ساخت دوربین کوچکی که با سرنگ تزریق می‌شود

محققان دانشگاه «اشتوتگارت» در آلمان نوعی دوربین میکرو طراحی کرده‌اند که آنقدر کوچک است که درون یک سرنگ جا می‌شود. دانشمندان معتقدند که با این دستگاه جدید می‌توانیم در قسمت‌های از بدن انسان کاوش کنیم که قبلا دوربین‌ها نمی‌توانستند به آن دسترسی داشته باشند. همچنین می‌توان از آنها در دستگاه‌های نظارت و سرپرستی استفاده کرد.

این محققان توانستند با پرینتر ۳ بعدی یک دوربین سه لنزی بسازند که با بدنه‌اش فقط ۰.۱۲ میلی‌متر عرض دارد و از یک دانه‌‌ی نمک کمی کوچک‌تر است. اعضای این تیم بر این باورند که پرینت ۳ بعدی می‌تواند آینده‌ی تولید را متحول کند. با تکنولوژی‌های فعلی نمی‌توانیم لنزهای کوچکی مثل این بسازیم تا از آنها برای کارهای مهم پزشکی مثل تصویربرداری آندوسکوپی غیرتهاجمی استفاده کنیم. از آنجا که این دوربین درون یک سرنگ جا می‌شود و می‌تواند از فاصله‌ی ۳ میلی‌متری فوکوس کند، به همین دلیل می‌توان از آن برای ثبت تصاویری از اعضای داخلی بدن انسان و حتی مغز استفاده کرد.

علاوه بر این، می‌توان از این دوربین برای نظارت و سرپرستی هم استفاده کرد. چرا که می‌توانیم آن را در مانیتورهای امنیتی کوچک، پهپادها، سیستم‌های نوردهی و حتی ربات‌ها کار بگذاریم. هنوز باید تحقیقات بیشتری روی این دوربین انجام شود، اما این دستگاه پتانسیل‌های هیجان‌انگیزی نشان می‌دهد.

منبع: The Verge

سلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی