اولین تاثیر انتخابات بر قیمت دلار / سقوط آزاد دوباره دلار در بازار
اقتصادنیوز: فعالان بازار می‌گویند هم‌زمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برخی از معامله‌گران دلار دست‌به‌عصا شدند و بازار شاهد کاهش حجم معاملات ارزی است. این اتفاق در شرایطی است که سیگنال‌ها و گمانه‌زنی‌های منفی در خصوص احتمال صدور قطعنامه در نشست شورای حکام بین رسانه‌ها ها و بازیگران ارزی دست‌به‌دست می‌شود.
بررسی بازار ارز تهران و هرات در روزهای اخیر حکایت از نوسان اندک نرخ ارز دارد؛ این اتفاق در شرایطی است که شمارش معکوس برای برگزاری نشست شورای حکام به صدا درآمده و طبق روال همیشه سیگنال‌ها و گمانه‌زنی‌های منفی در بین رسانه‌ها به چشم می‌خورد؛ موضوعی که باعث شده برخی از بازیگران ارزی بااحتیاط بیشتری روانه بازار شوند و در خریدهای خود جانب احتیاط را در نظر گیرند.

البته برخی از تحلیلگران در خصوص درجا زدن قیمت دلار می‌گویند این امر ناشی از آرایش بازار پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری است. در همین رابطه مروری بر قیمت دلار در گذشته حکایت از کاهش حجم معاملات با نزدیک‌شدن به روزهای انتخابات دارد. تحلیلگران ارزی معتقدند هم‌زمان با رقابت کاندیداها از جناح‌های مختلف، اگرچه ریسک‌های سیاسی بازار بیشتر می‌شود؛ اما به دلیل عدم قطعیت در نتیجه انتخابات، معامله‌گران در حالت دست‌به‌عصا فعالیت کرده و در نتیجه با کاهش سطح معاملات، نرخ نیز در یک بازه نسبتاً باثبات قرار می‌گیرد.

قیمت دلار هرات روز شنبه با ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان بازگشایی کرد و تا ۵۸ هزار و ۵۵۰ تومان هم پایین آمد و در ۵۸ هزار و ۶۵۰ تومان بسته شد. در معاملات پشت خطی شنبه‌شب هم بازیگران ارزی هرات برای خرید دلار رغبت زیادی نداشتند و اسکناس آمریکایی در این بازار تقریباً رنج بود .

از سوی دیگر قیمت درهم در ۱۶ هزار و ۵۰ تومان آغاز به کار کرد و در طول معاملات کاهش ۲۰ تومانی داشت. اما این پایان کار نبود و قیمت درهم ۲۰ تومان ازدست‌رفته را پس گرفت و در نرخ بازگشایی، بسته شد. فنی‌های بازار می‌گویند مرز مهم درهم برای بازار ارز محدوده ۱۶ هزار تومان است که اگر از دست برود فشار فروش زیاد می‌شود، اما اگر این مرز در بازار حفظ شود حرکت قیمت به سمت مرزهای مقاومتی خواهد بود.

در مجموع درحالی‌که برخی‌ها باور دارند که تا زمان مشخص‌شدن نتیجه انتخابات بازار در یک محدوده خاص رنج است؛ عده‌ای دیگر می‌گویند اگر سیگنال قطعی در خصوص صدور قطعنامه ضد ایرانی از وین مخابره شود این امر می‌تواند به بازار نوسان دهد.