چرا اپل برای کامپیوترهایش نام مک را انتخاب کرد؟

سابقه‌ی کامپیوترهای اپل به سال ۱۹۸۴ برمی‌گردد. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا برای این کامپیوترها نام مک یا مکینتاش انتخاب شده است؟ در ادامه به تاریخچه‌ی انتخاب این نام می‌پردازیم.

نام‌گذاری بر مبنای یک نوع از سیب

استیو جابز، استیو وازنیک و ران وین در تاریخ ۱ آوریل ۱۹۷۶ شرکت اپل را تأسیس کردند. استیو جابز در آن دوران رژیم میوه‌خواری داشت و بعد از مراجعه به یک مزرعه‌ی سیب، تصمیم گرفت برای شرکت خود نام اپل را انتخاب کند. او همچنین به دنبال نامی بود که در دفتر تلفن بالاتر از شرکت Atari ظاهر شود.

در سال ۱۹۷۹، یکی از کارمندان اپل به نام جف راسکین کار بر روی پروژه‌ی کامپیوترهای خانگی را آغاز کرد. او سال‌ها بعد در جریان مصاحبه‌ای اعلام کرد که به دلیل علاقه به نژاد مکینتاش که نوع خاصی از سیب‌ها محسوب می‌شود، این نام را برای کامپیوترهای اپل انتخاب کرد.

سیب مکینتاش

سیب‌های مکینتاش پوست قرمز و سبز دارند و ریشه‌ی این نوع از سیب‌ها به کانادا برمی‌گردد. در سال ۱۸۱۱ یک کشاورز کانادایی به طور اتفاقی در مزرعه‌ی سیب خود با یک نهال جدید روبه‌رو شد که آن را کشت کرد و به دلیل طعم خوب سیب حاصل از آن، خیلی زود این سیب به شهرت زیادی رسید. نام این کشاورز جان مکینتاش بود و به همین خاطر هم برای این سیب جدید نام مکینتاش استفاده شد.

البته این سیب در زبان انگلیسی McIntosh نام دارد و حان راسکین برای اینکه درگیر پرونده‌های حقوقی با یک شرکت فعال در حوزه‌ی تجهیزات مربوط به صدا با نام McIntosh Laboratory نشود، حرف a را اضافه کرد و نام Macintosh برای کامپیوترهای اپل انتخاب شد. استیو جابز در سال ژانویه ۱۹۸۱ رهبری پروژه‌ی مکینتاش را بر عهده گرفت. برای مدت کوتاهی، جابز می‌خواست نام این کامپیوترها را به Bicycle یا دوچرخه تغییر دهد زیرا یکی از تکیه کلام‌های او این بود که: «کامپیوتر مانند یک دوچرخه برای ذهن است.»

مک اپل

توسعه‌دهندگان مکینتاش از این نام جدید اصلا استقبال نکردند و در نهایت همین نام ماندگار شد. استیو جابز برای پیشگیری از بروز درگیری‌های حقوقی، در سال ۱۹۸۲ نامه‌ای برای مدیر McIntosh Laboratory نوشت تا اجازه‌ی استفاده از این نام را دریافت کند. پس از انجام مذاکرات، اپل در سال ۱۹۸۳ مجوز استفاده از این نام را دریافت کرد و سپس در سال ۱۹۸۶ برند این شرکت به طور کامل خریداری شد.

از مکینتاش به مک

بعد از معرفی رسمی این برند در سال ۱۹۸۴، برخی کارمندان، خبرنگاران و مشتریان برای راحتی از این برند تحت عنوان مک یاد می‌کردند. در همین زمینه باید خاطرنشان کنیم که اپل در کنار معرفی اولین کامپیوتر مکینتاش، از برنامه‌هایی مانند MacPaint و MacWrite هم رونمایی کرد و به همین خاطر مک به یک اصطلاح کلیدی برای کامپیوترهای اپل تبدیل شد.

مک اپل

از آنجایی که سیستم‌عامل مک در ابتدا فقط برای کامپیوتر مکینتاش توسعه یافته بود، اپل برای آن از نام سیستم ۱ استفاده می‌کرد اما بعدها نام آن را به Macintosh System Software تغییر داد. در سال ۱۹۹۷ نام آن به Mac OS تغییر پیدا کرد.

در سال ۱۹۹۸ با معرفی آی‌مک، اپل برای اولین بار به طور رسمی از نام مک برای کامپیوترهای خود استفاده کرد. در نهایت این نام به دیگر کامپیوترهای اپل مانند Power Mac G4 و MacBook Pro راه پیدا کرد. این روزها اپل برای کامپیوترها و سیستم‌عامل آن‌ها از نام مک استفاده می‌کند و دیگر در هیچ کدام از تبلیغات این شرکت اثری از برند مکینتاش دیده نمی‌شود.

منبع: How To Geek

فناوری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی