دانش‌آموزان خواهد شد.

وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری کلاس‌های جبرانی تعطیلات اخیر برای دانش‌آموزان گفته است: در راستای جبران اُفت آموزشی در حوزه‌های یادگیری و تربیتی طرح‌های متعددی مطرح شده و استفاده از ظرفیت گروه‌های مردمی و جهادی، معلمان داوطلب به عنوان نذر آموزشی و حضور خیرین به این منظور در اختیار مدارس بوده اما پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش استفاده از تجربیات روزهای پنجشنبه و نوبت بعد از ظهر است که در صورت تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه به‌زودی برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد شد.

البته با توجه به نقایص و کاستی‌های آموزش در فضای مجازی که طی 26 ماه شیوع بیماری کرونا صورت پذیرفت و نگرانی از کفایت دسترسی‌ها به ابزارهای کارآمد در تحقق اهداف این شیوه آموزشی به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار باعث ایجاد فاصله آموزشی و افت تحصیلی آشکار و پنهان و نیز مانع رشد اجتماعی و تربیت دانش‌آموزان شد.

همچنین بر اساس بررسی‌های انجام شده در خصوص عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در طول دو سال تحصیلی 1398-1399 و 1399-1400 و مقایسه آن با دوران قبل از شیوع بیماری در برخی موارد تورم غیرمنطقی میانگین نمرات دانش‌آموزان مشاهده می‌شود.

البته با حمایت رئیس‌جمهور و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش از 14 فرودین 1401 کلاس‌های حضوری در مدارس کشور برگزار شد اما جبران کاستی‌های یادگیری و ضعف علمی دانش‌آموزان امری بسیار دشوار است، همچنین وزارت آموزش و پرورش در راستای تحقق عدالت آموزشی و تربیتی و با هدف بهبود و تکمیل فرایند آموزش، جبران نارسایی‌ها و کاستی‌های آموزشی و تعمیق یادگیری دانش آموزان طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران اُفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره‌های ابتدایی، اول متوسطه و دوم متوسطه را در تابستان 1401 با مصوبه ستاد ملی کرونا برای حدود 20 درصد از دانش‌آموزان که بیشترین اُفت تحصیلی را داشتند اجرا کرد.

همچنین سال تحصیلی 1401-1402 با وجود مشکلات و محدودیت‌ها به صورت حضوری آغاز شد اما در برخی از کلانشهرها به دلیل افزایش شاخص آلودگی هوا و مصوبه دولت در سال 1397 آموزش‌ها در چند روز غیر حضوری شد که این رویه با توجه به مشکلاتی که برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان ایجاد می‌کند مورد تایید آموزش و پرورش نبوده و تاکید شده است که تعطیلی مدارس به هر دلیلی آخرین راهکار در حل مسائل و مشکلات باشد.

در تعطیلی‌های اخیر به دلیل پیشگیری از عقب‌ماندگی آموزشی بیشتر، آموزش تعطیل نبوده و آموزش به صورت غیرحضوری و در شبکه شاد انجام شده است اما وزارت آموزش و پرورش با تعطیلی‌های اخیر مدارس مخالف بوده و مطابق اعلام وزیر آموزش و پرورش، مدارس باید آخرین جایی باشد که تعطیل می‌شود و دیگر جز در موارد استثنا مدارس تعطیل نخواهد شد.

اخبارجامعه
پربازدیدتعطیلی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی