پاپایا چیست و چه خواصی دارد؟

آیا می‌دانید پاپایا چیست؟ پاپایا یکی از میوه‌های استوایی و بومی مناطق حاره‌ای آمریکا و مکزیک است و در کشورهای هند، آفریقای جنوبی، سری لانکا و فیلیپین هم پرورش داده می‌شود. کاشت میوه پاپایا در ایران برای اولین بار در شهر یزد انجام شده است و به عنوان میوه وارداتی نیز در کشور به فروش می‌رسد. این میوه با نام علمی « کاریکا پاپایا» (Carica papaya) در خانواده «خربزه‌درختیان» (Caricaceae) قرار دارد. این گیاه مانند دیگر درختان این خانواده، یک ساقه گوشتی بلند دارد و میوه‌های گلابی شکل در انتهای این ساقه یا تنه تشکیل می‌شوند. این میوه را با نام خربزه درختی، پاپایه و پاپیتا هم می‌شناسند. در ادامه شما را با ویژگی‌ها و خواص پاپایا بیشتر آشنا خواهیم کرد.

ویژگی‌های میوه پاپایا

ابعاد میوه پاپایا حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر است. پوست این میوه ابتدا سبز است و زمانی که کاملاً رسیده و آماده مصرف شود، به رنگ زرد کهربایی تا کمی نارنجی درمی‌آید. این میوه‌ی آبدار، گوشتی زرد، نارنجی یا صورتی و بافت نرم و شیرینی دارد. درون گوشت پاپایا دانه‌های سیاه کوچک زیادی وجود دارد که تلخ مزه هستند. میوه رسیده را می‌توانید به صورت خام مصرف کنید. از آنجا که میوه نرسیده حاوی میزان زیادی لاتکس است، می‌تواند باعث تحریک انقباضات شود. به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف آن را بپزید. این میوه در تهیه سالاد و اسموتی کاربرد زیادی دارد.

خواص پاپایا

خواص و فواید پاپایا بسیار زیاد است. این میوه حاوی آنزیمی به نام پاپایین است. این آنزیم زنجیره‌های پروتئینی ماهیچه‌های گوشت را می‌شکند و هضم آن را ساده‌تر می‌کند. پاپایا سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند کاروتنوئید و لیکوپن، فیبر، انواع ویتامین مانند ویتامین آ و ث و مواد معدنی است.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی

بر اساس تحقیقات، لیکوپن و ویتامین ث از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کنند. از آنجا که پاپایا سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین است، می‌تواند بیماری‌های قلبی را دور کند و اثر محافظتی کلسترول خوب با نام HDL را افزایش دهد.

کاروتنوئیدهای موجود در این میوه مانع از چسبیدن و رسوب کلسترول در دیواره رگ‌های خونی می‌شود و می‌تواند از سکته‌های قلبی جلوگیری کند. فیبر موجود در این میوه هم کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد.

خواص پاپایا

پاپایا برای کاهش فشار خون هم مفید است. پتاسیم موجود در این میوه، اثرات سدیم را کنترل و با بهبود جریان خون در رگ‌ها، سطح فشار خون را تنظیم می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان و ویتامین ث موجود در این میوه، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می‌دهد.

بتاکاروتن موجود در پاپایا احتمال بروز بیماری آسم را کاهش می‌دهد. این ماده در زردآلو، بروکلی، طالبی، کدو حلوایی و هویج نیز وجود دارد.

کمک به سلامت سیستم گوارش و بهبود هضم

آنزیم پاپایین باعث هضم بهتر غذا می‌شود و می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کند. فیبر بالای این میوه، حرکات روده را بهتر می‌کند و در کنار حجم آب زیادی که دارد از یبوست جلوگیری می‌کند.

تقویت قوه بینایی

رنگ نارنجی این میوه، به دلیل وجود ماده‌ای به نام بتاکاروتن است. بتاکاروتن بینایی را تقویت و از بیماری‌های چشمی جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از سرطان

این میوه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند کاروتنوئید است که می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کند. تحقیقات نشان می‌دهد این میوه خواص ضد سرطانی دارد و در درمان برخی از انواع سرطان مانند لوزالمعده و پروستات تأثیر بهتری داشته است. لیکوپن موجود در این میوه هم که در واقع یک آنتی اکسیدان است، احتمال بروز سرطان را کاهش می‌دهد.

فواید پاپایا برای پوست و مو

ویتامین آ موجود در این میوه برای سلامت مو مفید است و باعث ترشح سبوم یا چربی طبیعی مو می‌شود. این چربی مو را مرطوب نگه می‌دارد. ویتامین آ برای رشد مو هم ضروری است.

فواید پاپایا

علاوه بر این، پاپایا حاوی مقدار زیادی ویتامین ث است. این ماده تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و باعث جوان‌سازی پوست می‌شود. برای استفاده از این خاصیت، می‌توانید ماسک خانگی آن را به راحتی تهیه کنید. ولی بهتر است قبل از استفاده ماسک صورت پاپایا مقداری از آن را روی پوست دست امتحان کنید تا اگر به آن آلرژی داشتید، به پوست صورتتان آسیب نزنید.

برای استفاده از ماسک پاپایا کافی است پوست آن را روی صورت و گردن بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه آن را بشویید. این ماسک می‌تواند التهاب و جوش‌های صورت را نیز بهبود ببخشد. برای تهیه ماسک می‌توانید از پوره این میوه هم استفاده کنید. از عصاره این میوه برای تهیه کرم و شامپو هم استفاده می‌شود.

پوره میوه پاپایا می‌تواند زخم و سوختگی را هم تیمار کند. برای این کار باید آن را روی محل سوختگی یا زخم قرار دهید.

پاپایا و دیابت

از آنجایی که این میوه حاوی فیبر است، می‌تواند قند خون را در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک کاهش دهد. ولی به دلیل آن که میزان قند فروکتوز در آن بالاست، حتماً قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. یک میوه پاپایا کوچک حاوی ۳ گرم فیبر است که با ۱۷ گرم کربوهیدرات برابری می‌کند.

پاپایا و لاغری

این میوه کالری کم و فیبر بالایی دارد. پس مصرف آن اشتها را پایین می‌آورد و می‌تواند با کم کردن حجم غذای مصرفی، باعث کاهش وزن و لاغری شود.

بیشتر بخوانید: هندوانه ابوجهل چیست و چه خواصی دارد؟

سلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی