پایانه‌های اینترنت استارلینک اسپیس‌ایکس به اوکراین رسید

ایلان ماسک به وعده‌ی خود درباره‌ی فرستادن پایانه‌های اینترنت استارلینک به اوکراین عمل کرد و محموله‌های تازه‌ی اسپیس‌ایکس در حال تحویل به اوکراین هستند.

طبق گزارش گروه نظارتی نت‌بلاکس، هم‌زمان با تهاجم روسیه و آغاز جنگ در اوکراین، خدمات اینترنت این کشور با اختلالات قابل توجهی مواجه شده است. اکنون ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس پس از وعده‌ای که در توییتر داده بود، اتصال اینترنتی به اوکراین را از طریق ماهواره‌های استارلینک این شرکت فراهم کرده است.

روز دوشنبه ۲۸ فوریه (۹ اسفند) «میخائیل فدروف» (Mykhailo Fedorov) معاون نخست‌وزیر اوکراین و وزیر تحول دیجیتال این کشور، ضمن تشکر از اسپیس‌ایکس و ایلان ماسک، عکس مجموعه‌ای از بسته‌های تازه‌ی پایانه‌ی دریافت اینترنت استارلینک را به‌اشتراک گذاشت که می‌توان از آن‌ها برای دسترسی به این سرویس اینترنت ماهواره‌ای استفاده کرد.

کمبود اتصال اینترنتی اوکراین به اندازه‌ای شدید است که ۲۶ فوریه (۷ اسفند) فدروف از ایلان ماسک درخواست کمک کرده بود. پاسخ ماسک به این درخواست سریع بود و ضمن فعال‌سازی پوشش استارلینک برای اوکراین، قول داد که پایانه‌های دریافت اینترنت اضافی هم ارسال کند.

ماسک به‌خوبی وعده‌ی خود را عملی می‌کند. نه تنها این پایانه‌ها به اوکراین رسیده‌اند، بلکه گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این سرویس فعال و در دسترس است. «اولگ کوتکوف» (Oleg Kutkov) یک کاربر توییتر اعلام کرد که استارلینک هم‌اکنون فعال است و آن‌ها با سرعت دانلود ۱۳۶٫۷۶ مگابیت در ثانیه و آپلود ۲۳٫۹۳ مگابیت در ثانیه به اینترنت استارلینک دسترسی دارند.

تحویل پایانه‌های تازه‌ی استارلینک به اوکراین

کیف شهری ۲٫۸ میلیون نفری و پایتخت اوکراین، یکی از مناطق متعدد این کشور است که حملات روسیه در آن گزارش شده و به گزارش نیویورک تایمز چندین روز تحت حملات موشکی قرار داشته است.

اتصال از این شهر به اینترنت ماهواره‌ای، از سوی «جاناتان مک‌داول» (Jonathan McDowell) اخترفیزیکدان و پژوهشگر حوزه‌ی ماهواره هم تقدیر شد. او نوشت: «ماهواره‌های استارلینک اکنون اینترنت مستقل از زیرساخت‌های محلی ارائه می‌کنند. آفرین به اسپیس‌ایکس!»

سرویس اینترنت استارلینک اسپیس‌ایکس برای ارائه‌ی دسترسی به اینترنت پهن‌باند پرسرعت به مناطق دورافتاده‌ی جهان که ممکن است زیرساخت‌های مناسب نداشته باشند، طراحی شده است.

این کار توسط یک صورت فلکی از ماهواره‌های استارلینک انجام می‌شود که اسپیس‌ایکس به‌صورت پیوسته آن‌ها را به مدار پایین زمین (LEO) پرتاب می‌کند. هم‌اکنون شمار این ماهواره‌های پرتاب شده به بیش از ۲۰۰۰ رسیده است و این شرکت مجوز پرتاب تا ۱۲ هزار ماهواره را دارد؛ هرچند قصد دارد ۳۰ هزار ماهواره‌ی دیگر هم در مدار قرار دهد.

عکس کاور: تحویل پایانه‌های تازه‌ی استارلینک به اوکراین
Credit: Mykhailo Fedorov

منبع: Space

فناوری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی