بتمن گیشه را تسخیر کرد (باکس آفیس هفته)

فیلم «بتمن» به کارگردانی مت ریوز در نخستین روزهای اکرانش با اقتدار در صدر جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا و سراسر جهان قرار گرفته است.

طی سال‌های اخیر از سه‌گانه‌ی بتمن کریستوفر نولان به عنوان بهترین یا یکی از بهترین مجموعه فیلم‌های ابرقهرمانی تمام دوران‌ها یاد شده است. به همین خاطر هر فیلم، سریال یا بازی ویدیویی که بر اساس بتمن یا دشمن اصلی او، جوکر، ساخته شود تحت تاثیر محبوبیت این فیلم‌ها قرار می‌گیرد. حالا کمپانی برادران وارنر ۱۰ سال پس از «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» تصمیم گرفته تا با یک بازراه‌اندازی برای داستان‌های سینمایی بتمن دوباره شوالیه تاریکی را به پرده‌ی نقره‌ای بازگرداند.

بتمن تا به امروز بهترین شروع در گیشه را طی سال ۲۰۲۲ داشته و پس از «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست» به دومین فیلمی تبدیل شده است که از زمان آغاز دنیاگیری کروناویروس در نخستین آخر هفته‌ی اکرانش در ایالات متحده بیش از ۱۰۰ میلیون دلار می‌فروشد. این فیلم در آمریکا با نمایش در ۴۴۱۷ سالن موفق شده ۱۳۴.۰۰۸ میلیون دلار به حساب برادران وارنر واریز کند و باکس آفیس موجو میزان درآمد آن از بازارهای بین‌المللی طی ۳ روز گذشته را هم ۱۲۴.۲ میلیون دلار اعلام کرده تا مجموع درآمد بتمن جدید در قدم نخست به ۲۵۸ میلیون دلار برسد.

داستان فیلم بتمن از جایی شروع می‌شود که میزان وقوع جرم و جنایت به‌طرز چشم‌گیری در شهر گاتهام افزایش یافته است و بروس وین جوان تصمیم می‌گیرد در کالبد شوالیه‌ی تاریکی برای نجات شهرش از چنگال قاتلان و خلافکاران خیابانی دست به کار شود. فیلم بتمن حدود ۲ سال از نخستین روزهای شکل‌گیری بتمن و دگردیسی بروس وین را نشان می‌دهد. بر اساس برخی اخبار و شایعه‌ها مت ریوز یک سه‌گانه‌ی جدید برای شوالیه‌ی تاریکی خواهد ساخت که تم و اتمسفر تاریک‌تری نسبت به فیلم‌های قبلی این شخصیت دارد و فیلم بتمن قرار است اولین بخش از این سه‌گانه باشد.

در بتمن شاهد رویارویی شوالیه‌ی تاریکی با برخی از دشمنان سرشناس‌اش خواهیم بود که از میان آن‌ها می‌توان به ریدلر با نقش‌آفرینی پل دینو، پنگوئن با نقش‌آفرینی کالین فارل و بلک ماسک با بازی پیتر سارسگارد اشاره کرد. ایفای نقش جیمز گوردون، آلفرد پنی‌ورث و زن گربه‌ای (سلینا کایل) هم به ترتیب به جفری رایت، اندی سرکیس و زوئی کراویتز سپرده شده است. فیلم جدید بتمن نخستین نقش‌آفرینی رابرت پتینسون در نقش بروس وین بوده و با توجه به نقدها به نظر او از عهده‌ی انجام این ماموریت سخت به خوبی برآمده است.

تا به این ساعت برای فیلم بتمن در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس ۳۸۸ و ۶۶ بررسی امتیاز ۸۶ از ۱۰۰ و ۷۲ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که رضایت نسبی منتقدان از فیلم مت ریوز را نشان می‌دهند. لی گرینبلت از اینترتینمنت در جمع‌بندی نقد خود برای این فیلم آورده است: «بتمن با بازی پتینسون همان قهرمانی است که ما به آن نیاز داریم یا سزاوار آن هستیم. او با نگاه گیرا و خط فک ذوزنقه‌ای خود به شاهزاده‌ای غمگین در داستان‌های شکسپیر می‌ماند. بتمن مثل یک خفاش، روح گمشده‌ای است که از جهنم می‌آید تا همه را جز خودش نجات دهد.»

به واسطه‌ی تفاوت‌های ساختار قصه‌گویی در دنیای بازی‌های ویدیویی و سینما اغلب فیلم‌های ساخته شده بر اساس بازی‌ها یا برعکس، آثار چندان قابل اعتنایی نیستند؛ فیلم‌ها و بازی‌هایی کلیشه‌ای که هرگز موفق نمی‌شوند از زیر سایه‌ی منبع اقتباس‌شان خارج شوند و در راضی کردن طرفداران خود ناکام می‌مانند. اما اوضاع برای آنچارتد کمی متفاوت است و اگرچه عده‌ای از سینمادوستان و علاقه‌مندان به این سری بازی‌ها را ناامید کرده، اما شروع چشم‌گیری در جدول فروش داشته و طی هفته‌ی گذشته در آمریکا و بازارهای بین‌المللی ۱۱.۱ و ۲۸ میلیون دلار فروخته تا مجموع درآمد آن پس از ۱۷ روز به ۲۷۱.۶ میلیون دلار برسد.

فیلم بتمن و آنچارتد

فیلم آنچارتد به‌سراغ ریشه‌های دوستی نیتن دریک و ویکتور سالیوان می‌رود و با پرداختن به گذشته‌ی آن‌ها چگونگی شکل‌گیری شخصیت این دزدهای حرفه‌ای را نشان می‌دهد تا ضمن روایت داستانی مستقل و قابل فهم برای همه نکات جالب توجه‌ای را هم برای بازیکنان و دوست‌داران قدیمی سری آنچارتد در خود جای داده باشد. سونی پیکچرز بیش از ۱۲۰ میلیون دلار برای ساخت و بازاریابی آنچارتد هزینه کرده و امیدوار است این فیلم همانند «سونیک خارپشت» خوش بدرخشد و حتی با عبور از آن به موفق‌ترین اقتباس سینما از دنیای ویدیو گیم در بحث فروش تبدیل شود.

برای این فیلم در متاکریتیک و راتن‌تومیتوز بر اساس ۴۱ و ۱۸۶ بررسی امتیاز ۴۷ از ۱۰۰ و ۳۹ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان می‌دهد ماجراجویی‌های نیتن دریک در سینما رضایت منتقدان را به دست نیاورده است. برایان تالریکو منتقد سایت راجر ایبرت در بخشی از یادداشت خود برای آنچارتد نوشته: «چگونه فیلمی که بر اساس یک بازی ویدیویی ساخته شده بی‌روح‌تر از خود بازی است؟ نقطه ضعف دنیای بازی‌‌ها که مدت‌هاست مورد مناقشه بوده فقدان عناصر انسانی است، اما فیلم روبن فلیشر حتی پوچ‌تر و بی‌روح‌تر از مجموعه بازی‌ای به نظر می‌رسد که بر اساس آن ساخته شده است!»

«سگ» (Dog) به کارگردانی چنینگ تیتوم و رید کرلین با بازی چنینگ تیتوم، جین آدامز، کوین نش، کیوریانکا کیلچر و اتان سوپلی با یک پله سقوط در قیاس با هفته‌ی گذشته در جایگاه سوم جدول قرار گرفته است. سگ طی هفته‌ی گذشته در آمریکا در ۳۵۰۷ سالن روی پرده رفته و ۶.۱ میلیون دلار فروخته است.

سگ از آن فیلم‌هایی است که بر رابطه‌ی دوستانه میان انسان و حیوان تاکید دارد و در این میان با صحنه‌های خنده‌دارش جذاب‌تر از اکثر فیلم‌های این‌چنینی به نظر می‌رسد. بریگز، تکاور ارتش ایالات متحده وظیفه دارد تا یک سگ کارگر نظامی شپرد به نام لولو را به موقع از پایگاه شکاری لوئیس-مک‌کرود در واشینگتن به سواحل اقیانوس آرام در نوگالس آریزونا برساند تا در مراسم تشییع جنازه سرپرستش شرکت کند، اما این سفر چندان ساده نخواهد بود. برای سگ تا به این ساعت در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس ۸۷ و ۲۸ بررسی امتیاز ۷۶ از ۱۰۰ و ۶۰ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است.

«مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» طی هفته‌ی گذشته در آمریکا ۴.۵ میلیون دلار فروخته تا مجموع درآمد خود در این کشور را به ۷۸۶.۶ میلیون دلار برساند. باکس آفیس موجو رقم فروش «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» در بازارهای بین‌المللی را هم پس از ۸۰ روز اکران ۱ میلیارد و ۸۰ میلیون دلار اعلام کرده تا مجموع درآمد آن فراتر از ۱ میلیارد و ۸۶۶ میلیون دلار برود. با این حساب «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» با گذر از فیلم‌های «شیرشاه» و «دنیای ژوراسیک» به ششمین فیلم پرفروش تاریخ تبدیل شده است؛ این دو فیلم به ترتیب ۱ میلیارد و ۶۵۶ میلیون دلار و ۱ میلیارد و ۶۷۱ میلیون دلار فروخته‌اند. هم‌اکنون ۵ فیلم «آواتار»، «انتقام‌جویان: پایان بازی»، «تایتانیک»، «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» و «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» رتبه‌های اول تا پنجم فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ را در اختیار دارند.

پس از اینکه رسانه‌ها متوجه می‌شوند مرد عنکبوتی همان پیتر پارکر است، او تصمیم می‌گیرد به کمک استیون وینسنت طلسمی را اجرا کند که به‌واسطه‌ی آن همه هویت وی را فراموش کنند و این امر ارتباط پیتر با نزدیکانش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما این طلسم به درستی اجرا نمی‌شود و پایداری زمان و مکان برهم می‌خورد. در ادامه عواقب اجرای طلسم را می‌بینیم و دکتر استرنج و پارکر درمی‌یابند با انجام این کار بازدیدکنندگان (افراد شرور) از دنیاهای دیگر به دنیای «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» راه پیدا کرده‌اند و این سرآغاز اتفاقات هیجان‌انگیز فیلم است.

از میان بازیگران فیلم جدید مرد عنکبوتی می‌توان به تام هالند، جیمی فاکس، زندیا کلمن، بندیکت کامبربچ، آلفرد مولینا، جیکوب باتالون جی. بی اسموو، تونی ریوولوری و مریسا تومِی اشاره کرد. کریس مک‌کنا و اریک سامرز فیلم‌نامه‌ی «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» را نوشته‌اند و مانند دو نسخه‌ی قبلی مرد عنکبوتی، مایکل جاکینو موسیقی متن ماجراجویی‌های تازه پیتر پارکر را ساخته است. برای فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» تا به این ساعت در متاکریتیک و راتن‌تومیتوز بر اساس ۵۸ و ۲۹۹ بررسی امتیاز ۷۱ از ۱۰۰ و ۹۴ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است.

کمتر کسی را می‌‌توان پیدا کرد که با آگاتا کریستی، ملکه‌ی جرم و جنایت و داستان‌های هرکول پوآرو آشنا نباشد. تا به امروز بیش از ۳۰ فیلم سینمایی بر اساس کتاب‌های کریستی ساخته شده و آثار او بیشتر از هر نویسنده‌ی دیگری به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده است. از میان داستان‌های جنایی و سرشناس او «مرگ روی نیل»، «قتل در قطار سریع‌السیر شرق»، «قتل راجر آکروید» و «سپس هیچ‌کدام باقی نماندند» از محبوبیت بسیار ویژه‌ای برخوردارند و همواره از آن‌ها به‌عنوان بهترین آثار کریستی یاد می‌شود. در سال ۲۰۱۷ کنت برانا اقتباس جدیدی از قتل در قطار سریع‌السیر شرق را روی پرده آورد و حالا این کارگردان ایرلندی به سراغ مرگ روی نیل رفته است. این فیلم سومین برداشت و دومین نسخه‌ی سینمایی از ماجراجویی‌های پوآرو بر فراز رود نیل به شمار می‌رود که در سومین هفته‌ی نمایش‌اش در آمریکا توانسته ۲.۷ میلیون دلار بفروشد تا مجموع درآمد آن در سراسر جهان بعد از ۲۴ روز به ۱۱۵ میلیون دلار برسد که کمی پایین‌تر از پیش‌بینی‌هاست.

در این فیلم کاراگاه پوآرو برای گذران تعطیلات سوار بر یک کشتی تفریحی به مصر سفر کرده است، اما این خوش‌گذرانی تحت تأثیر قتل یک دختر ثروتمند رنگ و بویی تاریک به خود می‌گیرد و پوآرو باید خیلی سریع با تکیه بر هوش بالا و حافظه‌ی قوی‌اش قاتل را پیدا کند.

تاکنون برای فیلم مرگ روی نیل در راتن‌تومیتوز و متاکریتیک به ترتیب بر اساس ۱۹۰ و ۵۰ بررسی امتیاز ۶۶ و ۵۲ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان می‌دهد اثر جدید کنت برانا همانند قتل در قطار سریع‌السیر شرق عملکری پایین‌تر از انتظار داشته است. مویرا مک‌دونالد منتقد سیاتل ‌تایمز در بخشی از یادداشت خود برای این فیلم نوشته است: «فیلم‌نامه مایکل گرین در بسیاری از صحنه‌ها از هم‌گسیخته به‌نظر می‌رسد و به هنگام تماشای مرگ روی نیل احساس می‌کنیم برخی از صحنه‌های اولیه مهم را از دست داده‌ایم و نمی‌دانیم که چرا باید به این افراد اهمیت بدهیم! با وجود تمام این حرف‌ها، تماشای مرگ روی نیل سخت نیست و فیلم زیبا و دلپذیر به نظر می‌رسد و بیننده دو ساعت خوب را سپری خواهد کرد.»

فیلم بتمن و انیمیشن آواز 2

فروش خوب انیمیشن «آواز ۲» همچنان ادامه دارد و اثر جدید ایلومینیشن اینترتینمنت و یونیورسال پیکچرز در یازدهمین هفته‌ی اکرانش با کسب ۱.۶ میلیون دلار از گیشه‌ی سینماهای آمریکا و همانند هفته‌ی گذشته در جایگاه ششم باکس آفیس قرار گرفته است. این انیمیشن طی ۷۵ روز گذشته در آمریکا و بازارهای بین‌المللی به ترتیب ۱۵۳.۶ و ۲۰۷.۱ میلیون دلار فروخته تا مجموع درآمد آن به ۳۶۰.۸ میلیون دلار برسد.

انیمیشن آواز ۲ به زندگی و چالش‌های پیش پای شخصیت‌های انیمیشن آواز کمی پس از پایان فیلم قبلی می‌پردازد. تمام صداپیشگان و شخصیت‌های اصلی انیمیشن نخست در این نسخه هم حضور دارند و یک شخصیت جالب توجه به نام کلی کالووی با صداپیشگی پاول دیوید هیوسن معروف به بونو وکس هم به جمع آن‌ها اضافه شده است. این‌طور که پیداست کلی یک ستاره‌ی محبوب موسیقی راک است که پس از مرگ همسرش از دنیای موسیقی کناره‌گیری کرده، اما باستر مون و گروه همراه‌اش تلاش می‌کنند تا دوباره او را روی سن بیاورند. آواز ۲ قرار است اهمیت تلاش و پشتکار در راه رسیدن به موفقیت را به مخاطبان‌اش یادآوری کند. باستر مون و استعدادهای تحت نظر او رویای اجرا در مرکز سرگرمی جهان، یعنی تئاتر برج کریستال (The Crystal Tower Theater) را در سر دارند، اما رسیدن به این مهم چندان ساده نیست و آن‌ها یاد می‌گیرند برای دست‌یابی به هر موفقیتی می‌بایست سختی‌های بسیاری را به جان خرید.

متیو مک‌کانهی، ریس ویترسپون، ست مک‌فارلن، اسکارلت جوهانسون، نیک کرول، تارون اجرتون و توری کلی صداپیشه‌های اصلی انیمیشن آواز ۲ هستند و وظیفه‌ی نویسندگی و کارگردانی آن هم برعهده‌ی گارت جنینگز بوده است که او را بیشتر به خاطر فیلم‌های «پلیس خفن» و «راهنمای مسافران مجانی کهکشان» می‌شناسیم.

فیلم «کله‌خر برای همیشه» به کارگردانی جف تریمین و با بازی جف تریمین، جانی ناکسویل، بَم مارجرا و ریچل وولفسان در پنجمین هفته‌ی اکرانش با نمایش در ۱۹۸۱ سالن ۱.۴ میلیون دلار فروخته و احتمالا از هفته‌ی آینده و با اکران چند فیلم جدید شاهد خروج این فیلم کمدی از جمع فیلم‌های پرفروش در حال اکران خواهیم بود.

۲۲ سال پس از تولد مجموعه‌ی کله‌خر پارامونت پیکچرز با کله‌خر برای همیشه به این سری سینمایی پایان خواهد داد. مجموعه کله‌خر افرادی را نشان می‌دهد که مشغول انجام اعمال خطرناک، خود آزاری یا شوخی‌های زننده، ولی خنده‌دار هستند. به‌طور خلاصه دو ویژگی عجیب‌وغریب و خنده‌دار بودن سبب شده طی بیش از دو دهه عموم مردم در سراسر جهان از تماشای کله‌خر خسته نشوند. این فیلم علاوه‌ بر آمریکا در بازارهای جهانی هم شروع خوبی داشته و پس از ۳۱ روز نمایش در استرالیا، آمریکای جنوبی و اروپا بیش از ۱۷ میلیون دلار فروخته تا مجموع در آمد آن به ۷۱.۷ میلیون دلار برسد.

برای فیلم کله‌خر برای همیشه در متاکریتیک و راتن‌تومیتوز به ترتیب بر اساس ۳۳ و ۱۰۵ بررسی امتیاز ۷۴ از ۱۰۰ و ۸۵ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است. دیوید ارلیچ منتقد سرشناس ایندی‌وایر دلیل موفقیت نسخه جدید کله‌خر را بهره‌گیری درست این فیلم از لحظات احساسی جذاب در کنار شوخی‌های همواره محبوب این قبیل آثار می‌داند.

«سیرانو» یک فیلم درام-موزیکال به کارگردانی جو رایت است که او را بیشتر به خاطر فیلم‌های «غرور و تعصب» و «تاریک‌ترین لحظات» می‌شناسیم. سیرانو با بازی پیتر دینکلیج، هیلی بنت، بن مندلسون، برایان تایری هنری و کلوین هریسون جونیور طی ۱۰ روز ابتدایی اکران‌اش در آمریکا و بازارهای بین‌المللی به ترتیب ۲.۵ و ۱.۰۱ میلیون دلار فروخته تا شروع ضعیفی داشته باشد.

این فیلم بر اساس نمایشنامه‌ی «سیرانو دو برژراک» به قلم ادمون روستان ساخته شده است. سیرانو دو برژراک شاعر موفقی بوده که دل در گروی روکسانا دارد، اما دختر علاقه‌ای به او ندارد و عاشق جوانی به نام کریستین دو نویلته است. اگر چه سیرانو می‌داند که موقعیت اجتماعی و ظاهر فیزیکی‌اش او را برای همیشه از روکسانا دور نگه می‌دارد، اما برای ابراز علاقه‌اش به وی تصمیم عجیبی می‌گیرد.

فیلم هندی درام-جنایی و بیوگرافی «گانگوبای کاتیاوادی» (Gangubai Kathiawadi) به کارگردانی سانجی لیلا باانسالی و تهیه‌کنندگی جایانتیلال گادا و سانجی لیلا باانسالی دومین فیلم تازه‌وارد موفق این هفته است و با کسب ۵۹۲ هزار دلار از گیشه‌ی سینماهای آمریکا در رتبه‌ی نهم جدول باکس آفیس قرار گرفته است. این فیلم برای نخستین بار ماه گذشته در جشنواره‌ی برلین نمایش داده شد و عموم منتقدان از تماشای آن راضی بودند و با نگاهی فمنیستی و خاص به ماجرای قدرت گرفتن یک زن در جامعه‌ی مردسالار هند می‌پردازد.

فیلم بتمن و فیلم جیغ

سری فیلم‌های اسلشر «جیغ» همواره از محبوبیت خوبی در میان سینمادوستان برخوردار بوده‌اند. فیلم «جیغ ۴» به کارگردانی وس کریون با بودجه‌ی ۴۰ میلیون دلاری توانست ۹۶ میلیون دلار بفروشد و رضایت نسبی منتقدان را هم به دست آورد. اما این‌طور که پیداست جدیدترین عضو این مجموعه با استقبال بیشتری از سوی سینمادوستان مواجه شده و پتانسیل این را دارد که نسبت نسخه‌های قبلی سری «جیغ» فروش بهتری را تجربه کند. جیغ جدید در نخستین آخر هفته‌ی اکرانش در آمریکا ۳۰ میلیون دلار فروخت و حالا در هشتمین هفته‌ی نمایشش در ۸۵۳ سالن روی پرده رفته و ۵۷۵ هزار دلار فروخته تا مجموع درآمد خود در این کشور را به ۸۰.۲ میلیون دلار برساند. باکس آفیس موجو درآمد فیلم جیغ از بازارهای بین‌المللی را هم تا روز دوشنبه ۵۸.۴ میلیون دلار اعلام کرده است.

این فیلم داستان زن جوانی به نمام سیدنی پرسکات را دنبال می‌کند که به زادگاه خود بازمی‌گردد و در این تجدید دیدار باری دیگر با قتل‌های وحشتناک مرتبط با یک قاتل سریالی مخفی معروف روبه‌رو شود. تا به این ساعت برای فیلم جیغ به کارگردانی مت بتینلی-اولپین و تایلر ژیلت در متاکریتیک و راتن‌تومیتوز به ترتیب امتیاز ۶۰ از ۱۰۰ و ۷۶ از ۱۰۰ به ثبت رسیده است.

نام فیلم هفته اکران فروش آخر هفته فروش کلی
بتمن
The Batman
۱ ۱۳۴ ۱۳۴
آنچارتد
Uncharted
۳ ۱۱.۱ ۱۰۰.۳
سگ
Dog
۳ ۶.۱ ۴۰.۰۸
مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست
Spider-Man: No Way Home
۱۲ ۴.۵ ۷۸۶
مرگ روی نیل
Death on the Nile
۴ ۲.۷ ۳۷.۱
آواز ۲
Sing 2
۱۱ ۱.۶ ۱۵۳.۶
کله‌خر
Jackass Forever
۵ ۱.۴ ۵۴.۵
سیرانو
Cyrano
۲ ۰.۶ ۲.۵
گانگوبای کاتیاوادی
Gangubai Kathiawadi
۱ ۰.۵ ۰.۵
جیغ
Scream
۸ ۰.۵ ۸۰.۲

* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است.

منبع: BoxOfficeMojo

فناوری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی