بررسی استیم دک؛ انقلابی در کنسول‌های دستی

پس از سال‌ها انتظار، بالاخره استیم دک عرضه شده است. کنسول دستی کمپانی ولو (Valve) اولین در نوع خود نیست اما قطعا یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود.

این کنسول جدید و انقلابی با پشتیبانی از فروشگاه آنلاین استیم و تعداد عظیمی از بازی‌های رایانه‌ای مختلف که از قبل موجود است، به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا بازی‌های خود را هر کجا که می‌روند با خود برده و از عملکردی قدرتمند و مشابه کنسول‌ها بهره ببرند. استیم دک در واقع یک نینتندو سوییچ برای اجرای بازی‌هایی است که روی رایانه‌های شخصی منتشر شده‌اند و برای کسانی که ممکن است توانایی خرید رایانه‌های قدرتمند را نداشته باشند، به گزینه‌ای مناسب تبدیل می‌شود. از طرفی قابلیت اتصال آن به صفحه‌ نمایش و استفاده از موس و کیبورد، به بازیکنان کمک می‌کند تا در بازی‌های وابسته به موس مجبور نباشید با پد لمسی نه چندان خوشایند آن دست و پنجه نرم کنید.

استیم دک از قیمتی مشابه کنسول‌های پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس برخوردار است و با سه مدل ۶۴، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی به ترتیب با قیمت‌های ۳۹۹، ۵۲۹ و ۶۴۹ دلاری عرضه می‌شود. این کنسول‌ها همچنین می‌توانند با کارت‌های ذخیره‌سازی میکرواس‌دی، فضای ذخیره‌سازی بیشتری داشته باشند. در حال حاضر قابلیت پیش‌خرید این کنسول‌ها در دسترس است و در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. در ادامه نگاه بیشتری به این کنسول و قابلیت‌های آن خواهیم داشت.

استیم دک

مشخصات سخت‌افزاری

  • پردازنده: Zen 2 4c/8t، ۲.۴-۳.۵GHz (up to 448 GFlops FP32)
  • کارت گرافیک: ۸RDNA 2 CUs، ۱.۰-۱.۶GHz (up to 1.6 TFlops FP32)
  • حافظه: ۱۶ گیگابایت رم
  • اندازه: ۲۹۸mm x 117mm x 49mm
  • وزن: ۶۶۹ گرم
  • صفحه نمایش: ۷inch 1280×800 (16:10) 60Hz LCD
  • فضای ذخیره‌سازی: ۶۴GB eMMC / 256GB NVMe SSD / 512GB high-speed

طراحی

استیم دک یک فناوری چندان زیبا نیست. پوشش پلاستیکی درشت و قرارگیری دکمه‌های آن، این کنسول را شبیه نمونه‌ی اولیه‌ای می‌کند که نیاز به اصلاح دارد. این دستگاه عرض زیادی دارد و برای بازی به صورت طولانی مدت به سختی می‌توان با آن دست و پنجه نرم کرد. در واقعی کسانی که دست‌های کوچکتری دارند برای رساندن انگشت خود به برخی از دکمه‌ها ممکن است اذیت شوند و به موس و کیبورد روی بیاورند یا با گذاشتن آن روی میز روی بیاورند.در مقایسه با نینتندو سوییچ، استیم دک یک کنسول غول‌پیکر است، اما همچنان به گونه‌ای طراحی شده که دستگاه قابل حملی باشد.

همانند سوییچ در این کنسول نیز می‌توانید با فشردن دکمه‌ی پاور، بازی‌ها را از جایی که رها کرده‌اید، آغاز کنید. توانایی ادامه‌ی بازی‌ها دقیقا از جایی که آن را متوقف کرده‌اید یک ویژگی به ظاهر بی‌اهمیت است، اما در این جا مانند یک قابلیت عالی به نظر می‌رسد. استیم دک تا جایی پیش رفته که می‌توان آن را به جای یک رایانه‌ی کوچک با تعدادی دکمه، یک کنسول کاملا جدید نام برد.

پرفورمنس

این بخش جایی است که استیم دک ما را شگفت‌زده می‌کند. کنسول دستی ولو را می‌توان یک رایانه‌ی شخصی قدرتمند در اندازه‌ای قابل حمل شمرد. تراشه‌ی سفارشی AMD در قلب استیم دک قرار دارد و بازی‌هایی مانند پورتال ۲ و Dead Cells را به راحتی به نرخ فریم ۶۰ اجرا می‌کند. بازی‌های جدیدتر، مانند کنترل و متال گیر سالید ۵ از نرخ فریم ۳۰ بهره می‌برند. حتی بازی‌هایی که به‌طور خاص برای اجرا روی این کنسول به‌روزرسانی نشده‌اند مانند رد دد ریدمپشن ۲ نیز از عملکرد خوبی برخوردار هستند. به عنوان مثال بازی ذکر شده با نرخ فریمی بین ۴۰ تا ۵۰ اجرا می‌شود که با توجه به کیفیتی که ارائه می‌دهد، در نوع خود بی‌نظیر است.

چیزی که این امر را چشمگیر می‌کند این است که برخلاف اکثر رایانه‌های شخصی، استیم دک از ویندوز استفاده نمی‌کند. این کنسول از نسخه‌ی اصلاح شده سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کند و اساسا می‌تواند با استفاده از یک شبیه‌ساز (پروتون) کد ویندوز را به کد لینوکس تبدیل کند. معنای آن برای بازیکنان این است که کنسول با بازی‌های استیم سازگار است. البته برخی از بازی‌ها بیشتر از بقیه برای دستگاه مناسب هستند و برای این منظور، ولو نوعی رتبه‌بندی را راه‌اندازی کرده تا بازی‌هایی که بیشتر سازگاری دارند، مشخص شوند.  همچنین از آن جایی که پلتفرم آن لینوکس است، می‌توانید هر نرم‌افزاری را که دوست دارید، از شبیه‌سازهای قدیمی و سرویس‌های پخش رسانه گرفته تا سیستم‌عامل ویندوز و گیم‌پس را روی آن استفاده کنید. در ادامه می‌توانید تصاویری از اجرای بازی‌های مختلف را روی استیم دک مشاهده کنید.

صفحه نمایش

صفحه نمایش استیم دک رزولوشن کمتری نسبت به یک مانیتور گیمینگ معمولی دارد، اما هنگامی که آن را در دست خود بگیرید، متوجه می‌شوید که به وضوح انتخاب مناسبی برای دستگاهی با این اندازه بوده است. از طرفی کیفیت کمتر در این بخش، فضای بیشتری را برای توسعه‌ی پرفورمنس و عمر باتری بیشتر مهیا می‌کند. رابط‌ کاربری در برخی بازی‌های بهینه‌نشده ممکن است مقداری کاربر را اذیت کند، اما معمولا راه‌حل‌هایی برای این کار وجود دارد کنسول به شما هشداری جامع درباره‌ی سازگاری هر بازی با صفحه نمایش می‌دهد. هرچند کنسول به صورت دستی می‌تواند متن‌های بازی‌ها را بزرگنمایی کند تا با مشکلات مختلف تا حد زیادی روبرو نشوید، با این حال استیم دک قطعا در بخش نرم‌افزاری نیاز به بهبودهای مختلف دارد.

کنترل

استیم دک مملو از دکمه‌ها و موارد مختلف است تا اطمینان حاصل شود که با ژانرهای مختلف از تیراندازی گرفته تا مسابقه‌ای و بازی‌های استراتژی وابسته به موس مانند Civilization سازگار باشد. همچنین کنترل‌های ژیروسکوپ برای هدف‌گیری دقیق‌تر در بازی‌ها قرار داده شده است. صفحه نمایش لمسی نیز باعث شده تا در بازی‌هایی مانند No Man’s Sky که از المان‌های مدیریت منابع و انتخاب دیالوگ موقع گفت‌و‌گو بهره‌مند هستند، بازیکن احساس راحتی بیشتری داشته باشد. همچنین یک جفت پد لمسی در دو طرف کنسول قرار دارند که می‌توانند به عنوان موس و یا استیک‌ها استفاده شوند.

بازی‌هایی مانند دث‌لوپ و کنترل که در گذشته‌ برای کنترلرهای مختلف نظیر ایکس‌باکس و پلی‌استیشن بهینه‌سازی شده‌اند، از عملکرد روان و خوبی با استفاده از دکمه‌های استیم دک برخوردار هستند. از طرفی روی کاغذ می‌توانید بازی‌های استراتژی و آن‌هایی که نیاز به موس و کیبورد دارند را با کنترلر استیم دک تجربه کنید اما در بازی‌هایی مانند Cities Skylines با اینکه پدهای لمسی برای گشت و گذار در منوهای بازی مفید هستند اما بهتر است با موس و کیبورد به تجربه‌ی آن بپردازید.

ولو در تشویق توسعه‌دهندگان جهت به‌روزرسانی بازی خود جهت اجرای بهتر روی استیم دک عالی عمل کرده است و بسیاری از بازی‌ها در حال دریافت نسخه‌های خود روی این کنسول هستند. با این حال اگر بازی موردعلاقه‌ی شما از این به‌روزرسانی‌ها دریافت نکرده، به راحتی می‌توانید از تنظیمات از پیش تعیین‌شده برای کنترلر در بازی‌های مختلف توسط جامعه‌ی کاربران استیم استفاده کنید.

استیم دک

باتری

عمر باتری تا حد زیادی بزرگترین نقطه ضعف استیم دک است. به عنوان مثال برخی از بازی‌هایی که از گرافیک بالایی برخوردار هستند، باتری دستگاهی که کاملا شارژ شده را در کمتر از دو ساعت بازی کردن خالی می‌کنند. وقتی کنسول استیم دک به راه می‌افتد، فن‌های آن به راحتی می‌توانند طوفان به پا کنند اما ولو به خوبی توانسته مشکل داغ شدن بیش از حد دستگاه را حل کند. بعضا لپ‌تاپ‌هایی دیده شده‌اند که به علت گرمای زیاد، توانایی دست زدن به آن‌ها وجود نداشته، اما این مشکلات در استیم دک دیده نمی‌شوند.

با این حال به نظر می‌رسد که ولو قصد دارد با به‌روزرسانی‌های مختلف تا حد امکان مشکل باتری را برطرف کند که یکی از آن‌ها سیستم رندر پویا است که می‌تواند برخی از کارهای پردازشی را برای کاهش مصرف انرژی کاهش دهد. هرچند که به نظر می‌رسد با وجود به‌روزرسانی‌ها، عمر کوتاه باتری همچنان یکی از مشکلات اساسی استیم دک خواهد بود.

استیم دک

جمع‌بندی

استیم دک یک دستگاه قدرتمند است و رقیبان خود را از لحاظ سخت‌افزاری به راحتی کنار می‌زند. صفحه نمایش آن از کیفیت خوبی برخوردار است و با بیشتر بازی‌ها سازگار است. از طرفی فارغ از اندازه‌ و طراحی آن، قطعا در بخش‌های نرم‌افزاری نیاز به بهبودهایی دارد و عمر باتری پایین آن در مواقع زیادی اذیت‌کننده است. با این حال با در نظر گرفتن انعطافی که در سیستم عامل خود دارد و لیست عظیمی از بازی‌هایی که می‌توان آن‌ها را با کیفیتی عالی تجربه کرد، کنسول دستی ولو آغازگر نسل جدیدی برای کنسول‌های دستی است و بازی‌های پلتفرم رایانه‌های شخصی است.

منبع: The Independent

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

فناوری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی