طرز تهیه چیز کیک بی‌نقص با ۱۴ ترفند کاربردی

چیز کیک یکی از لذیذترین دسرهایی است که می‌توانید نوش‌جان کنید یا برای عزیزان خود نیز تهیه کنید. شاید درست‌کردن چیز کیک بی‌نقص در ابتدا سخت به نظر برسد، ولی با رعایت چند نکته می‌توانید یک چیزکیک عالی تهیه و لذت خوردن آن را با عزیزان خود تقسیم کنید. در ادامه، چندین نکته درمورد تهیه چیز کیک و اشتباه‌های رایج در درست‌کردن آن را بخوانید.

چیز کیک چیست؟

چیز کیک نوعی دسر شیرین است که معمولا دو لایه دارد. لایه اصلی که ضخامت بیشتری دارد شامل ترکیبی از پنیر تازه، تخم‌مرغ و شکر است. برای تهیه چیز کیک معمولا از پنیر خامه‌ای، پنیر ماسکارپونه، پنیر ریکوتا، پنیر کلبه و… استفاده می‌کنند. لایه پایینی چیز کیک یا پایه چیز کیک معمولا با بیسکویت خرد‌شده تهیه می‌شود. منتها گاهی از انواع خمیرها یا کیک اسفنجی هم استفاده می‌کنند. چیز کیک ممکن است پخته یا غیرپخته باشد.

چیزکیک را معمولا با شکر شیرین می‌کنند و می‌تواند طعم‌دهنده‌های مختلفی داشته باشد. وانیل، لیمو، شکلات، کدوحلوایی و… از جمله موادی است که از آنها برای طعم‌دادن به انواع چیز کیک استفاده می‌کنند. برای افزودن طعم بیشتر و زیباترکردن ظاهر چیزکیک می‌توانید از انواع میوه، خامه فرم‌گرفته، آجیل خام یا بوداده، کوکی، سس‌های میوه‌ای، سس شکلاتی و… استفاده کنید.

می‌‌توانید با تهیه پنیر خامه‌ای در خانه، چیزکیک سالم‌تری آماده کنید.

طرز تهیه چیز کیک ساده

طرز تهیه چیز کیک ساده

چیز کیک‌ها انواع مختلفی دارند؛ اما ساده‌ترین نوع چیز کیک را می‌توانید به این روش درست کنید:

مواد لازم برای تهیه چیز کیک

برای تهیه پایه یا کراست چیزکیک:
بیسکویت ساده ۱۵۰ گرم؛
کره ذوب‌شده ۷۰ گرم؛
شکر ۵۰ گرم.

برای تهیه فیلینگ چیزکیک:
آب‌لیموی تازه ۲ قاشق چایخوری؛
عصاره وانیل ۱ قاشق چای‌خوری؛
پنیر خامه‌ای ۹۰۰ گرم؛
تخم‌مرغ بزرگ، ۳ عدد؛
خامه‌ترش ۲۴۰ گرم؛
شکر ۲۰۰ گرم.

تاپینگ‌های پیشنهادی برای تزیین چیز کیک

  • انواع میوه مثل توت‌فرنگی؛
  • گاناش شکلاتی؛
  • خامه فرم‌گرفته؛
  • سس میوه‌ای؛
  • کارامل؛
  • و… .

می‌توانید از کره حیوانی آن هم کره دست‌ساز خانگی استفاده کنید.

طرز تهیه چیز کیک با فر

  1. فر را آماده کنید و با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد از قبل گرم کنید؛
  2. پایه چیزکیک را تهیه کنید. برای این منظور از غذاساز استفاده کنید. بیسکویت خردشده، شکر و کره ذوب‌شده را هم بزنید تا یکدست شود. ترکیب به‌دست‌آمده را داخل قالبی ۲۲ تا ۲۵ سانتی‌متری پهن کنید و فشار دهید. ظرف را داخل فر بگذارید و ۸ دقیقه بپزید؛
  3. آن را از فر بیرون بیاورید تا خنک شود. در این مرحله، فیلینگ چیزکیک را آماده کنید. برای این کار، پنیر خامه‌ای و شکر را هم بزنید تا صاف و یکدست شود. خامه‌ترش، عصاره وانیل و آب‌لیمو را اضافه کنید. در آخرین مرحله، تخم‌مرغ را اضافه کنید و تا جایی هم بزنید که مواد باهم مخلوط شوند. در این مرحله، تخم‌مرغ نباید پف کند؛
  4. پایه و فیلینک را به‌ترتیب در ظرف مخصوص پخت یا قالب کیک‌پزی بریزید. چیزکیک را ۵۵ تا ۷۰ دقیقه در فر بگذارید تا به‌آرامی بپزد. باید وسط چیزکیک سفت شده باشد. اگر در این مرحله آن را تکان دهید، وسط آن مثل ژله می‌لرزد و تکان می‌خورد. فر را خاموش کنید و اجازه دهید به‌آرامی سرد شود. برای حداقل ۴ ساعت آن را داخل یخچال بگذارید؛
  5. در پایان، روی دسر را با هر تاپینگی که دوست دارید تزیین کنید. باقی‌مانده دسر را می‌توانید تا ۵ روز در یخچال نگهداری کنید.

آیا تهیه چیز کیک سخت است؟

شاید گمان کنید درست‌کردن چیزکیک کار سختی است؛ ولی به‌محض اینکه یکی از این دسرهای جذاب و خوش‌مزه را در خانه تهیه کنید، متوجه می‌شوید درست‌کردن آن اصلا به آن سختی که به نظر می‌رسد نیست. در تهیه چیز کیک اشتباه‌هایی هست که بسیاری از افراد تازه‌کار تکرار می‌کنند. همین اشتباه‌های به‌ظاهر بی‌اهمیت کل زحمت را به هدر می‌دهند.

راز تهیه چیزکیک بی‌نقص توجه‌کردن به جزئی‌ترین نکات است. در ادامه، این چند نکته را بخوانید و مطمئن باشید با رعایت‌کردن این نکات، درست‌کردن چیزکیک برایتان بسیار راحت‌تر می‌شود و احتمال خراب‌شدن آن به صفر می‌رسد.

۱. مواد اولیه باید هم‌دما با محیط باشند

پنیر خامه ای برای تهیه چیز کیک

یکی از نکاتی که در تهیه بسیاری از دسرها مثلا انواع کیک و چیز کیک باید بدانید این است که مواد اولیه مورداستفاده باید هم‌دما با محیط یا هم‌دما با دمای اتاق باشند. درمورد چیزکیک خیلی مهم است که پنیر خامه‌ای را قبل از شروع به کار بیرون از یخچال بگذارید تا کاملا با محیط هم‌دما شود. اگر مواد به دمای محیط نرسند و سفت‌تر از حالت معمول باشند، مواد به‌خوبی باهم مخلوط نمی‌شوند. برای تهیه چیزکیک بی‌نقص، پنیر خامه‌ای را از بسته‌بندی آن بیرون بیاورید، آن را به چند قسمت تقسیم کنید، و اگر هوای محیط سرد است پنیر خامه‌ای را حرارت دهید تا کاملا نرم شود.

یکی دیگر از نکاتی که درمورد چیزکیک باید در نظر داشته باشید این است که سعی کنید از پنیرهای خامه‌ای پرچرب‌تر استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. هرقدر پنیر خامه‌ای چرب‌تری داشته باشید به این معناست که بافت آن خامه‌ای‌تر است و لازم نیست برای قوام و خامه‌ای شدن آن، چیزی به مواد اولیه اضافه کنید.

۲. از آرد یا نشاسته ذرت استفاده کنید

اضافه‌کردن مقداری آرد به پنیر چیزکیک تفاوت قابل‌توجهی ایجاد می‌کند. نشاسته باعث می‌شود پروتئین تخم‌مرغ بیش از اندازه لخته نشود و بافتی خامه‌ای‌تر داشته باشد و در قسمت پنیری چیزکیک، هیچ رخنه و شکافی ایجاد نشود. ضمنا اگر دنبال تهیه دسر بدون گلوتن هستید، به‌جای آرد از نشاسته ذرت استفاده کنید. دقت کنید که مقدار نشاسته ذرت باید نصف مقدار آرد باشد.

۳. مواد را بیش‌ازحد هم نزنید

یکی از اشتباه‌های رایج در تهیه چیز کیک این است که معمولا مواد اولیه را بیش از اندازه هم می‌زنند یا از سرعت بالای همزن برای مخلوط‌کردن مواد استفاده می‌کنند. هم‌زدن بیش از اندازه و نیز مخلوط‌کردن مواد با سرعت زیاد باعث ورود هوا به مواد می‌شود. وجود هوا در مواد باعث ایجاد ترک و شکاف در بافت پنیری چیزکیک می‌شود. حباب‌های بزرگ هوا به سطح چیز کیک می‌آیند و این ترک‌ها را ایجاد می‌کنند.

علاوه بر این، وجود هوای زیاد در بین مواد باعث بالاآمدن مواد چیزکیک می‌شود. تا جایی که حتی ممکن است از ظرفی که برای آن در نظر گرفته‌اید سرریز کند. یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد مواد را بیش از اندازه هم بزنند این است که مواد معمولا نرم نیستند. اینجاست که نکته اولی که بالاتر اشاره کردیم، اهمیت پیدا می‌کند.

۴. تخم‌مرغ را آخر اضافه کنید

تا زمانی که تخم‌مرغ را به مواد اضافه نکرده‌اید، می‌توانید آن را هرقدر خواستید هم بزنید یا تا زمانی که کاملا نرم و یکدست شود. منتها بعد از اضافه‌کردن تخم‌مرغ باید مراقب باشید. تخم‌مرغ را در مرحله آخر اضافه کنید و بعد از اضافه‌کردن آن، مخلوط را فقط تا جایی که کاملا باهم ترکیب شود هم بزنید.

۵. قالب را چرب کنید

حتی اگر از قالب‌های نچسب استفاده می‌کنید، بازهم باید قالب را چرب کنید تا مطمئن شوید چیز کیک شما به قالب نمی‌چسبند و راحت جدا می‌شود. برای چرب‌کردن قالب می‌توانید از اسپری‌های مخصوص روغن استفاده کنید. دقت کنید که ظرف چیز کیک پر از روغن نشود. چرب‌شدن سطح قالب کافی است.

۶. فر را آماده کنید

برای تهیه چیزکیک باید آن را در طبقه‌ای از فر قرار دهید که فاصله بیشتری از شعله‌های فر داشته باشد. البته چیزکیک نسبت به کوکی و بیسکویت به دمای بیشتری برای پخت نیاز دارد.

۷. ظرف چیز کیک را در آب بگذارید

گذاشتن ظرف آب در فر برای تهیه چیز کیک

وقتی می‌خواهید ظرف چیزکیک را داخل فر بگذارید، آن را در یک ظرف آب قرار دهید. بسیاری از افراد از این مرحله صرف‌نظر می‌کنند. منتها توجه به آن از بسیاری از مشکلاتی که برای چیزکیک‌ها پیش می‌آید جلوگیری می‌کند. این کار مزیت‌های فراوانی دارد. این ظرف بخار آب تولید می‌کند که این بخار مانع از خشک‌شدن و ترک‌خوردن چیز کیک می‌شود.

علاوه بر این، آب باعث می‌شود کناره‌های چیز کیک زودتر از قسمت‌های میانی آن نپزد. وقتی کناره‌های چیز کیک سرعت پخت بیشتری داشته باشد، مجبورید برای پختن میانه آن، مدت بیشتری در فر بگذارید که باعث قهوه‌ای‌شدن و حتی سوختن کناره‌های دسر می‌شود. با کمک ظرف آب، چیزکیک به‌صورت یکنواخت می‌پزد و هیچ ترکی در آن ایجاد نمی‌شود. این‌گونه است که یکی از بهترین دسرهای دنیا به‌شکلی بی‌نقص آماده می‌شود.

۸. از قالب کمربندی استفاده کنید

قالب کمربندی برای تهیه چیزکیک بهترین گزینه است. برای اینکه بتوانید چیز کیک زیبا و بی‌نقصی داشته باشید، این قالب‌ها کمک می‌کند به‌راحتی و بدون هیچ آسیبی چیز کیک را از قالب بیرون بیاورید. قالب‌های کمربندی در ابعاد مختلفی تهیه می‌شوند و می‌توانید متناسب با نیاز خود، بهترین اندازه را انتخاب کنید.

البته فراموش نکنید بیشتر قالب‌های کمربندی، کمی نشتی دارند و موادی که خیلی نرم و آبکی باشند نمی‌توانید در آنها بریزید. سعی کنید آن دسته از قالب‌هایی را بخرید که محکم بسته می‌شوند و نشتی آنها بسیار کم است.

۹. از نشت‌کردن مواد جلوگیری کنید

بالاتر اشاره کردیم که قالب‌های کمربندی بهترین گزینه برای تهیه چیز کیک هستند؛ اما کمی نشتی دارند. اگر بخواهید قالب را داخل ظرف آب بگذارید، باید مطمئن شوید هیچ موادی به بیرون نمی‌ریزد و هیچ آبی وارد مواد چیز کیک نمی‌شود. برای این منظور، باید اطراف قالب را با فویل حسابی بپوشانید.

۱۰. درِ فر را باز نکنید

اگر موقع پخت چیز کیک درِ فر را باز کنید، تمام حرارت و هوای مرطوبی را که برای تهیه چیز کیک لازم است به بیرون هدایت می‌کنید! و باعث می‌شوید دمای داخل فر کم‌وزیاد شود. این تغییر در دما خیلی زود باعث خراب‌شدن چیز کیک می‌شود (به‌طور یکنواخت نمی‌پزد).

۱۱. چیزکیک را بیش‌ازحد نپزید

علاوه بر تمام نکاتی که قبلا گفتیم، پختن بیش از اندازه چیزکیک باعث ایجاد شکاف و ترک‌خوردگی در چیزکیک می‌شود. همین که اطراف آن کمی تغییر رنگ دهد و قسمت داخلی آن بپزد و در عین‌ حال هنوز نرم و ژله‌ای باشد کافی است.

۱۲. اجازه دهید چیز کیک به‌آرامی خنک شود

بعد از اینکه از پختن آن مطمئن شدید، فر را خاموش کنید و چند دقیقه‌ای آن را داخل فر با درِ بسته بگذارید و بعد برای مدتی هم درِ فر را کمی باز کنید. با این روش، چیزکیک شما کم‌کم خنک می‌شود و تغییرات ناگهانی دما باعث خراب‌شدن آن نمی‌شود. قبل از اینکه چیزکیک را داخل یخچال بگذارید، مطمئن شوید به کناره‌های ظرف نچسبیده باشد. با چاقو می‌توانید آن را امتحان کنید. می‌توانید کناره‌های آن را با چاقو جدا کنید.

۱۳. اگر روی چیز کیک ترک خود نگران نشوید

دفعات اولی که چیزکیک درست می‌کنید ممکن است با مشکلات فراوانی از جمله ترک‌خوردن آن مواجه شوید. اگر این ترک‌ها روی آن است لازم نیست نگران شوید. به‌راحتی با میوه‌ها، سس‌ها، خامه‌ی فرم‌گرفته و سایر مواد تزیینی مختلف می‌توانید روی آن را بپوشانید. حتی یک لایه گاناش شکلاتی هم برای این کار مناسب است و طعم متفاوتی به چیزکیک می‌دهد.

۱۴. برای سرو از چاقوی داغ استفاده کنید

برای اینکه چیزکیک را با ظاهری زیبا سرو کنید، باید از چاقوی داغ برای بریدن آن استفاده کنید تا کاملا صاف و بی‌نقص جدا شود. برای این منظور، چاقو را در یک ظرف آب داغ بگذارید و بعد از چند ثانیه، آن را با دستمالی خشک کنید و بعد چیزکیک را ببرید.

سؤالات رایج درمورد تهیه چیزکیک

چیز کیک کاراملی

۱. مواد لازم برای تهیه چیز کیک چیست؟

چیزکیک‌ها انواع مختلفی دارند و به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شوند. ممکن است پختنی باشند یا چیز کیک یخچالی. در این صورت، مواد اولیه آنها متغیر است. منتها مواد لازم معمولا شامل عصاره وانیل (یا طعم‌دهنده‌های دیگر)، پنیر خامه‌ای، تخم‌مرغ، شکر و آرد است.

۲. پایه چیز کیک چطور تهیه می‌شود؟

برای تهیه پایه یا کراست چیزکیک، گزینه‌های مختلفی دارید. پایه چیزکیک می‌تواند یک کیک اسفنجی ساده باشد یا بیسکویت خردشده. منتها در مدل کلاسیک و اصلی تهیه چیزکیک، پایه آن را با ترکیب بیسکویت خردشده، شکر و کره ذوب‌شده تهیه می‌کنند.

۳. فیلینگ چیزکیک چطور تهیه می‌شود؟

فیلینگ چیزکیک ترکیبی متشکل از پنیر خامه‌ای است که پایه چیز کیک را می‌پوشاند. برای تهیه فیلینگ نیز دستورهای مختلفی وجود دارد؛ ولی ساده‌ترین نوع فیلینگ چیزکیک را با ترکیب پنیر خامه‌ای، تخم‌مرغ، شکر و آرد درست می‌کنند. برای طعم‌دادن به آن می‌توان از وانیل، پودر کاکائو و سایر طعم‌دهنده‌ها استفاده کرد.

۴. آیا می‌توان بدون قالب کمربندی چیز کیک درست کرد؟

اگر قالب کمربندی ندارید، نگران نباشد. بدون آن هم می‌توانید این دسر را بپزید. منتها قالب کمربندی کار شما را راحت می‌کند. اگر قالب کمربندی ندارید، داخل قالب موردنظر خود را با فویل بپوشانید تا بتوانید بعد از پخت، آن را با همان فویل از داخل قالب بیرون بکشید. البته بیرون‌آوردن چیزکیک از قالب را باید بعد از خنک‌شدن کامل آن انجام دهید.

۵. چیز کیک یخچالی چطور تهیه می‌شود؟

چیزکیک‌ها دو نوع پختنی و غیرپختنی دارند. چیزکیک‌های یخچالی از نظر مواد اولیه و طرز تهیه معمولا فرقی با چیز کیک عادی ندارند. فقط در آنها از تخم‌مرغ استفاده نمی‌شود. علاوه بر این، چون در این چیز کیک یخچالی نمی‌توان از تخم‌مرغ استفاده کرد، برای حجم‌دادن به مواد از خامه فرم‌گرفته استفاده می‌شود.

شما چیز کیک دوست دارید؟ خودتان درست کردن آن را امتحان کرده‌اید؟ ترفند شما برای تهیه چیز کیک بی‌نقص چیست؟

کتاب الکترونیکی رازهای زیبایی

به کمک یافته‌های علمی به‌طور صحیح از پوست خود مراقبت کنید در هر سنی پوستی زیبا و جذاب داشته باشد.

آشپزی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی