بیت کوین و کمترین قیمت در ۳ ماه اخیر؛ اختلاف تحلیل‌گران بر سر شدت تاثیر تصمیم اخیر فدرال رزرو

در حالی که معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال کمترین قیمت بیت کوین در سه ماهه اخیر را شاهد هستند، تحلیلگران درباره تأثیر انقباض اقتصادی مدنظر فدرال رزرو که به طولانی‌شدن روند نزولی بازارهای سهام و دارایی‌های دیجیتال منجر شده است، اختلاف‌نظر دارند. یکی از تحلیل‌ران این ترس را اغراق‌شده می‌داند.

به گزارش کوین دسک، از زمان جلسه ماهانه فدرال رزرو در اوایل هفته اخیر و افزایش احتمال تشدید سیاست‌های انقباضی تاکنون، قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال روندی نزولی داشته است. براساس داده‌های به‌دست‌آمده قیمت بیت کوین در روز جمعه به ۴۱,۰۱۲ دلار سقوط کرد و با ثبت کاهش ۱۲ درصدی قیمت هفتگی به پایین‌ترین قیمت خود از ۲۹ سپتامبر (۷ مهر) تاکنون رسید.

بیت کوین و کمترین قیمت در ۳ ماه اخیر؛ اختلاف تحلیل‌گران بر سر شدت تاثیر تصمیم اخیر فدرال رزرو
نمودار قیمت بیت کوین (نمای یک روزه بازار بیت کوین/ تتر)

این حرکت نزولی از روز چهارشنبه و پس از اینکه در جلسه فدرال رزرو سیاست‌گذاران درباره افزایش نرخ بهره همراه با کنترل ترازنامه، که انقباض کمّی (QT) نامیده می‌شود، بحث و گفت‌وگو کرده‌اند، شدت یافت. ادامه این گمانه‌زنی‌ها در روز پنج‌شنبه برای دومین روز متوالی، افت قیمت سهام شرکت‌های حوزه فناوری را در پی داشت.

همچنین بخوانید: سقوط بیت کوین به زیر ۴۳ هزار دلار؛ مقصد بعدی قیمت کجاست؟

جف دورمن (Jeff Dorman)، مدیر ارشد فناوری آرکا (Arca)، در گفت‌وگویی تلگرامی گفت:

بیت‌کوین اخیراً به‌عنوان یک دارایی پر ریسک معامله می‌شود

لوران کسیس (Laurent Kssis)، کارشناس معاملات ارزهای دیجیتال و مدیر (CEC Capital)، گفت در چند ساعت اخیر حدود ۲۰۰ میلیون دلار در موقعیت‌های خرید لیکویید شده است و همین امر کاهش قیمت را تشدید کرده است. کسیس اضافه کرد همچنان معاملات اهرمی زیادی در جریان است که در صورت لیکویید شدن آنها، ممکن است حتی قیمت به زیر ۴۰,۰۰۰ دلار نیز سقوط کند. با توجه به مواضع قانون‌گذاران در فدرال رزرو و احتمال افزایش تزریق اوراق قرضه، احتمال کاهش قیمت شدیدتر نیز وجود دارد.

روایت رایج بین تحلیلگران این است که برنامه‌های فدرال رزرو برای کنترل ترازنامه و افزایش همزمان نرخ‌های بهره می‌تواند روند کاهش قیمت دارایی‌ها را طولانی‌تر کند.

کسیس می‌گوید:

این باور که افزایش نرخ بهره، طبیعتاً موجب افت شدید قیمت سبد سرمایه‌گذاری سهام و افزایش فشار فروش می‌شود، نیاز به بازنگری دارد. ترکیب سبد سرمایه‌گذاری ۶۰/۴۰ سهام به اوراق به این معنی است که اگر آن ۶۰ درصد بخش سهام کاهش یابد، مدیران صندوق های بزرگ به‌طور خودکار و برای ثابت‌ماندن این نسبت، دست به فروش اوراق قرضه صندوق خود می‌زنند.

بنابراین اگر فدرال رزرو اجازه دهد قیمت سهام کاهش یابد، هزینه‌های استقراض دولت بیشتر می‌شود؛ زیرا با کاهش قیمت اوراق، بازدهی آن نسبت به قیمت افزایش می‌یابد.

کسیس افزود همین امر می‌تواند باعث افزایش فروش بیت کوین شود.

روز پنجشنبه، شاخص بازدهی ۲ ساله خزانه ایالات متحده، که نسبت به شاخص بازدهی ۱۰ ساله، نرخ بهره کوتاه‌مدت و انتظارات تورمی را بهتر منعکس می‌کند، برابر با ۰.۸۷ درصد شد که این بالاترین میزان این شاخص در ۲۲ ماه گذشته است. همچنین بازدهی کوتاه‌مدت در سه ماهه گذشته بیش از ۲ برابر شده و به ۰.۷۶ درصد رسیده است. این در حالی است که داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده که جمعه منتشر شد، حاکی از ۲ برابر شدن سرعت افزایش ایجاد مشاغل در دسامبر (آذر) بوده تا مقدار این شاخص به ۴۰,۰۰۰ نفر برسد. همین امر می‌تواند دلیل اقدام اخیر قانون‌گذاران فدرال رزرو باشد.

به‌گفته برنت دانلی (Brent Donnelly)، رئیس اسپکترا مارکتس (Spectra Markets)، اوضاع کلی ارزهای دیجیتال در چند ماه گذشته بدتر شده است.

دانلی در یک توییت تحلیلی می‌گوید:

با شتاب‌گرفتن اجرای طرح انقباض کمّی (QT) فدرال رزرو، روند نزولی حفظ خواهد شد. اوضاع کلی ارزهای دیجیتال نسبت به نوامبر (آبان) که بحث «خرس ارزهای دیجیتال» را مطرح کردم، بدتر شده است.

بازارها تمایل دارند QT را به چشم برند سیاست انقباضی و مهمترین سیگنال منفی فدرال رزرو ببینند که موجب افت شدید بازارها خواهد شد. همان طور که به‌شدت نسبت به شاخص تسهیل پولی واکنش مثبت نشان می‌دهند و با هر بار کاهش بهره توسط فدرال رزرو هر چیزی را که دم دستشان باشد می‌خرند.

با این حال برخی از تحلیلگران متفاوت می‌اندیشند. جف دورمن (Jeff Dorman) مدیر ارشد آرکا (Arca) می‌گوید:

ممکن است هراس از بازار نزولی طولانی‌مدت سهام و دارایی‌های دیجیتال بیش از حد اغراق شده باشد؛ زیرا از نظر تاریخی بازارها در دوره‌های پیشین انقباض اقتصادی، منعطف باقی ماندند.

در واقع، بیت‌کوین تقریباً در اکثر زمان چرخه انقباض اقتصادی قبلی که از دسامبر (آذر) سال ۲۰۱۵ آغاز شده و به‌مدت ۳ سال به طول انجامید، روند قیمتی خود را حفظ کرد. قیمت بیت کوین در دو سال منتهی به دسامبر (آذر) سال ۲۰۱۷، از ۳۵۰ دلار به حدود ۲۰,۰۰۰ دلار افزایش یافت و بعد از آن بود که رکود یک ساله خود را آغاز کرد.

علاوه بر این همان طور که دورمن اشاره کرد، بعد از حدود ۲ سال افزایش نرخ بهره، بازارهای سهام تنها در سه ماهه انتهایی سال ۲۰۱۸ در معرض فشار فروش قرار گرفتند.

دورمن در توییتی افزود:

خلاصه اینکه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو نمی‌تواند باعث فروش طولانی مدت در بازار شود. تأثیر این عامل مدت‌ها پس از افزایش نرخ بهره‌های متوالی و پس از اینکه بازارها با رکود و افت مستمر مواجه شوند، آشکار می‌شود.

مایک مک‌گلون (Mike McGlone) کارشناس بلومبرگ پیش‌بینی می‌کند که بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال از این چرخه انقباضی سود خواهند برد. مک گلون در یادداشت تحقیقاتی خود که پنج‌شنبه آن را منتشر کرد در این رابطه افزود:

انتظارات برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال ۲۰۲۲ ممکن است به پیشی‌گرفتن بیت کوین از بازار سهام کمک کند. بازارهای پراکنده رایج شده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد بازار کالاهای اولیه و بیت‌کوین پیشگامان بازگشت قیمت‌ها خواهند بود. فقط مسئله زمان آغاز روند صعودی مطرح است.

ارز دیجیتال
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی