آیا اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در دسترس ایرانیان است؟

روز اول مهر ۱۴۰۱، با اعلام برخی معافیت‌های تحریمی برای شرکت‌های حوزه فناوری از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده توییتی از وزیر خارجه آمریکا، ایلان ماسک مدیرعامل شرکت اسپیس‌اکس، صاحب پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در توییتی کوتاه نوشت: «فعال کردن استارلینک…».
دو روز بعد کریم سجادپور، تحلیل‌گر مسائل ایران-آمریکا در موسسه کارنگی نوشت: «با ایلان ماسک درباره استارلینک در ایران حرف زدم … استارلینک اکنون در ایران فعال شده‌است… اگر کسی بتواند ترمینال‌ها را وارد ایران کند، کار خواهد کرد.»
در هر لحظه تقریبا بین ۱۵ تا ۲۰ ماهواره استارلینک در بالای ایران هستند. اما در کشورهای اطراف ایران تاکنون هیچ ایستگاه زمینی راه‌اندازی نشده‌است هرچند غیر از افغانستان، همه همسایه‌های ایران در لیست «به‌زودی…» (Coming Soon) استارلینک قرار دارند.
نیمی از ماهواره‌های استارلینک از نسل ۱ (بدون ارتباطات لیزری) و نیمی‌دیگر از نسل ۱/۵ (با ارتباطات لیزری) هستند بنابراین می‌توان انتظار داشت که در هر لحظه به‌تعداد کافی از ماهواره‌هایی که توان برقراری ارتباطات لیزری را دارند، برای پوشش ایران، در بالای سر کشور باشد.
در روش ارتباطات نوری (لیزری) نیازی نیست همه ماهواره‌ها به زمین متصل باشند، بلکه ماهواره‌ها می‌توانند با یکدیگر از طریق اتصال لیزری، اطلاعات را رد و بدل کنند و ماهواره‌ای که بالای یک ایستگاه زمینی است، این اطلاعات را به زمین منتقل می‌کند.
اتصالات لیزری ماهواره‌های استارلینک، فعال نشده‌است، اما آزمایش شده و موفقیت‌آمیز بوده‌است. بنابراین ممکن است این ارتباطات در مرحله بعدی آزمایش، برای مردم ایران تست شود. تلاش‌های گروهی از فعالان ایرانی نزدیک به اسپیس‌اکس در کالیفرنیا این شائبه را به‌وجود آورده‌است که ممکن است با‌توجه به وضعیت ایران، این تست با توجه به شرایط امنیتی، در سکوت خبری از سوی این شرکت در حال انجام باشد. چنین موضوعی، مستقلا قابلیت تایید و راستی‌آزمایی ندارد.

اخبارفناوری
telegram
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی