ورزش کردن باعث خواب‌آلودگی می‌شود

ورزش کردن این‌ روزها دیگر بخشی جدانشدنی از فعالیت روزمره‌ی ما شده و برای تن سالم و تناسب اندام ضروری است. اما این‌طور که پیداست ورزش نه تنها ماهیچه‌های شما را از توان می‌اندازد، بلکه چشمان‌تان را هم خسته می‌کند. البته جای نگرانی نیست چون چای یا قهوه می‌تواند دوباره آنها را سر حال بیاورد. در طول تمرین‌های ورزشی سخت، عضله‌های ما با سوزاندن کالری، خسته شده و اسید لاکتیک و دیگر مواد زائد در بدن تولید می‌شود. همچنین عملکرد عضله می‌تواند تحت تاثیر پدیده‌ای به نام «خستگی مرکزی» قرار گیرد. در اثر این پدیده، تعادل پیام‌رسان‌های شیمیایی بدن به هم می‌ریزد و در نتیجه‌ی آن دستگاه عصبی نمی‌تواند حرکت ماهیچه‌ها را به طور موثر کنترل کند. اما دانشمندان نمی‌دانستند که آیا خستگی مرکزی روی سیستم‌های حرکتی دیگر هم که مستقیما به ورزش مربوط نیستند (مثل سیستم‌هایی که چشم را حرکت می‌دهند)، تاثیر می‌گذارد یا خیر.

محققان برای این که به این سوال پاسخ دهند، به ۱۱ داوطلب در طول ۳ ساعت دوچرخه‌سواری  محلول کربوهیدرات دادند. در این محلول دز متوسطی از کافئین وجود داشت. می‌دانیم که کافئین دستگاه عصبی را هوشیار می‌کند. همین محلول را بدون کافئین به گروه دیگری هم دادند.

پس از پایان ورزش این داوطلبان، دانشمندان با دوربین‌های ناظر حرکت چشم، این دوچرخه‌سواران را زیر نظر گرفتند تا ببینند که مغز آنها چگونه سیستم بصری‌شان را کنترل می‌کند. این تیم پی برد که ورزش سرعت حرکت چشم را به اندازه‌ی ۸ درصد کاهش داد و توانایی آنها در دریافت اطلاعات بصری جدید کمتر شد. طبق مقاله‌ای که این تیم در Science Reports منتشر کرده، تاثیر کافئین به اندازه‌ی کافی قوی بود که اثر خستگی چشم را خنثی کند. حتی در بعضی از دوچرخه‌سواران سرعت حرکت چشم بیشتر هم شد.

منبع: Science Mag

سلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی