فواید مصرف آب گرم و لیموترش به صورت ناشتا

لیموترش مزایای بسیاری بر سلامت بدن دارد و این فواید بر انسان پوشیده نیست. دو مزیت مهم این میوه به عنوان خاصیت قوی ضد باکتری و ضد ویروسی و همچنین توانایی تقویت سیستم ایمنی بدن شناخته می‌شود. علاوه بر آن آب لیموترش هم کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند و موجب تصفیه کبد می‌شود. نوشیدن آب گرم و لیمو در ساعات صبح روش مناسبی است که می‌توانید این ماده غذایی را به رژیم غذایی شما وارد کند و سلامتی‌تان را بهبود ببخشد.

لیموترش حاوی مواد زیادی از جمله اسید سیتریک، کلسیم، منیزیم، ویتامین ث، بیوفلاونوئید، پکتین و لیمونن است. این مواد ایمنی بدن را تقویت و در مقابل عفونت مبارزه می‌کنند. در ادامه با ۱۰ مزیت نوشیدن آب گرم و لیموترش به صورت ناشتا آشنا می‌شوید.

چگونه آب گرم و لیمو را آماده کنید؟

آب لیمو سرد یا گرم

برای این منظور بهتر است از آب تصفیه شده‌ای استفاده کنید که گرم باشد، نیازی نیست آب را به دمای جوش برسانید. در این مورد هم نباید از آب سرد استفاده کرد چرا که بدن برای متابولیسم آن به زمان بیشتری نیاز دارد و برای تبدیل آب سرد به آب گرم انرژی بیشتری مصرف می‌کند. همیشه از لیموی تازه و در صورت ممکن از نوع ارگانیک آن استفاده کنید و هرگز به سراغ آب‌لیموی آماده نروید. نصف یک لیموترش را درون یک لیوان آب گرم بچکانید و آن را به صورت ناشتا در ساعات صبح بنوشید.

بیشتر بخوانید: [اینفوگرافیک] ۳۱ استفاده هوشمندانه از لیمو

مزایای مصرف آب گرم و لیمو به صورت ناشتا

۱- به گوارش و هضم کمک می‌کند

فواید آب لیمو در صبح

آب لیمو به دفع مواد و سموم نامطلوب از بدن کمک می‌کند. به دلیل آنکه لیمو حاوی ترکیبات اتمی شبیه به سالیوا و اسید کرونیک به کار برده شده در شربت‌های گوارشی است، موجب ترشح صفرا در کبد می‌شود، در واقع بدن برای گوارش به این اسید نیاز دارد. لیموترش غنی از مواد معدنی و انواع ویتامین است و به کاهش مواد سمی موجود در سیستم گوارشی کمک می‌کند.

خواص مفید گوارشی آب لیموترش موجب از بین رفتن علائم سو هاضمه مانند ریفلاکس، باد گلو و نفخ شکمی می‌شود. جامعه سرطان آمریکا مصرف آب گرم و لیمو را به بیماران سرطانی توصیه می‌کند تا موجب تحریک حرکت روده شود.

بیشتر بخوانید: مواد سمی چگونه وارد بدن ما می‌شوند؟

۲- به عنوان ماده ادرارآور، سیستم دفع را تصفیه می‌کند

خواص آب ولرم و آبلیمو ناشتا

آب لیمو به این دلیل به حذف مواد نامطلوب بدن کمک می‌کند که میزان ادرار را در بدن افزایش می‌دهد. به همین دلیل زمانی که صبح ناشتا آب گرم و لیمو بنوشید، مواد سمی با سرعت بیشتری از بدن دفع می‌شوند و به همین دلیل دستگاه دفع ادرار سلامت می‌ماند. علاوه بر آن اسید سیتریک موجود در لیموترش عملکرد آنزیم‌ها را نیز افزایش می‌دهد، در نتیجه کبد تحریک می‌شود و سم‌زدایی افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: همه‌ی آنچه باید درباره‌ی رژیم دیتاکس و سم زدایی بدن بدانید

۳- سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

ریختن آبلیمو در آب جوش

لیموترش سرشار از ویتامین ث است و به جنگ با سرماخوردگی می‌رود. همچنین پتاسیم فراوان موجود در آن مغز و سیستم عصبی را تحریک می‌کند. پتاسیم برای کنترل فشار خون نیز مفید است. اسید آسکوربیک (ویتامین ث) موجود در لیموترش تاثیرات ضد التهابی دارد و برای آسم و دیگر علائم تنفسی نیز مفید است.

لیموترش جذب آهن را نیز در بدن افزایش می‌دهد، این ماده نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد. از طرفی دیگر لیمو حاوی ساپونین است که خواص ضد میکروبی از خود نشان می‌دهد و می‌تواند سرماخوردگی و آنفولانزا را از بدن دور کند. همچنین این میوه به کاهش میزان خلط تولید شده در بدن نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۱۵ خوراکی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

۴- آب گرم و لیموترش سطح اسیدیته بدن را متعادل می‌کند

آب گرم و لیموترش

لیمو یکی از مواد غذایی قلیایی برای بدن به شمار می‌رود. واضح است که این میوه به خودی خود حالت اسیدی دارد ولی درون بدن، قلیایی می‌شود چرا که اسید سیتریک در زمان سوخت و ساز درون بدن حالت اسیدی به وجود نمی‌آورد. مقدار اسید سیتریک موجود در لیموترش به اندازه اسید آسکوربیک است. اسید آسکوربیک اسید ضعیفی است که به راحتی در بدن متابولیسم می‌شود و اجازه می‌دهد مواد معدنی موجود در لیموترش، خون را به حالت قلیایی درآورند. نوشیدن آب گرم و لیمو در ساعات صبح به از بین بردن اسیدهای بدن از جمله اسید اوریک مفاصل کمک می‌کند. این اسید یکی از دلایل اصلی درد و ورم محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۱۵ نشانه‌ی کمبود ویتامین C و منابع غذایی مناسب برای جبران آن

۵- موجب پاک‌سازی پوست می‌شود

لیموترش برای پوست

ترکیب ویتامین ث مانند باقی آنتی اکسیدان‌ها به کاهش چین و چروک و لکه‌های تیره پوست کمک می‌کند و با رادیکال‌های آزاد می‌جنگد. ویتامین ث برای داشتن پوست سالم و درخشان ضروری است چرا که طبیعت قلیایی آن انواع خاصی از باکتری‌هایی که موجب به وجود آمدن جوش و آکنه می‌شوند را از بین می‌برد.

لیموترش را می‌توانید به طور مستقیم هم روی لکه‌های حاصل از افزایش سن به پوست بمالید تا مقدار آنها کاهش پیدا کنند. از آنجایی که آب گرم و لیمو مواد سمی بدن را از درون خون تصفیه می‌کند، می‌توانید با مصرف آن علاوه بر تمیزی و کاهش لکه‌های ظاهری و خارجی، پوست را از منشا و از لایه‌های درونی نیز تمیز و سالم نگه دارید. ویتامین ث موجود در لیمو موجب جوان‌سازی پوست از درون بدن نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ راهکار مؤثر برای مراقبت از پوست

۶- آب گرم و لیموترش به شما انرژی می‌دهد و حس و حالتان را بهبود می‌بخشد

رایحه خوش لیمو ترش

نوعی از انرژی که انسان از مواد غذایی دریافت می‌کند، از اتم و مولکول‌های آن ماده غذایی حاصل می‌شود. یون‌های مثبت مواد غذایی وارد دستگاه گوارش می‌شوند و با یون‌های منفی واکنش نشان می‌دهند. لیمو یکی از معدود مواد خوراکی به شمار می‌رود که یون‌های منفی بیشتری دارد، در نتیجه با ورود به دستگاه گوارش انرژی بیشتری برای بدن تامین می‌کند.

عطر لیموترش نیز خواص انرژی‌زایی دارد و حال و هوای فرد را بهتر می‌کند. رایحه آب لیمو حال خوبی به شما می‌دهد و ذهن را پاکیزه می‌کند. در نتیجه می‌تواند نگرانی و افسردگی را نیز در فرد کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: ۷ راه غلبه بر غم و افسردگی (فرمول قسمت ۵۴)

۷- درمان آسیب‌های بدن را افزایش می‌دهد

فواید آب لیمو در صبح

اسید آسکوربیک (ویتامین ث) موجود در لیموترش فرآیند درمان را افزایش می‌دهد. به همین دلیل یک ماده غذایی ضروری برای سلامت استخوان‌ها، بافت‌های پیوندی یا همبند و غضروف‌ها محسوب می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، ویتامین ث خواص ضد التهابی دارد. به طور کلی ویتامین ث یک ماده ضروری در حفظ سلامت بدن و درمان آسیب‌ها و فشارهاست.

۸- آب گرم و لیموترش تنفس را تازه می‌کند

نفس تازه با لیمو

لیموترش علاوه بر تازه کردن تنفس، به کاهش دندان‌درد و ورم لثه نیز کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که اسید سیتریک ممکن است باعث ساییدگی مینای دندان شود، به همین دلیل بهتر است قبل از نوشیدن آب گرم و لیمو، دندان‌های خود را مسواک بزنید یا اگر می‌خواهید بعد از مصرف مسواک بزنید، کمی منتظر بمانید و سپس اقدام کنید. البته می‌توانید آب تصفیه شده را نیز بعد از نوشیدن آب لیمو درون دهان غرغره کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش موثر برای درمان دندان درد در خانه

۹- موجب آب‌رسانی سیستم لنفاوی می‌شود

ریختن آبلیمو در آب جوش

نوشیدن ناشتای آب گرم و لیموترش موجب آب‌رسانی سیستم ایمنی و جایگزینی مایعات از دست رفته درون بدن می‌شود. کم‌آبی بدن عواقب منفی بسیاری بر بدن می‌گذارد از جمله: احساس خستگی و کسالت، سیستم خود ایمنی ضعیف، یبوست، کمبود انرژی، فشار خون بالا/پایین، کم خوبی، کمبود وضوح ذهنی و غیره.

بیشتر بخوانید: دلایل، علائم و راه‌های درمان کم آبی بدن

۱۰- آب گرم و لیمو ترش به کاهش وزن کمک می‌کند

لیموترش و لاغری شکم

لیموترش غنی از فیبر پکتین است و با هوس خوردن مواد غذایی مبارزه می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که رژیم غذایی قلیایی را دنبال می‌کنند، سریع‌تر لاغر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی چربی سوز برای لاغری سریع و آسان

با اطلاع از فواید آب لیمو در صبح، می‌توانید آن را در برنامه روزانه خود قرار دهید. البته برای نتیجه بهتر پیشنهاد می‌شود با پزشک خود مشورت کنید تا مصرف منظم و روزانه آن برای سلامتی بدن و دستگاه گوارشتان مشکلی به وجود نیاورد.

منبع: Step to Health

سلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی