این یخچال کوچک در کوله‌پشتی جا می‌شود

دانشجویی در بریتانیا یک یخچال کوچک و قابل حمل طراحی کرده که درون یک کوله‌پشتی جا می‌شود و به راحتی با آن می‌توان لوازم پزشکی و واکسن‌ها را به افرادی در مناطق دوردست رساند.

این دستگاه قابل حمل می‌تواند واکسن‌ها را تا ۳۰ روز در دمای بهینه نگه دارد. کارشناسان سلامتی پیش‌بینی می‌کنند که اگر این یخچال همانطوری که انتظار می‌رود، کار کند، می‌تواند به درمان بیش از ۱.۵ میلیون نفر در سراسر جهان کمک کند.

«ویل برادوی» (Will Broadway)، مخترع این یخچال می‌گوید: «من هر روز برای کسانی که همه‌چیز دارند، ابزارهایی می‌سازم. اما این بار می‌خواستم برای کسانی بسازم که تقریبا هیچ‌چیز ندارند. دسترسی به واکسن به نظر من باید یک حق اساسی انسان باشد.»

در حال حاضر، رساندن واکسن به مردمان کشورهای در حال توسعه در آفریقا و بخش‌هایی از آسیا به چیزی به نام «زنجیره حمل و نقل سرد» وابسته است. در این زنجیره تامین، در مسیر انتقال چند بار توقف می‌شود تا بتوانند داروها و واکسن‌ها را در دماهای بسیار دقیقی نگه‌ دارند.

مشکل این سیستم این است که بسیاری از کشورهای در حال توسعه و مناطق دوردست زنجیره تامین سرد درست و حسابی ندارد، چون جاده‌ها و سیستم‌های الکتریکی آنها قابل اعتماد نیست. به همین دلیل ممکن است بسیاری از واکسن‌ها و دیگر لوازم پزشکی به دماهای خطرناک برسند و تا زمانی که به مقصدشان برسند، دیگر فایده‌ای نداشته باشند.

IsobarCoolingTank_1024

برادوی در سفری به «کامبوج» در سال ۲۰۱۲ متوجه این نقص‌ها شد و تصمیم گرفت دستگاهی بسازد که واکسن‌ها و دیگر لوازم پزشکی را طی سفر، در دمای مناسب نگه می‌دارد و نیازی به توقف در مسیر انتقال واکسن‌ها نداشته باشد.

در همین راستا، ایده‌ی یک یخچال کوچک به ذهن او رسید و آن را «مخزن خنک‌کننده ایزوبار» نامید. این یخچال با حرارت دادن به آمونیاک و آب، بخار آمونیاک ایجاد می‌کند. این گاز در صورت لزوم، درون محفظه آزاد می‌شود و محتوای درون بخچال را به مدت ۳۰ روز دقیقا بالای نقطه انجماد نگه می‌دارد.

وقتی آمونیاک و آب حرارت می‌بینند، درون محفظه خنک‌کننده از هم جدا می‌شوند. سپس پس از جدا شدن، این دو ماده دوباره به یکدیگر جذب می‌شوند و سپس یک اثر خنک‌کننده به نام «برودت جذبی» (absorption refrigeration) را ایجاد می‌کند.

برادوی می‌گوید آینده‌ای را تصور می‌کند که این دستگاه برای حمل و نقل اعضای بدن و خون در آینده به کار می‌رود. البته فعلا تمرکز او روی واکسن‌ها است.

منبع: Science Alert

?????? ??????? ???????? ????? ??? ????

سلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی