دانشمندان انگلیسی، به دنبال دستکاری ژنتیکی رویان انسان هستند

محققان انگلیسی می‌خواهند برای اولین بار، به‌صورت رسمی یک رویان (Embryo) انسان را تغییر ژنتیکی دهند. به موجودی که از لحظه‌ی لقاح تا هشت هفته‌ی بعد در رحم به‌وجود می‌آید، رویان می‌گویند. پس از هفته‌ی هشتم، رویان به جنین یا Fetus تبدیل می‌شود.

قوانین انگلستان، به محققان اجازه‌ی تغییر ژنتیکی رویان‌های انسان را نمی‌دهند، مگر اینکه آن‌ها را پس از انجام تحقیقات نابود کنند.

قرار است رویان‌های تغییر ژنتیکی داده شده، پس از انجام تحقیقات از بین بروند و در رحم کسی قرار داده نشوند. دولت انگلستان گفته است که هنوز اجازه‌ی انجام تحقیقات را صادر نکرده، اما در حال بررسی این موضوع است.

انجام تغییرات ژنتیکی روی رویان‌ها در انگلستان ممنوع است. سخنگوی «سازمان رویان‌شناسی و لقاح انسانی» انگلستان گفته است: «اخیرا درخواستی برای استفاده Crispr/Cas9 یا انجام تغییرات ژنتیکی دریافت کرده‌ایم. این موضوع را بررسی خواهیم کرد.»

محققان چینی چند ماه پیش خبر از انجام تغییرات ژنتیکی روی رویان انسان داده بودند. حتی با اینکه این رویان‌ها هرگز در بدن کسی قرار داده نشدند، اما باز هم این موضوع سر و صدای زیادی به راه انداخت.

تغییرات ژنتیکی، مستقیما روی DNA انجام می‌شود. در نتیجه هر تغییر انجام شده‌ای می‌تواند از طریق تولید مثل به نسل‌های بعدی هم انتقال یابد. قوانین انگلستان هم انجام تغییرات ژنتیکی را ممنوع کرده است. با این حال، امکان انجام این کار برای تحقیقات، در صورتی که پس از آن رویان‌ها نابود شوند وجود دارد.

Embryo

پژوهشگران انگلیسی می‌خواهند تا با تغییر ژنتیکی رویان‌ها، اولین مراحل تشکیل انسان را بررسی کنند. هدف آن‌ها هم از این بررسی، پیدا کردن راه‌هایی برای جلوگیری از نابود شدن رویان‌ها در زنان باردار است.

دکتر «کتی نیاکان»، محقق اصلی این پروژه می‌گوید که می‌خواهد ژن‌هایی که رویان انسان برای به‌وجود آمدن نیاز دارد را پیدا کند. او می‌گوید: «رویان‌هایی که به ما اهدا شوند، فقط برای اهداف تحقیقاتی به کار گرفته خواهند شد.»

تکنیک جدیدی برای تغییرات ژنتیکی به اسم Crispr/Cas9 ساخته شده است که می‌تواند ژن‌ها را با دقت زیادی دستکاری کند. موضوع تحقیقات ژنتیکی رویان‌ها و بچه‌هایی که هنوز به دنیا نیامده‌اند، بحث‌های اخلاقی زیادی را به راه انداخته است. امریکا هم اخیرا قوانینی مختص این موضوع وضع کرده که تغییرات ژنتیکی را محدود می‌کند.

منبع: BBC

سلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی