تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال ۴ اکتبر (۱۲ مهر)؛ بررسی جریان ارزش در بازار

یکی از نکات مهم و قابل‌توجهی که در بازارهای مالی به‌خصوص بازار ارزهای دیجیتال باید به آن توجه کرد که اکثراً نادیده گرفته می‌شود، داشتن دید کلان نسبت به چرخه گردش مالی و فرایند ورود سرمایه تا تبدیل آن به سرمایه با ارزش تحقق‌یافته است. اگر به این موضوع اشراف پیدا کنیم که جریان سرمایه در صنعت بلاک چین چگونه است و مسیری که طی می‌کند تا به دارایی ما ارزش دهد از چه فیلترهایی عبور می‌کند، می‌توان گفت که تا حدودی ریسک‌های احتمالی را برای از دست‌دادن ارزش اولیه سرمایه خود را کاهش داده‌ایم.

در این مقاله از وب‌سایت دی‌اپ‌ریدار تلاش می‌کنیم تا با بررسی جریان ورود سرمایه به ۴ ارز دیجیتال پرطرفدار و با حجم بازارِ بالا، مسیر ورود تا رسیدن به نقطه پایانی و خروج سرمایه را برای شما به‌تفصیل توضیح دهیم.

سال ۲۰۲۱ صنعت بلاک چین و بازار ارزهای دیجیتال با رونق فراوانی همراه بود. سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان بسیاری به این بازار گرایش پیدا کردند و جذب آن شدند. تنوع بازارهای سرمایه‌گذاری در این صنعت عامل مؤثری برای تحقق‌ این موضوع بوده است. یکی از پررونق‌ترین این بازارها، دنیای دیفای و امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) است. فضای جذاب توکن‌های غیرمثلی (NFT) و بازی‌هایی که بلاک چین محور هستند از ترندهای داغ و کاربرپسند امسال بوده‌اند که موفق به جذب سرمایه‌های میلیاردی از طرف کاربران و معامله‌گران فعال در این حیطه شدند. اما در این میان موضوعی که از اهمیت بالاتری برخوردار است، نحوه ورود و خروج دارایی‌ها به چرخه بازار و فرایند شکل‌گیری ارزش به سرمایه است. داشتن بینش اقتصادی کلان در بازارهای مالی، قدرت تشخیص و مسیریابی مناسبی را به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا بتوانند مدیریت ریسک مناسبی داشته باشند.

در اولین قدم، ورود ارزهای فیات به بازار را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم ارزیابی عمیق‌تر و بهتری را داشته باشیم. سپس تبدیل آنها را به دارایی مورد نظر در اولین لایه بلاک چین رصد می‌کنیم تا در نهایت به درک این موضوع برسیم که آیا سرمایه ورودی ما با افزایش ارزش مواجه شده است یا خیر. همچنین از این موضوع آگاه می‌شویم که ارزهای دیجیتال اصلی به چه نحو در بلاک چین و بازار ارزهای دیجیتال تاثیرگذار بوده و نقش استیبل کوین‌ها را در تعامل با بازار دیفای مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در ادامه مقاله ۴ مورد اساسی را ارزیابی خواهیم کرد:

  • تعداد بیت کوین‌های موجود در صرافی‌های متمرکز به کمترین میزان خود در سال ۲۰۲۱ رسیده است. در حالی‌که در نقطه مخالف تعداد WBTCها نسبت به سال قبل رشد دو برابری داشته و تنها در برنامه‌های غیرمتمرکز حوزه دیفای ۲۰,۰۰۰ واحد WBTC قفل شده است.
  • میزان اتر یا ETH خارج‌شده از صرافی‌های متمرکز هم در بالاترین حد خود قرار دارد و با بیشترین میزان عرضه WETH مورد استفاده در دیفای (۶ درصد از عرضه در گردش ETH) و همچنین رکورد حجم معاملات بازار توکن‌های غیرمثلی (۵.۲ میلیارد دلار) در ماه اوت (شهریور) مطابقت دارد.
  • چهار استیبل کوین (USDC، USDT، DAI و UST)، ۳۹ درصد از حجم دارایی‌های موجود در اکوسیستم بلاک چین اتریوم را در بر گرفته‌اند که نشان از تعامل بالای سرمایه‌گذاران در بازارهای دیفای و توکن‌های غیرمثلی دارد.
  • پروژه کاردانو در ماه‌های اخیر تبدیل به یکی از پرمخاطب‌ترین بازارها شده و نزدیک به ۷۰ درصد از عرضه توکن ADA که معادل ۲.۴۵ درصد از حجم کل بازار است در استخرهای این پروژه با هدف استیک‌ شدن هولد می‌شود.

ماهیت بلاک چین

ارزهای دیجیتال توکن‌هایی دیجیتالی هستند که به‌واسطه قابلیت دفترکل توزیع‌شده و فناوری بلاک چین، مالکیت دارایی منحصربه‌فردی را به هر شخص حقیقی می‌دهند. پس از عبور از این مرحله هر فرد می‌تواند از رمزارز خریداری‌شده خود برای تعامل یا سرمایه‌گذاری در برنامه‌های غیرمتمرکز دیفای یا بازار توکن‌های غیرمثلی و همچنین خریدهای درون‌بازی استفاده کند. بنابراین لازمه ورود به بازار ارزهای دیجیتال و استفاده از قابلیت‌های این صنعت، در اختیار داشتن ارز دیجیتال موردنظر در کیف پول است.

صرافی‌های متمرکز (CEX) یکی از مجاری ورود به بازار ارزهای دیجیتال هستند. البته این صرافی‌ها به‌دلیل وجود شخص سوم و ماهیت واسطه‌گری از ذات دنیای بلاک چین که بر پایه تمرکززدایی بناشده به دور هستند؛ اما بااین‌حال همچنان یکی از پرکاربردترین دریچه‌های ورود سرمایه به بلاک چین به حساب می‌آیند.

CEXها پلتفرم‌هایی هستند که توسط اشخاص ثالث اداره می‌شوند و سرمایه‌گذاران می‌توانند ارز فیات خود را با یک ارز دیجیتال در صرافی معامله کنند. از این حیث صرافی‌های متمرکز به‌عنوان یک واسطه برای سرمایه‌گذاران عمل می‌کنند و با توجه به اعتبار خود خدماتی برای خرید، فروش یا نگهداری از رمزارزها را ارائه می‌دهند. منبع درآمد صرافی‌ها به موجب ذات واسطه‌گری آنها از طریق دریافت کمیسیون و دادن خدمات به کاربران تأمین می‌شود.

تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال ۴ اکتبر (۱۲ مهر)؛ جریان ارزش در بازار
نحوه ورود و خروج سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال

اکنون که دروازه ورود به دنیای جذاب بلاک چین تا حدودی مشخص شد، از معیارهای موجود در صرافی‌های متمرکز به همراه تجزیه و تحلیل اطلاعات درون‌زنجیره‌ای برای شناسایی الگوهای جریان ارزش در چهار ارز دیجیتال برتر بر اساس ارزش بازار استفاده خواهیم کرد. تجزیه و تحلیل جریان ورود دارایی‌ها به صرافی به‌طور گسترده برای اهداف معاملاتی استفاده می‌شود. با‌این‌حال هدف ما دستیابی به درک عمده از کاربرد این دارایی‌های به‌خصوص است. به وجود آمدن جریان مثبت ورود دارایی به صرافی‌ها (واریز>برداشت) نشانه‌ای مثبت برای افزایش میزان آن دارایی به‌خصوص در بازار است که می‌تواند برای انجام معامله یا تبدیل آن به ارز فیات باشد. در طرف مقابل جریان منفی خروج دارایی از صرافی (برداشت>واریز) بیانگر خروج سرمایه از صرافی و انتقال آن به کیف پول دیگری است.

جریان ارزش بیت کوین

با وجود اینکه در حال حاضر هزاران ارزدیجیتال در بازارهای معاملاتی وجود دارند، از سال‌های گذشته تا‌به‌حال بیت کوین به‌عنوان ارز پیشرو و پادشاه ارزهای دیجیتال در این حوزه شناخته شده است. به سبب ارزش بازار بیت کوین و میزان تسلط آن بر کل بازار، تأثیر این ارز دیجیتال روی دیگر رمزارزها موجب شده تا جریان چرخه ورود و خروج این دارایی یکی از مهمترین عوامل تجزیه و تحلیل اطلاعات باشد. نمودار زیر جریان ورودی بیت کوین به صرافی‌ها را نشان می‌دهد.

تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال ۴ اکتبر (۱۲ مهر)؛ جریان ارزش در بازار
جریان ورود بیت کوین به صرافی‌ها

اطلاعات درون‌زنجیره‌ای صرافی‌ها بیانگر این موضوع است که ۴۷,۲۰۰ بیت کوین در تاریخ ۱۷ام ماه ژوئیه (۲۶ تیر) به بازار عرضه شده است، در حالی‌که ۵۷,۷۰۰ بیت کوین از چرخه بازارهای معاملاتی خارج شده‌اند.

این موضوع با میزان ذخایر صرافی‌های متمرکز مطابقت داشته که یکی از عوامل مهم برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به حساب می‌رود. در تحلیل تکنیکال از سطوح ذخایر صرافی‌ها برای برآورد فروش‌های احتمالیِ ناشی از نوسان قیمت استفاده می‌شود. در این مقاله برای ارزیابی جریان ارزش، میزان ذخایر ارز دیجیتال موجود در صرافی‌های متمرکز را در نظر می‌گیریم. سطوح پایین ذخیره ممکن است به سناریوهای متفاوتی اشاره کند که برای چشم‌انداز بلندمدت مفید هستند.

با نگاهی به ذخایر BTC موجود در صرافی‌ها، نسبت ذخیره به عرضه بیت کوین‌های در گردش را محاسبه می‌کنیم که عدد ۱۲.۶۷ درصد را نشان می‌دهد و این میزان پایین‌ترین سطح ذخیره موجود صرافی‌ها در سال ۲۰۲۱ است.

نسبت ذخیره به عرضه در گردش، میزان دارایی موجود در CEXها را در مقایسه با کل عرضه در گردش نشان می‌دهد. در ابتدای سال، نسبت ذخیره BTC حدود ۱۵ درصد تخمین زده شد.

تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال ۴ اکتبر (۱۲ مهر)؛ جریان ارزش در بازار
حجم ذخیره بیت کوین در صرافی‌ها

کاهش ذخایر یک دارایی معین می‌تواند بیانگر دو عامل اصلی باشد. این امر از یک سو به این معنا است که سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند تا از دارایی‌های خود به‌واسطه انتقال از حساب صرافی به کیف پول‌های سرد که امنیت بیشتری دارند، محافظت کنند. این موضوع تغییری در ارزش آن دارایی ایجاد نمی‌کند، چون آن دارایی به‌خصوص به ارز فیات تبدیل نشده و همچنان با همان ارزش سابق در بلاک چین شناخته می‌شود.

از سوی دیگر هرگونه کاهش در ذخایر صرافی‌های متمرکز ممکن است نشانه ایجاد ارزش در سایر بلاک چین‌ها باشد. به‌عنوان مثال در مورد بیت کوین می‌توانیم این روند را با نگاهی به توکن Wrapped Bitcoin یا WBTC مشاهده کنیم. WBTC توکنی است که در یک قرارداد هوشمند قفل‌ شده و با بیت کوین به‌طور کامل پشتیبانی می‌شود. بیت کوین در یک قرارداد هوشمند اتریوم قفل‌شده می‌شود، بنابراین کاربر می‌تواند از آن به صورت انعطاف‌پذیرتری در شبکه اتریوم استفاده کند. همچنین توکن WBTC می‌تواند به‌عنوان وثیقه در پروتکل‌های وام‌دهی یا برای تأمین نقدینگی در پلتفرم‌های بازارساز خودکار استفاده شود.

تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال ۴ اکتبر (۱۲ مهر)؛ جریان ارزش در بازار
نمودار توکن‌های قفل‌شده WBTC در اکوسیستم اتریوم

برای درک بهتر ارزش ایجاد شده توسط توکن WBTC در بازار دیفای، میزان WBTC قفل‌شده را در برنامه‌های غیرمتمرکز بلاک چین اتریوم بررسی می‌کنیم. در زمان نگارش این مقاله نزدیک به ۲۰,۰۰۰ توکن WBTC در این اکوسیستم قفل‌شده است. این میزان از توکن، نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۱ رشد ۱۰۰ درصدی داشته و تقریبا ۱.۱ درصد از عرضه کل بیت کوین به این توکن تبدیل شده است.

علاوه بر این با نگاهی به لیست هولدرهای توکن WBTC متوجه حضور پررنگ آن در ۱۰ آدرس برتر قراردادهای هوشمند دیفای خواهیم شد، زیرا نزدیک به ۶۵ درصد از این توکن در این محل قفل‌ شده است.

تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال ۴ اکتبر (۱۲ مهر)؛ جریان ارزش در بازار
هولدرهای برتر WBTC در بلاک چین اتریوم

معیار درون‌زنجیره‌ای دیگری که به اندازه‌گیری جریان ارزش در بازار کمک می‌کند حجم مبادلات بر روی زنجیره است. این معیار مقدار بیت کوین‌هایی را که به‌صورت فعال در بلاک چین معامله می‌شوند، ارزیابی می‌کند. باتوجه به این معیار از ماه ژوئیه ۲۰۲۰ (تیر ماه ۱۳۹۹) حجم مبادلات درون‌زنجیره‌ای بیت کوین در بازه زمانی روزانه، ۲ میلیون BTC بوده که در ماه سپتامبر (شهریور) به ۱۱ میلیون رسیده است. افزایش میزان مبادلات درون‌زنجیره‌ای بیت کوین منجر به افزایش رشد سایز بلاک چین هم شده است. این حجم از تقاضا برای جذب بیت کوین با استقبال سرمایه‌گذاران از بازار دیفای در تابستان سال قبل برابری می‌کند.

تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال ۴ اکتبر (۱۲ مهر)؛ جریان ارزش در بازار
حجم مبادلات درو‌زنجیره‌ای BTC

تا به اینجای مقاله تمرکز ما روی بیت کوین، اولین و تاثیرگذارترین ارزدیجیتال بازار بوده است. اما نباید از اتریوم هم قافل شد. زیرا ارزش ذاتی بیت کوین تنها یک قسمت از این معادله را پوشش می‌دهد. در مرحله بعد توجه خود را به اتریوم معطوف می‌کنیم، جایی‌که بررسی معاملات و تجزیه و تحلیل درون‌زنجیره‌ای می‌تواند بینش جامع‌تری را به ما ارائه دهد.

جریان ارزش در اتریوم

برآورد جریان ارزش در اکوسیستم بلاک چین اتریوم بسیار منعطف‌تر از بیت کوین است. اصلی‌ترین تفاوت مابین این دو بلاک چین، بهره‌مندی اتریوم از قراردادهای هوشمندی است که به‌صورت برنامه‌های کد گذاری‌شده مجزا روی این بلاک چین اجرا می‌شوند. این قابلیت به بلاک چین اتریوم اجازه داده تا از برنامه‌های غیرمتمرکز و متعدد در حوزه‌ دیفای، توکن‌های غیرمثلی و بازی‌های تحت بلاک چین میزبانی کند.

در وهله اول با تجزیه و تحلیل میزان خالص ورودی‌های اتر یا ETH، می‌توانیم سطوح خروجی متمایزتری را نسبت به سطوح BTC مشاهده کنیم. این نسبت‌های بالای خروج سرمایه ممکن است مربوط به دو بخش مهم در اکوسیستم اتریوم باشد.

تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال ۴ اکتبر (۱۲ مهر)؛ جریان ارزش در بازار
جریان خالص ETH در صرافی‌ها

اولین مورد اینکه اتریوم از نظر ارزش کل سرمایه قفل شده (TVL)، بلاک چین پیشرو است و در حال حاضر ۱۲۲ میلیارد دلار از حجم سرمایه این اکوسیستم را در اختیار دارد. باتوجه به اینکه تغییر الگوهای چندزنجیره‌ای در چند سال اخیر شکل‌ گرفته و توجه به سال‌های ابتدایی فعالیت بلاک چین اتریوم کمتر شده است، با این‌ حال همچنان تسلط این بلاک چین بر بازار دیفای حکم‌فرما است.

همچنین باید به استقبال چشمگیری که از بازار توکن‌های غیرمثلی (NFT) شده است، توجه داشت. ورود سیل بی‌شماری از سرمایه‌گذاران به این بازار، نگاه‌ها را متوجه این بخش کرده، به‌طوری‌که تنها در ماه اوت حجم معاملات در بازار توکن‌های غیرمثلی به ۵.۲ میلیارد دلار رسید. همچنین بهتر است بدانید که ۹۰ درصد از حجم معاملات بازار NFTها در بلاک چین اتریوم رخ می‌هد.

با نگاه به حجم فعلی ذخیره اتر (ETH)، به‌روشنی متوجه کاهش میزان اتر نگهداری‌شده در صرافی‌ها می‌شویم. همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، این مسئله می‌تواند به سبب خروج ذخیره اتر به‌سمت کیف پول‌های سرد برای برقراری امنیت بیشتر و یا خروج از یک بلاک چین و ورود به اکوسیستم بلاک چین دیگر باشد.

تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال ۴ اکتبر (۱۲ مهر)؛ جریان ارزش در بازار
ذخیره ETH موجود در صرافی‌ها

دقیقاً مشابه آنچه در بلاک چین بیت کوین اتفاق می‌افتد، اتریوم هم برای داشتن تعامل با دیگر اکوسیستم‌های موجود در بلاک چین خود توکن بومی ETH را به توکن قابل استفاده در برنامه‌های غیرمتمرکز دیفای تبدیل می‌کند. WETH نسخه تطبیق‌پذیر و منطبق با استاندارد ERC-20 اتریوم بوده که کاربران و معامله‌گران می‌توانند از آن برای تبدیل ETH استفاده کنند.

در زمان نگارش این مقاله نزدیک به ۶ درصد از تعداد کل عرضه اتر موجود در بلاک چین اتریوم را توکن WETH به خود اختصاص داده است و رقم در گردش آن ۷.۰۶۹ میلیون دلار است. عمده حجم این میزان از سرمایه در ۷ قرارداد هوشمند دیفای، دو پل (Bridge) بین بلاک چینی که یکی از آنها در زمینه بازی‌های آنلاین فعال است، قرار دارد.

تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال ۴ اکتبر (۱۲ مهر)؛ جریان ارزش در بازار
هولدرهای برتر WETH

برای درک بهتر میزان ارزش تولید شده در اکوسیستم دیفای بلاک چین اتریوم نگاهی دقیق تر به منابع ذخیره شده در بلاک چین آوی خواهیم داشت. از ماه مه ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) میزان توکن های WETH قفل‌شده در بلاک چین آوی تقریبا ۴ برابر شده و به ۲,۰۰۰ واحد رسیده که روندی افزایشی داشته است.

تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال ۴ اکتبر (۱۲ مهر)؛ جریان ارزش در بازار
نمودار حرکتی رشد توکن WETH

به‌طور‌کلی ارزیابی جریان ارزش اتریوم به دلیل کاربردهای مختلف ارائه شده توسط شبکه ساده نیست. با اینکه در ظاهر شاهد رشد در بازار دیفای هستیم اما روند افزایشی قوی‌تری در فضای NFTها در جریان است که برای تأیید نهایی این روند، تجزیه و تحلیل دقیق و جامع درون‌زنجیره‌ای لازم به انجام است. با این حال یک مرور کلی و در سطح کلان نشان‌دهنده حضور پررنگ اتریوم در این حوزه است.

تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال ۴ اکتبر (۱۲ مهر)؛ جریان ارزش در بازار
حجم معاملات NFT در بلاک چین اتریوم

میزان اتری که از صرافی‌ها خارج می‌شود در بالاترین سطح خود قرار دارد که برخلاف بیت کوین، ارزش اصلی آن به دلیل کاربرد در سایر بلاک چین‌ها و انعطاف‌پذیری آن است. همچنین کاهش ذخایر BTC و ETH از صرافی‌ها نشانه مثبتی است. با این وجود هنوز عوامل و ارزهای دیگری هستند که باید آنها را بررسی کرد.

جریان ارزش تتر و دیگر استیبل کوین‌ها

بیت کوین و اتریوم به‌عنوان ارزهای پیشرو و محبوب، نزدیک به ۶۰ درصد از حجم بازار را در اختیار دارند. هرچند دو ارز دیجیتال دیگر در بازار هستند که با جریان ارزش پرقدرت خود حرف‌هایی برای گفتن دارند.

تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال ۴ اکتبر (۱۲ مهر)؛ جریان ارزش در بازار
نمودار ارزش بازار پنج ارز دیجیتال شاخص

می‌دانیم که توکن USDT یا تتر در رده استیبل کوین‌ها قرار داشته و شناخته‌شده ترین ارز دیجیتال از این دسته است. ارزش آن به نسبت دلار آمریکا یک به یک بوده و مقدار ثابتی دارد. در مجموع استیبل کوین‌ها به‌عنوان ستون فقرات کل اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز و بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شوند.

با وجود دست‌اندازهای قانونی که برای این استیبل کوین به‌وجود آمده، تتر همچنان یکی از مهمترین رمزارزها به‌شمار می‌رود. بنابراین می‌تواند معیار خوبی برای جریان ارزش استیبل کوین‌ها در بازار باشد. بررسی چرخه جریان ارزش تتر نشان‌دهنده روند افزایشی آن از همان روزهای اولیه ورودش به بازار است.

تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال ۴ اکتبر (۱۲ مهر)؛ جریان ارزش در بازار
نمودار عرضه در گردش تتر

هرچند که شاهد افت روند روبه‌رشد عرضه تتر در بازه زمانی بین ماه‌های مه و اوت (اردیبهشت تا مرداد) بودیم، طبق گزارش دون آنالیتیکس (Dune Analytics)، عرضه سایر استیبل کوین‌ها مانند USD Coin (USDC) ، Binance USD (BUSD) یا Terra USD (UST) در حال افزایش است. با این وجود، تتر همچنان در صدر جدول استیبل کوین‌ها قرار دارد.

تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال ۴ اکتبر (۱۲ مهر)؛ جریان ارزش در بازار
نمودار عرضه روزانه استیبل کوین‌ها

همان‌طور که قبلاً گفته شد، استیبل کوین‌ها بخش مهمی از بازار ارزهای دیجیتال و معرف نحوه استفاده از ارزش در فضای بلاک چین، به‎‌ویژه در حوزه دیفای هستند. در این مورد ذخایر استیبل کوین‌ها در صرافی، میزان افزایش یا کاهش ارزش بازار را نشان می‌دهد. در حال حاضر، چهار استیبل کوین فوق‌الذکر حدود ۵ درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را دربر می‌گیرند.

تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال ۴ اکتبر (۱۲ مهر)؛ جریان ارزش در بازار
میزان ذخیره استیبل کوین در صرافی‌ها

علاوه بر این، بر اساس داده‌های کریپتوکوانت (CryptoQuant)، ذخایر استیبل کوین‌ در صرافی‌ها به بالاترین سطح خود یعنی ۱۹.۵۲ میلیارد دلار رسیده که نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۱، رشد ۵۰۰ درصدی داشته است. همچنین طبق برآورد وبسایت کوین‌گِکو (CoinGecko) بازار استیبل کوین‌ها ۱۲۷ میلیارد دلار ارزش دارد. این مسئله نشان‌دهنده نگهداری از ۱۵ درصد ارزش بازار استیبل کوین‌ در صرافی‌ها است. برخلاف بیت کوین و اتر افزایش ذخیره استیبل کوین‌ها در صرافی به معنای بالا رفتن حجم معاملات است جایی‌که معامله‌گران در حال تبدیل کوین‌های خود به تتر یا دیگر کوین‌ها برای معامله هستند. در حال حاضر حجم معاملات استیبل کوین‌ها نزدیک به ۹۳.۵۷ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

چهار استیبل کوین USDC، USDT، DAI، و UST با مشارکت ۳۹ درصدی در بخش‌های دیفای و توکن‌های غیرمثلی، پرکاربردترین دارایی‌های دیجیتال در اکوسیستم اتریوم هستند.

تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال ۴ اکتبر (۱۲ مهر)؛ جریان ارزش در بازار
نمودار توزیع دارایی‌ها در ۱۰ پل برتر بلاک چین اتریوم

جریان ارزش کاردانو

در انتهای این مقاله، ارز دیجیتال دیگری را بررسی خواهیم کرد که از نظر حجم بازار سرمایه در بین ده ارز برتر بازار قرار دارد. آدا (ADA) نام رمزارز پروژه کاردانو است. کاردانو بلاک چین قرارداد هوشمندی است که تلاش می‌کند اکوسیستم خود را در بازار ارزهای دیجیتال تقویت کرده و موقعیت باثبات‌تری در این صنعت داشته باشد. کاردانو در در ماه‌های گذشته در حال تلاش برای توسعه ساختار بلاک چین خود بوده و پروسه راه‌اندازی شبکه اصلی را با قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند فراهم کرده است.

کاردانو نیز پروژه دیگری به حساب می‌آید که جریان ارزش بالایی را در بازار به‌وجود آورده است. در حال حاضر اصلی‌ترین کاربرد این رمزارز استیک‌ کردن یا سهام‌گذاری آن در استخرهای مشخص‌شده این پروژه است. نزدیک به ۷۰ درصد از عرضه کل آدا (ADA) استیک‌ شده است. این موضوع به این معنا است که ۲.۴۵ درصد از حجم کل بازار ارزهای دیجیتال تا چند ماه آینده در استخرهای پروژه کاردانو قفل خواهد بود.

تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال ۴ اکتبر (۱۲ مهر)؛ جریان ارزش در بازار
نمودار میزان استیک شده ارز ADA

با این حال ذکر این نکته ضروری است که روند جریان ارزش در ADA ممکن است به‌زودی تغییر کند. انتظار می‌رود قراردادهای هوشمند کاردانو تا سال ۲۰۲۲ به‌طور کامل اجرائی شوند. هنگامی‌که اکوسیستم کاردانو به‌طور کامل رونمایی و کاربردی شود، قطعاً حجم بازار و جریان ارزش توکن آدا متفاوت خواهد بود.

جمع‌بندی

بیت کوین، اتریوم، استیبل کوین‌ها و کاردانو در مجموع ۶۷ درصد از حجم بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده‌اند. بررسی داده‌های خارج از زنجیره به‌همراه معیارهای درون‌زنجیره‌ای دید کلان و مناسبی از عملکرد سرمایه‌های در جریان به ما می‌دهد. هرچند که این مقاله تنها پیش درآمدی برای ورود به دنیای پیچیده و جذاب ارزهای دیجیتال است.

بازار دیفای با معرفی قابلیت‌های بی‌شمار این صنعت در سال ۲۰۲۰ بعد جدیدی از پتانسیل‌های کسب سود و فرصت‌های جذاب سرمایه‌گذاری را به علاقه‌مندان این حوزه معرفی کرد. افزایش میزان توکن‌های WBTC در اکوسیستم دیفای بیت کوین و کاهش استقبال از صرافی‌های متمرکز نسبت به سال‌های قبل، بیانگر این موضوع است که سمت و سوی جدیدی برای معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال باز شده است و استفاده از این توکن نسبت به سال گذشته روندی صعودی داشته است.

علاوه بر این، استیبل کوین‌ها مانند تتر بازیگران اصلی حوزه دیفای هستند. در حالی‌که تجزیه و تحلیل ذخایر آنها به‌ یک سناریوی روشن اشاره نمی‌کند بررسی داده‌های درون‌زنجیره‌ای مانند پل‌های بلاک چین اتریوم این موضوع را تأیید می‌کند که استیبل کوین‌ها نقشی اساسی در روند افزایشی جریان ارزش در بازار ارزهای دیجیتال و اکوسیستم دیفای دارند.

در نهایت به موتور همیشه روشنِ بازار دیفای، بلاک چین فعال و جذاب اتریوم می‌رسیم. استقبال علاقه‌مندان اکوسیستم‌های موجود در بلاک چین اتریوم به‌سمت استفاده از پروتکل‌های دیفای و کاربردی‌ترشدن توکن WETH نشان‌دهنده جذب‌ سرمایه‌گذاران به دورنمای وسوسه‌انگیز بازار دیفای و توکن‌های غیرمثلی است. حجم معاملاتی که در بازار NFTها انجام شده و استفاده گسترده‌ای که در برنامه‌های غیرمتمرکز می‌بینیم دلیلی بر این مسئله است که صنعت دیفای ورق را برای دنیای ارزهای دیجیتال و صنعت بلاک چین برگردانده است.

ارز دیجیتال
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی