تشریح ستاری فرد درباره رتبه بندی / خبر جدید درباره سرنوشت رتبه بندی معلمان

به گزارش ساناپرس، تشریح ستاری فرد درباره رتبه بندی / خبر جدید درباره سرنوشت رتبه بندی معلمان

صادق ستاری‌فرد در نشستی خبری با بیان اینکه بودجه برش یک ساله تمدن یک ملت است اظهار کرد: اگر بخواهیم عنوان سیاستی بر سند بودجه بگذاریم، بودجه را بالاترین سند سیاستی و مالی یک کشور می نامند. اگر بخواهیم بدانیم یک کشور چگونه اداره می‌شود باید بودجه‌اش را بررسی کرد.

وی افزود: در قانون اساسی نحوه تدوین و فرایند بررسی بودجه مشخص شده و به قدری مهم است که چند اصل مهم در قانون اساسی برای آن پیش‌بینی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بودجه باید بر اساس اسناد و قوانین بالادستی تدوین و طراحی و در نهایت تصویب شود گفت: نهادهایی برای نظارت بر اجرای بودجه پیش‌بینی شده و دیوان محاسبات مسئول نظارت بر حسن اجرای بودجه است اما در حوزه آموزش و پرورش باید گفت که این وزارتخانه بزرگترین دستگاه اجرایی کشور است و ۹۷۱ هزار پرسنل شاغل و ۳۸ هزار بازنشسته مشغول به خدمت دارد، ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز را در اختیار و از این جهت جامعه هدف حداکثری دارد.

ستاری‌فرد ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ علی رغم همه سختی‌هایی که وجود داشت و بعد از دوره پرفشار آموزش مجازی ناشی از کرونا و دو سه سال وقفه آموزش حضوری، مدارس میزبان دانش آموزان بودند و نیازها به اقتضای شرایط تغییر کرده بود و می طلبید زیرساخت‌های مورد نیاز تامین شود.

وی با بیان اینکه در حوزه نیروی انسانی اتفاقات بزرگی افتاد گفت: در دوره کرونا اغماض می‌شد اما آموزش حضوری ایجاب می‌کرد دقت نظر خاصی در کلاس بندی و تامین معلم داشته باشیم. سازمان اداری و استخدامی همراهی خوبی داشت و مجوز ۳۴ هزار و ۸۰۰ سهمیه استخدامی داد که آموزش و پرورش حدود ۲۱ هزار نفر از این تعداد را جذب کرد.

وی افزود: از محل به کارگیری بازنشستگان و حق التدریس شاغلین و بازنشستگان جبران کسری نیرو داشتیم و ۱۰۴ هزار نفر از این دو محل با ما همکاری کردند.

ستاری فرد از تخصیص ۳۰ درصدی اعتبارات کیفیت بخشی در سال جاری ابراز نگرانی کرد و گفت: آموزش و پرورش این توقع را داشت که سازمان برنامه همکاری کند که محقق نشد. آموزش و پرورش طرح تثبیت و تعمیق یادگیری را اجرا کرد اما متاسفانه تا امروز سازمان برنامه برای تخصیص مصوبه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی که ستاد مقابله با کرونا پیش بینی کرده بود همراهی و اقدامی نکرده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تصویب قانون نظام رتبه بندی معلمان بعد از ۱۱ سال وقفه گفت: تا امروز ۲۲ هزار میلیارد تومان از بودجه پیش بینی شده ۳۸ هزار میلیاردتومانی برای رتبه بندی تخصیص داده شده است. همچنین ۷۲ هزار بازنشسته در سال ۱۴۰۰ داشتیم که ۱۵ آذرماه جاری پاداش پایان خدمتشان تسویه شد و از این حیث همراهی سازمان برنامه را شاهد بودیم.

ستاری‌فرد با تاکید بر اینکه نیازمند چرخش تحولی در حوزه بودجه ریزی در حوزه آموزش و پرورش هستیم گفت: به علت نواقصی که در اجرا و پرداخت حقوق همکاران در سنوات گذشته وجود داشت، از جمله معلمان خارج از کشور مطالباتی داشتند تا اینکه دیوان عدالت آرایی صادر کرد و سازمان برنامه ۲۰ درصد از ردیف های اعتباری وزارتخانه را کسر کرد که باعث کندی در اجرای برخی برنامه های ما شد که باید در این زمینه برای سال آینده فکری کرد و این مطالبات از ردیف های اصلی وزارتخانه پرداخت نشود.

وی با بیان اینکه برای سال آینده رقم پیشنهاد شده برای وزارت آموزش و پرورش ۲۴۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد که نسبت به سال جاری، ۲۱ درصد رشد داشته است گفت: خوشبختانه بعد از ۱۱ سال از اجرای سندتحول بنیادین که هیچ ردیف اعتباری پیش بینی نمی‌شد، ردیفی به نام اجرای سندتحول درنظر گرفته‌اند اما انتظار ما این است رقم پیش بینی شده در مجلس هم افزایش یابد.

وی افزود: مزیت دیگر لایحه سال آتی این است که بودجه استقرار رتبه بندی را در دل ردیف اصلی حقوق و مزایا دیده‌اند که اتفاق خوبی است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۸۱ هزار میلیارد تومان حقوق همکاران فرهنگی در استانها است عنوان کرد: آموزش و پرورش در حوزه اعتبارات تملک سرمایه‌ای و عمرانی کمبودهایی پیدا کرده است. اعتبارات عمرانی کل کشور ۲۶ درصد، اما اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش ۳۱ درصد کمتر از سال گذشته و منفی ۳۱ درصد است. اعتبارات سازمان نوسازی نیز با کاهش ۱۵ درصدی مواجه‌ است که امیدواریم به طور ویژه در مجلس مورد توجه باشد

به گزارش ایسنا، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای اجرای سندتحول ۴۴۰ میلیارد تومان پیش بینی شده اما نیاز ما حداقل ۲۰۰۰ میلیارد تومان است گفت: برای احیای امور تربیتی و حوزه پرورشی نیز باید گفت که در سند انتظار برگزاری شش اردو برای هر دانش آموز (۹۰ میلیون روز اردو) را خواسته‌اند و به طور کلی نیازمند ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این حوزه هستیم در حالی که ۴۳۰ میلیارد تومان دیده شده است. ۱۴۳۰ میلیارد تومان برای آسیب‌های اجتماعی در لایحه دیده‌اند اما دستگاه آن مشخص نیست و پیشنهاد ما این است که به آموزش و پرورش تخصیص یابد.

ستاری‌فرد به کسری اعتبارات ۱۵۰۰ میلیاردی امسال برای پرداخت حق الزحمه همکاران خرید خدمات گفت: مطالبات سال گذشته تا خرداد جاری را پرداخت کرده ایم اما شرمنده‌ایم که چهارماه امسال پرداختی به آنها نداشته‌ایم که پیگیر تامین آن هستیم. برای سال آینده نیز ۱۵۰۰ میلیارد تومان کسری خواهیم داشت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت معلمان جدیدالورود به آموزش و پرورش که از محل آزمون استخدامی جذب شده‌اند و چهارماه به کلاس درس رفته‌اند، ولی در گزینش پذیرفته نشده و در نتیجه احکامشان هنوز صادر نشده است گفت: دانشجومعلمانی داریم که تاییدیه گزینش آنها نیامده است. قانون گزینش معلمان می‌گوید هرگونه صدور احکام و پرداخت وجه منوط به تایید گزینش است. همکاران جدید الاستخدام ( چه ماده ۲۸ و چه سایر طرق که متعهد هستند) حتما باید تاییدیه گزینش بگیرند و بعد از تاییدیه احکامشان صادر می‌شود.

ستاری‌فرد در پاسخ به پرسشی درباره محرومیت برخی معلمان از رتبه‌بندی در برخی استان‌ها اظهار کرد: در آیین نامه رتبه بندی چهار دسته صلاحیت عنوان شده است. در بخش شایستگی عمومی حداقل امتیاز برای کسب رتبه ۱۵۰ از ۳۰۰ است و هرکدام از مشمولان که ۱۵۰ امتیاز را کسب نکنند رتبه پنجگانه نمی‌گیرند و اگر همکاری یکی از رتبه‌های یک تا پنج را احراز نکند به مدت یک سال مزایای رتبه یک را مشمول می‌شود و بعد از یکسال مجدد ارزیابی می‌شود. اگر بعد از یک سال صلاحیت لازم را کسب نکند رتبه بندی اش قطع خواهد شد. این صراحت آیین نامه است.

وی درباره شیر مدارس گفت: اعتبار شیر مدارس در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده بود اما تخصیص نداشت. برخی استان ها از اعتبارات خودشان به صورت حداقلی این‌کار را انجام دادند. در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بودجه ای برای شیر مدارس دیده نشده است.

ستاری‌فرد سرانه دانش آموزی را نیز اعلام کرد و گفت: ردیفی داریم که ۴۹۰۰ میلیارد تومان در آن دیده شده و اگر بر تعداد دانش آموزان تقسیم کنیم روزانه ۲۰۰۰ تومان می‌شود.

اخبارجامعه
پربازدیدرتبه بندی معلمان
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی