ایران یک دهه زودتر از غرب توجه به علوم پایه را در دستور کار قرار داد

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، احمد پاکتچی در آیین افتتاحیه سال بین المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار، افزود: در ایران از دهه ۸۰ شمسی این نگاه در جهت گیری های علمی و سیاسی دانشمندان و مدیران ارشد کشور دیده شد و نمود آن نیز تهیه سند راهبردی علوم در سال ۱۳۸۸ مصوب وزارت علوم است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۹ میلادی موجی از توجه به علوم پایه و دوری از تمرکز تام بر علوم کاربردی آغاز شد، این اقدام بازتاب نتایج کنفرانس عمومی یونسکو بود.

 سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو همچنین اظهار داشت: در کنفرانس عمومی یونسکو، سال ۲۰۲۲ به عنوان سال علوم پایه نامگذاری شد در حالی که دانشمندان و دولتمردان ایرانی از دهه ۸۰ شمسی بر این موضوع تاکید داشتند.

پاکتچی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۵ میلادی به بعد که در حاشیه سی و سومین کنفرانس عمومی یونسکو میزگردی بر محور علوم پایه تشکیل شد بر افزایش تعاملات منطقه ای و مبادلات علمی بین کشورهای شمال و جنوب (توسعه یافته و در حال توسعه) تاکید کردند.

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان همچنان نوعی استغنا و بی نیازی در علوم پایه از سوی کشورهای توسعه یافته، احساس می شد اما از سال ۲۰۱۹ بود که این کشورها متوجه نیاز و توجه دوباره بازگشت به اهمیت علوم پایه شدند.

سفیر ایران در یونسکو یادآور شد: نامگذاری سال ۲۰۲۲ میلادی به عنوان سال علوم پایه بر اساس نگاه سیستماتیک به علم پرهیز از نگاه سود انگارانه و کوتاه مدت به علوم پایه و ضرورت پرداختن درازمدت به آن در یونسکو تصویب شد.

به گزارش ایرنا، آیین افتتاحیه سال بین المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از کارشناسان در سالن همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

سازمان جهانی یونسکو در نوامبر سال ۲۰۱۹ در قطعنامه چهلمین کنفرانس عمومی خود، سال ۲۰۲۲  را سال بین‌المللی علوم پایه نامگذاری کرد.

هدف از این اقدام توجه بیشتر به اهمیت و نقش علوم پایه در درک و حل چالش‌­های اجتماعی، فنی  و علمی و تهیه نقشه راهی برای بهبود رفاه جهانی برای نسل‌های فعلی و آینده است.

سال ۲۰۲۲ به مناسبت ۱۰۰ سالگی جایزه نوبل که در سال ۱۹۲۲ به نیلز بوهر فیزیکدان دانمارکی به خاطر تحقیقات وی در ساختار اتم‌ها و تشعشعات ناشی از آنها تعلق گرفت و همچنین به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس اتحادیه بین‌المللی فیزیک محض و کاربردی (IUPAP) به میزبانی کشور بلژیک در همین سال، به نام سال بین‌المللی علوم پایه نامگذاری شده است. 

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی