چگونه در خانه‌های کوچک امروزی کتابخانه درست کنیم؟

دیجیتالی شدن زندگی امروز و تولد حافظه‌های الکترونیکی و کامپیوتری سبب کوچک شدن آرشیوهای فیلم و موسیقی شده است، اما تکنولوژی کتاب الکترونیکی نتوانسته از محبوبیت کتاب‌های منتشرشده در چاپخانه‌‌ها کم کند و همچنان خرید کتاب کاغذی جذابیت دلچسبی دارد. با وجود دردسرهای اشغال فضا، زیبایی و جذابیت یک مجموعه کتاب کاغذی را نمی‌توان با یک تبلت و فایل دیجیتالی جایگزین کرد. کتاب‌ها سرگرمی‌هایی دلپذیر و قابل دسترسی هستند و در عین حال می‌توانند لحظه‌های مهم و با ارزشی را در زندگی خلق کنند.

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کتاب‌دوست‌ها با آن روبه‌رو هستند، جمع‌آوری آرشیو کتاب‌ها و گنجاندن آن‌ها در فضای خانه‌های امروزی است. بدون شک مجموعه‌ی فوق‌العاده‌ای از کتاب‌ها که در طی سال‌ها جمع‌آوری شده است، نباید به دلیل کمبود فضا در انباری خانه خاک بخورد. امروزه خانه‌ها به صورت مینیمال، طراحی و ساخته می‌شوند و روزانه به تعداد این خانه‌های نقلی افزوده می‌شود. بنابراین نگهداری از انبوه کتاب‌ها در چنین خانه‌های کوچکی کمی مشکل خواهد بود. اما همه‌ی ما در طول سال‌ها مطالعه، دوست داریم که حداقل یک کتابخانه‌ی کوچک در خانه‌ی خود برای نگهداری از کتاب‌های با ارزش و محبوبمان داشته باشیم. در این مطلب از دیجی کالا مگ به شما خواهیم گفت که چگونه در خانه‌ی کوچک خود کتابخانه‌ای ارزشمند و جذاب داشته باشید.

۱. فضاهای مرده را زنده کنید

اولین کاری که در زمان ساخت کتابخانه در خانه باید انجام دهید، پیدا کردن نقاطی است که بیش از سایر نقاط بی‌استفاده مانده است. این نقاط می‌تواند شامل فضاهای سه‌کنج، دیوارهای پشت مبل و دیگر دیوارهایی بدون استفاده باشند. تصور کنید که چقدر دیوارهای سفید و خالی خانه با اضافه کردن رنگ و ایده‌های خلاقانه‌ی به کار برده در ساخت کتابخانه زیبا می‌شود.

۲. حساب کنید که چه تعداد کتاب دارید

ارزیابی کنید که در حال حاضر چه تعداد کتاب دارید و چه مقدار فضا برای نگهداری از آن‌ها در خانه نیاز است. با این ارزیابی کار شما در وسط پروژه‌ی ساخت کتابخانه، به دلیل نبود فضای کافی، نیمه‌کاره نخواهد ماند. همچنین ایده‌ی خوبی است که به فضای مورد نیاز برای خریدهای خود در آینده هم فکر کنید. بنابراین آینده‌نگری کنید و حتما قفسه‌ای برای نگهداری از کتاب‌های جدید در نظر بگیرید.

۳. اگر یک اتاق مخصوص دارید

کتابخانه‌ی شخصی

اگر انقدر خوش شانس هستید که در خانه یک اتاق به‌طور کامل در اختیارتان باشد، می‌توانید آن را به فضایی برای مطالعه و کار تبدیل کنید. عواملی مانند سر و صداهای خارجی و مزاحم، نور و گرمایش را در نظر بگیرید و تا حد ممکن فضایی راحت برای خودتان ایجاد کنید. در این حالت کتاب‌ها باید فضایی عمودی را اشغال کنند و از کف تا سقف را به نگهداری کتاب‌ها اختصاص دهید. اگر متراژ اتاق به شما اجازه می‌دهد، بهتر است که برخی صندلی‌های نرم و راحت و در عین حال ارگونومیک به فضای اتاق اضافه کنید تا فضایی دنج برای مطالعه خلق کنید. حتما در زمان اضافه کردن هر نوع مبلمانی، طرحی با اندازه‌گیری دقیق تهیه کنید تا مطمئن شوید همه چیز دقیقا مناسب است.

۴. راهروهایی که می‌توانند به کتابخانه تبدیل شوند

آیا راهرویی در خانه‌ی خود دارید که علاوه بر اتصال بین اتاق‌ها هیچ کاربردی دیگری نداشته باشد؟ پوشاندن دیوارهای راهروها با قفسه‌های کتاب ایده‌ی جذابی است و می‌تواند یک راه‌حل زیبا برای نگهداری کتاب باشد. فقط باید دقت کنید که عرض باقی مانده از راهرو به حدی باشد که بتوانید به‌راحتی از آن عبور کنید. با خیالی آسوده قفسه‌های کتاب را در امتداد دیوارهای راهرو نصب کنید. این فضا برای چیدمان سایر وسایل خانه چندان کاربردی ندارد. همچنین اگر در خانه‌ی شما پله نصب شده است، می‌توانید قفسه‌هایی برای چیدمان کتاب روی دیوارهای بالای راه پله‌ها هم بسازید.

۵. ایجاد کتابخانه در اتاق نشیمن

کتابخانه در نشیمن

فضای پشت کاناپه و مبل در اتاق نشیمن یکی از قسمت‌های جذاب در خانه است که قابلیت به کتابخانه تبدیل شدن را دارد. در بیشتر اتاق‌های نشیمن می‌توان قفسه‌‍ای از کتاب‌ها را در پشت کاناپه به‌راحتی گنجاند. در حالی که ما عادت کرده‌ایم مبلمان را به دیوار نزدیک کنیم!

بنابراین در اتاق نشیمن می‌توانید برای قرار دادن وسایلی به غیر از تلویزیون هم فضای کافی پیدا کنید. همچنین با انتخاب صندلی‌های راحت و با وجود انتشار نور مناسب، این اتاق می‌تواند به مکانی دلچسب برای نگهداری و مطالعه‌ی کتاب تبدیل شود. چیدن کتاب کنار دیوار، فضای زیادی را اشغال نمی‌کند و در عین حال به اتاق نشیمن جذابیت بیشتری می‌بخشد. علاوه بر این صندلی‌های راحتی برای زمان مطالعه، به‌راحتی در دسترس خواهند بود. بنابراین به سراغ اتاق نشمین بروید، از کف تا سقف کتاب بچیینید و ظاهر زیباتری به دیوارهای خانه ببخشید. اگر رنگ‌آمیزی قاب‌های قفسه‌های کتابخانه به همان رنگ مبلمان باشد، باعث هماهنگی بیشتر کتابخانه‌ی شما با باقی دکوراسیون خواهد شد.

۶. ایجاد کتابخانه‌ای دنج در کنار شومینه

اگر در اتاق نشیمن خود شومینه‌ دارید، ایده‌ی خوبی است که به فکر نصب قفسه‌های کتاب در دو طرف آن باشید تا یک گوشه دنج در خانه برای زمان‌های مطالعه خلق کنید. یک صندلی راحت در نزدیکی شومینه قرار دهید تا در روزهای سرد سال کنار آتش بنشینید، از محیط لذت ببرید و در آرامش کتاب بخوانید. به نظرتان کسی می‌تواند مطالعه در این گوشه‌ی دنج را دوست نداشته باشد؟

۷. ایجاد قفسه‌های کتابخانه در اطراف تلویزیون

کتابخانه اطراف تلویزیون

اگر در اتاق نشیمن خود دیواری مختص به تلویزیون دارید، می‌توانید این دیوار را به مکان مناسبی برای ایجاد کتابخانه تبدیل کنید. ایجاد قفسه‌های کتاب در اطراف دستگاه تلویزیون سبب می‌شود که از باقی دیوار بلااستفاده در اطراف این دستگاه استفاده‌ی بهینه کنید. بنابراین دیوار کانونی خانه‌ی شما دیگر تنها شامل تلویزیون نخواهد بود.

۸. قفسه‌های کتاب در آشپزخانه

بیشتر قفسه‌ها در آشپزخانه به قرار دادن گلدان، ماهی‌تابه، بشقاب، مواد غذایی کنسروی و… اختصاص داده می‌شود. اما اگر دیوار یا فضایی سه کنج دارید، می‌توانید به آن قفسه‌هایی برای نگهداری کتاب اضافه کنید. با این روش به کتاب‌های دستور غذا هم دسترسی آسانی خواهید داشت.

۹. نصب قفسه‌های کتاب در دو طرف تخت خواب

یکی دیگر از ایده‌های خلق کتابخانه‌های کوچک خانگی، اضافه کردن قفسه‌های کتاب در اطراف تخت در اتاق خواب است. نصب لامپ در گوشه‌های بالای تخت با اهرم گردان، نور کافی را در زمان مطالعه برای شما تأمین می‌کند و می‌توانید زمانی که روی تخت دراز کشیده‌اید، با کمک این نور این چراغ‌ها کتابتان را از داخل قفسه پیدا و مطالعه را شروع کنید.

۱۰. آخرین ایده؛ آیا کمد دیواری خالی دارید؟

اگر دنبال ایده‌ای جسورانه‌تر هستید، کمد دیواری خانه را به شما پیشنهاد می‌دهیم. اگر انقدر خوش‌شانس هستید که تعداد قابل توجهی کمد دیواری در خانه‌ی کوچک خود دارید، می‌توانید دیوارهای یکی از کمدهایی را که فضای خالی دارد، به کتابخانه تبدیل کنید و با اضافه کردن یک بالشت بزرگ در کف آن، یک اتاق مطالعه‌ی دنج برای خودتان خلق کنید.

نکات ساخت کتابخانه‌ی کوچک خانگی

  • تعداد فضاهایی که قابلیت کتابخانه شدن دارند را در خانه‌ی خود مشخص و درباره‌ی نصب قفسه در این نقاط با دیگر اعضای خانواده مشورت کنید تا ایده‌های بهتری نصیبتان شود.
  • به شرایط محیطی بخش‌های انتخابی در خانه برای نصب کتابخانه دقت کنید تا مطمئن شوید که مناسب قرار دادن کتاب هستند. مناطقی مانند زیر زمین که رطوبت دارند، می‌توانند به بافت ورقه‌های کاغذ در کتاب‌ها آسیب بزنند. همچنین رطوبت سبب تجمع حشرات و رشد کپک روی جلد چرم یا مقوایی کتاب می‌شود.
  • نورپردازی در کتابخانه بسیار مهم است. به‌خصوص در فضاهایی که قفسه‌های کتاب در آن بخش‌ها قرار می‌گیرد. در این مواقع نور مصنوعی بیشتر از نور طبیعی توصیه می‌شود. زیرا گفته می‌شود که نور طبیعی به کتاب‌ها آسیب می‌زند. اگر می‌خواهید در فضای مطالعه‌ی خود از میز و صندلی استفاده کنید، چراغ های رومیزی یا چراغ‌های دیواری کم‌نور بهترین گزینه برای آن‌ها هستند.
  • مطمئن شوید که قفسه‌بندی شما محکم و با کیفیت است. مهم‌ترین چیزی که باید به آن دقت کنید این است قفسه‌ها از وسط بر اثر قرار دادن کتاب‌های سنگین شکم ندهند.

کتابخانه در نشیمن

  • قفسه‌ها باید با کمک میخ و تکیه دادن به دیوار، لنگر و تکیه‌گاه‌های محکم و مناسب داشته باشند. بنابراین قفسه‌ها را با کمک میخ و بست مناسب به دیوار وصل کنید.
  • مطمئن شوید که قفسه‌های شما به اندازه‌ای است که برای قرار دادن همه کتاب‌هایتان کافی است. به خاطر داشته باشید که شما به قفسه‌ای با محفظه‌ی بزرگ برای دایره المعارف‌ها و کتاب‌های هنری نیاز دارید. رمان‌ها و کتاب‌های با جلد کاغذی یا همان شومیز را می‌توانید در قفسه‌های کوچک‌تری قرار دهید.
  • اندازه‌گیری‌های فضا و میزان کتاب‌ها را مجدد بررسی کنید و در انجام این کار هرگز کوتاهی نکنید. زیرا توجه به این موضوع، برای داشتن کتابخانه‌ای مناسب و با کیفیت، بسیار ضروری است.
  • برای کتاب‌هایی که در آینده می‌خرید و می‌تواند چیدمان قفسه‌های کتابخانه‌ی شما را به دو ردیف تبدیل کند، برنامه‌ریزی کنید و فقط به فکر ساخت فضایی برای گنجاندن کتاب‌های اکنون نباشید.
  • از مقاومت کف‌پوش مطمئن شوید. یادتان باشد که مجموعه‌ی قابل توجهی از کتاب‌ها می‌تواند به اندازه‌ی یک فیل وزن داشتته باشد! بنابراین مطمئن شوید که کف‌پوش‌های با کیفیتی دارید که می‌توانند وزن کتابخانه‌ی شما را تحمل کنند.
  • فضاهای اطراف پنجره، در و کمد پتانسیل خوبی برای نصب قفسه دارند و می‌توانید از کف تا سقف این دیوارهای هدر رفته را با کتاب پر کنید.
  • به قسمت پایین قفسه‌ها در کتابخانه، در یا کشو اضافه کنید. به این ترتیب شما می‌توانید مکانی دور از دید داشته باشید تا هر وسیله‌ای را که دوست ندارید در نمای کتابخانه دیده شود، در این قسمت‌ها قرار دهید.
  • کتابخانه‌ی خانگی خود را در مکانی که دسترسی به آن دشوار است، ایجاد نکنید! هرچند که فضاهای بلااستفاده می‌توانند برای ایجاد کتابخانه ایدئال باشند، اما در عین حال باید دسترسی به آن هم آسان باشند. این مکان باید برای افراد سالمند در خانواده و همچنین کودکان قابل دسترسی باشد. البته در صورتی که کودکان تحت نظارت خودتان، اجازه‌ی دسترسی به کتاب‌ها را داشته باشند!

با تزئینات ساده کتابخانه‌ی خود را جذاب کنید

فراموش نکنید که این کتابخانه‌ی شخصی شما است و یک کتابخانه‌ی عمومی نیست. بنابراین در شخصی‌سازی آن طبق سلیقه‌ی خود شک نکنید. اما یادتان باشد که در استفاده از تزئینات زیاده‌روی نکنید و هر وسیله‌ی تزئینی را نباید داخل قفسه‌های کتابخانه قرار دهید. زیرا اکسسوری‌های تزئینی در زمان مطالعه در فضاهای کوچک، می‌تواند باعث حوا‌س‌پرتی شوند.

به چه ترتیبی کتاب‌ها را در قفسه‌های کتابخانه بچینیم؟

قفسه‌های کتابخانه در نشیمن

روش‌های مختلفی برای مرتب‌سازی و چیدمان کتاب‌ها در قفسه‌های کتابخانه‌ی شما وجود دارد. بنابراین با توجه به هدفی که دارید، انتخاب بهترین روش چه از نظر زیبایی و از چه نظر کاربرد یا تلفیق هر دو، کاملا به شما بستگی دارد. در هر صورت باید سعی کنید که بین زیبایی ظاهری و کاربرد چیدمان در آسان پیدا شدن کتاب‌ها، تعادل برقرار کنید. در ادامه برخی از روش‌های تنظیم کتاب‌ها در کتابخانه را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • تنظیم به ترتیب حروف الفبا – اگر توانایی یادآوری عنوان کتاب‌ها را دارید، این بهترین روش است. ترتیب کتاب‌ها بر اساس حروف الفبای عناوین آن‌ها یا نام نویسنده، پروسه‌ی پیدا کردن کتاب را تا زمانی که بدانید دقیقا به دنبال چه چیزی هستید، سریع و آسان می‌کند.
  • مرتب‌سازی بر اساس موضوع و ژانر شاید این روش محبوب‌تر از باقی روش‌ها باشد. مرتب‌سازی طبق موضوع و ژانر، روشی هوشمند برای مرتب کردن کتاب‌ها است و حتی برای افرادی که برای اولین بار از کتابخانه‌ی شما استفاده می‌کنند هم کاربرد دارد.
  • مرتب سازی بر اساس اندازه – اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید، توصیه می‌کنیم که کتاب‌های سنگین و ضخیم را در قفسه‌های پایین یا وسط قرار دهید تا دسترسی به آن‌ها راحت‌تر شود.
  • چیدمان کتاب به روش متفرقه – این روش یکی از ترفندهای جدید در تنظیم و چیدمان کتاب‌ها در کتابخانه است. در این روش شیرازه‌ی کتاب رو به داخل قفسه‌ها است و در نمای بیرونی فقط حجم کاغذها دیده می‌شود. طرفداران این روش ادعا می‌کنند که از حس رمز و رازی که در کتاب‌ها ایجاد می‌کنند، لذت می‌برند. اما این روش، یک چیدمان بسیار آشفته است و برای یافت کتاب دلخواه خود کاربردی ندارد. بنابراین ما این نوع چیدمان را به شما توصیه نمی‌کنیم.

در آخر

از گوشه‌وکنار خانه غافل نشوید و با دقت فضاهای خالی را به منظور ایجاد کتابخانه بررسی کنید. کتابخانه‌ی کوچک خود را با بهترین و محبوب‌‍ترین کتاب‌های خود پر کنید و حواستان به تمیزی قفسه‌های آن باشد. کثیفی کتابخانه سبب جمع شدن حشرات و در نتیجه آسیب به صفحات کتاب می‌‍شود.

فضایی دنج و تمیز در گوشه‌ای از خانه با نوری مناسب برای خلوت با کتاب‌ها بسازید تا بتوانید لحظه‌هایی زیباتری را در زندگی تجربه کنید.

منابع: endeavourhomes, fromhousetohome, infovoresecrets

سبک زندگی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی