واریزی جدید دولت برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد از این ماه | پرداختی 4 میلیون تومانی برای این مددجویان از این ماه
بهروز مروتی (فعال حقوق معلولان) ، به پایین بودنِ حق پرستاری معلولان اعتراض کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ما افزایش و متناسب‌سازی حق پرستاری معلولان است. در حال حاضر حق پرستاری ما دو میلیون و صد هزار تومان است در حالیکه اگر به دفتر خدماتی پرستاری زنگ بزنیم برای نگهداری و مراقبت از یک معلول کمتر از ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان نمی‌گیرند.

مروتی بیان کرد: سقف این رقم برای جانبازان که در فروردین ماه تصویب شده براساس شدت معلولیت، از سه و نیم میلیون تومان شروع می‌شود و نهایت آن ۲۱ میلیون و پانصد هزار تومان است. این برای معلولان اما فقط به معلولان شدید و خیلی شدید تعلق می‌گیرد و رقم آن بسیار ناچیز است.

این فعال حقوق معلولان بیان کرد: درخواست ما این است که با در نظر گرفتن مولفه‌هایی مثل حداقل حقوق و تورم افزایش صورت بگیرد. اینکه برای امسال چقدر حق پرستاری لحاظ شود، مشخص نیست، اما روال در سال‌های گذشته اینگونه بوده که مبلغی را اضافه می‌کردند و می‌گفتند افزایش مطابق تورم انجام شده است. برای سال گذشته ۴۰درصد مبلغ را اضافه کردند، در حالیکه که تورم برای سال گذشته بیش از ۵۰درصد بود.

مروتی تأکید کرد: این رقم به هیچ عنوان جوابگوی مراقبت و نگهداری از معلولان نیست و بسیار ناچیز است؛ ضمن اینکه ۱۵۰هزار نفر هم در نوبتِ دریافتِ حق پرستاری هستند. باید گامی اساسی برای این حقوقِ معلولان برداشت تا کسانی که نیاز به مراقبت و نگهداری دارند بتوانند از آن استفاده کنند.

این فعال حقوق معلولان همچنین به نامه‌ی کمپین معلولان به سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد. در بخش‌هایی از این نامه آمده: «ماده ۷ قانون حمایت از حقوق معلولان، وظیفه‌ی پرداخت کمک هزینه حق پرستاری به معلولان شدید و خیلی شدید را به عهده‌ی سازمان بهزیستی کشور گذاشته است. متأسفانه، مبلغ دو میلیون و صد هزار تومان کمک هزینه حق پرستاری که بهزیستی در حال حاضر به معلولان واجد شرایط پرداخت می‌کند، به هیچ وجه با هزینه‌های واقعی نگهداری و مراقبت از یک فرد معلول تناسب ندارد. این مبلغ تنها هزینه مربوط به پرستاری ۳ الی ۴ روز را پوشش می‌دهد که قابل استعلام از مراکز خدمات پرستاری است.»

در بخش دیگر این نامه بیان شده: «شایان ذکر است که علاوه بر پایین بودن این مبلغ، در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار نفر واجد شرایط، پشت نوبت دریافت همین مبلغ مختصر قرار دارند. این موضوع، فشار اقتصادی زیادی را به خانواده‌های معلولان، به خصوص اقشار کم‌درآمد، تحمیل کرده و علاوه بر تهدید جانی افراد دارای معلولیت، زندگی آن‌ها را نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو ساخته است. لذا ضروری است ساز و کار مناسبی برای به‌روزرسانی دوره‌ای و پرداخت این کمک هزینه به معلولان پشت‌نوبتی و متناسب‌سازی آن با شرایط اقتصادی و هزینه‌های زندگی ایجاد شود تا از تکرار مشکلات کنونی در آینده جلوگیری به عمل آید.»

در پایان این نامه نیز به موارد مورد مطالبه‌ی معلولان در رابطه با حق پرستاری اشاره شده است: «افراد پشت‌نوبتی تعیین تکلیف شده و در چرخه حمایت قرار گیرند؛ میزان کمک هزینه حق پرستاری معلولان با لحاظ و در نظر گرفتن ۳ مولفه اثرگذار بر این موضوع یعنی «نرخ تورم»، «نرخ حداقل حقوق و دستمزد» و «نرخ خدمات پرستاری در منزل» مورد توجه قرار گیرد؛ «تعیین تعرفه حق پرستاری معلولان» و پرداخت تعرفه‌های جدید با لحاظ مابه‌التفاوت ماه/ماه‌های قبل هر چه سریع‌تر صورت پذیرد تاعدم پرداخت مابه‌التفاوت‌ها همچون سال گذشته باعث تضییع حقوق محروم‌ترین و مستضعف‌ترین قشر جامعه نگردد.»

امسال خبر خوش برای مددجویان بهزیستی این بود که مبلغ مستمری شان در سال جاری 30 درصد افزایش یافته است. بر همین اساس، صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اعلام کرده بود که «سال قبل، مستمری‌ها ۴۰ درصد و امسال ۳۰ درصد افزایش یافت و به اشتغال در این حوزه توجه ویژه شده است.»

همچنین سعید زارع‌زاده، معاون برنامه‌ریزی و بودجه کمیته امداد امام خمینی از افزایش 30 درصدی مستمری مددجویان 2 نهاد حمایتی کمیته امداد و بهزیستی کشور خبر داده بود و مستمری فروردین‌ماه با افزایش 30 درصدی به حساب مددجویان واریز شد.

این افزایش مستمری به گفته زارع زاده در مقایسه با سال 1400 مصادف با رشد 186 درصدی و بالاتر از نرخ تورم است.
بر اساس اعلام مسئولان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی، سرانه پرداختی برای خانواده‌های یک نفره در ماه یک میلیون تومان، 2 نفره یک میلیون و 420 هزار تومان، سه نفره 2 میلیون تومان، چهار نفره 2 میلیون و 950 هزار تومان و پنج نفره به بالا 3 میلیون و 150 هزار تومان برای سال 1403 در نظر گرفته شده است.

اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور به مهر اعلام کرد: «در جلسه ای که با حضور مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها، رئیس امور سلامت و رفاه سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس سازمان بهزیستی کشور در دفتر معاون فنی و حسابرسی امور عمومی و اجتماعی تشکیل شد، سازمان هدفمندی یارانه ها نسبت به پرداخت مستمری بالغ بر ۱۳ هزار نفر مددجو اقدام و سازمان بهزیستی تدابیر لازم در شناسایی و معرفی مددجویان جهت پرداخت به ذینفع نهایی در نوبت بعد را اتخاذ کند.»