یک قدم نزدیک‌تر به ساخت چشم مصنوعی برای نابینایان

گروهی از محققان دانشگاه «موناش» در کلیتون استرالیا، توانسته‌اند تکنولوژی جدیدی برای بازگرداندن بینایی افراد بسازند. با استفاده از این تکنولوژی جدید که طبق گفته‌ی محققان، به طور کلی سیستم بینایی را دور می‌زند، افراد نابینا هم می‌توانند تا حدودی ببینند.

تکنولوژی جدید محققان تصاویر ضبط شده را به صورت ساده شده و در ۵۰۰ پیکسل به افراد نابینا نشان می‌دهد.

این تکنولوژی جدید، با استفاده از یک دوربین دیجیتال که به عینکی متصل شده است کار می‌کند. دوربین تصاویر را به پردازنده‌ای می‌فرستد و این تصاویر پس از پردازش شدن، به مغز فرستاده می‌شوند.

البته فرستادن داده به مغز به همین سادگی‌ها هم نیست. تیم تحقیقاتی ۱۱ بخش مختلف مغز را به دوربین متصل کرده‌اند. این ۱۱ بخش هر کدام از ۴۳ الکترود تشکیل شده‌اند. محققان می‌خواهند تا محدوده‌ی دیدی ۵۰۰ پیکسلی برای افراد نابینا بسازند.

این تکنولوژی جدید می‌تواند حتی به افرادی که چشم ندارند، توانایی دیدن اهدا کند. «آرتور لاوری» از محققان دانشگاه کلیتون است و روی این ایده‌ی جدید کار می‌کند. او می‌گوید:‌ “اصلا لازم نیست حتی حدقه‌ی چشم داشته باشید.

پردازنده‌ی همراه دوربین باید توسط کاربر حمل شود. این پردازنده می‌تواند قسمت‌های مهم تصاویر ضبط شده را ببیند و آن‌ها را در ۵۰۰ پیکسلی که افراد خواهند دید نمایش دهد. لاوری درباره‌ی پردازنده می‌گوید: “این پردازنده مثل یک کارتونیست می‌ماند؛ یعنی باید یک موقعیت پیچیده را با کمترین میزان اطلاعات نشان دهد.” او می‌گوید که مثلا می‌توان یک چهره‌ی انسان را با ده نقطه به تصویر کشید.

این تکنولوژی شاید ابتدایی و محدود به نظر برسد، اما برای کسانی که توانایی دیدن‌شان را از دست داده‌اند می‌تواند بسیار مهم باشد.

منبع: T3

سلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی