چگونه عمر گل‌های طبیعی شاخه بریده را طولانی‌تر کنیم؟

امروز در دیجی‌کالا مگ قصد داریم روش نگهداری از گل‌های طبیعی شاخه بریده را آموزش بدهیم تا بتوانید عمر آن‌ها را تا جای ممکن طولانی کنید و از طراوت آن‌ها لذت بیشتری ببرید. البته این مطلب شامل گل‌هایی که ریشه دارند و در گلدان رشد کرده‌اند نیست.

بهار که می‌آید طراوت و تازگی همه جا را فرا می‌گیرد، همه‌ی درختان جوانه می‌زنند و این نشاط به حال و هوای ما هم منتقل می‌شود. همچنین در فصل بهار گل‌های رنگارنگ و زیبایی می‌رویند و می‌توانیم هر روز روی میز کار یا اتاق نشیمن خانه چند شاخه گل تازه داشته باشیم. اما زیاد پیش می‌آید که گل‌های طبیعی شاخه بریده پس از یکی دو روز پژمرده می‌شوند و دیگر تازگی روز اول را ندارند.

به نظر شما هم نگهداری از گل طبیعی تازه کار سختی است؟ می‌توانید از این ترفندها برای نگهداری گل‌هایی که از شاخه جدا شده‌اند استفاده کنید. اگر شما هم مثل ما عاشق گل و گیاه هستید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

چطور از گل‌های طبیعی شاخه بریده مراقبت کنیم؟

نگهداری از گل‌های تازه

قبل از اینکه به سراغ روش‌های نگهداری از گل‌ها برویم بهتر است کمی درباره‌ی دلیل پژمرده شدن آن‌ها در خانه صحبت کنیم. وقتی یک گل از شاخه‌ی اصلی خود جدا می‌شود، در واقع از منبع تغذیه‌ی خود جدا شده و به‌راحتی با باکتری‌های موجود در محیط یا آب آلوده می‌شود.

فقط از قرص آسپرین استفاده کنید، نه مسکن‌های مختلف. نتیجه‌ای که به دنبال آن هستیم فقط با مواد موجود در آسپرین پیش می‌آید.

با قرار دادن یک قرص آسپرین در آب می‌توانید جلوی آلودگی را بگیرید و عمر گل‌ها را افزایش دهید. همچنین قرار دادن یک حبه قند هم در آب می‌تواند منبع تغذیه‌ی خوبی برای گل باشد و عمر آن را طولانی‌تر کند.

۱. گل‌ها را به صورت روزانه بررسی کنید

نگهداری از گل - بررسی روزانه

هر روز آب گلدان را خالی کنید، آن را بشویید و با آب تازه پر کنید. سطح آب باید به اندازه‌ای باشد که کوتاه‌ترین و بلندترین ساقه‌ها هر دو در آب قرار بگیرند. در آب غذای گل تازه اضافه کنید، آن را می‌توانید از گل فروشی‌ها تهیه کنید.

غذای گل علاوه بر مواد مغذی، موادی دارد که از تجمع باکتری‌ها در آب جلوگیری می‌کند و با این کار آوندهای گل‌ها همیشه باز خواهند بود.

جوانه‌ها را باز کنید تا عمر دسته گل طولانی‌تر شود. بهتر است در زمان خرید گل از گل‌فروش درباره‌ی نور و دمای لازم آن سؤالاتی بپرسید تا شما را در این زمینه راهنمایی کند. با ایجاد شرایط مناسب برای گل‌ها می‌توانید عمر آن‌ها را طولانی‌تر کنید.

۲. به ساقه‌ها رسیدگی کنید

نگهداری از گل - رسیدگی به ساقه‌ها

هر چند روز یک‌بار چند سانتی‌متر از پایین ساقه‌ها را کوتاه کنید و دوباره آن‌ها را در آب قرار دهید. برش ساقه‌ها باید به شکل زاویه‌دار باشد تا گل‌ها بتوانند بیشترین مقدار آب و مواد مغذی را جذب کنند. برای این کار از یک چاقو یا قیچی تیز استفاده کنید. شاخه‌های گل را خرد نکنید یا در انتهای آن سوراخ ایجاد نکنید. این کار جلوی جذب آب و غذا را گرفته و به گل آسیب می‌زند.

شاخه‌های خراب شده و شکسته را از دسته گل جدا کنید. برای بهتر قرار گرفتن گل‌ها در گلدان می‌توانید ساقه‌ها را با یک ریسمان پنبه‌ای یا کنفی ببندید. هر دفعه که می‌خواهید ساقه‌ها را کوتاه کنید ساقه‌ها را از قسمتی که با بند بسته شده است نگه دارید و انتهای آن را برش بزنید، سپس در گلدان تمیز که آب تازه و غذای مخصوص گل در آن قرار دارد بگذارید.

۳. به گلدان رسیدگی کنید

نگهداری از گل - رسیدگی به گلدان

قبل از قرار دادن گل‌ها در گلدان، آب تازه در آن بریزید و بعد از اینکه آب با دمای اتاق هم‌دما شد به آن غذای گل تازه و تمیز اضافه کنید. مطمئن شوید تکه‌های برگ و ساقه‌ی قدیمی در گلدان باقی نمانده است چون همین قطعات ریز می‌توانند باعث رشد باکتری‌ها شوند و عمر گل را کوتاه کنند.

۴. گل‌ها را در قسمت خنک خانه قرار دهید

نگهداری از گل - محیط خنک

بهترین دما برای گل‌ها معمولا بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است و بهتر است از نور مستقیم خورشید دور باشند. فراموش نکنید که نباید آن‌ها را در مسیر جریان هوای بخاری، کولر یا پنکه قرار دهید. بالای تلویزیون و کنار رادیاتور هم مکان نامناسبی برای قرار دادن گلدان است، گرمای حاصل از این وسایل باعث کم شدن آب گل‌ها و پژمرده شدن آن‌ها می‌شوند. شاید به نظرتان عجیب باشد اما قرار دادن میوه در کنار گل‌ها باعث مرگ آن‌ها می‌شود. میوه‌ی رسیده مقدار زیادی گاز اتیلن آزاد می‌کند که باعث کوتاه شدن عمر گل‌ها می‌شود. پس گلدان و ظرف میوه را در کنار هم قرار ندهید.

روش نگهداری از گل‌های متفاوت

نگهداری از گل‌های محبوب بهاری

هر یک از گل‌ها نیاز به یک روش مراقبت ویژه دارند و اگر درباره‌ی آن اطلاعات کافی داشته باشیم می‌توانیم عمر دسته گل‌های زیبایی که در خانه داریم را بیشتر کنیم. در ادامه نکاتی درباره‌ی روش نگهداری از محبوب‌ترین گل‌ها را آورده‌ایم.

آلسترومریا

نگهداری از گل آلسترومریا

جوانه‌های آلسترومریا خیلی کوچک به نظر می‌رسند و معمولا خیلی از آن‌ها قبل از باز شدن پژمرده می‌شوند. با یک برنامه‌ی تغذیه‌ای مناسب می‌توانید باز شدن تمام غنچه‌ها را ببینید. آلسترومریا گلی است که به تشنگی همیشگی مشهور است، پس باید همیشه گلدانش بدون آلودگی و پر از آب تازه باشد. هر بار که آب را عوض می‌کنید گلدان را بشویید، آب تازه بریزید و به میزان کافی غذای گل در آب حل کنید.

آماریلیس

نگهداری از گل آماریلیس

آماریلیس گل بسیار حساس است. ممکن است آن را به صورت غنچه‌های بسته بخریم تا در خانه باز شوند، پس باید به صورت ویژه از آن نگهداری کنیم. ساقه‌های این گل همیشه باید پر از آب باقی بمانند پس بهتر است در زمان تعویض آب، انتهای ساقه‌ها را با نوک انگشت یا پنبه بپوشانیم.

آماریلیس به رسیدگی روزانه نیاز دارد و بهتر است انتهای ساقه را با نواری شفاف بپوشانید. نوارهای مخصوص این کار را از گل‌فروشی تهیه کنید.

این کار را باید پس از کوتاه کردن ساقه هم انجام داد. ساقه‌های آماریلیس بسیار ترد و شکننده هستند پس در زمان جابه‌جایی مراقب باشید خم یا شکسته نشوند. با باز شدن شکوفه‌های جدید، گل‌های پژمرده و قدیمی را با دقت جدا کنید تا به گل‌های جدید آسیب نزنند.

شقایق

نگهداری از گل شقایق

تمام دستورالعمل‌هایی که درباره‌ی گل آماریلیس داده شد باید برای شقایق هم اجرا کرد. از آنجایی که ساقه‌های شقایق بسیار نرم هستند و به‌راحتی آسیب می‌بینند، آن‌ها را به آرامی جابه‌جا کنید و برش بزنید. پیشنهاد می‌کنیم در زمان برش زدن ساقه‌ها آن‌ها را روی میز قرار دهید و با دست نگه دارید، سپس قسمت انتهایی را با یک قیچی تیز برش بزنید. عمر این گل لطیف و زیبا بسیار کوتاه است و ۳ تا ۵ روز می‌توانید از زیبایی آن‌ها لذت ببرید.

پرنده‌ی بهشتی

نگهداری از گل پرنده‌ی بهشتی

هر شاخه از گل پرنده‌ی بهشتی معمولا ۴ یا ۵ گل دارد که گل‌آذین نام دارند. بیشتر اوقات آن‌ها را به صورت تک گل می‌بینیم چون ممکن است جوانه‌ی آن‌ها پنهان شده باشد یا گل‌های دیگر که روی آن شاخه قرار داشته‌اند، پژمرده شده باشند. وقتی یک گل در معرض پژمردگی قرار می‌گیرد باید به‌آرامی آن را از قسمت قایقی کاسبرگ گل بیرون کشید. این گل‌ها به دمای کمتر از ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد حساس هستند پس آن‌ها را در یک محل گرم قرار دهید.

کالاس

نگهداری از گل کالاس

همان مراقبت‌های عمومی برای نگهداری از کالاس مناسب است اما نکته‌ی مهم مربوط به قسمت رنگی آن است. این قسمت، که اسپات نامیده می‌شود، به‌راحتی تغییر رنگ داده و کبود می‌شود. بله واقعا مانند بدن انسان کبود می‌شود. به همین دلیل باید در زمان لمس و جابه‌جایی آن‌ها بسیار مراقب باشیم. ساقه‌های کالاس گوشتی و ضخیم هستند و با بالا رفتن عمر، قسمت‌های پایین ساقه‌اش پیچ می‌خورد. آب گلدان نباید بیشتر از دو روز بماند و باید به صورت مرتب عوض شود. جذب آب در این گل‌ها بسیار زیاد است پس حتما حواستان به سطح آب گلدان باشد.

میخک

نگهداری از گل میخک

روش نگهداری از گل میخک همان روش عمومی است که در ابتدای مطلب توضیح دادیم. میخک به گاز اتیلن حساس است و اگر در مجاورت میوه یا سبزی قرار بگیرد آسیب می‌بیند. هر بار که می‌خواهید ساقه‌های میخک را کوتاه کنید از بالای یکی از گره‌ها برش بزنید تا جذب آب و مواد غذایی بهتر انجام شود. در صورتی که از میخک به شکل مناسب نگهداری کنید عمری بین ۷ تا ۱۴ روز خواهد داشت.

گل داوودی

نگهداری از گل داوودی

گل‌های داوودی رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی دارد. بعضی از آن‌ها آن‌قدر عجیب هستند و رنگ‌های غیر معمولی دارند که هر کسی از دیدن آن‌ها تعجب می‌کند.

اگر گلبرگ‌های گل داوودی شروع به ریزش کرد، شاخ و برگ‌های اضافه را جدا کنید.

اگر گل‌های داوودی پژمرده شدند یا شروع به ریزش کردند شاخ و برگ اضافه را جدا کنید. معمولا برگ‌ها زودتر از ساقه و خود گل خراب می‌شوند و به گل آسیب می‌زنند. با جدا کردن ساقه‌های اضافه می‌توانید میزان جذب آب را در گل افزایش داده و عمر آن را طولانی‌تر کنید. گل‌های داوودی معمولا بین ۷ تا ۱۲ روز عمر می‌کنند.

نرگس

نگهداری از گل نرگس

گل نرگس در آب کم عمق بیشتر عمر می‌کند، پس هر ۲ یا ۳ روز یک‌بار ساقه‌های آن را کوتاه کنید و در گلدان به اندازه‌ای آب بریزید که چند سانتی‌متر انتهایی ساقه در آن قرار گیرد. با برش ساقه‌ی نرگس شیره‌ای از آن خارج می‌شود که عمر گل‌های دیگر را کوتاه می‌کند. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به گل‌های دیگر، پس از بریدن انتهای ساقه‌ی نرگس، آن‌ها را به مدت ۱۲ ساعت در گلدانی جداگانه قرار دهید و سپس به گلدان اصلی و در کنار گل‌های دیگر برگردانید.

اگر به نرگس علاقه دارید می‌توانید گل کامل را خریداری کنید. پیازهای نرگس کاشته شده در خاک تقریبا در تمام گل فروشی‌ها وجود دارند. می‌توانید چند گلدان کامل تهیه کنید و در طول بهار از نرگس‌ها لذت ببرید. اگر از پیازها به‌خوبی نگهداری کنید سال بعد هم گل خواهند داد.

گل مروارید

نگهداری از گل مروارید

برای نگهداری از گل مروارید می‌توانید همان دستورالعمل کلی را دنبال کنید اما این نکته را به خاطر داشته باشید که این گل‌ها همیشه تشنه هستند پس باید همیشه حواستان به سطح آب گلدان باشد. مطمئن شوید که گلدان همیشه پر از آب تمیز است و هیچ آلودگی‌ در آن قرار ندارد.

ارکیده‌ی دندروبیوم

نگهداری از گل ارکیده‌ی دندروبیوم

برای نگهداری از ارکیده‌ی دندروبیوم هم، مانند گل مروارید، می‌توانید از دستورالعمل عمومی که در ابتدای مطلب عنوان شد پیروی کنید. این گل مانند میخک به گاز اتیلن حساس است و اگر در معرض آن قرار داشته باشد عمری کوتاه خواهد داشت. پس هرگز ظرف میوه، سبزیجات و گل‌هایی که در حال خراب شدن هستند را در نزدیکی گلدان ارکیده قرار ندهید.

فریزیا

نگهداری از گل فریزیا

فریزیا را طبق دستورالعمل عمومی نگهداری کنید فقط حواستان به گل‌های رسیده‌ی آن باشد. این گل دمای اتاق و آب هم‌دما با محیط را دوست دارد و بهتر است در آب خیلی سرد یا در معرض باد پنکه و کولر قرار نگیرد. شکوفه‌ها روی گره‌های ساقه نمایان می‌شود و به ترتیب از بزرگ تا کوچک، پشت سر هم گل می‌دهند. وقتی یکی از شکوفه‌ها کامل باز شد و به سمت پژمردگی رفت،‌ باید از ساقه جدا شود تا هم ظاهر گل زیبا بماند و هم به دیگر شکوفه‌ها آسیبی نرسد.

ژربرا

نگهداری از گل ژربرا

ساقه‌های ژربرا خیلی سریع با باکتری‌ها مسدود شده و همین موضوع باعث کوتاه شدن عمرش می‌شود. آب آن‌ها را روزانه عوض کنید، گلدان را خوب بشویید و هر ۱ یا ۲ روز یک‌ بار غذای گل در آب گلدان بریزید. ژربرا علاوه بر باکتری به گاز اتیلن هم حساس است پس فراموش نکنید که محیط اطراف گلدان را خوب تمیز کنید و هیچ ظرف میوه یا سبزی‌ای در نزدیکی‌اش قرار ندهید.

سنبل

نگهداری از گل سنبل

از سنبل به همان روش عمومی مراقبت کنید فقط حواستان به ساقه‌هایش باشد. وقتی ساقه‌های سنبل بریده می‌شود شیره‌ای تولید می‌کند که باعث کوتاه شدن عمر گل‌های دیگر می‌شود. پس حتما بعد از برش دادن ساقه‌ها، آن‌ها را به مدت ۱۲ ساعت در گلدانی جداگانه قرار دهید تا تمیز شوند، سپس به گلدان اصلی برگردانید.

سنبل هم مانند نرگس به صورت گلدان‌هایی همراه با پیاز و ریشه در دسترس است. پس اگر به سنبل علاقه دارید چند گلدان کامل خریداری کنید و از سنبل‌های تر و تازه لذت ببرید. اگر از پیاز آن به‌خوبی مراقبت کنید سال بعد هم گل خواهد داد.

گل ادریس

نگهداری از گل ادریس

گل‌های ادریس ساقه‌هایی چوبی دارند و باید در آب عمیق قرار بگیرند. اگر گلی پژمرده شد آن را از دسته گل خارج کنید، ساقه را با زاویه‌ای تند برش بزنید و حدود ۱ ساعت در آب گرم قرار دهید. گل دوباره سرحال و تازه می‌شود و می‌توانید آن را در گلدان اصلی قرار دهید. بهتر است گلدان را همیشه پر از آب تازه نگه دارید. اگر می‌خواهید گل‌های ادریس را خشک کنید به صورت وارونه در مکانی گرم آویزان کنید تا خشک شوند. این گل پس از خشک شدن کمرنگ می‌شود اما حدود ۹ ماه تا یک سال ماندگاری خواهد داشت.

ایریس

نگهداری از گل ایریس

گل ایریس را معمولا به صورت غنچه‌های بسته یا تازه باز شده می‌خریم اما به محض ورود به خانه همه‌ی غنچه‌ها باز می‌شوند و ۲ تا ۳ روز بعد هم کاملا بالغ هستند. شکوفه‌های این گل آبی رنگ است و همراه با گل‌های بهاری دیگر مثل لاله و سوسن ظاهری بسیار زیبا می‌آفریند. عمر این گل بسیار کوتاه است، پس برای افزایش عمر آن حتما گلدان را تمیز، پر از آب تازه و دور از آلودگی‌های باکتریایی نگه دارید. اگر به خوبی از گل ایریس نگهداری کنید عمری بین ۳ تا ۵ روز خواهد داشت.

سوسن

نگهداری از گل سوسن

گرده‌های سوسن می‌تواند به‌راحتی لباس و مبلمان را لکه‌دار کند پس بهتر است قبل از قرار دادن آن در گلدان با دقت پرچمک‌های آن را جدا و قسمت انتهایی شکوفه‌های بسته را با دستمالی نرم تمیز کنید. روش نگهداری از سوسن همان روش عمومی است که در ابتدای مطلب عنوان کردیم. باید بدانید که سوسن هم زود کبود می‌شود، پس باید با احتیاط جابجا شود. وقتی شکوفه‌های جدید باز شدند، گل‌های پیر و پژمرده را جدا کنید تا عمر گل طولانی شود.

لیسیانتوس

نگهداری از گل لیسیانتوس

لیسیانتوس گل‌هایی زیبا و غنچه‌هایی به رنگ زرد دارد  و اگر خوب از آن نگهداری شود عمری بین ۷ تا ۱۰ روز خواهد داشت. همچنین با نگهداری مناسب تقریبا تمام غنچه‌های آن باز می‌شود و دسته گلی زیبا خواهید داشت. البته ممکن است غنچه‌های خیلی ریز هرگز باز نشوند اما در کنار گل‌های ریز و درشت،‌ زیبایی خاصی دارند. برای نگهداری از این گل از همان دستورالعمل عمومی استفاده کنید.

گل صدتومانی

نگهداری از گل صدتومانی

برای نگهداری از گل صدتومانی از دستورالعمل عمومی پیروی کنید. گلدان این گل را در محلی خنک و پر نور قرار دهید. معمولا وقتی گل‌های صدتومانی هنوز غنچه هستند به فروش می‌رسند و وقتی در خانه قرار دارند کاملا باز می‌شوند.

اگر از گل صدتومانی خوب مراقبت نکنید گل‌های باز شده به‌راحتی شکسته یا خرد می‌شوند پس فضای کافی برای گل‌ها ایجاد کنید تا در صورت باز شدن غنچه‌ها به هیچ کدام فشار نیاید. اگر لازم است شاخه‌ها را جابه‌جا کنید تا فضای کافی باز شود. در صورت مراقبت صحیح، عمر گل صدتومانی حدود ۷ روز است.‍

گل رز

نگهداری از گل رز

روش نگهداری از گل رز همان دستورالعمل عمومی است. وقتی گل رز را در گلدان قرار می‌دهید مطمئن شوید فقط ساقه در آب قرار دارد و برگ‌ها یا کاسبرگ در آب فرو نرفته است. گل‌های رز با ساقه‌های بلند بیشتر از گل‌های ساقه کوتاه عمر می‌کنند.

اگر گل‌های رز پژمرده شدند می‌توانید آن‌ها را از مرگ نجات دهید. حدود ۳ سانتی‌متر از پایین ساقه را کوتاه کنید و سپس گل را کاملا در سینک ظرفشویی یا وان پر از آب فرو ببرید. اجازه دهید ۲۰ تا ۶۰ دقیقه در همان وضعیت زیر آب قرار داشته باشند تا کاملا سرحال و تازه شوند.

عمر گل رز در محیط‌های خنک طولانی‌تر است اما اگر هنوز غنچه هستند می‌توانید به صورت موقت در محیطی گرم، حدودا ۲۶ درجه‌ی سانتیگراد، قرار دهید تا غنچه‌ها باز شوند، سپس گلدان را به مکانی خنک ببرید.

سخن آخر

بهار فصل گل و شکوفه است، فصلی پر از تازگی و نو شدن. همان‌طور که زمین و درخت‌ها سبز می‌شوند ما هم دوست داریم خانه را پر از گل کنیم. گل‌های تازه چیده شده بسیار زیبا هستند اما اگر به‌درستی از آن‌ها مراقبت نشود عمری کوتاه خواهند داشت. در این مطلب روش نگهداری از گل‌های تازه را به شما آموزش دادیم. اگر شما هم ترفندی برای نگهداری از گل‌ها و افزایش طول عمر آن‌ها دارید در قسمت کامنت‌ها برای ما بنویسید.

منبع: teleflora

سبک زندگی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی