۱۰ نکته ساده برای بهداشت شخصی بهتر

بهداشت فردی چیست؟ هیچ‌کس دوست ندارد بوی بد بدهد و احساس کند که دیگر افراد از کنار او بودن احساس ناراحتی کنند. همه ما در طول روز سعی می‌کنیم کارهایی انجام دهیم که هیچ بوی ناخوشایندی از بدنمان استشمام نشود. مسواک زدن، حمام کردن، تعویض روزانه جوراب‌ها، استفاده از متدهای مختلف برای جلوگیری از بوی پا و… از جمله مواردی است که تعریف بهداشت فردی را مشخص می‌کند. به غیر از همه فعالیت‌هایی که تا به امروز برای بهداشت شخصی خود انجام داده‌اید، برخی از ترفندها و نکات کوچک می‌توانند به شما کمک کنند که بوی بد را از خود دور کنید. برخی از این نکات در طول روز فراموش می‌شوند، ولی با انجامشان متوجه می‌شوید که چه تأثیر خوبی داشته‌اند.

۱. از دئودورانت و خوشبوکننده استفاده کنید

مام زیر بغل

یکی از مشکلاتی که در مورد بهداشت فردی وجود دارد این است که بسیاری از افراد تصور می‌کنند با استفاده کردن از اسپری‌های خوشبوکننده می‌توانند بوی عرق و نامطبوع بدن خود را از بین ببرند. در صورتی که با این روش، اوضاع بدتر می‌شود. زمانی که خودتان احساس می‌کنید که بدن بوی عرق گرفته است، این بو به مشام اطرافیانتان هم می‌رسد. دوش بگیرید و از دئودورانت و خوشبوکننده‌ها برای رایحه خوش بدن خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۵ روش برای این که کمتر عرق کنیم

۲. زبانتان را مسواک بزنید

بسیاری از افراد عادت ندارند همراه با مسواک زدن دندان‌هایشان، زبان خود را هم بشویند. با مسواک زدن زبان خود باکتری‌های موجود روی سطح آن را از بین ببرید. در اغلب مواقع باکتری‌های موجود در دهان هستند که موجب بوی ناخوشایند می‌شوند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که نخ دندان باید قبل از مسواک زدن انجام شود تا ذرات جدا شده از لابه‌لای دندان‌ها به خوبی شسته شوند.

۳. گوشتان را تمیز کنید

شستن و تمیز کردن درون گوش در بسیاری از مواقع فراموش می‌شود. می‌توانید گوش خود را درون حمام به راحتی بشویید و بعد از بیرون آمدن، با گوش پاک‌کن یا دستمال درون آن را تمیز و خشک کنید. نکته‌ای که در مورد تمیز کردن گوش اهمیت زیادی دارد این است که نباید جسم تیز و سخت و یا حتی خود گوش پاک‌کن را درون گوش فرو کنید. این کار می‌تواند به کانال و پرده گوشتان آسیب بزند. تنها کافی است جرم و آلودگی‌های اطراف و ابتدای گوش را تمیز کنید.

۴. از حوله مرطوب دارای بوی نم استفاده نکنید

حوله‌های خود را مرتب تعویض کنید، حداقل لازم است که این کار را هفته‌ای یک‌بار انجام دهید. زمانی که حوله‌ها مرطوب شوند و بوی نم بگیرند، شما هم با استفاده کردن از آنها این بو را به خود منتقل می‌کنید. افرادی که در کنار دست شما قرار می‌گیرند متوجه نمی‌شوند که بوی ناخوشایند از طریق حوله به پوست بدن شما منتقل شده است و ممکن است تصورات دیگری از بوی آزاردهنده داشته باشند.

۵. با آب و صابون آشتی کنید

تمیز کننده دست

دست‌های خود را حتی زمانی که فکر نمی‌کنید آلوده باشند، بشویید. زمانی که از بیرون به خانه باز می‌گردید، بعد از دست زدن به سیفون و شلنگ توالت و قبل از خوردن هر ماده غذایی حتماً دستان خود را بشویید. بسیاری از وسایل خانه هم آلودگی را به خوبی نشان نمی‌دهند ولی ممکن است باعث ایجاد خطر در بهداشت فردی شما شوند.

۶. به موهای خود رسیدگی کنید

با توجه به اندازه و قد مو و البته نوع و جنس آنها، فاصله‌های شستشوی موهای خود را تنظیم کنید. با توجه به خشکی، چربی، صاف یا فر بودن موها نیاز است از محصولات متنوعی استفاده کنید. فراموش نکنید که مرتب موهای خود را شانه بزنید تا وضعیت مرتب و آراسته‌ای داشته باشند.

۷. از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید

برای اینجا پوست بهتری داشته باشید و بتوانید رطوبت کافی را به آن برسانید، از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید. مراقبت‌های پوستی باعث جوان‌سازی و شاداب شدن ظاهر شما می‌شوند.

۸. موهای زائد بدن را اصلاح کنید

رفع موی زائد

برخی از افراد به موهای زائد بدن خود توجه نمی‌کنند و این نکته اغلب در آقایان دیده می‌شود. موهای گوش و بینی خود را کوتاه کنید و از موهای زیر بغل هم غافل نشوید.

۹. کفش‌های خود را بشویید

بعد از چند ماه استفاده از کفش‌ها، بهتر است کفی کفشتان را تعویض کنید و یا تمام کفش را به خوبی بشویید. زمانی که پا برای مدت طولانی درون کفش باقی می‌ماند، بوی نامطبوع در بافت کفش باقی می‌ماند و به مرور زمان وضعیت نابه‌هنجاری باقی می‌گذارد.

۱۰. سرویس بهداشتی عمومی را با منزل یکسان ندانید

برخی از سرویس‌های بهداشتی خصوصاً در مکان‌های عمومی شلوغ، بهداشت صحیحی ندارند و ممکن است موجب انتقال بیماری شوند. فراموش نکنید که حتما در توالت حواستان به بهداشت شخصی‌تان باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با محصولات ضدعرق

سلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی