ادوپرفیوم، ادوتویلت، ادکلن و اوفرش چه تفاوتی با هم دارند؟

هر زمان که قصد خرید عطر داریم، بعد از تعریف بوی مورد نظرمان به فروشنده، از او می‌خواهیم عطری را پیشنهاد کند که ماندگاری بالایی داشته باشد و حداقل به میزان هزینه‌ای که برای آن در نظر می‌گیریم، بتوانیم از رایحه خوشش لذت ببریم. خرید عطر می‌تواند با اصول و ترفندهایی همراه باشد که در انتخاب یک عطر مناسب تأثیرگذار است. با وجود اینکه شرط اول انتخاب عطر برای هر فردی بوی آن است، ولی مسائل دیگری از قبیل قیمت عطر و ماندگاری آن هم به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه بتوانید انتخاب صحیحی داشته باشید و با آگاهی به مغازه و فروشگاه فروش عطر روانه شوید، لازم است اطلاعاتی در زمینه انواع عطر و هم‌چنین تفاوت پرفیوم، ادوپرفیوم و سایر عطرها به دست آورید:

عطر چیست؟

عطر چیست

عطر به طور کلی در شکل اولیه خود ماده و عصاره‌ای خالص از روغنی معطر است که با الکل یا همان اتانول و حتی گاهی مواقع آب مخلوط می‌شود و در بطری‌های مخصوص خودشان ترکیب می‌شوند. میزان الکل موجود در عطرها عامل بسیار مهمی در تعیین کیفیت و قیمت عطرها به شمار می‌رود. همچنین غلظت و طول عمر اسانس و ترکیبات معطر استفاده شده در تولید انواع عطر متغیر است و افزایش غلظت و درصد ترکیبات معطر است که در ماندگاری آن تأثیر دارد. البته در بسیاری مواقع شکل و طراحی شیشه عطر و بسته‌بندی آن هم در قیمت نهایی تأثیرگذار است.

دسته‌بندی انواع عطر

پرفیوم: یکی از مهم‌ترین دسته‌های عطر و خوشبوکننده‌های بدن را پرفیوم تشکیل می‌دهد. پرفیوم‌ها عطرهایی با طولانی‌ترین و بیشترین ماندگاری هستند که آب و الکل استفاده شده در آنها در حداقل و کمترین میزان خود هستند. این عطرها حدود ۲۲-۴۰ درصد اسانس. دارند و تمامی این ویژگی‌ها کمک می‌کنند که هزینه پرفیوم‌ها بالا باشد و آنها را جزء گران‌ترین عطرها قرار دهد.

ادوپرفیوم: ادوپرفیوم‌ها هم دسته‌ای دیگر از قوی‌ترین عطرها و البته کمی ارزان‌تر از پرفیوم‌ها هستند. و در دسته دوم از نظر خلوص قرار می‌گیرند. اسانس موجود در این عطرها ۱۵-۲۱ درصد است و ماندگاری مناسبی دارند که بدون شک از پرفیوم‎ها کمتر است.

ادوتویلت: این عطرها در دسته سوم از نظر ماندگاری و قیمت هستند و به میزان ۶-۱۴ درصد اسانس دارند. بوی ملایم‌تری دارند و ماندگاری‌شان کمتر از ادوپرفیوم‌ها است. از نظر بسیاری از کارشناسان ادوتویلت‌ها هم صرفاً عطرهایی هستند که رایحه‌شان می‌تواند به طور متوسط به مشام شما برسند تا شما هم از آنها لذت ببرید. البته باید این نکته را هم ذکر کرد که در صورت اسپری کردن ادوتویلت بر روی مچ دست و ناحیه‌های دارای نبض مانند گردن می‌توانید ماندگاری این گونه عطرها را تا ۴۸ ساعت افزایش دهید.

ادکلن: این عطرها که رتبه چهارم را دریافت کرده‌اند، خلوصشان ۱-۵ درصد است و با داشتن قیمت ارزان‌تر، ماندگاری پایین‌تری دارند.

ادوپرفیوم

اوفرش: در نهایت هم اوفرش‌ها هستند که در مرتبه ارزان‌ترین عطرها قرار دارند و ماندگاری آنها نیز به دلیل ۳ درصد اسانسی که دارند، نسبت به سایر گزینه‌ها کمتر است؛ بنابراین تعداد دفعات و میزان مصرف آن در طی روز نیز افزایش خواهد یافت؛ پس اگر صرفاً رایحه مورد علاقه‌تان در این دسته قرار دارد و از طرفی دیگر هم برایتان اهمیتی ندارد که در دراز مدت مجبور شوید این عطرها را به دلیل مصرف بیشتر به تعداد بیشتری خرید کنید، می‌توانید به سراغ این گزینه‌ها بروید.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که خرید عطر از لذت‌های زندگی است و می‌تواند برای افراد حتی تبدیل به یک عادت و اولویت در خرید مایحتاج شخصی شود. حس بویایی یکی از قوی‌ترین احساسات انسان است و اصلی‌ترین ملاک انتخاب عطر برای افراد هم به مشام رسیدن بوی خوب و مورد علاقه عطر خواهد بود. پس اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که برای انتخاب عطر وسواس زیادی دارید، برای خرید عطر پول بیشتری همراه خود داشته باشید چرا که ممکن است مجبور شوید هزینه بیشتری را صرف خرید عطر دلخواه خود کنید.

باید این را هم اضافه کرد که هزینه بالایی که پرفیوم‌ها دارند، دلیل بر آن نیست که مجبور هستید در هر بار مصرف، مقدار زیادی از آنها را استفاده کنید! مسئله دیگری هم که وجود دارد آن است که در رابطه با تولید پرفیوم‌ها لزوماً آن میزان هزینه‌ای که صرف خرید آن می‌کنید پرداخت نشده است. این مسئله در رابطه با لوازم آرایشی نیز صدق می‌کند. خصوصاً برندهای معروف و معروف خودشان دلیل موجهی برای هزینه‌های گزاف پرفیوم هستند.

هر وقت شک کردید، آن را امتحان کنید!

تستر عطر

ما پیشنهاد نمی‌کنیم که تنها با مطالعه مواد تشکیل دهنده و اطلاع از عصاره‌های استفاده شده در عطر، برای خرید آنها اقدام کنید. در زمان خرید عطر بهتر است به صورت حضوری به مغازه بروید و برای اطمینان از اینکه انتخاب درستی دارید، آن را امتحان کنید. این‌گونه خیالتان هم راحت‌تر خواهد شد که آیا واقعاً ارزش آن را دارد که آن میزان از هزینه را بابتش پرداخت کنید یا نه. حتی گاهی اوقات لازم است بعد از تست کردن عطر، مدت زمانی حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید، گشتی در مغازه‌های اطراف بزنید تا رایحه نهایی عطر خود را نشان دهد. بعد از آنکه الکل موجود در عطر پرید، تازه متوجه می‌شوید که چه رایحه‌ای را استشمام خواهید کرد. برخی عطرها حتی بعد از یک ساعت رایحه اصلی خود را نشان می‌دهند.

  • اگر عطری را روی لباس یا بدن فردی دیگر استشمام کرده‌اید و به آن علاقه‌مند شده‌اید، حتماً قبل از خرید مجدد آن را خودتان روی بدن تست کنید. میزان چربی پوست هر فرد یا حتی رایحه شخصی که به صورت طبیعی از بدن هر فردی به مشام می‌رسد، می‌تواند بر نتیجه نهایی از رایحه استشمام شده تأثیرگذار باشد.
  • اگر نمی‌دانید که دقیقاً چه عطری با چه ویژگی‌هایی می‌تواند برای شما و سبک زندگی‌تان مناسب باشد، بدانید که در برخی از صفحات اینترنتی، اطلاعات و آزمون‌هایی در این رابطه وجود دارند که می‌توانند این موضوع را برای شما روشن کنند و در نهایت بدانید که کدام رایحه مورد پسند شماست، بوی شیرین، تلخ، ترش یا خنک. امیدواریم این اطلاعات توانسته باشد در انتخاب یک عطر مناسب برای شما مفید باشد.
  • یکی دیگر از نکات مهمی که در مورد خرید عطر باید در نظر بگیرید این است که برای شما یادآور خاطرات خوب باشد. عطر یکی از مواردی است که می‌تواند کاملاً شما را به گذشته ببرد و به نوعی نوستالژی تبدیل شود. پس حداقل به خاطر خودتان هم که شده این نکته را همیشه در نظر داشته باشید.
  • بعد از استفاده کردن از عطر حتماً در آن را ببندید و در جای خنک و به دور از نور خورشید نگهداری کنید. مکان گرم و نور آفتاب می‌تواند بوی عطر را از بین ببرد و یا آن را تیره کند.

عطر جدید

  • برای استفاده از عطر بهتر است آن را روی بدنتان اسپری کنید. خصوصاً در مورد پرفیوم و ادوپرفیوم‌ها که اسانس‌های روغنی بیشتری دارند، استفاده از آنها روی لباس موجب باقی ماند لکه می‌شوند. حداقل برای استفاده از عطر روی لباس آن را روی قسمت‌های تیره، دور از چشم و با در نظر گرفتن فاصله از پارچه اسپری کنید.
  • به طور کلی برای اینکه ماندگاری عطر بیشتر شود، بهتر است آن را در قسمت‌های دارای نبض بدن و با رعایت فاصله مشخص – سانتی‌متری اسپری کنید. اگر عطر از نزدیک اسپری شود، غلظت آن در همان قسمت زیاد می‌شود و می‌تواند باعث تلخ شدن بوی عطر گردد. حتماً این عادت غلط را مشاهده کرده‌اید که بعد از استفاده عطر در دو مچ دست، آنها را به هم می‌مالند با تصور اینکه به خوبی پخش می‌شود. ولی این کار تنها بوی عطر را خراب می‌کند.
  • اگر بر روی بدن خود از کرم مرطوب کننده و لوسیون استفاده کرده‌اید، عطر را در این قسمت‌ها اسپری نکنید. قطعاً کرم‌ها هم حاوی موادی هستند که اسانس مخصوص به خود را دارد و در نهایت رایحه‌ای که بعد از اسپری کردن عطر به مشام شما می‌رسد، بوی واقعی عطر نخواهد بود. به عنوان نکته آخر اگر عطر شما ماندگاری کمی دارد، بهتر است آن را همراه خود به مهمانی و قرارهایتان ببرید و چند دقیقه قبل از رسیدن به مقصد، عطر را روی بدنتان اسپری کنید. فراموش نکنید که عطری که همین حالا استفاده کرده باشید، در زمان سلام و احوال‌پرسی و روبوسی آنچه را که باید از خود نشان نمی‌دهد.

مد و زیبایی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی