مهم‌ترین محصولاتی که در نمایشگاه MWC 2022 معرفی شد

در این مطلب مروری خواهیم داشت بر تمام محصولات و فناوری‌های جذابی که در جریان نمایشگاه بزرگ MWC 2022 توسط شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری رونمایی شدند.

نمایشگاه MWC همه‌ساله در شهر بارسلونای اسپانیا برگزار می‌شود و در طول آن، شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه‌ی فناوری از محصولات خود رونمایی می‌کنند. البته طی چند سال گذشته به خاطر شیوع ویروس کرونا اندکی از تب و تاب و جذابیت‌های این نمایشگاه کاسته شده است اما با این حال میزبانان تصمیم گرفتند MWC 2022 را با تمام محدودیت‌های کرونایی که وجود دارد، به صورت حضوری برگزار کنند.

البته در سال ۲۰۲۰ برگزاری این رویداد به صورت حضوری متوقف شد و در سال ۲۰۲۱ هم نمایشگاه خاصی را شاهد نبودیم. اما در سال ۲۰۲۲ همه چیز عالی پیش رفت. در جریان این نمایشگاه از محصولات زیادی هم رونمایی شد که در این مطلب به صورت خیلی مختصر به تمام آن‌هایی که واقعا خاص و جذاب بودند نگاهی خواهیم داشت.

در جریان MWC 2022 چه چیزهایی رونمایی شدند؟

آنر

آنر همان شرکتی است که سال‌ها به عنوان زیرمجموعه‌ی محبوب هواوی مشغول به فعالیت در زمینه‌ی تولید سخت‌افزار بود. اما برای اینکه مشمول تحریم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سنگین آمریکا نشود تصمیم گرفت از این شرکت چینی جدا شود و به صورت مستقل فعالیت کند. این شرکت در جریان MWC 2022 از گوشی‌های سری آنر مجیک ۴ رونمایی کرد که شامل یک مدل استاندارد با قیمت ۹۰۰ یورو (حدودا ۱۰۱۰ دلار) و یک مدل پرو با قیمت ۱۱۰۰ یورو (حدودا ۱۲۳۰ دلار) می‌شوند. مدل پرو اما یک گوشی فوق‌العاده است چرا که از قابلیت‌هایی نظیر شارژ بی‌سیم و سیمی ۱۰۰ واتی بسیار سریع، دوربین اصلی و فوق عریض ۵۰ مگاپیکسلی و تله‌فوتوی ۶۴ مگاپیسکلی با امکان زوم ۳٫۵ برابری و استاندارد IP68 بهره می‌برد.

علاوه بر این‌ها، ساعت هوشمند آنر واچ GS3 و ایربادز ۳ پرو هم به عنوان گجت‌های پوشیدنی آنر در این نمایشگاه معرفی شدند تا بدین ترتیب سبد محصولات این شرکت چینی تازه به استقلال رسیده، غنی‌تر از گذشته شود. قیمت ساعت و ایربادز آنر به ترتیب ۲۵۰ و ۲۰۰ یورو اعلام شده است.

هواوی

می‌رسیم به هواوی، شرکتی که این روزها دیگر شکوه قبل را ندارد اما همچنان تسلیم نشده است و از محصولات سخت‌افزاری خود علی‌رغم تمام محدودیت‌ها رونمایی می‌کند. این شرکت چینی در جریان نمایشگاه MWC 2022 از لپ‌تاپ زیبا و جذاب خود با نام میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۲۲، میت‌بوک E و میت‌استیشن X به عنوان رقیبی قدر برای آی‌مک رونمایی کرد.

اما شاید جذاب‌ترین بخش ماجرا برای برخی از شما، میت‌پد Paper بوده باشد. محصولی که هم می‌توان گفت یک تبلت هیبریدی است و هم یک کتاب‌خوان. این محصول از نمایشگری ۱۰٫۴ اینچی از نوع جوهر الکترونیکی بهره می‌برد و سیستم‌عامل هارمونی به عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض در آن نصب شده است. طبق ادعای هواوی این محصول می‌تواند تا ۴ هفته بدون نیاز به شارژ مجدد، کاربران را همراهی کند که البته با در نظر گرفتن نوع نمایشگری که دارد خیلی هم جای تعجب نبود.

لنوو

لنوو اما روز شلوغی داشت. شرکت چینی که در زمینه‌ی تولید کامپیوترهای گیمینگ قدرتمند هم سابقه‌ی طولانی دارد، از لپ‌تاپ‌های جدید خود در جریان این نمایشگاه رونمایی کرد که شامل لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر ARM و همچنین محصولات مبتنی بر گوگل می‌شوند. محصول مبتنی بر ویندوز، ThinkPad X13s نام دارد که از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸cx نسل ۳ به عنوان قلب تپنده قدرت می‌گیرد و در کنار آن هم از ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱ ترابایت حافظه‌ی داخلی استفاده شده است. نکته‌ی جذاب ماجرا هم شارژدهی ۲۸ ساعته‌ی باتری این لپ‌تاپ است که اگر درست باشد خبری فوق‌العاده‌ای به حساب می‌آید. قیمت این محصول ۱۱۰۰ دلار اعلام شده است.

محصولات مجهز به سیستم‌عامل گوگل هم چندین کروم‌بوک با نام Duet 3 با قیمت ۴۰۰ دلار، IdeaPad Flex 5i با قیمت ۵۰۰ دلار و IdeaPad Flex 3i با قیمت ۴۰۰ دلار هستند. حتی یک تبلت جدید هم تحت عنوان لنوو تب M10 پلاس با سیستم‌عامل اندروید معرفی شد.

گوشی گیمینگ لنوو لیجن Y90 را هم نباید از قلم بیندازیم که یک گوشی گیمینگ بی‌نظیر با خنک‌کننده‌های مثال‌زدنی است که می‌توانند گوشی را در انجام بازی در رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز هم کاملا خنک نگه دارند.

لنوو لیجن Y700 را هم نباید فراموش کرد. تبلت گیمینگ جدید لنوو با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۷۰، نمایشگر ۸٫۸ اینچی نسبتا کوچک با پنلی از جنس LCD و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، پشتیبانی از قابلیت‌های خوبی نظیر دالبی ویژن و دالبی اتموس و بسیاری موارد خوب دیگر که این محصول را به یک تبلت اقتصادی خوب برای گیمرها تبدیل کرده است.

مدیاتک

مدیاتک، شرکت تایوانی طراح تراشه هم در نمایشگاه یادشده روز خوبی را گذراند. این شرکت با هدف قرار دادن تراشه‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۸۸ و همچنین تراشه‌ی نسبتا قدیمی اسنپدراگون ۸۷۰، از نماینده‌های بسیار توانمند خود از سری دایمنسیتی ۸۰۰۰ رونمایی کرد که شامل مدل ۸۰۰۰، ۸۱۰۰ و ۱۳۰۰ می‌شوند که دو مدل اول در میان‌رده‌های قدرتمند و مدل آخر هم در میان‌رده‌های اقتصادی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تراشه‌ها از ۴ هسته‌ی قدرتمند Cortex-A78 و هسته‌های کم‌مصرف Cortex-A55، تراشه‌ی گرافیکی Mali-G610 MC6 بهره می‌برند و از نمایشگرهایی با رفرش‌ریت ۱۶۸ هرتز در وضوح +FHD پشتیبانی می‌کنند.

این تراشه‌های قدرتمند همچنین از استاندارد بلوتوث ۵.۳، وای‌فای ۶E، دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی (یک دوربین)، کدک AV1 در وضوح ۴K و بسیاری از قابلیت‌های خوب دیگر هم پشتیبانی می‌کنند. اولین گوشی که قرار است از تراشه‌ی دایمنسیتی ۸۱۰۰ به عنوان قلب تپنده بهره ببرد، ریلمی GT نئو ۳ است.

نوکیا

مدت زمان زیادی است که انتظار داریم نوکیا از یک گوشی پرچم‌دار رونمایی کند. اما متأسفانه این اتفاق در نمایشگاه MWC 2022 رخ نداد و باز هم علاقه‌مندان این شرکت فنلاندی ناامید شدند. به‌جای گوشی بالارده، نوکیا از سه گوشی اقتصادی تحت عنوان C21 پلاس با قیمت ۱۲۰ یورو، C21 و C2 نسل دوم رونمایی کرد. گوشی C21 پلاس از قابلیت‌هایی نظیر نمایشگر ۶٫۵ اینچی، پنل +HD از نوع LCD، استاندارد ضد آب IP52، ۲/۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۳۲/۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی قابل ارتقا بهره می‌برد. اما نکته‌ی بسیار عجیب این‌جاست که HMD می‌گوید کاربران می‌توانند این گوشی را در دو مدل با ظرفیت باتری ۴۰۰۰ و ۵۰۵۰ میلی‌آمپر ساعتی تهیه کنند. لازم به ذکر است مدل استاندارد این گوشی یعنی نوکیا C21 حدودا ۱۰۰ یورو و C2 نسل دوم هم ۸۰ یورو قیمت‌گذاری شده‌اند.

MWC 2022

نوکیا اما به گوشی قناعت نکرد و در اواخر نمایشگاه MWC از لپ‌تاپ‌های خود هم تحت عنوان PureBook پرو در دو مدل با اندازه‌ی ۱۵٫۶ و ۱۷٫۳ اینچی رونمایی کرد. البته این لپ‌تاپ‌ها طبق توافق‌های صورت گرفته بین نوکیا و شرکت فرانسوی OFF Global که مسئول فروش این محصولات است، فقط در ۲۲ کشور در دسترس قرار خواهند گرفت.

وان‌پلاس/اوپو

از‌ آن‌جایی که وان‌پلاس و اوپو را باید تقریبا یک شرکت بدانیم، خبرهای مربوط به دو شرکت در نمایشگاه MWC 2022 را هم با هم قرار می‌دهیم. اوپو در این رویداد از گوشی پرچم‌دار فایند X5 پرو رونمایی کرد. این شرکت همچنین اعلام کرد در سال ۲۰۲۲، وان‌پلاس محصولی را با شارژر ۱۵۰ واتی بسیار سریع رونمایی خواهد کرد. اما همه چیز به همین‌جا ختم نشد چرا که طبق اعلام شرکت چینی، ظاهرا یک شارژر ۲۴۰ واتی هم در دست ساخت قرار دارد که می‌تواند گوشی را در مدت تنها ۹ دقیقه از ۰ تا ۱۰۰٪ به طول کامل شارژ کند. البته این شارژر حالا حالاها در هیچ گوشی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

اوپو همچنین در این رویداد یک تیزر از گجت پوشیدنی جدید خود تحت عنوان Air Glass هم رونمایی کرد. این محصول در واقع یک راهنمای دیجیتالی به حساب می‌آید که به یک سمت از عینک‌های سازگار با خود متصل می‌شود و با فرامین صوتی و لمسی هم کار می‌کند. با کمک این گجت کاربر می‌تواند مسیرها را پیدا کند، متنی را ترجمه کند و مواردی از این دست. تنها مشکل این گجت اما نمایش تمام حرف‌ها و اعداد و ارقام به رنگ سبز یا خاکستری  است.

خبر دیگر در رابطه وان‌پلاس است که اعلام کرد وان‌پلاس ۱۰ پرو با همان رابط کاربری محبوب Oxygen OS راهی بازارهای جهانی می‌شود. در همین حین بود که شرکت چینی اعلام کرد در حال کار روی نرم‌افزاری مخصوص گوشی‌های تاشو است. البته این موضوع خیلی تعجب‌برانگیز نبود چون اوپو پیش از این وارد چنین بازاری شده بود و قطعا وان‌پلاس هم دیر یا زود باید به این شرکت می‌پیوست.

کوالکام

کوالکام روز شلوغی نداشت. این شرکت از مودم ۵G اسنپدراگون X70 رونمایی کرد که گفته می‌شود قرار است در گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی اواخر سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ نظیر گلکسی زد فولد یا آیفون ۱۴ مورد استفاده قرار بگیرد. X70 از همان سرعت دانلود ۱۰ گیگابیت بر ثانیه مثل X65 کنونی برخوردار است اما طبق ادعای شرکت آمریکایی، از تمام باند اینترنت ۵G نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین این مودم از یک تراشه‌ی هوش مصنوعی نیز بهره می‌برد که در دریافت آنتن‌های ۵G و بهینه‌سازی گوشی برای استفاده‌ی بهتر از آن، تأثیر به‌سزایی دارد. این در حالی است که به لطف فناوری نسل سوم ۵G PowerSave، مصرف انرژی این مودم هم خیلی بالا نخواهد بود.

MWC 2022

کوالکام همچنین از اسنپدراگون Connect نیز رونمایی کرد که در واقع یک فرایند صدور گواهی به حساب می‌آید و این امکان را به شرکت‌ها می‌دهد تا از بابت کیفیت بالای اتصال بی‌سیم محصولات خود نظیر اینترنت ۵G، وای‌فای یا بلوتوث و مواردی از این دست مطمئن شوند. همچنین پلتفرم‌های صوتی جدیدی هم رونمایی شدند که ظاهرا با مصرف انرژی کمتر از باتری و ارائه‌ی کمترین زمان تأخیر، با هدف قرار دادن گیمرها در محصولات مختلف مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

ریلمی

ریلمی در این رویداد از شارژر ۱۵۰ واتی خود با سرعت بسیار بالا رونمایی کرد. البته به نظر می‌رسد این شارژر همانی باشد که قرار است به همراه یکی از گوشی‌های وان‌پلاس در آینده‌ای نزدیک راهی بازار شود و می‌تواند یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را در مدت تنها ۱۲ دقیقه کاملا شارژ کند. چون هم ریلمی و هم وان‌پلاس به اوپو مرتبط هستند. لازم به ذکر است سرعت رسیدن شارژ گوشی از ۰ تا ۵۰ با این شارژر بسیار سریع فقط ۵ دقیقه خواهد بود.

از تراشه که بگذریم، باید به گوشی‌های ریلمی GT 2 و GT 2 پرو هم به عنوان گل سر سبد این نمایشگاه ریلمی اشاره کنیم. محصولاتی با قیمت بسیار مناسب اما توان سخت‌افزاری و امکانات نرم‌افزاری بسیار عالی که از جمله این موارد برای مدل پرو می‌توان به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۱، ۸/۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم، نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، دوربین فوق عریض با زاویه دید ۱۵۰ درجه، شارژر ۶۵ واتی سریع و … اشاره کرد. این در حالی است که قیمت آن فقط ۶۰۰ یورو اعلان شده که البته در مدتی محدود، با ۱۰۰ دلار تخفیف محاسبه شده است.

سامسونگ

سامسونگ در نمایشگاه MWC 2022 امسال از گوشی خاصی رونمایی نکرد اما حرف برای گفتن داشت. شرکت کره‌ای در این رویداد از لپ‌تاپ‌های سری گلکسی بوک ۲ رونمایی کرد که گل سر سبد این سری هم گلکسی بوک ۲ پرو ۳۶۰ بود. این محصول از مدل نسل گذشته‌ی خود اندکی گران‌تر است اما تقریبا می‌توانیم بگوییم هر نقصی که وجود داشت را هم برطرف کرد.

MWC 2022

این لپ‌تاپ‌ها از قدرت سخت‌افزاری بالایی بهره می‌برند چرا که پردازنده‌های سری i5 و i7 نسل ۱۲ اینتل به عنوان قلب تپنده در آن‌ها ایفای نقش می‌کنند. از جمله قابلیت‌های خوب این دو محصول هم می‌توان به باتری با شارژدهی مناسب، پشتیبانی از قلم S-Pen، پورت‌های متنوع و … اشاره کرد.

TCL

TCL یکی از شرکت‌های چینی بسیار موفق در زمینه‌ی تولید محصولات الکترونیکی است که طرفداران زیادی را هم به واسطه‌ی عملکرد خوب خود جذب کرده است. این شرکت در نمایشگاه امسال محصولات زیادی را رونمایی کرد که از جمله این موارد می‌توان به گوشی‌های جدید سری ۳۰ شامل TCL 30 و ۳۰ پلاس، TCL 30 5G و دو مدل SE و E اشاره کرد. این گوشی‌ها در بازه‌ی قیمتی ۱۴۰ یورو تا ۲۵۰ یورو در دسترس قرار می‌گیرند. بدین ترتیب تمام آن‌ها گوشی‌های اقتصادی هستند. نکته‌ی مثبت در رابطه با این گوشی‌ها بهره‌مندی‌شان از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و اندروید ۱۲ است.

TCL همچنین از چهار تبلت جدید هم رونمایی کرد که شامل تب ۱۰S 5G، نکست‌پیپر (Nxtpaper) مکس ۱۰، ۱Tab 10 FHD 4G و Tab 10 HD 4G می‌شوند که نام‌گذاری نسبتا عجیبی است. اولین مدل در این بین، قدرتمندترین هم به حساب می‌آید که از تراشه‌ای نامشخص از شرکت مدیاتک با پشتیبانی از اینترنت ۵G بهره می‌برد. همچنین این تبلت با ترکیب حافظه‌ی ۴/۶۴ گیگابایت، باتری ۸۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و قیمت ۳۵۰ یورو در دسترس قرار خواهد گرفت.

MWC 2022

TCL همچنین یک نسخه‌ی آزمایشی از گوشی تاشوی خود را هم معرفی کرد که به هر دو طرف جمع می‌شود تا کاربر بتواند از هر دو سمت آن استفاده کند. اما آنچه که ایده‌ی گوشی‌های تاشوی TCL را جذاب‌تر کرد، محصولی با قابلیت تاشوندگی و جمع‌شوندگی به صورت همزمان بود. یعنی وقتی از حالت فولد خارج شود می‌توانید آن را به دو طرف کشیده تا نمایشگر از رول خارج شود. محصولی با نمایشگر ۷ اینچی در حالت عادی که می‌تواند در حالت کامل به ۸٫۸ اینچ برسد. اگرچه این گوشی تازه در حالت آزمایشی قرار دارد اما ایده‌ی بسیار جالب و شگفت‌انگیزی پشت آن قرار دارد که می‌تواند در صورت تحقق، کاربران زیادی را جذب خود کند. هرچند ساخت چنین محصولی واقعا پیچیدگی و سختی زیادی دارد.

شیائومی/پوکو/ردمی

شیائومی در نمایشگاه MWC هیچ رویدادی را برگزار نکرد چرا که گفته می‌شود اواخر این ماه قرار است طی رویدادی جداگانه، نسخه‌ی جهانی سری ۱۲ را معرفی کند. اما شرکت زیرمجموعه‌ی آن یعنی پوکو روز شلوغی داشت. این شرکت موفق که گوشی‌های خوبی را با قیمت بسیار مناسب راهی بازار می‌کند، از گوشی پوکو M4 پرو ۴G و X4 پرو به عنوان گوشی‌های میان‌رده و بالارده‌ی خود رونمایی کرد. البته پوکو X4 پرو را باید همان ردمی نوت ۱۱ پرو ۵G با طراحی و نام جدید بدانیم که از تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۹۵، نمایشگر OLED با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و شارژر ۶۷ واتی بهره می‌برد.

البته کمی عجیب است محصولی که نسل گذشته‌ی آن یعنی پوکو X3 پرو از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۰ بهره می‌برد چرا باید به تراشه‌ی اقتصادی مجهز شود. خیلی مشخص نیست پوکو چه کاری انجام می‌دهد اما با این حال قرار دادن یک سری قابلیت اضافه برای اینکه ضعف پردازنده را بپوشاند خیلی نکته‌ی جالبی نیست.

پوکو M4 اما به عنوان یک گوشی اقتصادی قابلیت‌های خوبی دارد که از جمله این موارد می‌توان به نمایشگر OLED با رفرش‌ریت ۹۰ هرتز، تراشه‌ی هلیو G96 و قیمت بسیار مناسب ۲۲۰ یورو اشاره کرد. لازم به ذکر است این گوشی از اینترنت ۵G پشتیبانی نمی‌کند.

ZTE

MWC 2022

ZTE یکی دیگر از شرکت‌های چینی خود در زمینه‌ی تولید لوازم الکترونیکی است که در نمایشگاه MWC 2022 امسال از گوشی‌های میان‌رده‌ی سری Blade V40 رونمایی کرد. البته در رابطه با این گوشی‌ها اطلاعات زیادی در اختیار نداریم چرا که خود شرکت چیز خاصی در این رابطه نگفت. اما اینطور که به نظر می‌رسد، V40 5G باید بهترین مدل از این سری باشد. این گوشی از تراشه‌ی Dimensity با نام مشخص اما پشتیبانی از اینترنت ۵G بهره می‌برد و توان باتری آن هم ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت است. شارژری هم که به همراه این گوشی عرضه می‌شود ۲۲٫۵ واتی است.

Blade V40 پرو هم با توجه به نمایشگر ۶٫۶۷ اینچی از نوع OLED، باتری ۵۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با شارژر ۶۵ واتی و دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، باید یکی از محصولات میان‌رده‌ی قدرتمند باشد.

در این رویداد گوشی پرچم‌دار یا میان‌رده‌ی قدرتمند خاصی از سوی شرکت‌های بزرگ رونمایی نشد چرا که به نظر می‌رسد برای چنین معرفی‌هایی، یک رویداد بزرگ و مجزا در نظر گرفته خواهد شد. مثل رویداد رونمایی از سری شیائومی ۱۲ برای بازارهای جهانی یا رونمایی از گوشی‌های گلکسی A73 و A53 که ظاهرا رویداد آنپکد اختصاصی مثل سال گذشته برایشان برگزار خواهد شد.

منبع: AndroidAuthority

فناوری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی