بزرگ‌ترین هواپیمای جهان آسیبی غیرقابل جبران دید

یک ویدیوی تازه، کاملا نشان می‌دهد که در حمله‌ی روسیه به اوکراین، هواپیمای ترابری آنتونوف ۲۲۵ که بزرگ‌ترین هواپیمای جهان محسوب می‌شد، از بین رفته است.

اکنون بیش از یک هفته از آغاز حمله‌ی روسیه به اوکراین می‌گذرد. در روزهای ابتدایی درگیری، فرودگاه هوستومل کیف (GML) تحت درگیری قابل توجهی بود که باعث شد شایعه‌هایی درباره‌ی سرنوشت هواپیمای «آنتونوف ۲۲۵» (Antonov An-225) بزرگ‌ترین هواپیمای جهان منتشر شود. حالا تصاویر جدید نشان می‌دهد که این هواپیما به‌شدت آسیب دیده است و قابل تعمیر نیست.

ماجرا تا کنون

در ساعات اولیه‌ی روی پنج‌شنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند) نیروهای روسیه به داخل خاک اوکراین وارد شدند. یکی از اهداف این حمله «فرودگاه هوستومل» (Gostomel Airport) بود که در شمال غربی کیف، پایتخت این کشور قرار دارد. این مرکز به فرودگاه آنتونوف هم معروف است زیرا این شرکت هواپیماسازی برای پروازهای باری و آزمایشی در آنجا حضور دارد.

تنها یک فروند آنتونوف 225 ساخته شده بود.

تنها یک فروند آنتونوف ۲۲۵ ساخته شده بود.
Credit: Getty Images

درست پیش از درگیری، در اوایل فوریه، آنتونوف ۲۲۵ برای تعمیرونگهداری به این فرودگاه رسید. این آخرین باری بود که بزرگ‌ترین هواپیمای جهان با نام «مریا» (Mriya) که به دلیل اندازه و همچنین نادر بودنش مورد احترام علاقه‌مندان قرار داشت، پرواز کرد. با آغاز درگیری گزارش‌های تأیید نشده‌ای از انهدام این هواپیمای محبوب منتشر شد.

در ابتدا این شایعه‌ها تأیید نشده باقی ماند، زیرا آنتونوف کارکنان خود را از منطقه خارج کرده بود و بنابراین نمی‌توانست درباره‌ی وضعیت این هواپیمای جت باری شش موتوره اظهار نظر کند. با این وجود، چند روز بعد اوکراین تأیید کرد که آنتونوف ۲۲۵ واقعا قربانی حمله شده است.

فیلمی تازه

این اطلاعات درباره‌ی سرنوشت آنتونوف ۲۲۵ جامعه‌ی هوانوردی را شوکه و ناراحت کرد. اما در ابتدا به سختی می‌شد تصاویر و فیلم‌های واقعی از این هواپیما دریافت کرد و این موضوع باعث حدس و گمان‌هایی درباره‌ی میزان آسیب‌دیدگی هواپیما شد. اما گزارش خبری جدید شبکه ۱ روسیه اکنون این موضوع را کاملا روشن کرده است.

همان‌طور که در ویدیوی بالا دیده می‌شود، هواپیمای آسیب دیده در مقایسه با نمای باشکوهی که همه‌ی ما در طول سال‌ها آن را می‌شناسیم و دوست داریم، به‌سختی قابل تشخیص است. چیزی که شاید بیش از همه قابل توجه باشد، این واقعیت است که دماغه‌ی آن به زمین افتاده و بین بال‌های بلندش فاصله‌ای ایجاد شده است. قسمت عقب این جت اما نسبتا سالم به‌نظر می‌رسد.

آنتونوف هنوز وضعیت را تأیید نکرده است

با وجود تخریب قابل مشاهده‌ی هواپیما، آنتونوف همچنان در تأیید اینکه آیا آنتونوف ۲۲۵ کاملا از بین رفته است یا خیر، تردید دارد. پس از انتشار فیلم، این شرکت در توییتی اعلام کرد: «تا زمانی که آنتونوف ۲۲۵ توسط کارشناسان بازرسی نشود، نمی‌توانیم وضعیت فنی هواپیما را گزارش کنیم. منتظر اعلامیه‌های رسمی درباره‌ی وضعیت هواپیما باشید.»

دومین هواپیمای در دست ساخت آنتونوف 225 در کارخانه

دومین هواپیمای در دست ساخت آنتونوف ۲۲۵ در کارخانه، تنها شانس زنده کردن مریا است.
Credit: Getty Images

هواپیمای غول‌پیکر آنتونوف ۲۲۵ برای اهداف ترابری در شوروی سابق طراحی شده بود و پس از فروپاشی این کشور، توسعه‌ی آن در اوکراین دنبال می‌شد. از این هواپیما تنها یک فروند ساخته شده بود و وظیفه‌ی جابه‌جایی بارهای عظیم ازجمله شاتل فضایی بوران را برعهده داشت.

آنتونوف ساخت دومین هواپیمای آنتونوف ۲۲۵ را هم آغاز کرد اما ناتمام و دست‌نخورده باقی ماند. به این ترتیب، بسیاری پیشنهاد کرده‌اند که استفاده از این پلتفرم، می‌تواند راه خوبی برای بازگرداندن مریا به پرواز باشد. با این وجود در کوتاه‌مدت صلح در منطقه اهمیت بالاتری دارد، زیرا هزینه‌های انسانی بالقوه حتی از هزینه‌ی سنگین‌ترین هواپیمای جهان هم بیشتر است.

عکس کاور: آنتونوف ۲۲۵ مریا
Credit: Lentoposti

منبع: Simple Flying

فناوری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی