کنترل تبلت با نیروی ذهن به کمک افراد معلول می‌آید

استفاده از مغز برای کنترل وسایل مختلف چیزی نیست که تنها در فیلم‌های علمی-تخیلی و یا کتاب‌های کامیک شاهد آن باشیم. این کار از چند سال پیش به واقعیت تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۲ در برنامه‌ی BrainGate یک زن توانست با نیروی ذهنش یک دست روباتی را کنترل کند.

گروهی از دانشمندان توانسته‌اند راهی پیدا کنند که به وسیله آن بیماران معلول می‌توانند با استفاده از ذهن خودشان با تبلت کار کنند.

البته این تنها موفقیت برنامه‌ی BrainGate نبوده است. به‌تازگی دانشمندان فعال در این پروژه موفق شده‌اند با استفاده از مغز یک انسان معلول، یک تبلت را کنترل کنند. این بیمار که به «اسکلروز جانبی آمیوتروفیک» مبتلا بود توانست با ذهنش یک تبلت را کنترل کند. دانشمندان توانستند در مغز او الکترودهایی را قرار دهند که می‌توانند فعالیت مغز را بررسی کنند. در این حالت زمانی که بیمار به دکمه‌ای خاص روی صفحه کلید نگاه می‌کند، آن دکمه فشار داده می‌شود.

این روش در گذشته با سرعت کمی اجرا می‌شد و با خطاهایی هم همراه بود؛ اما از زمانی که دانشمندان توانستند تکنولوژی خودشان را با دستگاه‌هایی با صفحه‌ی لمسی هماهنگ کنند، این کار با پیشرفت‌های بیشتری همراه شد. این گروه برای تست آزمایش‌های خودشان از تبلت نکسوس ۹ استفاده کرده‌اند. استفاده از تبلت باعث شد بتوانند از چند ویژگی بسیار خوب استفاده کنند که از بین آن‌ها می‌توان به کامل کردن خودکار کلمات برای تایپ با سرعت بیشتر اشاره کرد.

این بیمار با روشی که دانشمندان به وجود آورده‌اند، می‌تواند به خوبی با تبلت کار کند. دکتر Paul Nuyujukian که روی این پروژه کار می‌کند، می‌گوید: «هدف نهایی ما این است که بیماران بتوانند با تمام رابط کاربری پلتفرم‌های موبایل کار کنند. این اولین قدم در جهت استفاده از مغز برای کنترل وسیله‌های مختلف است که می‌تواند زندگی بهتری را برای افراد معلول به وجود بیاورد.»

منبع: Singularity Hub

سلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی