در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

پیکان 1600 با 85 تغییر نسبت به پیکان موجود تا چند سال دیگر به بازار عرضه خواهد شد.

با انجام بهینه‌سازی پیکان 1600 و افزایش ساخت داخل قطعات آن، میزان ارزبری این خودرو از 2207 دلار در سال 73 به حدود 516 دلار در سال 75 کاهش خواهد یافت و در صورت تامین ورق آهن موردنیاز، این میزان ارزبری به 180 دلار خواهد رسید.

بهینه سازی پیکان 1600 تعداد 85 تغییر صورت می‌گیرد که عبارتند از: ایجاد سیستم خنک‌کننده مدار بسته، اصلاح سیستم کلاچ و ترمز، تغییر در سیستم تعلیق جلو، میل سندل و موج‌گیر، جعبه فیوز جدید، رادیوپخش کشویی، کیف ابزار، افزودن 3 چراغ اخطار به جلوی آمپر، اصلاح دسته موتور، نصب کولر، نصب گیربکس 5 دنده و اتوماتیک، اصلاح اگزوز، فرمان شانه‌ای، تعلیق عقب با فنرلول، کاهش حجم باطری، دو جداره کردن دیسک ترمز جلو، فرمان هیدرولیک، پیچی کردن سرباطری، تغییر مکانیزم ساسات، سیم گاز جدید، چند قطعه شدن سیم‌کشی اصلی، سپر جدید، قلاب بکسل عقب، سینی محافظ زیر موتور، پدارل گاز، پانل الکتریکی، گرمکن شیشه عقب، کنسول جدید، گیربکس، موکت یکپارچه کف، تغییر صندلی‌های، نصب سقف کاذب، اصلاح مکانیزم بازکن درب موتور، اصلاح مکانیزم شیشه‌شور، تغییر محل زاپاس بند، تغییر باک و نصب تایمر برف‌پاک‌کن و…»

24 اردیبهشت 1384؛ خط تولید پیکان فردا متوقف می‌شود

تولید خودرو پیکان فردا یکشنبه طی مراسمی در شرکت ایران‌خودرو با حضور اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن رسما و برای همیشه متوقف می شود.

گفتنی است پس از چند بار تعویق تولید پیکان، وزیر صنایع و معادن چندی پیش تاکید کرده بود که تولید خودرو باید تا پایان اردیبهشت‌ متوقف شود.

گفته می شود قرار است آخرین پیکان تولیدشده با امضای رئیس‌جمهوری روی بدنه آن به موزه خودرو اهدا شود. تولید پیکان از سال 1345 در شرکت ایران ناسیونال سابق آغاز شد و به مدت 39 سال ادامه یافت.

جزئیات تصمیم جدید در مورد نرخ سود بانکی

معاون اقتصادی بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با مهر، جزئیات سیاست‌های پولی کشور در سال 84 و جزئیات تصمیم جدید شورای پول و اعتبار در مورد نرخ یکسان بهره را اعلام کرد.

اکبر کمیجانی افزود: نرخ های سود موردانتظار تسهیلات، ناظر بر تسهیلات جدید بانک‌ها بوده و تسهیلات قبلی بانک‌ها تا سررسید و تسویه با نرخ‌های قبلی به قوت خود باقی است. همچنین نرخ‌های سود علی‌الحساب سپرده‌های بانکی نزد بانک‌های دولتی در سطح مصوب سال 1383 بدون تغییر خواهد بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در طی سال‌های برنامه سوم، تورم روند نزولی به خود گرفت و لذا امکان کاهش نرخ‌های سود بانکی فراهم گردید. به گونه‌ای که در این مدت نرخ سود سپرده‌ها یکبار در سال 79 و نرخ سود موردانتظار تسهیلات بانکی هر سال کاهش داده شد.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت و در راستای اصلاح ساختار نرخ‌های سود بانکی، هر ساله بخشی از منابع بانک ها از سیاست سهمیه‌بندی مستثنی گردید و در آخرین سال اجرای برنامه به 45 درصد رسید و از تعدد نرخ بخش‌های اقتصادی و دامنه آن کاسته و برای هر بخش یک نرخ اعمال گردید.

ساخت سومین فروند هواپیمای ایران 140 پایان یافت

مدیرعامل شرکت صنایع هواپیماسازی ایران گفت: هم‌اکنون دو فروند از این هواپیماها در ناوگان هوایی کشور پرواز می‌کنند.

وی قیمت تمام‌شده این نوع هواپیما را در ایران 8.5 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: نمونه‌های مشابه خارجی این هواپیما 13 تا 16 میلیون دلار فروخته می شود. همچنین وی از آمادگی این شرکت برای ساخت جت 100 نفره خبر داد و گفت: در صورتی که مجوز ساخت و تامین اعتبار ساخت و تولید این هواپیما آغاز می شود.

یارانه واردات بنزین تعیین شد

هیات وزیران مبلغ 4180 میلیارد ریال برای یارانه واردات بنزین اختصاص داد.

براساس مصوبه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است مبلغ 13 هزار و 343 میلیارد ریال در قسمت سوم قانون بودجه سال 1384 کل کشور منظور و حداکثر تا معادل ریالی 1500 میلیون دلار از موجودی حساب ذخیره ارزی برداشت و به حساب شماره 1531 خزانه نزد آن بانک واریز کند. براساس این گزارش شرکت ملی نفت ایران نیز بدهی خود را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بابت واردات بنزین در سال 1383 تسویه کرده و بانک مرکزی جمهوری اسلامی موظف است در مقابل دریافت وجه براساس اعلام شرکت ملی نفت ایران نسبت به گشایش اعتبار اسنادی برای واردات بنزین موردنیاز کشور در سال 1384 اقدام کند.