حقوق بازنشستگان تعیین تکلیف شد / زمان افزایش حقوق مشخص شد + جزئیات

39 دیدگاه

به گزارش ساناپرس؛ در روز های پایانی سال، تصمیمات و جلسات زیادی برای افزایش حقوق بازنشستگان توسط دولت انجام شده بود.اما تمام این جلسات بی نتیجه ماند و تاکنون افزایش حقوق بازنشستگان کارگری مشخص نشده است. حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است. حقوق بازنشستگان برای سال 1401، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. در ادامه به آخرین جزییات از افزایش حقوق بازنشستگان می پردازیم.

مهلت مقرر قانونی برای تصمیم‌گیری دولت درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و ابلاغ آن برای اجرائی شدن از زمان ارسال آن از مجلس به ریاست ‌جمهوری، یک هفته است. امروز چهارشنبه آخرین مهلت است و انتظار بازنشستگان تأمین اجتماعی اینست که خبر ابلاغ مصوبه دولت را دریافت نمایند.

سخنان رئیس‌جمهور رئیسی درباره ضرورت توجه به معیشت بازنشستگان و توصیه ایشان به مسئولین دولتی برای اتخاذ تصمیمات مؤثر به نفع آنان و ابلاغ و اجرای سریع این تصمیمات، حرکت پسندیده‌ایست که اگر با پشتوانه عملی همراه شود ارزشمند خواهد بود و اگر چنین نشود، نگاه بازنشستگان را به مسئولین دولتی بدبینانه‌تر خواهد کرد.

استفاده از کلمه «بدبینانه» به این دلیل است که متأسفانه تعلل در تصمیم‌گیری درباره افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تأثیر منفی شدیدی بر روح و روان آنان گذاشته و آنها را علیرغم خواست خودشان نسبت به مسئولین بدبین کرده است. اگر دستور جدید رئیس‌جمهور رئیسی در زمان مقرر قانونی عملی و ابلاغ نشود، این بدبینی افزایش می‌یابد و تعبیر «بدبینانه‌تر» مصداق پیدا می‌کند.

مهلت مقرر قانونی برای تصمیم‌گیری دولت درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و ابلاغ آن برای اجرائی شدن از زمان ارسال آن از مجلس به ریاست ‌جمهوری، یک هفته است. به عبارت روشن‌تر، امروز چهارشنبه آخرین مهلت است و انتظار بازنشستگان تأمین اجتماعی اینست که خبر ابلاغ مصوبه دولت را دریافت نمایند.

درباره موضوع افزایش حقوق‌های مرتبط با سازمان تأمین اجتماعی، چهار نکته مهم وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند.

اول اینکه انصاف اقتضا نمی‌کرد قشر بازنشسته بیش از ۴ ماه از دریافت حق خود محروم بماند و برای احقاق آن ناچار شود به کف خیابان‌ها برود.

دوم اینکه دولت در حالی برای افزایش حقوق بازنشستگان دچار تردید و یا بهتر بگوئیم مرتکب کوتاهی شد که قرار نیست از جیب خودش چیزی به آنها پرداخت کند. بازنشستگان با پرداخت‌هائی که خودشان و کارفرمایانشان – که بخش خصوصی است – در قالب بیمه تأمین اجتماعی کرده‌اند، در دوران بازنشستگی، مستمری دریافت می‌کنند. سرمایه‌ای که در اختیار سازمان تأمین اجتماعی است، متعلق به خود بازنشستگان است و ربطی به دولت ندارد. آنچه مایه تعجب و تأسف شد این بود که با اینکه سازمان تأمین اجتماعی برای آن دسته از بازنشستگانی که حداقل‌بگیر نیستند میزان مشخصی از افزایش حقوق را در نظر گرفت، دولت آن را نپذیرفت و به میزان زیادی کاهش داد، اقدامی که هیأت تطبیق آن را خلاف قانون تشخیص داد و رئیس ‌مجلس غیرقانونی بودن آن را به دولت اعلام کرد. چنین روشی از دولتی که رئیس آن می‌گوید از دشواری زندگی بازنشستگان خبر دارد و به ضرورت توجه به آنان معتقد است، انتظار نبود به ویژه آنکه پرداختی‌ها از جیب دولت نیست و از اندوخته خود بازنشستگان است.

سوم اینکه این روزها نمایندگان کارگران از عدم تکاپوی افزایش ۵۷ درصدی حقوقشان در سال ۱۴۰۱ به دلیل افزایش بی‌مهار قیمت‌ها سخن می‌گویند. با توجه به گرانی‌های سرسام‌آوری که حتی کارگران شاغل را نیز با افزایش حقوق ۵۷ درصدی دچار مشکل کرده، چگونه از بازنشستگان انتظار دارید با افزایش ۱۰ درصدی روزگار بگذرانند؟

و آخرین نکته اینکه به مقتضای مصوبات هر ساله مربوط به مستمری ‌بگیران، تصمیمی که در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ توسط دولت گرفته می‌شود باید قابلیت اجرائی شدن از اول فروردین را داشته باشد. پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی به دولت که به دلیل بی‌توجهی به آن گرفتار پیچ و خم‌های اداری شد و اکنون روی میز دولت قرار دارد، معطوف به اول فروردین بود. انتظار اینست که دولت، همان پیشنهاد را با همان ویژگی‌ها تأیید نماید و دستور اجرای آن از مردادماه را صادر کند و سازمان تأمین اجتماعی معوقات چهار ماه گذشته را نیز به بازنشستگان پرداخت نماید. تکریم عملی بازنشستگان فقط از این طریق میسر خواهد بود.

تامین اجتماعی اعلام کرد: با نظر مساعد دولت مردمی، پیشنهاد این سازمان درباره سایر سطوح مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی، در دستور کار دولت قرار گرفته و به زودی اعلام می‌شود.

به دنبال ابطال مصوبه دولت درباره حقوق بازنشستگان، امروز اولین موضع رسمی دولتی‌ها، آن هم به صورت تلویحی شنیده شد.

برای سال ۱۴۰۱ سازمان تامین اجتماعی قصد داشت مستمری بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر خود را به اندازه ۳۸ درصد افزایش دهد، اما با مداخله هیات دولت میزان این افزایش در حد ۱۰ درصد محدود ماند.

اما به دنبال اعتراض بازنشستگان به این موضوع، روز چهارشنبه هفته گذشته محمدباقر قالیباف، رییس مجلس در نامه‌ای مصوبه هیات دولت درباره حقوق بازنشستگان را مغایر با قانون تشخیص داد.

در همین رابطه سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور دیروز در جریان جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، دستور رسیدگی به حقوق بازنشستگان را داد.

به نظر می‌رسد این دستور رییس دولت سیزدهم واکنشی باشد به ابلاغ رسمی ابطال مصوبات اخیر هیات دولت در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و حق مسکن کارگری که هفته گذشته از سوی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی صورت گرفت.

او با تاکید بر این‌که بررسی موضوع حقوق بازنشستگان در مسیرهای کارشناسی قرار دارد، بخش‌های مرتبط با این موضوع را مکلف کرد که هر چه سریع‌تر تصمیمات موثر و منطبق با قانون و به نفع معیشت بازنشستگان، در مسیر ابلاغ و اجرا قرار گیرد.

دیروز همچنین سازمان تامین‌ اجتماعی با انتشار اطلاعیه‌ای در زمینه تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان سایر سطوح و متوسط بگیران صندوق این سازمان، از نظر مساعد دولت درباره افزایش حقوق این دسته بازنشستگان خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: با نظر مساعد دولت مردمی، پیشنهاد این سازمان درباره سایر سطوح مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی، در دستور کار دولت قرار گرفته و به زودی اعلام می‌شود.

اخباراقتصاد
بازنشستگان
 

39 دیدگاه.

  • گل یاس
    2022-07-27 13:07

    خدا کنه واریز کنن و برنامه هاشون رو واقعا پیاده کنن

  • ممنون از سایت شما

  • ناشناس
    2022-07-27 13:51

    خواسته بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی :

    ۱- حق مسکن و حق معیشت و حق اولاد مانند شاغلین پرداخت گردد

    _۲-عیدی همانند شاغلین

    ۳- اعمال ماده ۶۹ برای همگان ( همکار و غیر همکار )

    ۴- حذف دو درصد ماده ۸۹

    ۵- خدمات دارویی و درمانی بدون بیمه تکمیلی

    ۶- سهام شستا به بازنشستگان

    ۷- همسان سازی ۲۵ درصد قبلی (مانده )
    و همسان سازی جدید در سال ۱۴۰۱ پس از افزایش ۳۸ درصد + ۵۱۵ هزار تومان سایر سطوح اقدام گردد .

    ۸ – حق مناطق جنگی به بازنشستگان تامین اجتماعی

  • شمس الدین بازنشسته تامین اجتماعی
    2022-07-27 13:57

    ازمدیرعامل سازمان تامین اجتماعی میخواهم الکی دولت رامردمی قلمدادنکندوخواهشا بادمجان دورقاب نچینداین دولت اگرمردمی بوداین همه جفادرحق بازنشستگان نمیکرد
    ازبس شعارمفت ازشماها شنیده ایم گوش هایمان پرشده است
    حالا بایدمنتظرابلاغ آقایان باید باشیم
    چطورشما10درصدافزایش راروزتعطیل درسامانه قراردادید حالابرای افزایش میانه بگیران بایددغدغه داشته باشیم
    واقعا برایتان متاسفم

  • ناشناس
    2022-07-27 14:01

    فقط ماشدیم بازیچه دست آقایون دولتی.یکبار میگن رئیس جمهور توصیه کرده یکبار میگن نظرشون مساعد .یکبار میگن در دستور کار دولت قرار گرفته چرا اینقدر تعلل میکنید چی ازجیب شمادولتیها به جیب ما رفته تا حالا، که الان شدین سد راه چطور روز تعطیل مصوبه دلخواه تون دادین بیرون .ولی مصوبه قانونی رو مرتب امروز فردا میکنید .چه ذات پاکی دارین خدا شاهد هست .مقاومت کنید تا دوباره مجبور بشید از آبروی دولت خرج این کارای بی قانونی کنید

  • ناشناس
    2022-07-27 14:15

    این حرفا همه کشکه

  • ناشناس
    2022-07-27 14:39

    چه دیدگاهی هزاربارنوشتیم هیچ فایدای نداره به کدومشون ترتیب اثرگذاشتید

  • اوسوب
    2022-07-27 14:46

    تا زمانیکه وزیر رفاه و مدیر عامل تامین اجتماعی توسط خود بازنشسته ها انتخاب نشن و دولت فقط یک نفر نماینده داشته باشه با یک حق رای اوضاع همینه که هست،وقتی وزیر و مدیر عامل از دولتیا باشن هیچ بازنشسته تامین اجتماعی به حقش نمیرسه،بازنشسته های کشوری و لشکری که خیالشون راحته،بی سرو صدا حقوق و مزایا شون رو زیاد میکنن،چون خود دولتیا یا کشوری ن، یا لشکری،توی این چند ماه و سالهای پیش کجا دیدید یه بازنشسته کشوری و لشکری واسه حقوق اعتراض کنه؟؟؟

  • سادات جعفری
    2022-07-27 14:55

    طلم طالم پیش پیش و آه معلوم از عقب . خدا به حق بزرگیش خودش سزا و جزای طالم و بداره کف دستش که به دردخودش گرفتاربشه ودست ازسر ملت بخت برگشته اسیر دربند برداره.امین یا رب العالمین .sadat

  • بازنشسته مظلوم
    2022-07-27 15:02

    مسخره بازی کافیه یکبار مثل آدم تصمیم بگیرید

  • ناصر تیمورزا
    2022-07-27 15:20

    دوصد گفته چو نیم کردار نیست رئیسی از این حرفها زیاد میز نه ولی عمل صفر تاسف اوره ۵ماه از سال گذشته هنوز تکلیف بازنشستگان معلوم نیست این بود دولت سید محرومان پدر هرچه محروم بود درآورد فقط مصوبه شورای عالی کار باید اجرا شود وسلام

  • ناشناس
    2022-07-27 15:21

    واقعامتاسفم که اینهمه درحق بازنشسته اجحاف میکنیدکه سالیان درازی کارکرده وحق بیمه داده دولت لطف کنه وتعیین که درموردحقوق بازنشسته…….دولت راست میگه درموردحقوق نمایندگان مجلس اینهمه سخت گیری کنه نه درموردتامین اجتماعی که حقوق بازنشسته یک هفته کفاف زندگیشو نمیده ??

  • سعید ، بازنشسته و سهامدار تامین اجتماعی
    2022-07-27 15:28

    احسنت به شما که به این صراحت اصل موضوع را بیان کردید .

  • ناشناس
    2022-07-27 15:30

    آقا چرا همش دم از دولت مردمی می زنید بگوید دولت دیکتاتوری این چه دولتی است که حق قانونی عده ای پیره مرد وزحمت را جلوشو گرفته ونمی گذارد اجرا شود ما بازنستهای سازمان تامین اجتماعی هیچگونه اعتمادی به این دولت ومسئولان نداریم چو فقط به فکر خودشان وآقازادهایشان هستند

  • علی رضا
    2022-07-27 15:33

    واقعا که دولت بی چشم وروی داریم.. همین قشرفقیر رای دادن به دولت رئیسی .وباراخرهم است که فریب این دروغگویان رابخورند

  • سعید ، بازنشسته
    2022-07-27 15:33

    اگه دولت مردمی بود که این وضعیت اسف بار در تمام امور شکل نمیگرفت بی لیاقت ترین ، بی مسیولیت ترین و بیسوادترین دولت غیرمردمی را داریم.

  • واقعا که دولت ضدمردمی خوب خودشونشان داد.اخه با۶الی۷میلیون حقوق بااین گرانی هایی که دولت به مردم تحمیل کرده بازنشسته بدبخت چگونه زندگی کند

  • محمدحسین محسنی
    2022-07-27 15:56

    من نمیدانم بازنشستگان سایرسطوح چه هیزم تری فروخته اندکه این همه باانهالجبازی میشود همه اش شده وعده و وعید بسه دیگه

  • ناشناس
    2022-07-27 15:56

    تامین اجتماعی باید این جمعه حکم‌ها رو بزنه تا ثابت بشه که مثل ده درصد توکارها جدیه وگرنه دروغ میگند ومارو اونها مثل توپ فوتبال به همدیگه پاس میدم احترام موسفید در هر کجای دنیا واجبه درد خودمون برا خودمون بسه دیگه شما آزار ندین

  • موسوی
    2022-07-27 16:33

    دولت می‌ترسه تامین اجتماعی بیشتراز بیمه شدگان دولتی بگیره به بمونه با اعتراض بازنشستگان خودش ، این معلوم میشه که خیلی محافظه کاره ،به همین خاطر ر موافقت نمی‌کنه ، وگر نه چه ربطی تامین اجتماعی به دولت داره

  • ناشناس
    2022-07-27 16:39

    حق مناطق جنگی مستمری بگیران تامین اجتماعی چی شد.؟

  • ناشناس
    2022-07-27 16:44

    دوات‌ برای رسیدگی به همه چیز وقت وحوصله دارد ولی برای رسیدگی وتصویب افزایش حقوق مستمری بگیران زمان کم می اوذد

  • ناشناس
    2022-07-27 16:58

    یک خبر یاتحلیل را با انواع عناوین بخوردبازنشستگانی که امیدوار منتظر خبر خوش هستند میدهید
    وجدانی که حکم میکنه اینقدر فریبکارانه با روح وروان انسانهایی که سالیان متمادی زحمت کشیدند والان با اینطوراخبارجعلی آرامششون رابرهم میزنید.
    ی خبر را مگر چند بار باید چاپ کرد.
    خداراخوش نمیاد
    نکنید اینکاررا

  • ناشناس
    2022-07-27 17:01

    خدایش دلمان به درد آورده از دست این گرانبها و حقوق کم این پنچ میلیون پول خرج خوراک بشه با کرایه خانه چند ماه برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همش امروز و فردا مکنید آهای دولتیها چرا مارو سر کار گذاشتید لطفاً رسیدگی کنید ما رو بزارید جای خودتون آیا شما میتونید با ماهی پنچ میلیون زندگی کنید

  • حمیدی
    2022-07-27 17:10

    اگه حقوقمون رو کامل بدن غیر از حقمون که ادا میشه دولت هیچ کاری برامون انجام نداده پس منتی سر ما نیست انتظاری از ما جهت حضور در انتخابات نداشته باشه

  • حمیدی
    2022-07-27 17:11

    اگه حقوقمون رو کامل بدن غیر از حقمون که ادا میشه دولت هیچ کاری برامون انجام نداده پس منتی سر ما نیست انتظاری از ما جهت حضور در انتخابات نداشته باشه

  • ناشناس
    2022-07-27 17:11

    حداقل مستمری مددجویان بهزیستی افزايش کنید کسی که ناقص العضو باشه چطور بااین گرانی می‌توان مخارج زندگي اش اداره کند این مبلغی که به عنوان مستمری می‌دهید کفایت 10روزه هم ندارد

  • موسوي
    2022-07-27 17:12

    حداقل مستمری مددجویان بهزیستی افزايش کنید کسی که ناقص العضو باشه چطور بااین گرانی می‌توان مخارج زندگي اش اداره کند این مبلغی که به عنوان مستمری می‌دهید کفایت 10روزه هم ندارد

  • بازنشسته
    2022-07-27 17:13

    دولت مجلس باز نشستگان رو سرکار گذاشته وتورم گرانی بیداد میکنه وسید محرومان بغیر از شعار کاری بلد نیست دولت‌های جمهوری اسلامی صندوق های باز نشستگی رو خالی کردند وامروز فردا می‌کنند تا حق قانونی بازنشستگان رو بدن فقط شعار مفت میدن

  • مستمربگیر
    2022-07-27 17:14

    بزک نمیر بهار میاد.ما شدیم بازیچه دست مسولین

  • بازنشسته
    2022-07-27 17:21

    چه اشکالی داره اینقدر باید گفت تا حق قانونی بازنشستگان بهشون برسه .مگر اینهمه در رسانه شعار بی محتوا داده میشه کسی بهشون اعتراض میکنه من باز نشسته چند ساله یارانه ام قطعه بیست با پیام گذاشتم اعتراض کردم هیچ توجهی نشده

  • بی کس
    2022-07-27 17:25

    بهترین رییس جمهور در عالم بشریت و از اون بهتر تر معاون اولش……دو ضعیف کش قهار….

  • اسدی
    2022-07-27 17:28

    آقای رییس جمهور محترم یه سئوال
    چطور می شود تبرم ۴۰ درصد به بالا باشد ولی افزایش حقوق بازنشستگان ۱۰ درصد باشد
    انصاف داشته باشید

  • ناشناس
    2022-07-27 18:01

    چرا تبعیض گسترده بین بازنشستگان ؟! چرا یک فوق لیسانس بازنشسته تامین اجتماعی حقوقی بین 6الی10میلیون تومان بگیرد اما بازنشسته زیر دیپلم اداره گاز ونفت و برق و اب و……30میلیون تومان مملکت به کجا با این تبعیض اشکار پیش می‌ره

  • ناشناس
    2022-07-27 18:35

    توروخدا فکری به حال بازنشسته ها بکنید

  • ناشناس
    2022-07-27 19:39

    از رسانه گرفته تا مسولین بیجاره بازنشسته ها را سر کار گذاشتند

  • حسن صادقی
    2022-07-27 20:35

    کانون عالی بازنشستگان وتامین اجتماعی باید ترتیبی فراهم آورند که مصوبه های شورای عالی کار وهیات امنای تامین اجتماعی نیاز به تایید دولت نداشته باشد..ما را به خیرشان حاجتی نیست ..شر میرسانند.. والسلام

  • لطفا بگویید بازنشستگان تامین اجتماعی نه بازنشستگان چون ما هم بازنشستگان کشوری و لشگری داریم که هرار تومان به حقوق شان اضافه نشد

  • کام بازنشستگان کشوری یا لشگری ؟هیچکدام بلکه فقط تامین اجتماعی میباشد که با پول خودشان اضافه میشود

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی