حضور برندها در متاورس و تاثیر آن بر محبوبیت دنیای متاورس

حتما موضوع ترند این روزها یعنی متاورس (metaverse)، خیلی به گوشتان خورده است. موضوعی که انقدر طی چند وقت گذشته همه جا شنیده ایم و اکثر افراد مشهور و غیر مشهور و رسانه ها در مورد آن صحبت کرده اند، که هر یک از ما که نخواهد راجع به آن بداند هم ناچار به شنیدن آن شده است!

در واقع می توان گفت راه فراری برای آن نیست و باید آن را بشنویم و درباره ی آن بدانیم. این موضوع دیگر شبیه به سایر تکنولوژی ها نخواهد بود که به دلخواه آن را انتخاب کنیم و یا نه، از کنار آن بگذریم.

متاورس، این دنیای مجازی، آینده ی ما است و هر یک از ما با هر شغل و هر موقعیتی که داریم باید با آن در حد نیازمان آشنا شویم.

در متاورس هر یک از ما می توانیم به وسیله ی آواتار هایمان در یک فضای سه بعدی و ابری شروع به تعامل با یکدیگر کنیم. ما در متاورس مثل دنیای واقعی زندگی میکنیم و حتی شاید بتوانیم کارهایی را در آنجا انجام دهیم که در واقعیت امکان آن را نداریم!

متاورس به قدری موضوع مهم و روی بورسی است که سرچ آن از تعداد 2400 در ماه اکتبر به 18100 سرچ در ماه نوامبر 2021 رسیده است! برای همین ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به زبان ساده و قابل درک برای همه، به بررسی این مفهوم بپردازیم.

متاورس به چه معنا است؟

اگر بخواهیم متاورس را به زبان ساده توصیف کنیم باید بگوییم که متاورس دنیایی است مجازی، که در موازات دنیای واقعی، در حال پیش رفتن است.

شما حتی قبل از اینکه این اصلاح را بشنوید کمی با آن آشنایی داشتید! اگر فیلم ماتریکس یا آواتار را دیده باشید قطعا می توانید تصور خوبی از متاورس داشته باشید، چون متاورس به آنها شباهت دارد. یا حتی بازی های کامپیوتری هم می تواند مثال خوبی برای آن باشد. اما تفاوت بازی های کامپیوتری و متاورس در این است که در بازی ها شما با استفاده از دکمه ها به کاراکتر خودتان در بازی فرمان می دهید، اما در فضای متاورس، خودتان باید آن کارها را انجام دهید. مثلا اگر میخواهید دستتان را دراز کنید و چیزی را بردارید باید آن کار را در واقعیت انجام دهید تا در فضای مجازی هم اتفاق بیفتد.

جالبی فضای متاورس آن است که می توانید بودن در فضاهایی جذاب و دست نیافتنی را تجربه کنید! مثلا به تازگی خبری منتشر شد که هیوندای مریخ را به متاورس آورده است!

یعنی شما بدون آنکه نیاز باشد به مریخ سفر کنید می توانید بودن در آن را به لطف متاورس تجربه کنید. هیوندای برای آنکه بتواند محیط مریخ را برای ما در جهان متاورس شبیه سازی کند، ربات بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) خود را به مریخ فرستاد تا آن را به خوبی بررسی کند. این ربات ها در واقع نقش چشم، گوش و پوست شما را در فضای متاورس ایفا کنند. الان حتما این سوال برایتان پیش آمده است که فضای مجازی متاورس تا چه حد حواس ما را درگیر خود می کند؟ در ادامه مقاله به این سوال هم پاسخ خواهیم داد.

خلاصه آنکه شما می توانید در متاورس هر کاری بکنید! مهمانی بروید، در جلسات کاری حاضر شوید، به مریخ سفر کنید، ملک و زمین خرید و فروش کنید و … . اینکه شما در این فضا به چه کاری مشغول می شوید کاملا به هدف شما بستگی دارد. متاورس همچنین می تواند بستر جدیدی با پتانسیل بالا برای کسب و کار هر یک از ما باشد.

کدام یک از حواس ما در متاورس درگیر می شوند؟

چیزی که متاورس را جذاب کرده است آن است که حواس ما در آن درگیر می شود و حسی مانند حضور واقعی در آن محیط را خواهیم داشت.

در حال حاضر حس بینایی و شنوایی به راحتی در این فضای سه بعدی درگیر هستند و به تازگی فیسبوک از دستکشی به نام دستکش هپتیکی رونمایی کرده است که حس لامسه را هم وارد متاورس کرده است!

این دستکش می تواند حس دست زدن به چیزهای مختلف و لمس آنها را در متاورس برای شما شبیه سازی کند.

به احتمال زیاد در آینده ای نزدیک سایر حواس مثل بویایی هم وارد این دنیای هیجان انگیز می شود.

خرید و فرش در متاورس به چه صورت اتفاق می افتد؟

چند وقتی است که خبرهایی راجع به خرید و فروش ملک و زمین در متاورس می شنویم و خیلی از مردم به دنبال خرید آنها هستند. جالب تر از آن این است که قضیه در متاورس به خرید و فروش ملک خلاصه نمی شود و هر چیزی را می توان در این جهان موازی به صورت NFT در آورد و فروخت! برندها و هنرمندهای زیادی محصولات خودشان مثل کفش، کیف، تابلو و … را برای استفاده در متاورس به فروش می رسانند.

البته باید در نظر داشته باشید محصولاتی که شما در متاورس می خرید فقط میتوانید در همین فضا استفاده کنید. مثلا اگر یک تابلو را به صورت NFT خریداری می کنید فقط می توانید در فضای کار یا خانه ی خودتان در جهان متاورس استفاده کنید.

اما این محصولات را به چه صورت می توان خرید؟ متاورس جنبه های واقعی ای هم مثل رمز ارزها دارد که تمام خرید و فروش مربوط به آن را ساپورت می کند. در واقع شما هر چیزی، از یک تکه لباس گرفته تا خانه و ماشین را در فضای متاورس باید از طریق رمز ارزها خریداری کنید.

حضور برندها در متاورس چه تاثیری در محبوبیت و معروفیت آن داشت؟

همانطور که گفتیم متاورس آینده ما است و این جهان مجازی موازی ما، پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری برندها و کسب و کارها دارد. خیلی از برندهای مطرح دنیا هم متوجه این پتانسیل شده و خیلی زود وارد متاورس شدند. برندهای مشهوری مثل پوما، گوچی و نایک در متاورس سرمایه گذاری و بعضی از محصولات خود را وارد این فضا کرده اند.

متاورس فضاهای خوبی را برای بازاریابی دیجیتال کسب و کارها ایجاد کرده است که بزرگترین آنها شامل Fortnite و Roblox می شود. این فضاها به برندها و کسب و کارها این امکان را می دهد که به راحتی به تبلیغ برند و محصولات خود بپردازند و فرصت هایی را تجربه کنند که در دنیای واقعی وجود ندارد.

مثلا همین تازگی گوچی مدل تبلیغاتی جدیدی را برای برند خود پیش گرفته است که نام آن را بیش از پیش بر سر زبان ها انداخته و باعث برندینگ بیشتر آنها شده است، آنها باغ گوچی را در متاورس راه اندازی کردند! گوچی در این باغ که از فلورانس ایتالیا الهام گرفته شده بود، به ارائه ی کیف های مجازی خودش در تعداد محدود پرداخت و بعضی از آنها را با قیمتی برابر قیمت دنیای واقعی به فروش رساند. علاوه بر آن، الساندرو میکله، مدیر گوچی یک جفت کفش ورزشی دیجیتال انحصاری طراحی کرد که می توانید آن را خریداری کنید و در برنامه هایی مثل Roblox آن را بپوشید!

برندهای دیگری هم مثل نایک حرکت های مشابهی انجام دادند و محصولاتی را به صورت NFT در این فضا برای فروش و استفاده در فضاهای متاورس قرار دادند.

این حرکت برندها، نه تنها به سود خودشان بود بلکه باعث تبلیغات زیادی هم در مورد متاورس شد. خیلی ها به دنبال این هستند که ببینند برندهای مطرح دنیا چه کار می کنند و از چه ترندهایی پیروی می کنند تا همان کار را انجام دهند و به قول معروف از قافله عقب نمانند. در واقع ورود برندها به متاورس یک حرکت دو سر برد بوده است و خیلی از مردم به واسطه ی آنها با دنیای متاورس آشنا شدند.

هر چه دنیای مجازی metaverse تکامل یافته تر می شود، برندهای بیشتری هم در آن سرمایه گذاری می کنند و این باعث رشد و محبوبیت سریع تر آن می شود.

شاید به نظرتان ترسناک بیاید ولی این آینده ی ما است! آینده ای که ویژگی های مثبت زیادی در دل خود جای داده است و آمدن ویروسی مثل کرونا به ما نشان داد که چقدر وجود چنین فضاهایی ضروری است.

مطالبی که گفتیم تنها مقدمه ی کوتاهی بود برای آشنایی اولیه ی شما با دنیای متاورس. ما باید بتوانیم در هر سطح و وضعیت شغلی ای که هستیم متاورس را به خوبی بشناسیم، اما این قضیه برای صاحبین کسب و کارها ضروری تر است. چرا که آنها باید با شناخت این فضا خود را برای ورودشان به این دنیا آماده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دنیای متاورس حتما به شبکه های اجتماعی آژانس دیجیتال مارکتینگ عظیم مدیا سر بزنید:

Instagram: https://www.instagram.com/azim.media.agency

Linkedin: https://www.linkedin.com/company/azim-media

Aparat: https://www.aparat.com/Azim.Media

Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCdc13wsKcZ-OrdNyfFb27tQ

اگر نیاز به مشاوره داشتید با شماره ی زیر با عظیم مدیا در ارتباط باشید:

02191004543

ارز دیجیتال
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی