۱۶ درمان خانگی اگزما که معجزه می‌کنند

بعضی از روش‌های خانگی می‌توانند خشکی و خارش ناشی از اگزما را تسکین دهند. می‌توانید از کرم‌ها و محصولات طبیعی برای مدیریت اگزما، به‌ویژه در فصل زمستان که علائم بدتر می‌شوند، استفاده کنید. تغییر سبک زندگی و برنامه‌ی غذایی هم می‌تواند روی درمان اگزما تأثیرگذار باشد. ترکیبات طبیعی مثل ژل آلوئه‌ورا و روغن نارگیل می‌توانند پوست خشک را مرطوب کنند. همچنین می‌توانند با التهاب و باکتری‌های مضر مبارزه کنند و از این طریق، به کاهش تورم و پیشگیری از عفونت‌ها کمک کنند. توجه داشته باشید که روش‌های طبیعی نمی‌توانند اگزما را درمان کنند، اما می‌توانند در مدیریت علائم و جلوگیری از تشدید بیماری مفید باشند. در این مقاله قصد داریم روش‌های خانگی برای درمان اگزما را به شما معرفی کنیم. تا پایان مقاله کنار ما باشید.

۱. ژل آلوئه‌ورا

ژل آلو‌ئه‌ورا خواص ضدباکتریایی و ضدمیکروبی دارد و در تقویت سیستم ایمنی و بهبود زخم‌ها مؤثر است.

ژل آلو‌ئه‌ورا از برگ‌های گیاه آلوئه‌ورا استخراج می‌شود. قرن‌هاست که افراد از ژل آلوئه‌ورا برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌کنند. یکی از کاربردهای رایج ژل آلوئه‌ورا، درمان اگزما است. یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۵، تأثیرات آلوئه‌ورا روی سلامت انسان‌ها را بررسی کرد.

محققان گزارش کردند که ژل این گیاه خواص ضدباکتریایی و ضدمیکروبی دارد و در تقویت سیستم ایمنی و بهبود زخم‌ها مؤثر است. تأثیرات ضدباکتریایی و ضدمیکروبی گیاه آلوئه‌ورا می‌تواند از عفونت‌های پوستی جلوگیری کند که احتمال بروز آن‌ها زمانی که پوست شما خشک و ترک‌دار باشد، بیشتر می‌شود. اثرات بهبود دهنده‌ی زخم در این گیاه ممکن است خشکی پوست را تسکین دهد و به بهبود آن کمک کند.

شما می‌توانید آلوئه‌ورا را از عطاری‌ها تهیه کرده و ژل آن را خارج کنید. اگر از محصولات حاوی ژل آلوئه‌ورا استفاده می‌کنید، محصولاتی را تهیه کنید که فاقد ترکیبات نگه‌دارنده، الکل، رایحه و رنگ هستند، چون همگی می‌توانند پوست حساس را تحریک کنند. الکل و سایر ترکیباتی که منجر به خشکی پوست می‌شوند، می‌توانند اگزما را بدتر کنند.

نحوه‌ی استفاده

برای استفاده از ژل آلوئه‌ورا، ابتدا تست پچ را انجام دهید. برای این کار، مقدار کمی از ژل را روی ناحیه‌ی مدنظر بمالید تا ببینید پوستتان به آن چه واکنشی نشان می‌دهد. اگر بعد از ۲۴ ساعت واکنشی مشاهده نکردید، می‌توان گفت که استفاده از آن برای شما بی‌خطر است. ژل آلوئه‌ورا گاهی اوقات می‌تواند منجر به سوزش یا گزگز شود. هر چند استفاده از آن معمولا برای کودکان و بزرگسالان بی‌خطر است.

۲. سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان خانگی بسیار مشهور برای بسیاری از عارضه‌ها، از جمله اختلالات پوستی است. انجمن ملی اگزما (NEA) گزارش می‌کند که سرکه سیب ممکن است به درمان اگزما کمک کند. هر چند این انجمن توصیه می‌کند که حتما در استفاده از سرکه‌ سیب احتیاط کنید، چون می‌تواند به بافت‌های نرم آسیب برساند.

هیچ مطالعه‌ای تأیید نکرده است که سرکه سیب علائم اگزما را کاهش می‌دهد، اما این ماده‌ی غذایی به چند دلیل می‌تواند در درمان اگزما مفید باشد. در ادامه این دلایل را بررسی می‌کنیم.

سطح اسیدیته‌ی پوست را متعادل می‌کند

سرکه به‌شدت اسیدی است. پوست در حالت طبیعی اسیدی است، اما سطح اسیدیته‌ی پوست افراد مبتلا به اگزما ممکن است نسبت به دیگران کمتر باشد. این موضوع می‌تواند قدرت دفاعی پوست را ضعیف کند. استفاده از سرکه سیب رقیق شده می‌تواند به متعادل کردن سطح اسیدیته‌ی پوست کمک کند.

استفاده از سرکه‌ی رقیق نشده روی پوست می‌تواند منجر به سوختگی آن شود. در مقابل، بسیاری از صابون‌ها، شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها قلیایی هستند. این محصولات می‌توانند میزان اسیدیته پوست را مختل کنند که این موضوع باعث آسیب‌پذیر شدن پوست می‌شود. به همین دلیل است که شست‌وشوی پوست با بعضی از صابون‌ها می‌تواند باعث بدتر شدن اگزما شود.

با باکتری‌ها مبارزه می‌کند

مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که سرکه سیب ممکن است با انواع باکتری‌ها از جمله «استافیلوکوکوس‌ اورئوس» مبارزه کند. استفاده از سرکه سیب روی پوست می‌تواند جلوی عفونی شدن پوست ترک‌خورده را بگیرد.

نحوه‌ی استفاده

همیشه قبل از استفاده از سرکه سیب روی پوست، آن را رقیق کنید. سرکه‌ی رقیق نشده می‌تواند باعث سوختگی شیمیایی یا سایر آسیب‌ها شود. می‌توانید از سرکه سیب روی پانسمان‌های مرطوب یا در وان حمام استفاده کنید. این ماده‌ی غذایی مفید را می‌توانید از سوپرمارکت‌ها یا فروشگاه‌های بهداشتی تهیه کنید. برای استفاده از سرکه سیب روی پانسمان مرطوب مراحل زیر را انجام دهید.

  1. یک فنجان آب گرم را با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط کنید.
  2. مخلوط به دست آمده را روی پنبه یا گاز قرار دهید.
  3. روی پانسمان را با پارچه‌ی نخی تمیز بپوشانید.
  4. اجازه دهید به مدت ۳ ساعت در محل مدنظر بماند.

در ادامه نحوه‌ی استفاده از سرکه سیب در وان حمام آورده شده است.

  1. دو فنجان سرکه سیب را به آب گرم وان حمام اضافه کنید.
  2. به مدت ۱۵ دقیقه در وان دراز بکشید.
  3. بدنتان را به طور کامل آبکشی کنید.
  4. چند دقیقه بعد از بیرون آمدن از وان، به بدنتان مرطوب‌کننده بزنید.

۳. جو دوسر کلوئیدی

جو دوسر برای درمان اگزما

جو دوسر کلوئیدی از جو که آسیاب یا آبپز شده به دست می‌آید. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ به این نتیجه رسید که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی لوسیون جو دوسر کلوئیدی منجر به بهبود خشکی پوست، خارش، زبری و پوسته پوسته شدن آن شد.

نحوه‌ی استفاده

پودر جو دوسر کلوئیدی را به آب وان حمام اضافه کنید و در آن دراز بکشید. محصولی از جو دوسر کلوئیدی را انتخاب کنید که تنها ترکیب تشکیل‌دهنده‌ی آن، جو باشد. از خرید محصولاتی که رایحه و مواد افزودنی دارند، اجتناب کنید.

لوسیون‌ها و کرم‌هایی که حاوی جو دوسر کلوئیدی هستند را می‌توانید به صورت آنلاین خریداری کنید. استفاده از جو دوسر کلوئیدی معمولا برای تمام سنین بی‌خطر است، اما افرادی که به جو حساسیت دارند، نباید از آن استفاده کنند. افرادی که به گلوتن حساسیت دارند هم باید در استفاده از جو دوسر کلوئیدی احتیاط کنند، چون جو معمولا با گندم فرآوری می‌شود.

۴. حمام

حمام کردن بخش مهمی از فرآیند درمان اگزما محسوب می‌شود. اگر دچار عارضه‌ای مثل اگزما هستید، باید بیشتر پوستتان را مرطوب کنید، چون در این عارضه لایه‌ی بیرونی پوست آن‌طور که باید عمل نمی‌کند. در بعضی افراد، معمولا شست‌وشو می‌تواند باعث خشک شدن پوست و بدتر شدن اگزما شود.

این موضوع در صورتی رخ می‌دهد که از آب خیلی داغ یا خیلی سرد استفاده کنید، بعد از استحمام مرطوب‌‌کننده نزنید یا از صابون نامناسب استفاده کنید. از استحمام مکرر اجتناب کنید. بیشتر نوزادان و کودکان به هفته‌ای یک یا دو بار استحمام نیاز دارند. انجمن ملی اگزمای ایالت متحده‌ی آمریکا به بزرگسالان توصیه می‌کند کارهای زیر را رعایت کنند؛

  • دست‌کم یک بار در هفته حمام کنید یا دوش بگیرید.
  • از آب ولرم استفاده کنید.
  • مدت زمان استحمام را به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه محدود کنید.
  • از مالیدن شدید پوست خودداری کنید.
  • به جای صابون، از پاک‌کنند‌ه‌های ملایم استفاده کنید.
  • حمام‌های دارویی متنوع را امتحان ‌کنید. هر بار جوش‌شیرین، سرکه یا جو دوسر را در آب وان حمام ریخته و در آن دراز بکشید. ببنید کدامیک برای شما جواب می‌دهند.

دوش گرفتن طولانی‌مدت با آب داغ می‌تواند چربی‌های طبیعی و رطوبت پوست را از بین ببرد. مدت زمان دوش گرفتن را کمتر کنید و درجه‌ی‌ حرارت آب را در حالت گرم (و نه داغ) قرار دهید. ۳ دقیقه بعد از استحمام و بیرون آمدن از حمام، پوستتان را مرطوب کنید.

به‌آرامی با یک عدد حوله به صورت خود ضربه بزنید تا خشک شود. قبل از اینکه پوستتان کاملا خشک شود، از یک مرطوب‌کننده‌ی بر پایه‌ی روغن استفاده کنید. این کار می‌تواند به حفظ رطوبت ناشی از آب حمام قبل از تبخیر شدن کمک ‌کند. بعد از شست‌وشو و خشک شدن دست‌ها، مرطوب‌کننده بزنید تا از تشدید اگزما جلوگیری شود.

۵. روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب سالم است که می‌تواند رطوبت پوست را بیشتر کند. این موضوع می‌تواند برای افراد مبتلا به اگزما و خشکی پوست مفید باشد. روغن نارگیل خالص ممکن است از طریق کمک به مبارزه با التهاب و بهبود سلامت سدهای دفاعی، از پوست محافظت کند.

یک آزمایش تصادفی به بررسی تأثیرات استفاده از روغن نارگیل خالص روی پوست کودکان پرداخت. نتایج این بررسی نشان داد که استفاده از این روغن به مدت ۸ هفته، بیشتر از روغن معدنی منجر به بهبود علائم اگزما شد.

نحوه‌ی استفاده

روغن نارگیل خالص که به روش پرس سرد تهیه شده است را بعد از استحمام، چند بار طی روز به طور مستقیم روی پوستتان بمالید. قبل از خواب، این روغن را روی پوست خود قرار دهید تا رطوبت پوستتان طی شب حفظ شود. روغن نارگیل فوق بکر معمولا در دمای اتاق جامد است، اما حرارت بدن آن را تبدیل به مایع می‌کند. اگر به نارگیل حساسیت دارید، نباید از روغن نارگیل استفاده کنید.

۶. عسل

عسل می‌تواند به بهبود زخم‌ها و تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک کند که این یعنی در مبارزه با عفونت‌ها مفید است.

عسل ترکیبی است که خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی دارد. قرن‌ها است که مردم از عسل برای درمان زخم‌ها استفاده می‌کنند. نتیجه‌ی چند بررسی تأیید می‌کند که عسل می‌تواند به بهبود زخم‌ها و تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک کند که این یعنی در مبارزه با عفونت‌ها مفید است.

یک بررسی دیگر عنوان می‌کند که عسل در درمان بیماری‌های پوستی مختلف از جمله سوختگی تأثیرگذار است، چون خواص ضدباکتریایی دارد. مالیدن مستقیم عسل روی ناحیه‌ی دچار اگزما می‌تواند به پیشگیری از عفونت‌ها کمک کند، سرعت بهبود را افزایش دهد و پوست را مرطوب کند.

نحوه‌ی استفاده

مقدار کمی از عسل را روی ناحیه‌ی مدنظر بمالید. محصولات حاوی عسل مانوکا برای مراقبت از زخم و استفاده روی پوست طراحی شده‌اند.

۷. روغن درخت چای

روغن درخت چای برای درمان اگزما

تولیدکنندگان، روغن درخت چای را از برگ‌های درخت «ملالوکا آلترنیفولیا» استخراج می‌کنند. افراد معمولا از این روغن برای کمک به مشکلات پوستی، از جمله اگزما استفاده می‌کنند. یک بررسی در سال ۲۰۱۳ به این نتیجه رسید که روغن درخت چای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی دارد و به بهبود زخم کمک می‌کند. این روغن ممکن است در تسکین خشکی و خارش پوست مفید باشد و از عفونت‌ها جلوگیری کند.

نحوه‌ی استفاده

همیشه قبل از استفاده از روغن‌های اسانسی روی پوست، آن‌ها را رقیق کنید. روغن درخت چای را با روغن حامل، مثل روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کنید. سپس آن را روی ناحیه‌ی مدنظر قرار دهید. بعضی از محصولات حاوی روغن درخت چای، در حالت رقیق شده هستند.

۸. ایجاد تغییراتی در برنامه‌ی غذایی

اگزما یک عارضه‌ی التهابی است که منجر به ملتهب، قرمز و زخم شدن پوست می‌شود. بعضی از مواد غذایی می‌توانند منجر به التهاب شوند، در حالی که بعضی دیگر باعث کاهش التهاب می‌شوند. توجه داشته باشید که بعضی از تغییرات در برنامه‌ی غذایی می‌توانند شدت التهاب را کاهش دهند. بعضی از خوراکی‌های ضدالتهابی شامل اقلام زیر می‌شوند.

  • ماهی
  • سبزیجات برگ‌دار
  • لوبیا و عدس
  • میوه‌های رنگی
  • سبزیجات
  • زردچوبه و دارچین

از جمله مواد غذایی التهاب‌زا می‌توانیم به محصولات لبنی، تخم‌مرغ، سویا و گندم اشاره کنیم. سعی کنید بعضی از این خوراکی‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا متوجه شوید کدامیک از آن‌ها مشکل‌زا هستند.

۹. صابون‌ها و شوینده‌های ملایم

بسیاری از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها حاوی ترکیباتی هستند که باعث ایجاد کف می‌شوند. چنین ترکیباتی می‌توانند باعث خشک شدن پوست، به‌ویژه در افراد مبتلا به اگزما شوند. صابون‌ها به دلیل قلیایی بودن، می‌توانند برای پوست خشن باشند. از یک کلینزر ملایم و بدون بو که کف ایجاد نمی‌کند، استفاده کنید.

بسیاری از افراد مبتلا به اگزما به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از شویند‌ه‌های لباسشویی ملایم و بدون رنگ و بو می‌تواند مفید باشد. از نرم‌کننده‌ی لباس استفاده نکنید، چون روی لباس‌ می‌مانند و معمولا حاوی رایحه و مواد شیمایی هستند که این موضوع می‌تواند باعث تحریک پوست شود.

۱۰. اجتناب از نزدیک شدن بیش از حد به وسایل گرمایشی

نشستن کنار شومینه یا نزدیک بخاری ممکن است حس خوبی به شما بدهد، اما این کار می‌تواند باعث بدتر شدن اگزما شود. آب‌وهوای گرم و خشک می‌تواند پوست را کم‌آب (دهیدراته) و خارش ناشی از اگزما را بدتر کند. طی ماه‌های فصل زمستان از دستگاه مرطوب‌کننده‌ی هوا استفاده کنید و از نزدیک شدن بیش از حد به منابع گرمازا خودداری کنید.

۱۱. پوشاندن خود در آب‌وهوای سرد

پوشاندن صورت در آب و هوای سرد

بادهای سرد و خشن زمستانی می‌توانند پوست را خشک کنند و منجر به تشدید اگزما شوند. پوستتان را زمانی که دمای هوا کم است هم بپوشانید. اگر در ناحیه‌ی صورت دچار اگزما شده‌اید، صورتتان را با شال‌ بپوشانید.

۱۲. روغن گل‌مغربی

روغن گل‌مغربی از گیاه گل مغربی به دست می‌آید. از این روغن به طور موضعی برای تسکین پوست تحریک‌ شده استفاده می‌شود. مصرف خوراکی این روغن برای درمان عارضه‌های التهابی سیستماتیک مثل اگزما است. این روغن اسیدهای چرب امگا ۶ و اسید گاما_لینولنیک دارد که ممکن است نقش مهمی در جلوگیری از التهاب در بدن داشته باشد.

نتایج مطالعات درباره‌ی اثربخشی روغن گل مغربی برای درمان اگزما متناقض هستند. با این وجود، بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که این روغن بدون اینکه منجر به عوارض جانبی شود، به کاهش علائم اگزما کمک می‌کند.

۱۳. روغن آفتاب‌گردان

روغن آفتا‌ب‌گردان پوست را هیدراته می‌کند و ممکن است خارش و التهاب را تسکین دهد.

روغن آفتاب‌گردان از تخم آفتاب‌گردان استخراج می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که این روغن از لایه‌ی بیرونی پوست محافظت می‌کند که این موضوع در حفظ رطوبت و جلوگیری از ورود باکتری‌ها به داخل پوست تأثیرگذار است.

روغن آفتا‌ب‌گردان پوست را هیدراته هم می‌کند و ممکن است خارش و التهاب را تسکین دهد. این روغن را می‌توانید ترجیحا بعد از استحمام در حالی که پوستتان هنوز مرطوب است، به طور رقیق نشده مستقیما روی پوست خود قرار دهید.

۱۴. نارون کوهی

نارون کوهی یک ماده‌ی قابض است که از پوست و برگ‌های درختچه نارون کوهی به دست می‌آید. قرن‌ها است که از این گیاه به‌عنوان داروی موضعی التهاب استفاده می‌شود. تحقیقات درباره‌ی فواید نارون کوهی برای درمان اگزما زیاد نیست، با این وجود معمولا این گیاه را به‌طور موضعی برای تسکین پوست ملتهب‌ به‌ کار می‌برند.

۱۵. کرم کالاندولا

کرم کالاندولا یک داروی گیاهی محسوب می‌شود. قرن‌ها است که از کالاندولا یا گل همیشه بهار برای بهبود التهاب، سوختگی و بریدگی استفاده می‌شود. باور بر این است که این گیاه جریان یافتن خون به نواحی آسیب‌دیده یا ملتهب را بهبود می‌بخشد، پوست را آبرسانی کرده و با عفونت‌ها مبارزه می‌کند. تحقیقات کمی درباره‌ی اثربخشی گل همیشه بهار برای درمان اگزما وجود دارد، اما افراد ادعا می‌کنند که این گیاه در این زمینه مفید است.

۱۶. تکنیک‌های آرام‌بخش

تکنیک‌های آرامبخش

استرس، محرک رایج اگزما است. اگرچه علت این موضوع مشخص نیست، اما باور بر این است که استرس در ایجاد التهاب نقش دارد‌‌. یاد گرفتن مدیریت موقعیت‌های استرس‌زا با استفاده از تکنیک‌های آرام‌بخش ممکن است به کاهش علائم اگزما کمک کند. در ادامه لیستی از بعضی از این تکنیک‌ها را آورده‌ایم.

  • مدیتیشن
  • رفتار درمانی شناختی
  • تنفس عمیق
  • موسیقی درمانی
  • هیپنوتیز
  • تای‌چی
  • یوگا

درمان‌های خانگی اگزما برای نوزادان و کودکان

بسیاری از درمان‌های خانگی برای نوزادان و کودکان مناسب هستند، اما همیشه قبل از استفاده از هر کدام از آن‌‌ها باید با پزشک مشورت کنید. روش‌های خانگی زیر ممکن است در درمان اگزمای نوزادان و کودکان مؤثر باشند.

  • بیش از حد لباس تن نوزاد یا کودک نکنید. عرق کردن می‌تواند اگزما را بدتر کند یا منجر به راش حرارتی شود که باعث بدتر شدن خارش می‌شود.
  • دستکش دست نوزاد کنید تا صورتش را خراش ندهد.
  • مدام روی ناحیه‌ی مدنظر مرطوب‌کننده‌ی ملایم بزنید. مواظب باشید مرطوب‌کننده وارد چشم‌ها یا بینی نشود.
  • صورت نوزاد را با شال نپوشانید. از یک پارچه‌ی نازک برای پوشاندن صورت او در آب‌وهوای سرد استفاده کنید. مدام نوزاد را چک کنید تا مطمئن شوید هوای کافی دریافت می‌کند.
  • قبل از استفاده از وان سرکه‌ سیب برای نوزاد یا کودک، با پزشک در این باره مشورت کنید.
  • وان جو دوسر کلوئیدی معمولا برای کودک بی‌خطر است، اما مراقب باشید آب وارد چشم‌های او نشود.
  • از حمام کردن مکرر نوزاد و کودک اجتناب کنید. بیشتر نوزادان و کودکان فقط به هفته‌ای یک یا دو بار استحمام نیاز دارند؛ مگر اینکه به‌طور مشخص کثیف شده باشند. استحمام کمتر ممکن است در جلوگیری از خشکی پوست مفید باشد.
  • از دستمال مرطوب بدون بو و الکل استفاده کنید. بسیاری از دستمال مرطوب‌ها حاوی ترکیبات تحریک‌کننده هستند. به دنبال دستمال مرطوبی باشید که عطر و الکل ندارد و حاوی ترکیبات تسکین‌دهنده، مثل آلوئه‌ورا است. استفاده از دستمال مرطوب مناسب برای پوست‌های حساس هم می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد‌‌.

سخن آخر

هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد، با این حال می‌توانید علائم خود را با روش‌های خانگی از جمله ژل‌ها و روغن‌های طبیعی و تغییر در رژیم غذایی مدیریت کنید. اگر دچار اگزمای شدید هستید یا هیچ‌کدام از روش‌های خانگی روی بیماری‌تان تأثیر مثبتی ندارد، به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است برای درمان اگزما و بهبود التهاب، کرم‌های استروئیدی یا سایر داروها را تجویز کند.

منبع: health line, medical news today

سلامت
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی