۲۶ راه برای پیشگیری و درمان عرق سوز شدن

درست است که تابستان و گرما با خود چیزهای خوبی می‌آورند. چیزهای خوبی مثل بستنی و هندوانه. اما جنبه منفی هم دارند: عرق سوز شدن! اگر مشکلی با عرق زیاد یا بوی بد بدن نداشته باشید، ممکن است نتوانید در مقابل عرق سوز شدن تاب بیاورید. تا جایی که حتی از کار و زندگی هم بیفتید. اما دلیل عرق سوز شدن چیست و چرا عرق سوز می شویم؟
وقتی هوا زیاد و به مدت طولانی گرم می‌شود یا زیاد عرق می‌کنیم، مجاری عرق بسته شده و پوست ملتهب می‌شود. این التهاب در برخی جاهای بدن مانند زیر بغل یا نواحی بین کشاله ران بیشتر از بقیه جاها اتفاق می‌افتد. اما چکار کنیم که عرق سوز نشویم؟!

راه های پیشگیری از عرق سوز شدن

برای پیشگیری از عرق سوز شدن کارهای زیر را انجام دهید:

۱- لباس‌های آزاد و خنک بپوشید

لباس‌های تنگ باعث ایجاد گرما و عرق بیشتر می‌شوند. به غیر این دو، تنگی لباس باعث کشیده شدن آن به پوست شده و التهاب ایجاد می‌کند.

۲- تعداد کمتری لباس بپوشید

برخی حتی از در زمستان هم عرق سوز می‌شوند. بهتر است متناسب با آب و هوا لباس بپوشید تا از گرم شدن بیش از حد پوست جلوگیری شود.

۳- پوستتان را خشک نگه‌ دارید

بیشتر مواقع عرق سوزی به خاطر رطوبت به وجود می‌آید. پس سعی کنید تا جای ممکن پوست را خشک نگه‌دارید. مثلا بعد از حمام به طور کامل خود را خشک کنید و بعد لباس بپوشید. بهتر است برای خشک کردن خود به جای حوله از سشوار استفاده کنید. همچنین سعی کنید برای حمام از آب داغ استفاد نکنید. حتما از صابون مرطوب کننده پوست استفاده کنید.

۴- از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

برای مرطوب کردن پوست از کرم استفاده کنید. بهترین زمان برای مالیدن مرطوب کننده روی پوست بعد از حمام و زمانی است که پوست را کاملا خشک کرده‌اید. همچنین از کرم بی بو و بی رنگ استفاده کنید. کرم‌های بو دار و رنگی حاوی ماده‌ای هستند که ممکن است منافذ پوست را ببندد.

۵- از گرما و نور خورشید دور بمانید

درواقع این اولین توصیه‌ای است که باید به آن توجه کنید. نور خورشید به خود خود باعث عرق سوز شدن نمی‌شود. چیزی که باعث می‌شود گرمای آن است.

۶- از پنکه استفاده کنید

برای اینکه پوستتان را خشک و خنک نگه‌دارید بهتر است کاری کنید که هوا در محیط جریان داشته باشد.

۷- هوا را خنک نگه‌ دارید

برای جلوگیری از تعرق بیش از حد، بهتر است هوا را خنک نگه‌دارید. چون همانگونه که در ابتدا گفتیم تعریق بیش از حد باعث گرفتگی منافذ پوست می‌شود.

روش های بالا بهترین روش ها برای پیشگیری از از عرق سوز شدن بود. اما اگر عرق سوز شدیم چه کنیم؟!

۸- تغذیه مناسب داشته باشید

برای جلوگیری از عرق سوز شدن مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید

۹- آب بخورید

آب برای خنک کردن بدن حیاتی است. پس برای اینکه عرق سوز نشوید، به میزان کافی آب بنوشید.

۱۰- از پودر بچه استفاده کنید

اگر زیاد عرق سوز می‌شوید استفاده از پودر بچه راهکار خوبی است. به هر حال این پودر مخصوص پوست لطیف بچه‌ها تولید شده است. پس برای پوست شما هم به خوبی عمل خواهد کرد.

۱۱- وزن کم کنید

چاقی و وزن زیاد در عرق سوز شدن نقش دارد. وقتی چاق هستید بیشتر گرم می‌شوید، بیشتر عرق می‌کنید و در نواحی حساس به این عارضه، پوستتان بیشتر به هم ساییده می‌شود. پس برای اینکه کمتر عرق سوز شوید، بهتر است از وزنتان بکاهید.

بیشتر بخوانید: ۱۵ روش برای این که کمتر عرق کنیم

درمان های خانگی برای عرق سوز شدن

۱- در وان آب سرد بنشینید

یک حمام آب سرد یا نشستن در وان آب سرد می‌تواند به کاهش التهاب و سوزش کمک کند. حل کردن کمی جوش شیرین در آب می‌تواند روند التیام را بهبود بخشد.

۲- یک بسته یخ رو محل سوختگی بگذارید

یک بسته یخ می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش سوزش داشته باشد. هر یکی دو ساعت به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بسته را روی محل قرار دهید.

۳- آب بخورید

عرق سوز شدن باعث می‌شود بدنتان گرم شود. پس برای خنک کردن خود مقدار زیادی آب خنک بنوشید.

۴- ماست

وقتی عرق سوز می‌شویم، پوستمان گرم می‌شود. برای کاهش حرارت پوست ماست را روی پوست مالیده و به مدت ۱۵ دقیقه به همان حالت نگه‌دارید.

۵- چوب صندل

مقداری از چوب صندل را با شیر پرچرب و سرد مخلوط کرده و روی پوست بمالید. بعد از اینکه به طور کامل خشک شد، آن را با آب سرد بشویید.

۷- بلغور جو دوسر

برای درمان عرق سوز بلغور جو دوسر را کاملا آسیاب کرده و به صورت پودر درآورید. آن را در وان آب سر حل کرده تا به صورت شیری رنگ درآید. سپس به مدت ۳۰ دقیقه در وان بنشینید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

۸- ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا را روی محل سوختگی بمالید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس محل را با آب سرد بشویید. دو بار در روز این کار را تکرار کنید.

۹- آرد نخودچی

کمی آب را با دو تا سه قاشق غذاخوری آرد نخودچی مخلوط کرده تا خمیری تشکیل شود. سپس خمیر را روزی یکبار روی محل مورد نظر بمالید. بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه به همان حالت بماند سپس آن را با آب سرد شستشو دهید.

۱۰- خیار

یک عدد خیار را قطعه قطعه کنید و آن را در مخلوطی از آب سرد و آب لیمو بخیسانید. قطعات خیار را به مدت ۱۰ دقیقه روی محل سوختگی قرار دهید. سه بار در روز این کار را تکرار کنید.

۱۱- باز هم پودر بچه

چه بخواهید عرق سوز نشوید چه بخواهید سوزش را کاهش دهید یا آن را درمان کنید، پودر بچه یک محصول خوب برای پیشگیری، التیام و درمان عرق سوز شدن است.

۱۲- از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید

برای التیام عرق سوختگی از کرم هیدروکورتیزون ۱ درصد استفاده کنید.

۱۳- از لوسیون کالامین یا کرم ضد سوزش استفاده کنید

برای درمان عرق سوز از لوسیون کالامین یا کرم ضد سوزش استفاده کنید. این محصولات را می‌توانید در هر داروخانه یا فروشگاه آنلاینی پیدا کنید. این محصولات را روزی یک بار بعد از حمام استفاده کنید تا محل مورد نظر التیام یابد.

۱۴- از پماد کولاندولا استفاده کنید

این پماد برای درمان عرق سوز شدن واقعا عالی و موثر است. میزان کمی از آن می‌تواند تاثیر چشمگیری در بهبودی شما داشته باشد. این کرم را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.

۱۵- پزشک

اگر هیچکدام از این روش‌ها کار نکرد بهتر است با پزشک مشورت کنید.

پیشگیری و درمان عرق سوز شدن کودکان

برای جلوگیری از عرق سوز شدن در کودکان تمام موارد بالا صادق است. به جز اینکه کرم و پماد را روی صورت آن‌ها نمالید چراکه باعث کرم باعث می‌شود منافذ پوستشان گرفته شود. ضمن اینکه به تعویض پوشک نوزاد بیشتر توجه کنید. به کودک و نوزاد خود لباس و شلوار از جنس پلاستیک یا دیگر مواد مصنوعی نپوشانید.

این بود روش‌هایی برای جلوگیری و درمان عرق سوز شدن. آیا شما هم عرق سوز می‌شوید؟ پیشنهاد شما برای درمان آن چیست؟

منابع: WikiHow , Top10Homeremedies , NDtv , Metro

سلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی