آیا باید در دوران کرونا شستن لباس را بیشتر انجام دهیم؟

زمانی که در دوران وجود بیماری کرونا مجبور به خروج از خانه می‌شوید، آنچه در ذهن کمی مبهم خواهد بود، احتیاط‌ها و بهداشت مربوط به لباس‌های بیرون و شستن لباس است. شاید برایتان سوال باشد که آیا بعد از بازگشت به خانه، باید سریع لباس‌ها را بشویید و شستن لباس‌ را در این اپیدمی، بیشتر در برنامه‌ریزی روزانه قرار دهید؟

شستن لباس در دوران کرونا

شاید هم به دلیل آنکه بیشتر در خانه می‌مانید، لباس‌های خود را کمتر بشویید. برای پیدا کردن پاسخ همه این ابهامات، در ادامه می‌توانید نظر سه متخصص ویروس‌شناس را مطالعه کنید.

لباس ریسک کمتری نسبت به افراد دارد

افرادی که در خط مقدم مبارزه با کرونا فعالیت می‌کنند، مانند پزشکان، پرستاران و کادر درمانی باید توجه و احتیاط بیشتری نسبت به لباس‌های خود داشته باشند. اگر خودتان در این زمینه مشغول به کار هستید، توصیه‌های ایمنی را از مقامات سلامت و بهداشت محل کارتان جویا شوید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره‌ی ویروس کرونا

شستن لباس

ولی اگر اغلب زمان خود را در خانه می‌گذرانید و از تماس و برخورد با افراد دیگر اجتناب می‌کنید، چه باید کرد؟ به گفته پروفسور پیتر وایت، متخصص ویروس شناس بسیار بعید است که از طریق لباس به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شوید.

او می‌گوید: «۸۰٪ انتقال ویروس از فرد به فرد و از طریق سرفه و عطسه مقابل دیگران و تماس با فرد بیمار انجام می‌گیرد. اگر احتمال انتقال ویروس از طریق لباس وجود داشته باشد، درصد آن بسیار کم است.

در این زمینه آنچه بیشتر اهمیت دارد، توجه به بهداشت درست و کامل دست‌ها، حفظ فاصله اجتماعی حداقل به اندازه ۱.۵ متر و پوشاندن دهان هنگام عطسه و سرفه است.»

بیشتر بخوانید: ماسک را چطور «نباید» بپوشیم؟

آیا لازم است بعد از بازگشت به خانه، شستن لباس را در برنامه فوری قرار دهید؟

ورزش در کرونا

بگذارید تصور کنیم برای دویدن به بیرون از خانه رفته‌اید و در زمان‌های دیگر در خانه هستید یا در مکان عمومی فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنید.

در این سناریو، احتمال روبرو شدن و برخورد با فرد دیگر بسیار کم است. حتی اگر فردی عطسه یا سرفه کند، احتمال آلوده شدن لباس ورزشی‌تان هم اندک خواهد بود. این گفته، پیامی از پرفسور کارین لدر، متخصص بیماری‌های عفونی و همه‌گیر است.

«اصلی ترین‌خطر ابتلا به ویروس، قطره‌های دهانی است که در محیط پخش می‌شوند و زمانی که در فاصله کمتر از ۱.۵ متر با فرد دیگری قرار گرفته باشید، با شما برخورد می‌کنند. به همین دلیل است که تا این حد به حفظ فاصل اجتماعی تاکید می‌شود.

فاصله اجتماعی

خطر دیگر آن است که فرد مبتلا به ویروس، روی سطحی سرفه کند و سپس شما آن سطح را لمس کنید. به همین دلیل هم توصیه می‌شود مرتب دست‌های خود را بشویید.»

بیشتر بخوانید: خطر ابتلا به کرونا در فضای باز چقدر کمتر از محیط بسته است؟

او می‌گوید اگر لباستان به نحوی آلوده شد، آن را بشویید. ولی در غیر آین صورت نیاز به شستن لباس به صورت مکرر یا رعایت موارد احتیاطی خاصی نیست.

«با وجود آنکه شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد کووید ۱۹ برای مدت زمان طولانی روی پارچه باقی می‌ماند، ولی احساس می‌شود اگر در محیطی قرار گرفته‌اید که ممکن است لباستان به ویروس آلوده شده باشد، علاوه بر شستن دست‌ها، شستن لباس را هم در برنامه خود قرار دهید.»

آیا شوینده‌های معمولی و روش شستشوی همیشگی ویروس را از بین می‌برد؟

شوینده لباس

طبق گفته ساشا استلزر برید، متخصص ویروس‌شناس پاسخ مثبت است. «شوینده‌های معمولی، مثل صابون‌های معمولی برای تجزیه و از بین بردن ویروس کافی هستند. ویروس کووید ۱۹ گرما را نیز دوست ندارد، بنابراین اگر نگران هستید که شاید لباس‌هایتان در تماس با ویروس قرار گرفته باشد، توصیه می‌شود آنها را با آب گرم و درجه حرارت بالای ۵۶ درجه سانتی‌گراد بشویید.»

آیا اگر در روزهای قرنطینه و خانه ماندن شستن لباس‌ کمتر انجام شود، خطری وجود دارد؟

کرونا

بر اساس گفته دکتر وایت اگر فقط در خانه هستید و لباسی را بیش از اندازه معمول بپوشید، هیچ مشکلی برای سلامتی‌تان وجود ندارد. حتی اگر دو هفته هم لباس‌ها را شستشو ندهید، تفاوتی برای عوامل خطرآفرین یا حجم عوامل بیماری زای بدن به وجود نمی‌آید. ولی قطعا برای بوی بدنتان متفاوت است!

«اگر یک ماه لباسم شسته نشده باشد و سپس آن را بپوشم، فکر نمی‌کنم به ویروسی مبتلا شوم.» همه این توصیه‌ها با عقل و تفکر هم هماهنگ است.

اگر یکی از افراد خانه‌تان به سرماخوردگی ساده دچار شد و روی لباستان سرفه کرد، به گفت پرفسویر وایت شستن لباس در این شرایط از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.

ولی اگر یکی از اعضای خانواده‌تان به کووید ۱۹ مبتلا است، توصیه آخر برای شما صدق نمی‌کند. در این مورد باید مطلب روش صحیح تمیز کردن خانه بعد از بیماری را با دقت بیشتری بخوانید.

منبع: ABC Life

سلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی