۹ کاربرد شگفت‌انگیز پوست پرتقال که تا امروز نمی‌دانستید

اگر شما هم پوست پرتقال را دور می‌ریزید حتما این مطلب را بخوانید. پوست‌های این میوه‌ی خوشمزه بسیار خوش عطر است. درست است که همراه با عطر خوش خود کمی اسانس تلخ هم همراه دارد، اما این دلیل برای دور ریختن آن کافی نیست.

شاید تا امروز نمی‌دانستید اما با پوست پرتقال می‌توانید یک اسپری تمیزکننده‌ی سطوح بسازید. با این کار نه تنها به محیط زیست آسیب کمتری می‌زنید، بلکه در هزینه‌های خانه هم صرفه‌جویی می‌کنید.

اسپری تمیزکننده‌ی پوست پرتقال یک ضدعفونی کننده و ضد کپک عالی است که از ایجاد رسوب آب روی سطوح و شیرهای آب هم جلوگیری می‌کند. از همه مهم‌تر، با استفاده از آن در خانه عطر خوش پرتقال پخش می‌شود.

پوست این میوه‌ی زمستانی مصرف زیبایی هم دارد. با آن می‌توانید یک اسکراب قندی خوش‌عطر تهیه کنید و خشکی‌های پوست‌تان را ترمیم کنید. حتی می‌توانید بدون اسانس‌های مصنوعی شمع معطر بسازید.

همه‌ی این کارها به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند و حال کیف پول شما را خوب نگه‌می‌دارد. امروز در دیجی‌کالا مگ قصد داریم شما را با ۱۰ روش استفاده از پوست پرتقال آشنا کنیم. پس چند کیلو پرتقال بخرید،‌ آن‌ها را آب بگیرید و در حین نوشیدن آب پرتقال این مطلب را بخوانید. بعد هم به سراغ پوست‌های پرتقال بروید و کارهای جدیدی که یاد گرفته‌اید را انجام دهید.

۱. اسپری تمیزکننده‌ی پوست پرتقال؛ سازگار با محیط زیست

پوست پرتقال - اسپری تمیزکننده

پوست‌های پرتقال را بشویید و خوب خشک کنید. آن‌ها را خرد کنید و در یک ظرف در دار بریزید. سپس روی آن سرکه بریزید، تا جایی که روی پوست‌ها را بپوشاند. بعد از دو هفته آن را صاف کنید و در یک قوطی اسپری بریزید.

شما می‌توانید از این اسپری، برای تمیز و ضدعفونی کردن تمام سطوح استفاده کنید. اگر سینک ظرفشویی یا شیرهای حمام رسوب گرفته‌ است می‌توانید کمی از محلول را روی آن اسپری کنید و پس از چند دقیقه بشویید. تمام لکه‌ها پاک می‌شوند.

اگر در گوشه و کنار یخچال یا محل خروج رطوبت در پایین یخچال کپک می‌بینید، با اسپری پوست پرتقال آن را تمیز کنید؛ دیگر اثری از کپک باقی نخواهند ماند.

۲. ساختن شمع معطر با پوست پرتقال

پوست پرتقال - شمع پرتقالی

پرتقال را از وسط نصف کنید و میوه‌ی داخل آن را با قاشق تخلیه کنید تا پوست به شکل یک پیاله‌ی خالی در بیاید. حواس‌تان باشد که قسمت مرکزی و ساقه‌ی سفیدی که به آن متصل است را جدا نکنید.

داخل پوست را با روغن زیتون پر کنید، تا حدی که کمی از ساقه‌ی سفید بیرون باشد. حالا آن را روشن کنید و از عطر شگفت‌انگیزش لذت ببرید. این شمع خوش عطر ساعت‌های طولانی می‌سوزد.

۳. ساختن خوش‌بو کننده‌ی خانه با عطر پرتقال

پوست پرتقال - خوشبوکننده

پوست‌های پرتقال را خرد کنید و همراه با نصف قاشق چایخوری دارچین در یک قابلمه بریزید. داخل قابلمه را با آب گرم پر کنید و روی اجاق قرار دهید تا جوش بیاید. پس از جوش آمدن شعله را کم کنید و اجازه دهید آرام بجوشد و تمام فضای خانه را به عطر پرتقال و دارچین آغشته کند.

۴. پاک کردن سیستم دفع زباله و فاضلاب

پوست پرتقال - پاک‌کننده دفع زباله

پوست‌های پرتقال را به قطعات ریز خرد کنید و در قالب مافین بریزید. قالب را با سرکه‌ی سفید پر کنید و آن را در یخچال قرار دهید. هر قالب یخ پرتقالی یک خوشبو کننده و پاک‌کننده‌ی عالی است.

اگر از زباله خردکن استفاده می‌کنید، می‌توانید گاهی یکی از آن‌ها را در مجرای زبال انداخته و خرد کنید یا اجازه دهید به مرور آب شود.

همچنین می‌توانید آن را در قالب‌های کوچک‌تر تهیه کرده و در مجرای آب کف آشپزخانه یا حمام استفاده کنید. البته برای این کار لازم است که پوست‌های پرتقال را به قطعات خیلی ریز خرد کنید تا باعث ایجاد گرفتگی در لوله‌ها نشود.

۵. محافظت از گلدان‌ها در برابر گربه

پوست پرتقال - محافظت از گلدان

پوست پرتقال را به سطح برگ‌ها و ساقه‌ی گیاهان آپارتمانی بمالید. پوست‌ها از خود اسانس و روغنی به جا می‌گذارند که گربه از آن فراری است. حالا می‌توانید در منزل از گیاهان مختلف نگهداری کنید بدون اینکه گربه‌ی بازیگوش شما پنجه‌هایش را به برگ‌ها بکشد یا آن‌ها را گاز بگیرد.

همچنین می‌توانید مقداری پوست پرتقال را خرد کنید و روی سطح خاک بریزید. با این کار گربه به سراغ خاک هم نمی‌رود و امنیت گلدان‌تان را تامین کرده‌اید.

۶. پوست خشک شده‌ی پرتقال؛ یک چاشنی مناسب برای غذا

پوست پرتقال- پوست خشک شده

پوست‌های پرتقال را حسابی تمیز کنید و تمام سفیدی‌های پشت آن را بتراشید. آن‌ها را در یک سینی قرار دهید و در فضای باز زیر نور آفتاب بگذارید تا خشک شود. همچنین برای خشک شدن می‌توانید آن‌ها را ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید یا نصف روز روی بخاری بگذارید.

پوست‌های خشک شده را آسیاب کنید و از آن برای طبخ مرغ و گوشت یا تهیه‌ی پنکیک، مافین یا کیک پرتقالی استفاده کنید.

پوست خشک شده‌ی پرتقال اسیدیته‌ی کمتری نسبت به پوست تازه دارد و خوراکی‌ها را خوش طعم می‌کند.

۷. حفظ تازگی شکر قهوه‌ای با پوست پرتقال

پوست پرتقال - شکر قهوه‌ای

یک تکه پوست پرتقال تازه را در بسته‌ی شکر قهوه‌ای قرار دهید و به راحتی آن را چند ماه نگه دارید. پوست پرتقال از گلوله شدن و سفت شدن شکر قهوه‌ای جلوگیری کرده،‌ رطوبت آن را حفظ می‌کند.

۸. اسکراب شکری پوست پرتقال

پوست پرتقال - اسکراب

پوست چند پرتقال تازه را رنده کنید و با شکر و کمی عصاره‌ی وانیل مخلوط کنید. آن را در یک شیشه‌ی در دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

با کمک اسکراب شکری پرتقال می‌توانید پوست صورت و بدن خود را لایه برداری کنید. همچنین می‌توانید در زیر دوش از آن استفاده کرده و پوست بدن خود را ماساژ دهید.

پوست پرتقال به تمیز شدن منافذ و شادابی پوست کمک می‌کند. اگر لب‌های شما خشکی می‌زند، می‌توانید روزانه با کمک این مخلوط آن را اسکراب کنید تا علاوه بر از بین رفتن خشکی‌ها،‌ لب‌هایی لطیف و خوش‌رنگ داشته باشید.

۹. دفع حشرات با کمک پوست پرتقال

پوست پرتقال - دفع حشرات

پشه‌ها، ‌سوسک‌ها و حشراتی مثل این از بوی روغن پوست پرتقال فراری هستند. برای دور کردن آن‌ها از خانه، پودر پوست خشک شده‌ی پرتقال را با آب مخلوط کنید و در یک بطری اسپری بریزید.

تمام قسمت‌هایی را که فکر می‌کنید محل ورود حشرات است با آن اسپری کنید تا از شر حشرات موذی راحت شوید. اگر از این اسپری برای دفع حشراتی غیر از سوسک و پشه استفاده کردید و مفید بود، حتما در قسمت کامنت‌ها بنویسید تا دیگران هم از آن استفاده کنند.

سخن آخر

تقریبا تمام میوه‌هایی که می‌خوریم پوستی پر از خاصیت دارند که به دلیل عدم آگاهی ما از موارد مصرف‌شان، دور ریخته می‌شوند. پرتقال هم یکی از آن میوه‌های پر فایده است.

با کمک پوست پرتقال می‌توانید محصولات بهداشتی و آرایشی تهیه کنید و برای ضد عفونی سطوح مختلف از آن کمک بگیرید. همچنین برای دلچسب‌تر کردن محیط خانه می‌توانید شمع‌های پرتقالی درست کنید.

پس این بار که تصمیم به دور ریختن پوست‌های پرتقال گرفتید کمی دست نگه‌دارید. شاید کاربردهای زیادی برای شما داشته باشد و به صرفه‌جویی در هزینه‌های خانه کمک کند.

منبع: womansworld

سبک زندگی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی