یاسمین مقبلی به‌عنوان فرمانده مأموریت کرو-۷ به ایستگاه فضایی انتخاب شد

ناسا و آژانس فضایی اروپا دو فضانورد را برای سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی در مأموریت کرو-۷ اسپیس‌ایکس انتخاب کردند و در این میان نام یاسمین مقبلی هم به‌عنوان فرمانده مأموریت دیده می‌شود.

«یاسمین مقبلی» (Jasmin Moghbeli) فضانورد ناسا که از خانواده‌ای ایرانی متولد شده و «آندریاس موگنسن» (Andreas Mogensen) فضانورد آژانس فضایی اروپا به ترتیب به‌عنوان فرمانده و خلبان فضاپیما در این مأموریت خدمت خواهند کرد. پس از بررسی توسط ناسا و شرکای بین‌المللی آن، دو متخصص مأموریت بعدا اعلام خواهند شد.

انتظار می‌رود این مأموریت در سال ۲۰۲۳ با موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس از پرتاب مجتمع ۳۹A مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا پرتاب شود. مقبلی، موگنسن و دیگر متخصصان این مأموریت به گروهی دیگر از خدمه‌ی اعزامی در ایستگاه فضایی خواهند پیوست.

این نخستین پرواز فضایی برای مقبلی خواهد بود که در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان فضانورد ناسا برگزیده شد. او همچنین عضو تیم آرتمیس ناسا و از فضانوردان احتمالی برای سفر به ماه است. مقبلی اهل بالدوین نیویورک است و دارای مدرک کارشناسی مهندسی هوافضا از مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT) و مدرک کارشناسی ارشد هوافضا از مدرسه‌ی عالی نیروی دریایی در کالیفرنیا است.

او به‌عنوان خلبان سوپر کبرا AH-1W و خلبان آزمایشی تفنگداران دریایی، بیش از ۱۵۰ مأموریت انجام داده است و تجربه‌ی بیش از ۲۰۰۰ ساعت پروازی در بیش از ۲۵ هواپیمای مختلف را دارد. او همچنین با درجه‌ی ممتاز از مدرسه‌ی خلبانی آزمایشی نیروی دریایی آمریکا فارغ‌التحصیل شده است. مقبلی در زمان انتخاب به‌عنوان فضانورد ناسا، در حال آزمایش بالگردهای H-1 و افسر تضمین کیفیت و اویونیک VMX-1 بود. او همچنین دو دختر دوقلو دارد.

از سویی این دومین سفر موگنسن به ایستگاه فضایی خواهد بود. او پیش از این به‌عنوان فضانورد مأموریت ۱۰ روزه‌ی Iriss آژانس فضایی اروپا در سال ۲۰۱۵ خدمت کرده است. او مهندس پرواز فضاپیمای سایوز TMA-18M در هنگام پرتاب و سایوز TMA-16M در هنگام بازگشت بود و ۹ روز و ۲۰ ساعت و ۹ دقیقه را در فضا گذرانده است.

موگنسن در کپنهاگ دانمارک متولد شد و با داشتن مدرک کارشناسی از مدرسه‌ی بین‌المللی کپنهاگ، مدرک کارشناس ارشد مهندسی هوانوردی خود را از کالج سلطنتی لندن و دکترای مهندسی هوافضای خود را از دانشگاه تگزاس آستین دریافت کرده است. در سال ۲۰۱۵ او نخستین فرد دانمارکی بود که به فضا رفت و هم‌اکنون به‌عنوان افسر رابط فضانوردان اروپایی در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون فعالیت می‌کند.

یاسمین مقبلی و آندریاس موگنسن فضانوردان مأموریت کرو-7 به ایستگاه فضایی بین‌المللی

برنامه‌ی سرنشین‌دار تجاری ناسا با صنعت هوافضایی آمریکا همکاری می‌کند تا حمل‌ونقل ایمن، قابل اعتماد و مقرون‌به‌صرفه را به و از ایستگاه فضایی بین‌المللی با موشک‌ها و فضاپیماهای ساخت آمریکا که از خاک آمریکا پرتاب می‌شوند، فراهم کند.

برای بیش از ۲۱ سال، انسان‌ها به‌طور مداوم در ایستگاه فضایی بین‌المللی زندگی و کار کرده‌اند، علم را ارتقا می‌دهند، فناوری‌های تازه را به نمایش می‌گذارند و پیشرفت‌های تحقیقاتی را که روی زمین ممکن نیست اجرایی می‌کنند. به‌عنوان یک تلاش جهانی، تا کنون ۲۵۳ نفر از ۱۹ کشور از این آزمایشگاه منحصربه‌فرد ریزگرانش که میزبان بیش از ۳۰۰۰ تحقیق و تحقیقات آموزشی از پژوهشگران در ۱۰۹ کشور و منطقه بوده است، بازدید کرده‌اند.

این ایستگاه فضایی یک بستر آزمایشی حیاتی برای ناسا و درک و غلبه بر چالش‌های پروازهای فضایی طولانی‌مدت و گسترش فرصت‌های تجاری در مدار پایین زمین است. چون شرکت‌های تجاری بر ارائه‌ی خدمات حمل‌ونقل فضایی انسانی و توسعه‌ی اقتصاد قوی مدار پایین زمین تمرکز می‌کنند، ناسا می‌تواند روی ساخت فضاپیماها و موشک‌هایی مانند اوریون و SLS برای مأموریت‌های اعماق فضا به ماه و مریخ و فراسوی آن تمرکز کند.

عکس‌ها: یاسمین مقبلی و آندریاس موگنسن فضانوردان مأموریت کرو-۷ به ایستگاه فضایی بین‌المللی
Credit: NASA

منبع: NASA

فناوری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی