آیا اپل آیفون SE 2 را با قیمت کمتر در بازار نگه می‌دارد؟

بر اساس شایعه‌های منتشر شده، اپل قصد دارد در تاریخ ۸ مارس (۱۷ اسفند) از جدیدترین محصولات خود رونمایی کند که یکی از آن‌ها آیفون SE 3 است. در رابطه با قیمت این گوشی هم به احتمال زیاد مانند نسل قبلی با قیمت ۳۹۹ دلار به دست کاربران می‌رسد. حالا در همین رابطه، تحلیلگر خبرگزاری بلومبرگ نوشته که اپل می‌تواند به ساخت آیفون SE 2 ادامه دهد ولی قیمت آن را به حدود ۲۰۰ دلار برساند. اگرچه هیچ مدرک موثقی برای اتخاذ این تصمیم وجود ندارد، اما از طرف دیگر نمی‌توانیم مزایای چنین تصمیمی را کتمان کنیم.

با چنین قیمتی، اپل می‌تواند سهم بازار خود را در بازار کشورهای فقیر به طور قابل توجهی افزایش دهد. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، اپل هیچ‌وقت آیفون ۲۰۰ دلار عرضه نکرده و نسل دوم آیفون SE مانند نسل قبلی ارزان‌ترین گوشی این شرکت محسوب می‌شود. اما این تحلیلگر پیش‌بینی کرده که به دلیل کاهش قیمت قطعات استفاده شده، اپل حالا می‌تواند قیمت نسل دوم آیفون SE را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

گویا در سال ۲۰۲۰ هزینه‌ی قطعات استفاده شده برای آیفون SE 2 حدود ۲۰۰ دلار بوده است و این یعنی اپل نمی‌توانسته گوشی فوق را با چنین قیمت پایینی راهی بازار کند. اما حالا قیمت قطعات این گوشی تا حد زیادی کاهش یافته است. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، اپل از جمله شرکت‌هایی است که برای محصولات خود همواره حاشیه‌ی سود قابل توجهی را در نظر می‌گیرد. بنابراین اگر آیفون SE 2 با قیمت ۲۰۰ دلار عرضه شود مطمئنا سود چندانی به خزانه‌ی این شرکت نمی‌رسد. اما از طرف دیگر اپل می‌تواند با افزایش شمار کاربران اکوسیستم خود، با فروش سرویس‌ها و دیگر محصولات خود به این دسته از کاربران همین کاهش سود را جبران کند.

آیفون SE 2

مدیران اپل عمدتا به بازار گوشی‌های پرچم‌دار توجه نشان می‌دهند و هیچ‌وقت این شرکت به طور جدی بازار گوشی‌های ارزان‌قیمت را هدف قرار نداده است. اما از سوی دیگر، همین شرکت همواره نسل‌های قبلی آیفون را بعد از معرفی مدل‌های جدید، با قیمت پایین‌تری راهی بازار می‌کند. به‌عنوان مثال بعد از معرفی آیفون ۱۳، این شرکت قیمت آیفون ۱۲ را پایین آورد و در ضمن ساخت آیفون ۱۱ هم همچنان ادامه دارد که در حال حاضر با قیمت ۴۹۹ دلار به فروش می‌رسد؛ یعنی این گوشی بعد از آیفون SE 2 ارزان‌ترین آیفون محسوب می‌شود.

در این میان باید خاطرنشان کنیم که در حال حاضر اپل همچنان تولید آیپاد تاچ را متوقف نکرده است زیرا بخشی از کاربران ساکن کشورهای فقیر که توانایی خرید آیفون را ندارند، با خرید این گجت می‌توانند به عضوی از اکوسیستم اپل تبدیل شوند. اپل در سال ۲۰۱۹ مدل جدید آیپاد تاچ را عرضه کرد و از آن سال تا حالا دیگر مدل جدیدی برای این گجت عرضه نشده است. در حال حاضر مدل ۳۲ گیگابایتی این گجت با قیمت ۱۹۹ دلار به فروش می‌رسد و این یعنی آیفون SE 2 با قیمت ۱۹۹ دلار جایگزین ایدئالی برای آن خواهد بود.

با وجود اینکه چنین کاری اصلا غیر منطقی نیست، ولی به احتمال زیاد اپل ساخت آیفون SE 2 را متوقف خواهد کرد و کاربران برای بهره‌گیری از ارزان‌ترین مدل آیفون چاره‌ای جز خرید آیفون SE 3 نخواهند داشت. همانطور که احتمالا می‌دانید، این گوشی از چیپست A15 بهره می‌برد و در نتیجه از اینترنت ۵G هم پشتیبانی می‌کند. از نظر طراحی هیچ تفاوتی بین این گوشی و نسل قبلی آن وجود ندارد ولی از سوی دیگر باید انتظار استفاده از دوربین بهتری را داشته باشیم.

منبع: MacRumors

فناوری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی