ساخت رباتی که می‌تواند باتری قورت داده شده را از معده دربیاورد

بارها پیش می‌آید که کودکان و بزرگ‌سالان به طور تصادفی انواع اشیای عجیب و غریب را قورت می‌دهند. در ایالات متحده، به تنهایی، سالانه بیش از ۳۵۰۰ باتری قورت داده می‌شود و پزشکان باید بلافاصله عمل جراحی انجام دهند تا مبادا باتری درون بدن نشت کند و مواد شیمیایی آن منجر به سوختگی یا حتی مرگ شوند. اما حالا دانشمندان قرصی طراحی کرد‌ه‌اند که پس از قورت دادن درون شکم از هم باز شده و به یک ربات کوچک تبدیل می‌شود. این ربات می‌تواند باتری را پیدا کرده و آن را بردارد و حتی زخم‌های ایجاد شده را ترمیم کند.

این ربات اوریگامی توسط تیمی بین‌المللی از محققان دانشگاه MIT، دانشگاه شفیلد و دانشگاه علم و فناوری توکیو ساخته شده و جدیدترین دستاورد آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی MIT به حساب می‌آید. این آزمایشگاه به مدیریت «دنیلا راس»، سال‌هاست که با اهداف پژوهشی ربات‌های اوریگامی می‌سازد.

راس در بیانیه‌ای گفت: «برای اینکه ربات درون بدن انسان بتواند کار انجام دهد، باید کوچک، قابل کنترل و بدون نیاز به سیم باشد. اگر ربات به یک سیم متصل باشد، کنترل و جاگذاری آن در بدن واقعا سخت می‌شود.»

به این ربات آهنربایی وصل شده و حرکت آن با استفاده از نیروی مغناطیسی کنترل می‌شود. این نیروی مغناطیسی را متخصصان از خارج به آن اعمال می‌کنند. این ربات که درون یک کپسول قرار دارد، از ماده‌ای زیست‌تخریب‌پذیر ساخته شده که در اثر حرارت جمع می‌شود. این ماده‌ی زیست‌تخریب‌پذیر در واقع بخشی از روده‌ی خشک‌شده‌ی خوک است. شکاف‌هایی که در دو لایه‌ی بیرونی قرار دارند، به ربات کمک می‌کنند که هنگام انقباض ماده‌ی درونی، مثل یک آکاردئون جمع شود.

با اعمال نیروی مغناطیسی این ربات مثل یک کرم در طول سطح حرکت می‌کند. حرکت این ربات به شکلی انجام می‌شود که محققان به آن stick slip می‌گویند. این یعنی به سطوح می‌چسبد تا زمانی که لایه‌‌ی داخلی آن در واکنش به حرارت منقبض شده و ربات آزاد می‌شود. این ربات همچنین می‌تواند به همین شکل شنا کند و به اندازه‌ی کافی به باتری نزدیک شود تا بتواند با آهنربایش آن را بردارد و به سمت روده ببرد تا به طور طبیعی دفع شود.

این تیم معده‌ای مصنوعی از جنس سیلیکون ساختند که براساس ویژگی‌های مکانیکی معده‌ی یک خوک طراحی شده بود. این معده‌ی مصنوعی محتوی ترکیبی از آب و عصاره‌ی لیمو بود تا مایعات درون معده‌ی طبیعی شبیه‌سازی شوند. ربات در کپسولی از جنس یخ وارد معده شده، سپس این کپسول یخی در محیط گرم آن ذوب و ربات آزاد می‌شود و به سمت باتری حرکت می‌کند. راس می‌گوید: «واقعا هیجان‌انگیز است که می‌بینیم ربات اوریگامی کوچک‌مان می‌تواند کاری انجام دهد که کاربردهای پزشکی مهمی دارد.»

منبع: Science Mag

????? ?????? ???? ???? ??<

سلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی