۴ اصل مهم در طراحی داخلی مینیمال منزل و محل کار

طراحی داخلی منزل یا محل کار شما چگونه است؟ شما چگونه فضایی را می‌پسندید؟ خشن، شلوغ و خسته کننده یا ساده و جذاب؟ جدا از اینکه ما چه تصوری از یک طرح مینیال در چینش وسایل محیط و دکوراسیون داخلی مدرن داریم (و احتمالا از آن خوشمان نمی‌آید) باید گفت پیاده‌سازی یک طراحی داخلی مینیمال به شیوه‌ی صحیح به احتمال زیاد حال خوبی را برای شما به دنبال دارد. بیایید از زاویه‌ای جدید به نظریه‌ی «هرچه کمتر، بهتر» نگاه کنیم. در ابتدا لازم است باورهای قدیمی‌مان را در مورد طرح‌های مینیمال دور بریزیم. دکوراسیون داخلی مدرن به معنی داشتن چند جعبه‌ی سفید ساده در گوشه‌ی اتاق یا ساختن یک فضای تکنولوژیک فوق مدرن نیست. این مفهوم قرار است فضایی ساده و در عین حال کاربردی را در کنار طرح‌های چشم‌نواز برای ساده‌تر کردن زندگی در اختیار ما قرار دهد.

یک فضای ساده و تمیز سلامتی جسم و البته روح ما را تا حد زیادی تضمین می‌کند. حتی اگر طرفدار طرح‌ها و چیدمان قدیمی هم باشید می‌توانید با رعایت چند اصل مهم و ساده‌ی مینیمالیسم از داشتن محیطی شادتر و سالم‌تر لذت ببرید.

استفاده از طرح‌های مینیمال از دهه‌های ابتدایی قرن بیستم آغاز شد و علاوه بر طرح‌های کلی، طراحی داخلی منازل و دیگر محیط‌ها را هم در بر گرفت. این طرح‌ها به نوعی مقابله با جزئیات سنتی و فوق‌العاده شلوغی بودند که طی قرن‌ها در بیرون و درون خانه‌ها به کار گرفته شده بودند. به طور خلاصه، هویت و هدف اصلی این نوع طراحی، حذف تمام جزئیات غیر ضرروی است که جز شلوغ‌ کردن محیط کار و زندگی ما هیچ فایده‌ی دیگری ندارد. طرح‌های مینیمال سعی دارند در عین سادگی و زیبایی تمام نیازهای ما را بدون هیچ کمبودی برآورده کنند. طراحان مختلف در حوزه‌های کاری گوناگون مدت‌هاست به طرح‌های ساده و در عین حال کاربردی رو آورده‌اند. اتومبیل‌ها، دیوایس‌های الکترونیکی و خانه‌ها در عین کارکردهای پیچیده و مدرن هر روز ظاهری ساده‌تر پیدا می‌کنند. تا جایی که بسیاری از افراد از شباهت این طرح‌ها هم گله می‌کنند. کافی است نگاهی به گوشی‌های هوشمند یکی دو سال اخیر بیندازید تا کاملا متوجه این نکته بشوید.

یکی از اولین کسانی که از طرح‌های ساده و مینیمال استفاده کرد مهندس «لودویگ میس فن در روهه» بود. این معمار آلمانی-امریکایی که در کنار لو کوربوزیه و والتر گروپیوس به عنوان استادان پیشرو در معماری مدرن شناخته می‌شود مانند بسیاری از معماران هم‌عصر خود به دنبال ایجاد سبکی جدید در معماری بود که نمایانگر عصری جدید باشد. در واقع اولین نشانه‌های نظریه‌ی معروف «هرچه کمتر، بهتر» را می‌توان در طرح‌های این معمار تاثیرگذار پیدا کرد. این معمار آلمانی با استفاد از شیشه و فلز در آثار خود سازه‌های مدرن و در عین حال ساده خلق کرد. قرار گرفتن این عناصر در قالب خطوط ظریف و اشکال مستطیلی باعث شد تا شکلی جدید از معماری به جهان معرفی شود.

تجربه نشان داده بهترین کلید برای رسیدن به طرح‌های مینیمال، استفاده از عناصر مهم و کلیدی در فشرده‌ترین شکل ممکن است. به عنوان مثال یک دیوار ساده را در نظر بگیرید که به جای چسبیدن به زمین از سقف آویزان شده و کمی تا زمین فاصله دارد. حالا دیواری که می‌توانست تنها به عنوان یک تقسیم‌کننده‌ی محیط کلی به محیط‌های کوچک‌تر مورد استفاده قرار بگیرد، چقدر می‌تواند در زیباتر و متفاوت‌تر شدن یک محیط هرچند کوچک تاثیر داشته باشد. جدا از نگاه جدید به عناصر قدیمی، می‌توان با حذف جزییات غیرمفید و عناصر به درد نخور از درون محیط بک گام به طراحی داخلی مینیمال و دکوراسیون داخلی مدرن نزدیک‌تر شد. حذف این جزییات به شما اجازه می‌دهد تا به سادگی بهترین استفاده را از کارکرد اصلی محیط مورد نظرتان ببرید و بتوانید از زیبایی عناصر باقی‌مانده به خوبی لذت ببرید.

استفاده‌ی درست از رنگ‌ها هم می‌تواند تا حد زیادی به ساده‌تر شدن محیط شما کمک کند. به یاد داشته باشید که برای داشتن یک طراحی داخلی مینیمال باید ترکیب رنگ‌های مختلف را در وضعیتی حداقلی نگه دارید. به عنوان مثال استفاده از تنها دو رنگ مکمل باعث می‌شود تا زیبایی و تعادل در محیط مورد نظر شما بیشتر از قبل به چشم بیاید. البته حواستان باشد که گول عکس‌های عجیب و غریب را نخورید. این نکته به معنای تغییر رنگ تمام وسایل به سیاه یا سفید نیست. یکی دو رنگ مرتبط یا مکمل هم می‌توانند به سادگی شما را به خواسته‌ی خودتان برسانند. حتا با استفاده از لایه‌های بافت‌دار مانند چوب یا پارچه‌های خاص هم می‌توان از یک طراحی داخلی مینیمال لذت برد.

بدون شک تنها وظیفه‌‌ی مینیمالیسم القای زیبایی و ساختن فضایی چشم‌نواز نیست. این نوع طرح‌ها اگر فایده‌های متعددی نداشته باشند طرح‌هایی رده شده محسوب می‌شوند. اول از همه باید گفت که یک فضای ساده و تمیز سلامتی جسم و البته روح ما را تا حد زیادی تضمین می‌کند. شاید به نظر شوخی بیاید، ولی گم کردن یک وسیله‌ی کوچک و حیاتی در یک محیط شلوغ می‌تواند حال خوب شما را در کمتر از یک دقیقه به استرسی وحشتناک تبدیل کند. گذشته از این، در نظر گرفتن یک دلیل برای وجود هر وسیله در محیط پیرامون ما و حذف تمام جزییاتی که برای ما فایده‌ای ندارند باعث می‌شود تا فضایی خلوت، سیال و آرام را تجربه کنیم. اما مهم‌ترین فایده‌ی فضایی با طراحی داخلی مینیمال، استفاده‌ی بهتر و بیشتر از فضای در اختیار ماست. استفاده از مبلمان ساده، باعث می‌شود حتی در کوچکترین اتاق‌ها هم فضای بیشتری را در اختیار داشته باشیم. یا به عنوان مثال استفاده از یک پالت ملایم یا محدود رنگ برای دیوارها و وسایل می‌تواند محیط شما را به فضایی آرام و بدون استرس تبدیل کند. و در آخر قانون مهم «خرت و پرت کمتر، پس‌انداز بیشتر» است که می‌تواند شما را به داشتن یک خانه با طراحی داخلی مینیمال ترغیب کند.

۴ اصل مهم در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن

حتی اگر شما یک فرد طرفدار طرح‌های قدیمی، مبلمان استیل یا پرده‌های چین‌دار باشید، می‌توانید با رعایت چند اصل مهم و ساده‌ی مینیمالیسم از داشتن محیطی شادتر و سالم‌تر لذت ببرید.

۱. بدون شک اولین اصل مرتب بودن است.

تمیز کردن و مرتب کردن محیط کار یا زندگی، گذشته از سادگی و زیبایی، سلامتی ساکنان آن محیط را تضمین می‌کند. بنابراین همین امروز یک دستمال گردگیری بردارید و دستی به سر و روی وسایل‌تان بکشید. وسایل جابجا شده را به جای قبلی خود برگردانید و در این بین خودتان را از شر چیزهایی که مدت‌هاست بی‌استفاده مانده‌اند خلاص کنید. در اولین فرصت برای تمام عکس‌هایی که در خانه دارید تعدادی قاب ساده و یک‌شکل بخرید و یک گالری دیواری خاطره‌انگیز برای خودتان بسازید. بدون شک بعد از پایان این پروسه احساس بهتری خواهید داشت.

۲. از وسایل ساده و مفید برای محیط خود استفاده کنید.

وجود مبل‌های فاخر یا بوفه‌های گران‌قیمت در آپارتمان‌های کوچک امروزی هیچ توجیهی ندارد. اگر برای یک میهمان ویژه که تا حالا هم به خانه‌ی شما نیامده یک صندلی تکی جاگیر در گوشه‌ی اتاق‌تان گذاشته‌اید، هرچه سریع‌تر از دستش خلاص شوید. یا به عنوان مثال متناسب نبودن اندازه‌ی میز نهارخوری با محیط در بسیاری از مواقع فقط فضای مفید را از صاحبخانه گرفته است. به یاد داشته باشید حذف یا تبدیل لوازم منزل به مدلی کوچک‌تر همواره فضای مفید بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

۳. نگاهی به اطراف فضای کار یا زندگی‌تان بیندازید.

لوازم خانگی، تابلوها، فرش‌ها، مبلمان یا حتی قاب پنجره‌ی شما توسط چند رنگ پوشانده شده‌اند؟ استفاده از ترکیب‌های رنگی ساده در طراحی داخلی محیط فضا را بسیار زیباتر می‌کند. رنگ‌های اضافه و بی‌ربط را از محیط خود حذف کنید و یکی دو رنگ اصلی را نگه دارید. شک نداشته باشید که فضایی چشم‌نواز در انتظار شماست. همچنین سعی کنید از وسایل مختلف با رنگ‌های یک‌سان استفاده کنید. برای مثال قرار گرفتن بالش‌های خاکستری روی مبلمان خاکستری تصویر بسیار زیبایی را خلق می‌کند. استفاده از پارچه‌ها و بافت‌های متفاوت اما هم‌رنگ این زیبایی را دوچندان خواهد کرد. همچنین اگر رنگ غالب فضای زندگی شما رنگ‌های خنثایی مثل سفید یا خاکستری است می‌توانید با استفاده از چند وسیله با رنگ‌های تند ظاهری زیباتر به محیط بدهید.

۴. مبلمان و وسایل هر محیط اغلب بیشترین توجه ناظران را به خود جلب می‌کنند.

بسیاری از چیزهایی که ما از در و دیوار محل زندگی و کارمان آویخته‌ایم نه تنها زیبایی و کارایی لازم را ندارند، بلکه باعث دیده نشدن جزئیات زیباتر هم می‌شوند. حذف یک قاب یا پرده‌ی ضخیم و پرچین نامناسب می‌تواند باعث شود لوازم زیباتر شما به خوبی خودنمایی کنند. البته فکر نکنید که باید تمام وسیله‌هایی که صرفا برای زیبایی به فضای خود اضافه کرده‌اید را حذف کنید. تابلوها، آثار تجسمی یا هر المان هنری دیگر اگر درست مورد استفاده قرار بگیرند بدون شک محل زندگی و کار شما را زیباتر می‌کنند. بهتر از آن استفاده از وسایلی است که علاوه بر زیبایی کارکردهای مفیدی هم دارند. در اولین فرصت نگاهی به آویزهای روشنایی جدید در نزدیک‌ترین فروشگاه لوازم برقی بیندازید.

در آخر برای داشتن خانه‌ای مینیمال یک نکته‌ی مهم را هیچ‌گاه فراموش نکنید: هربار که تصمیم به خریدن هر وسیله‌‌ی هرچند کوچکی گرفتید، پیش از آن از خود بپرسید که آیا واقعا به آن وسیله احتیاج دارید یا نه. به یاد داشته باشید با رعایت اصول مینیمالیسم می‌توانید تعادل و زیبایی را به فضای پیرامون خود هدیه دهید. برای داشتن یک خانه‌ی سالم، دور از به هم ریختگی و آرام از امروز به فکر مینیمال کردن فضای خود باشید.

منبع: Fresh Home

سبک زندگی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی