۵ میلیون دز واکسن ایرانی نورا آماده تحویل به وزارت بهداشت است

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، دکتر حسن ابوالقاسمی روز دوشنبه در نشست خبری ویژه واکسن نوترکیب نورا افزود: وزارت بهداشت باید این واکسن را خریداری و به سبد واکسیناسیون عمومی اضافه کند.

وی ظرفیت تولید ماهانه واکسن ایرانی نورا را حدود ۳ میلیون دز بیان کرد و گفت:‌ وزارت بهداشت باید نیاز به واکسن نورا را اعلام کند که تاکنون‌ اعلام نکرده است.

ابوالقاسمی اظهار داشت: سوال ما این است که واکسن را به خط تولید ببریم یا خیر. تا زمانی که آنها اعلام نیاز نکنند نمی توانیم در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم.

نورا واکسن بی عارضه است

وی افزود: نورا واکسنی بی عارضه است. در این واکسن به دلیل نوترکیب و پروتئینی بودن عارضه ای وجود ندارد. این واکسن ایرانی توانسته سطح آنتی بادی خوبی را تولید کند که در برابر ویروس کرونا محافظت کننده است.

ابوالقاسمی با تاکید بر اینکه نورا ۱۰۰ درصد داخلی است و برای تامین این واکسن نیاز به تامین ارز نداریم، گفت: این واکسن با استفاده از ظرفیت های داخلی تولید شده است.

وی افزود: واکسن های کرونا سبب کاهش شدت گرفتن بیماری کرونا و کم شدن مرگ و میر خواهند شد. در اوج بیماری امیکرون مشاهده کردید که اگر مردم واکسن های کرونا را نمی زدند  تلفات زیادی می دادیم. آمار کشورهای غربی نشان می دهد تعداد موارد مرگ و میر و بیماران بدحال آنها بیشتر از کشور ما است.

ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: در پیک امیکرون توانستیم به خوبی این بیماری را مدیریت کنیم که مهمترین علت آن تزریق به موقع واکسن کرونا است؛ به عبارتی سطح ایمنی افراد در حدی بود که می توانست آنها را در برابر امیکرون محافظت کند.

مجوز ورود واکسن نورا به سبد واکسیناسیون صادر شد

وی ادامه داد: کمیسیون ماده ۲۰ سازمان غذا و دارو هفته گذشته مجوز ورود این واکسن را بعد از جمع آوری نتایج فازهای اول تا سوم کارآزمایی بالینی به سبد واکسیناسیون کشور صادر کرد.

ابوالقاسمی با بیان اینکه منتظر خرید واکسن از سوی وزارت بهداشت هستیم، افزود: این واکسن بعد از خرید توسط وزارت بهداشت در سبد واکسیناسیون عمومی قرار می گیرد تا هموطنان از آن استفاده کنند.

وی افزود: کشورهای غربی برای خودشان واکسن کرونا ساختند و در ابتدا این محصول را به کشورهای دیگر نمی دادند و خودشان می خواستند استفاده ها کنند. محققان ما نمی توانستند دست روی دست بگذارند؛ آنها دست به کار شدند و واکسن نوترکیب پروتئینی را با استفاده از ظرفیت های موجود در کشور طراحی و تولید کردند.

وی ادامه داد: تاکنون حتی یک ریال از منابعی که باید به این کار اختصاص دهند نه از وزارت بهداشت و نه از جای دیگر دریافت نکرده ایم. از بودجه های خودمان هزینه کردیم و الان دستاورد بزرگی کسب کرده ایم.

ابوالقاسمی تصریح کرد: ساخت واکسن نورا کاملا توسط محققان ما برنامه ریزی و اجرا شد و نورا واکسن ایرانی است. ساخت واکسن هزینه بر است و هیچ واکسنی کم هزینه نیست، اما مهم این است که واکسن وابستگی ارزی نداشته باشد.

به گزارش ایرنا،‌ نورا، ششمین واکسن ایرانی کرونا است که پس از واکسن‌های برکت، پاستوکووک، رازی‌کووپارس، اسپایکوژن و فخرا مجوز استفاده اضطراری را از وزارت بهداشت دریافت کرده است. 

نورا یک واکسن نوترکیب است که با تلاش پزشکان، متخصصان و پژوهشگران بخش تحقیقات و پژوهش بیمارستان بقیه الله (عج) و با مشارکت محققان دانشگاه امام حسین (ع) ساخته‌ شده و قابلیت استفاده برای دز یادآور را دارد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی