پشه‌های مهندسی شده در فلوریدا به جنگ زیکا می‌روند

ویروس زیکا به ایالت فلوریدا رسیده است و حالا سازمان غذا و داروی آمریکا دست به کار شده و آزمایش یک پشه‌ی اصلاح ژنتیک شده را تایید کرده تا به جنگ این ویروس برود.

این پشه مهندسی شده توسط شرکت «آکسی‌تک» (Oxitec) به عنوان روشی برای کنترل بیماری‌های ناشی از این ویروس ایجاد شده است. اعضای مذکر این پشه مهندسی‌شده طوری طراحی شده‌اند که هنگام تولید مثل با پشه مونث یک ژن مرگ‌بار را به آن منتقل کنند. این ژن فرزندان این پشه‌ها را می‌کشد و به کاهش جمعیت این گونه‌ی خاص کمک می‌کند.

سازمان FDA یک ارزیابی زیست محیطی جدیدی منتشر کرده که بر اساس آن استفاده از پشه‌های مهندسی ژنتیک شده هیچ تاثیر خاصی روی محیط زیست ندارد. این ارزیابی شرکت آکسی‌تک را یک قدم به اجرای آزمایشش نزدیک‌تر می‌کند.

آکسی‌تک قبلا آزمایش‌هایی هم در برزیل، جزایر کیمن و پاناما انجام داده است. پس از انجام این کار، آنها گزارش دادند ک جمعیت پشه‌های محلی ۹۰ درصد کاهش یافت.

پشه ناقل زیر در نقاط مختلفی از جهان پیدا می‌شود و چند نوع بیماری مختلف را از جمله تب دنگی، تب زرد و زیکا در انسان‌ها ایجاد می‌کند. از آنجا که این گونه یک ناقل رایج بیماری است، پشه‌های مهندسی‌شده روش مفیدی برای کنترل بیماری‌ها هستند. این اصلاحات ژنتیکی مزایای دیگری هم دارد. مثلا واحدهای کنترل پشه می‌تواند سم‌های شیمیایی و دیگر مواد دفع‌کننده را کنار بگذارند. این مواد شیمیایی می‌توانند تاثیرات مضری روی سلامتی داشته باشند.

منبع: The Verge

سلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی