۲۰ گیاه آپارتمانی برای تصفیه کردن هوای خانه

برخی از دانشمندان و متخصصان گل و گیاه توصیه می‌کنند که از گیاهان آپارتمانی برای تصفیه‌ی هوا در محیطی که در آن زنگی می‌کنید، استفاده کنید. در واقع بعضی از گیاهان آپارتمانی نه تنها جلوه و زیبایی خاصی به محیط زندگی شما می‌دهند بلکه در تمیز کردن هوایی که تنفس می‌کنید نقش مهمی دارند.

بر اساس پژوهش هوای پاک ناسا، که در مورد این ویژگی گل‌های آپارتمانی انجام شده است، تعدادی از گیاهان و گل‌های آپارتمانی قابلیت تصفیه‌ی هوا دارند و فضای اطراف را از سموم موجود در هوا، گرد و غبار و میکروب‌هایی که ممکن است در وسایل منزل پیدا شوند، پاک و سم‌زدایی می‌کنند.

برای اینکه محل زندگی‌تان هوایی پاک و تمیز داشته باشد، یک یا چند نمونه از گیاهانی را که در ادامه معرفی می‌کنیم نگهداری کنید. با نگهداری گیاهان آپارتمانی برای تصفیه‌ی هوا، محیطی تمیز و پاک برای زندگی فراهم کنید و علاوه بر تمیزی هوا، از ظاهر زیبا و آرامش بخشی که این گل‌ها به همراه می‌آورند لذت ببرید. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

۱. ژربرا جامزونی (Barberton daisy)

ژربرا جامزونی (Barberton daisy)

این گل زیبا و جذاب علاوه بر اینکه طیفی رنگارنگ و خاص از رنگ‌های قرمز و زرد، نارنجی و صورتی به دکوراسیون خانه‌ی شما اضافه می‌کند، توانایی فوق‌العاده‌ای در تصفیه کردن هوای خانه دارد. این گل می‌تواند فرمالدهید، تری‌کلراتیلن و بنزن را که در بعضی از وسایل و متریال‌های خانه پیدا می‌شود مثلا در رنگ‌ها و الیاف مصنوعی، کاملا تصفیه و فضای منزل را سم‌زدایی کند.

توصیه‌هایی برای نگهداری

این گل را در اتاقی نگهداری کنید که نور زیادی داشته باشد. خاک این گلدان باید همیشه مرطوب باشد و البته زهکشی مناسب داشته باشد.

۲. پاپیتال یا پیچک معمولی (English Ivy)

این گیاه بادوام، بسیار راحت رشد می‌کند. بیشتر از هر چیز در تمیز کردن آلودگی‌های محیط‌هایی مثل سرویس بهداشتی مناسب است؛ در نتیجه می‌توانید از آن به عنوان تصفیه‌کننده‌ی هوا برای سرویس بهداشتی و حمام استفاده کنید. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که پیچک می‌تواند در کاهش کپک در خانه بسیار موثر باشد.

توصیه‌هایی برای نگهداری

پاپیتال یا پیچک معمولی یکی از گیاهانی است که به آب زیاد نیاز دارد. تقریبا ۴ ساعت در روز باید در معرض نور مستقیم آفتاب باشد. این گیاه با سم‌زدایی و تمیز کردن هوا، عشقی را که به پایش می‌ریزید به شما برمی‌گرداند.

۳. سانسوریا یا زبان مادرشوهر (Snake Plant)

گیاه ماری یا زبان مادرشوهر (Snake Plant)

اگر این گیاه را در اتاق خواب نگهداری کنید، خواب راحت و آرامی خواهید داشت. سانسوریا که آن را با نام «زبان مادرشوهر» هم می‌شناسند، گیاهی شاداب است که برگ‌های آن حاشیه‌ی زردرنگ دارند. این گیاه شب‌ها اکسیژن آزاد می‌کند و کمک می‌کند که بتوانید موقع خوابیدن بهتر نفس بکشید. سانسوریا یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است که برای تصفیه و فیلتر کردن فرمالدهید، زایلین، بنزن، تولوئن و تری‌کلر اتیلن می‌توانید در خانه نگهداری کنید.

توصیه‌هایی برای نگهداری

مراقب باشید که این گیاه را بیش ‌از حد آبیاری نکنید. ریشه‌های این گیاه خیلی زود در خاک مرطوب دچار پوسیدگی می‌شوند.

۴. گل داوودی

با کاشتن گل‌های داوودی در گلدان و نگهداری آن در آشپزخانه و اتاق نشیمن، حال‌وهوای خاصی به خانه بدهید. این گل‌های زیبا تنوع رنگی زیادی دارند و خانه‌ی شما را به خانه‌ای جذاب و رنگارنگ تبدیل می‌کنند. گل داوودی تعدادی از انواع سموم و آلودگی‌ها مثلا بخار آمونیاک و بنزن را به راحتی تصفیه می‌کند. این مواد معمولا در پلاستیک‌ها، مواد شوینده و چسب وجود دارند.

توصیه‌هایی برای نگهداری

این گیاه نور آفتاب را دوست دارد. بنابراین باید آن را در کنار پنجره‌ای نگه دارید که به اندازه‌ی کافی نور آفتاب دارد.

۵. گندمی

گیاه گندمی برای تصفیه هوای منزل

اگر در نگهداری گل و گیاه در خانه، تازه‌کار هستید و فکر می‌کنید که شاید نتوانید به خوبی از گلدان‌های خود مراقبت کنید، بهترین گزینه برای شما انتخاب گیاه گندمی است. این گیاه آپارتمانی بسیار مقاوم است و با سمومی مثل مونواکسید کربن و زایلین مبارزه می‌کند. اگر در خانه حیوان خانگی نگهداری می‌کنید جالب است بدانید که این گیاه برای حیوانات هم غیرسمی است و به آن‌ها آزاری نمی‌رساند.

توصیه‌هایی برای نگهداری

تکثیر کردن این گیاه بسیار راحت است. می‌توانید آویزهای پایین آمده از گلدان را جدا کنید و در گلدان دیگری بکارید و خانواده‌ای از چند گلدان گندمی داشته باشد که از شما و هوای داخل خانه‌تان مراقبت کنند.

۶. آلوئه‌ورا

یکی از بهترین گیاهانی که می‌توانید در طاقچه‌ی پنجره‌ی خود نگهداری کنید، گیاه آلوئه ورا است. این گیاه باید در جای آفتاب‌گیر نگهداری شود و نور آفتاب را دوست دارد. این گیاه علاوه بر اینکه خواص فراوانی در درمان ضایعات پوستی دارد، یک تصفیه‌کننده‌ی عالی برای سموم موجود در هوا است. مواد شیمیایی مثل فرمالدهید و بنزن را که در روغن‌های جلا، کفپوش‌ها و مواد شوینده وجود دارد، به خوبی تصفیه می‌کند.

توصیه‌هایی برای نگهداری

این گیاه در جایی که آفتاب‌گیر باشد به خوبی رشد می‌کند.

۷. نخل راپیس (Broad Lady Palm)

نخل راپیس (Broad Lady Palm)

این گیاه یکی از معدود گیاهانی است که می‌تواند گاز آمونیاک حاصل از مواد و محصولات شوینده را کاهش دهد. البته خریدن گیاه کامل این نوع از نخل، معمولا گران تمام می‌شود اما می‌توانید انواع کوچک‌تر را بخرید و خودتان آن را بزرگ کنید یا بذر آن را بکارید.

توصیه‌هایی برای نگهداری

این گیاه به رطوبت علاقه دارد در نتیجه در حمام می‌تواند رشد بهتری داشته باشد.

۸. درخت اژدها (Red-edged Dracaena)

تری‌کلر اتیلن و زایلین از جمله مهم‌ترین آلاینده‌هایی هستند که توسط این گیاه به راحتی تصفیه می‌شوند. درخت اژدها رشد بسیار آهسته‌ای دارد. برگ‌های آن دارای حاشیه‌های قرمزرنگ است که باعث می‌شود ترکیب رنگ جذابی به دکوراسیون داخلی خانه‌ی شما اضافه شود.

توصیه‌هایی برای نگهداری

این گیاه می‌تواند تا دو متر و نیم قد بکشد. در نتیجه سعی کنید آن را در اتاقی نگهداری کنید که سقف بلندی دارد و نور طبیعی قابل توجهی دریافت می‌کند.

۹. فیکوس بنژامین یا انجیر برگ‌ریز

فیکوس بنژامین یا انجیر برگ‌ریز

این گیاه یکی از محبوب‌ترین گیاهان خانگی از دوران ویکتوریا است. برای اینکه گازهای سمی مثل تولوئن، زایلین و فرمالدهید را از خانه تصفیه کنید، فیکوس بنژامین نگهداری کنید.

توصیه‌هایی برای نگهداری

این گیاه زیاد با تغییرات، میانه‌ای ندارد و دوست دارد شرایط یکسانی داشته باشد. آن را در مکانی روشن با نور غیرمستقیم قرار دهید و مطمئن باشید که تا سال‌ها یک تصفیه‌کننده‌ی عالی هوا در خانه دارید.

۱۰. آگلونما

ثابت شده که این گیاه استوایی یک تصفیه‌کننده‌ی موثر برای فرمالدهید و بنزن است. این مواد سمی معمولا در مواد شوینده و لوازم آرایشی و بهداشتی پیدا می‌شوند.

توصیه‌هایی برای نگهداری

آگلونما نور کم و محیط مرطوب را دوست دارد در نتیجه در حمام می‌تواند رشد خوبی داشته باشد. اگر آن را در جای دیگری نگهداری می‌کنید که رطوبت کمی دارد، حتما گاهی آن را غبارپاشی کنید تا برگ‌ها مرطوب شوند. رطوبت کم باعث قهوه‌ای شدن رنگ برگ‌ها می‌شود.

۱۱. پوتوس

پوتوس

این گیاه را به برگ‌‌های بزرگ و براقش می‌شناسند. گیاه پوتوس برای تمیز نگه داشتن هوای منزل بهترین گزینه است. اگر در نگهداری از گل و گیاه مهارت ندارید، گیاه پوتوس را انتخاب کنید چون این گل آپارتمانی تقریبا در همه شرایط نوری به خوبی دوام می‌آورد.

توصیه‌هایی برای نگهداری

این گیاه تقریبا به راحتی با همه‌جا سازگاری پیدا می‌کند اما محیط‌های روشن‌تر را بیشتر دوست دارد. پوتوس دوستدار رطوبت است؛ در نتیجه بهترین گیاه برای نگهداری در حمام است. این گیاه را هر هفته یا هر زمانی که خاکش خشک شد آبیاری کنید.

۱۲. نخل بهشتی

این گیاه زیبا یکی از انواع نخل‌ها است که به خانواده‌ای به نام Arecaceae تعلق دارد. اگر در خانه‌های آپارتمانی زندگی می‌کنید این گیاه بهترین گزینه برای نگهداری است؛ مقاومت بالایی دارد، زیبا و باشکوه است و هوا را تصفیه می‌کند.

توصیه‌هایی برای نگهداری

نخل بهشتی فضای روشن با نور غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد ولی می‌تواند سایه را هم تحمل کند. برای اینکه گلدان را بیشتر از حد نیاز آب ندهید، همیشه برای آب دادن مجدد صبر کنید تا خاک سطح گلدان خشک شود. این گیاه اگر آب کافی دریافت نکند، نوک برگ‌هایش کم کم قهوه‌ای رنگ می‌شود.

۱۳. فیکوس

فیکوس

این گیاه آپارتمانی بسیار مقاوم است و نگهداری کمی نیاز دارد. به خاطر ظاهر زیبایی که دارد و چون نگهداری آن راحت است، تقریبا یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است. تحقیقات نشان داده است که این گیاه توانایی فوق‌العاده‌ای در تصفیه‌ی هوای خانه دارد. می‌توانید آن را روی میز یا در طاقچه‌ی پنجره نگهداری کنید.

توصیه‌هایی برای نگهداری

نگهداری این گیاه بسیار راحت است و در نور کم هم رشد می‌کند. البته باید در نظر داشته باشید که برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی است. اگر حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، مراقب آن‌ها باشید.

۱۴. گیاه آناناسی

نگهداری یک گیاه آناناسی در خانه، نه تنها هوا را پاک و تمیز می‌کند بلکه جلوه‌ای خیره‌کننده به دکوراسیون خانه می‌دهد. این گیاه برگ‌های بزرگ و متعددی دارد و این برگ‌ها مواد سمی و آلاینده‌های مضر موجود در هوا را تصفیه می‌کنند. اگر می‌خواهید فضای داخلی خانه خود را با سبک استوایی تزیین کنید، این گیاه بهترین گزینه است.

توصیه‌هایی برای نگهداری

گیاه آناناسی هوای گرم و آفتابی را دوست دارد در نتیجه در نزدیکی تابش آفتاب یا در گلخانه و پاسیو، رشد بهتری دارد. این گیاه به آب زیاد نیاز ندارد بنابراین قبل از آب دادن، مطمئن شوید که خاک گلدان کاملا خشک شده است. برای آب دادن، هم به گلدان و هم برگ‌ها آب بدهید.

۱۵. آنتوریوم آندرانوم یا گل فلامینگو

آنتوریوم آندرانوم یا گل فلامینگو

این گل بهترین انتخاب برای اضافه کردن کمی رنگ به خانه و محل زندگی است. گل فلامینگو یکی از گیاهان موثر در تصفیه کردن هوا برای کسانی است که در نگهداری گل و گیاه، تازه‌کار هستند. این گیاه برگ‌هایی شبیه قلب و گل‌های سرخابی‌رنگ دارد.

توصیه‌هایی برای نگهداری

این گل را باید در نزدیکی قسمت‌های پرنور خانه نگهداری کنید ولی باید از نور مستقیم آفتاب دور بماند. برای اینکه از رشد منظم آن مطمئن باشید، یک یا دو بار در هفته آن را آب بدهید. این گل در جاهای مرطوب مثلا حمام و آشپزخانه رشد بهتری دارد.

۱۶. سرخس کیمبرلی کویین

این گیاه زیبا با برگ‌های متفاوت و ساقه‌های پربرگ، برای کسانی مناسب است که نمی‌توانند گل و گیاه نگهداری کنند چون بسیار مقاوم است و معمولا به مراقبت کمتری نیاز دارد. این گیاه به عنوان یکی از موثرترین و بهترین گیاهان آپارتمانی برای تصفیه‌ی هوا شناخته می‌شود. اگر در نواحی دارای نور کم نگهداری شود، بهترین عملکرد را دارد.

توصیه‌هایی برای نگهداری

این گیاه را در محیط روشن نگهداری کنید و تقریبا هر پنج تا هفت روز یک بار آن را آبیاری کنید. در گرمای تابستان، این گیاه به آب بیشتری نیاز دارد. در نتیجه باید فواصل بین آب دادن به گلدان را کمتر کنید.

۱۷. نخل شامادورا

نخل شامادورا

این گیاه برای نگهداری کردن در محیط‌هایی که نور کمی دارد مناسب است و هر اتاق نشیمنی را به زیبایی تمام مزین می‌کند. برگ‌هایی دارد که مثل نخل، خم می‌شوند و در تمام طول سال فضای خانه را تصفیه می‌کند و آلودگی‌های هوا را از بین می‌برد. بیشتر از هر چیز برای تصفیه‌ی فرمالدهید از هوای خانه موثر است.

توصیه‌هایی برای نگهداری

این گیاه را باید مرتب آبیاری کنید ولی توصیه می‌شود که اجازه دهید خاک گلدان کمی خشک شود و بعد دوباره به آن آب بدهید.

۱۸. کوردیلین استرالیس

این گیاه آپارتمانی محبوب متعلق به جنگل‌های آفریقا است و یکی از تاثیرگذارترین و بهترین گیاهان آپارتمانی برای تصفیه‌ی هوا است. این گیاه زیبا علاوه بر تمیز نگه داشتن هوای داخل منزل، زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد و حال‌وهوای جذابی به خانه می‌دهد.

توصیه‌هایی برای نگهداری

این گیاه نسبت به سایر گیاهانی که تا به حال معرفی کردیم، به آب کمتری نیاز دارد. برای آب دادن به این گیاه کافی است برگ‌های آن را غبارپاشی کنید. در واقع با غبارپاشی فقط باید برای گلدان رطوبت ایجاد کنید نه اینکه برگ‌های آن را خیس کنید. آب دادن بیش از حد به این گیاه باعث پوسیدن ریشه‌ها می‌شود.

۱۹. گل چمچه‌ای

گل چمچه‌ای

این گل همیشه‌سبز از خانواده شیپوریان یکی از گل‌های محبوب برای علاقه‌مندان به گل و گیاه است. این گیاه می‌تواند برخی از عناصر مضر موجود در هوا را تصفیه کند و یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای تصفیه‌ی هوا است. اگر قصد دارید این گیاه را به گل‌ها و گیاهان خانه‌ی خود اضافه کنید، لازم است بدانید که برای گربه‌ها و سگ‌ها سمی است. در نتیجه اگر حیوان خانگی ندارید، می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای نگهداری در منزل باشد.

توصیه‌هایی برای نگهداری

این گیاه می‌تواند دوره‌های کوتاه خشک ماندن خاک را تحمل کند اما اگر زیاد به آن بی‌توجهی کنید، رنگ برگ‌های آن قهوه‌ای می‌شود. برای اینکه این گیاه را سرزنده و شاداب نگه دارید، آن را در جایی روشن با نور غیرمستقیم بگذارید و خاک آن را همیشه مرطوب نگه دارید.

۲۰. ستاره سرخ

این گیاه با برگ‌هایی که بافتی شبیه چرم دارند و رنگ قرمز خیره‌کننده‌ی گل‌ها، یکی از زیباترین گیاهانی است که می‌توانید در خانه نگهداری کنید. این گیاه عمر طولانی دارد و هوای داخل خانه را تمیز می‌کند. این گیاه گل‌دار محیط‌های مرطوب را دوست دارد و اگر در حمام نگهداری شود، معمولا رشد خوبی خواهد داشت.

توصیه‌هایی برای نگهداری

همیشه مراقب باشید که این گیاه به اندازه‌ی کافی آبیاری شود ولی نباید خیس شود. در تمام طول سال آن را در مکانی قرار دهید که نور ملایم رو‌به‌زیاد دارد ولی آن را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید.

جمع‌بندی

گل‌ها و گیاهانی که بالاتر معرفی کردیم، بر اساس تحقیقات متعددی که صورت گرفته، بهترین گیاهان آپارتمانی برای تصفیه‌ی هوا هستند. اگر دوست دارید خانه‌ای عاری از هر گونه آلاینده داشته باشید، بهتر است که تعدادی از این گل‌ها و گیاهان را به محیط زندگی خود اضافه کنید و علاوه بر خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا، از زیبایی ظاهری آن‌ها لذت ببرید. اگر خانه‌ی شما کم نور است نگران نباشید. می‌توانید گل‌ها و گیاهانی را که در نور کم دوام می‌آورند انتخاب کنید.

منبع: CountryLiving

سبک زندگی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی