برتری مدیاتک بر کوالکام در سه‌ماهه‌ی آخر ۲۰۲۱ به‌شدت کاهش یافت

پیش‌تر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مدیاتک توانست رقابت بر سر تراشه را در مقابل کوالکام پیروز شود و به برترین شرکت از این حیث تبدیل شود. اما گزارش‌های جدید نشان می‌دهد برتری شرکت در سه‌ماه آخر سال گذشته به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

مؤسسه‌ی آماری Counterpoint به‌تازگی آخرین گزارش‌های خود را در رابطه با بازار پردازنده‌ها منتشر کرد که به آخرین سه‌ماه سال ۲۰۲۱ مربوط می‌شود، یعنی از ماه اکتبر تا دسامبر. در این بازه‌ی زمانی، برترین شرکت تولیدکننده‌ی تراشه در جهان مدیاتک بود که توانست از کوالکام هم عملکرد بهتری داشته باشد. اما میزان برتری آن به نسبت سه‌ماه آخر سال ۲۰۲۰ افت شدیدی پیدا کرد. دو سال قبل مدیاتک توانسته بود با در اختیار گرفتن ۳۷٪ از سهم بازار، برترین شرکت تولیدکننده‌ی تراشه در جهان شناخته شود و از کوالکام با ۲۳٪، اپل با ۲۲٪، Unisoc با ۴٪ و سامسونگ با ۷٪ پیشی بگیرد.

در سه‌ماه آخر سال گذشته داستان به کلی تغییر کرد. سهم مدیاتک از بازار با افتی ۴٪ همراه بود و به ۳۳٪ رسید. در همین حین کوالکام توانست بار دیگر موفق ظاهر شود و با رشد ۷٪، سهم خود را به ۳۰٪ و فاصله‌ی خود را با مدیاتک به ۳٪ کاهش دهد. در همین بازه بود که سهم اپل و سامسونگ به ترتیب افتی ۱٪ و ۳٪ داشت و Unisoc هم توانست ۷٪ رشد پیدا کند.

طبق گزارش منتشر شده از سوی Counterpoint، دلیل اصلی کاهش سهم مدیاتک از بازار، تقاضای بالای شرکت‌های تولیدکننده‌ی سخت‌افزار بوده است. بالا یعنی بیش از حد انتظار چرا که شرکت‌ها نگران بودند به خاطر مشکل جهانی تراشه، با کمبود پردازنده مواجه شوند. در نتیجه‌ی همین نگرانی بود که تقاضا بین تمام شرکت‌های تولیدکننده‌ی تراشه پخش شد تا تمرکز از روی یک شرکت برداشته شود. از طرفی وقتی به سه‌ماه آخر سال رسید، شرکت‌ها به‌جای خرید تراشه‌ی جدید، ترجیح دادند از موجودی خود استفاده کنند و به همین خاطر دیگر خرید جدید نداشتند.

مدیاتک کوالکام

با این حال باز هم سهم مدیاتک از بازار روی عدد خوبی باقی مانده که یکی از دلایل اصلی موفقیت آن هم تراشه‌ی پرچم‌دار Dimensity 9000 بوده است. پردازنده‌ای با توان پردازشی و گرافیکی فوق‌العاده بالا که حتی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ را هم پشت سر گذاشت بدون اینکه گزارش خاصی از وجود مشکلی نظیر داغی بیش از حد در رابطه با آن منتشر شود. از طرفی دیگر تولید تراشه‌های ۵G با قیمت مناسب، یکی از سیاست‌های بی‌نظیری بود که باعث شد مدیاتک سهم زیادی از بازار را در اختیار بگیرد. چون هر سال به تعداد گوشی‌های ۵G اضافه می‌شود و طبیعتا شرکت‌ها وقتی بدانند تراشه‌ای با عملکرد عالی و در حین حال قیمت مناسب در دسترس قرار دارد، قطعا به سراغ آن می‌روند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، سهم کوالکام از بازار رشد محسوسی داشت و از ۲۳٪ به ۳۰٪ افزایش پیدا کرد. یکی از دلایل اصلی موفقیت کوالکام در این زمینه، در اختیار داشتن سامسونگ و TSMC به‌عنوان تولیدکننده‌ی تراشه بوده که به خاطر همین موضوع، سرعت تولیدات و در نتیجه میزان آن‌ها به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است. البته گزارش‌های جدید از این موضوع حکایت دارند که کوالکام برای تولید تراشه‌ی ۳ نانومتری اسنپدراگون ۸ نسل ۲ با TSMC به‌جای سامسونگ همکاری خواهد کرد.

کوالکام بیشتر تمرکز خود را روی تراشه‌های بالارده معطوف کرده که سود بیشتری هم به همراه دارند. برای مثال این شرکت در تولید مودم ۵G در مقایسه با سایر شرکت‌های فعال در این زمینه بی‌رقیب است و توانسته ۷۶٪ از سهم بازار را مال خود کند. این در حالی است که سهم شرکت آمریکایی در بازه‌ی زمانی سه‌ماه آخر سال ۲۰۲۰ حدود ۶۳٪ بود. به گزارش Counterpoint، یکی از دلایل اصلی موفقیت کوالکام در این بخش، تقاضای بالای کاربران برای خرید سری آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ بوده است که در تمامی آن‌ها مودم‌های ۵G کوالکام قرار دارد. بعد از کوالکام، مدیاتک را شاهد هستیم که توانست سهم خود را از ۱۷٪ در سال ۲۰۲۰ به ۱۸٪ در سال ۲۰۲۱ برساند و و در نهایت هم سامسونگی که باز هم سهم آن با افت همراه بوده است (از ۵ به ۴٪).

Unisoc، یکی دیگر از شرکت‌های تولیدکننده‌ی پردازنده که معمولا نام آن را روی تراشه‌های به کار رفته در گوشی‌های نوکیا می‌بینیم هم رشد قابل توجهی در طول یک سال داشت و توانست سهم خود را از ۴ به ۱۱٪ برساند. دلیل اصلی رشد این شرکت هم همکاری سایر شرکت‌ها نظیر آنر، ریلمی، موتورولا، ZTE و حتی سامسونگ با آن است.

صحبت از سامسونگ که شد باید به این سهم این شرکت در بازار تراشه‌ها هم اشاره کنیم که از ۷٪ به ۴٪ کاهش پیدا کرد. عملکرد ضعیف شرکت در تولید تراشه باعث شد خودش دست به دامن سایر شرکت‌های دیگر نظیر مدیاتک و کوالکام در شود تا بتواند قلب تپنده‌ی گوشی‌های خود را فراهم کند.

اگرچه نام شرکت طراح پردازنده‌ی کرین HiSilicon را نمی‌بینیم اما در جدول‌ها سهم آن ذکر شده است. دلیل اصلی عدم اشاره به سهم این شرکت تحریم‌های سنگین آمریکا است که تقریبا آن را به ورطه‌ی نابودی کشانده است. در نتیجه‌ی این تحریم‌ها هواوی مجبور شد برای گوشی‌های پرچم‌دار خود از نسخه‌ی ۴G پردازنده‌های قدرتمند کوالکام استفاده کند تا بدین ترتیب سهم HiSilicon از بازار تراشه‌ها به ۱٪ کاهش پیدا کند.

منبع: PhoneArena

فناوری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی